Originally posted by vilperj
View Post
Molempien osalta tein perushuollot itse, paitsi jarru- ja jäähdytinnesteet olen vaihdattanut korjaamolla. Mitään ei noilla ajosuoritteilla ole mennyt varsinaisesti rikki, mutta tiettyjä kohteita olen molempiin huoltanut. Vaihdoin esim. kaikki etupään tukivarret ja iskarit ympäriinsä, koska kyllästytti alustan pehmeys ja ratin tutina jarrutettaessa. Osat olen ostanut joko Laakkoselta tai tarvikeliikkeistä tunnettuja merkkejä (OEM-valmistajia). Eihän ne ilmaisia ole, mutta itse tehden kustannuksissa säästää. Takaluukun orastavat ruosteet korjautin bensasta (700€), dieselistä en ole vielä vaivautunut.
Kumpaakin joutui hankkimaan uuden akun (noin 160 €). Tähän dieseliin olen vaihdatuttanut automaatin öljyt kahdesti (137 ja 205 tkm, 400€+450€). Renkaiksi olen kelpuuttanut vain laatuvalmistajien (Continental, Goodyear) 225- ja 235 leveinä tehtaan ilmoittamissa mitoissa, kierros on kustantanut aina sen 600-700 €. Bensamalliin jouduin vaihtamaan etumatkustajan penkin airbagin tunnistinmaton, se taisi olla noin 150 €. Dieselin moniurahihnan rullia ja kiristimiä meni useita vaihtoon hihnan kanssa, laskua tuli kaikkineen lähes 700 euroa. Samaten vaihdatutin moottorin tukikumit koska ne olivat aivan loppu, ja myös varuiksi automaattilaatikon tukikumit. Pakoputken joustot olin hitsauttanut uusiin jo aiemmin.
Tästä dieselistä alkoi tankissa oleva polttoainepumppu oireilla ja vaihdoin sen itse tarvikeosaan, joka hajosi parissa viikossa ja auto jätti tielle. Laakkosella laittoivat sitten original-pumpun reilun 600 euron kustannuksilla. Siitä opin läksyni, en laita kriittisiin paikkoihin tuntemattomia osia enää koskaan. 6 levyn CD-vaihtajan jouduin vaihtamaan käytettyyn ehjään (käytän vielä museaalisia musiikin lähteitä).
Eli kaikkiaan kun viimeiset reilut viisi vuotta on ajellut näillä E39:illä noin 130 tkm, niin varsin vähällä olen mielestäni päässyt. Oikeasti käsistään kätevä olisi säästänyt minuun verrattuna työkustannuksia ainakin 2000€.
Leave a comment: