Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia, vol 2.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hietase
    replied
    Originally posted by vilperj View Post
    Terppa kaikille! Olisi mukava kuulla, onko suuria eroja kustannuksissa eri mallien välillä.. Lähinnä 528i, 530i, 530d ja tietysti 540i. Ja en tarkoita kulutuksia, ne nyt on selvillä, mutta lähinnä huoltokustannukset..
    Minulla oli kaksi vuotta 530i touring manuaalina ja nyt on ollut reilut kolme vuotta 530da touring käyttöautona. Molemmat vuosimallia 2002. Bensamanuaalilla tuli kilometrejä noin 50 tuhatta (160 - 210 tkm) ja tällä dieselautomaatilla on tullut nyt noin 80 tuhatta (136 - 215 tkm).

    Molempien osalta tein perushuollot itse, paitsi jarru- ja jäähdytinnesteet olen vaihdattanut korjaamolla. Mitään ei noilla ajosuoritteilla ole mennyt varsinaisesti rikki, mutta tiettyjä kohteita olen molempiin huoltanut. Vaihdoin esim. kaikki etupään tukivarret ja iskarit ympäriinsä, koska kyllästytti alustan pehmeys ja ratin tutina jarrutettaessa. Osat olen ostanut joko Laakkoselta tai tarvikeliikkeistä tunnettuja merkkejä (OEM-valmistajia). Eihän ne ilmaisia ole, mutta itse tehden kustannuksissa säästää. Takaluukun orastavat ruosteet korjautin bensasta (700€), dieselistä en ole vielä vaivautunut.

    Kumpaakin joutui hankkimaan uuden akun (noin 160 €). Tähän dieseliin olen vaihdatuttanut automaatin öljyt kahdesti (137 ja 205 tkm, 400€+450€). Renkaiksi olen kelpuuttanut vain laatuvalmistajien (Continental, Goodyear) 225- ja 235 leveinä tehtaan ilmoittamissa mitoissa, kierros on kustantanut aina sen 600-700 €. Bensamalliin jouduin vaihtamaan etumatkustajan penkin airbagin tunnistinmaton, se taisi olla noin 150 €. Dieselin moniurahihnan rullia ja kiristimiä meni useita vaihtoon hihnan kanssa, laskua tuli kaikkineen lähes 700 euroa. Samaten vaihdatutin moottorin tukikumit koska ne olivat aivan loppu, ja myös varuiksi automaattilaatikon tukikumit. Pakoputken joustot olin hitsauttanut uusiin jo aiemmin.

    Tästä dieselistä alkoi tankissa oleva polttoainepumppu oireilla ja vaihdoin sen itse tarvikeosaan, joka hajosi parissa viikossa ja auto jätti tielle. Laakkosella laittoivat sitten original-pumpun reilun 600 euron kustannuksilla. Siitä opin läksyni, en laita kriittisiin paikkoihin tuntemattomia osia enää koskaan. 6 levyn CD-vaihtajan jouduin vaihtamaan käytettyyn ehjään (käytän vielä museaalisia musiikin lähteitä).

    Eli kaikkiaan kun viimeiset reilut viisi vuotta on ajellut näillä E39:illä noin 130 tkm, niin varsin vähällä olen mielestäni päässyt. Oikeasti käsistään kätevä olisi säästänyt minuun verrattuna työkustannuksia ainakin 2000€.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Mun mielestä 540iA on varsinkin automaattina todella vanhanaikaisen tuntuinen paketti ja etenkin kun suhteuttaa käyttökuluihin.
    Miten käyttökulut tekee bensakasista vanhanaikaisen naftakutoseen nähden?

    Perustelussa ei oo mitään logiikkaa.

    Leave a comment:


  • hietase
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ei, ymmärsit väärin.
    Eli näissä kaikissa oli uutena sanotaanko n.2-3%:ssa sisäsyntyinen vika, eli venttiilikoneistossa oli piilevää vikaa heti tehtaalta lähtessään.
    Todennäköisesti suurin syy oli joko kokoonpanossa sisään jääneet epäpuhtaudet tai sitten heti melko uutena mekaniikasta itsessään irronneet epäpuhtaudet/partikkelit.
    Nämä joka tapauksessa konkretisoituivat vioiksi jo heti melko uusissa ja suhteellisen vähän ajetuissa autoissa.

    No, nyt pitää heti lähteä siitä, mitä sillä ”korkkaamisella” tarkoitetaan?
    Eli sellaista vikaa ei ole olemassakaan kuin ”korkkaaminen”, vaan jotakin sietä aina pettää ihan oikeasti jos meno loppuu ja ratasvalo syttyy tauluun.
    Sorry epätäsmälliset ilmaisut Korkkaamisella tarkoitin yksinkertaisesti mitä tahansa yllättävää, vakavaa ja kallista vikaa.

    Kiitos mielenkiintoisesta selvityksestä liittyen laatikon historiaan.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Enkä kyllä vertais kasia ihan heti 3,0d koneeseen.
    Sen verran erilaisen ajokokemuksen meinaan tarjoaa.
    No mun mielestä ohjelmoitu 530d tarjoaa paljon rotevamman ja väkevämmän ajokokemuksen. 540i varsinkin automaattina jätti mulle kyllä puolen vuoden ajalta aika vaisun jälkimaun odotuksiin nähden. Kivikautinen automaatti hukkaa koko moottorin potentiaalin ihan täysin. Voi olla että manuaalina tuntuu paremmalta, mutta uskoakseni suurin osa ostajista haluaa sellaisen automaattina.

    Omaan 540iA:han päädyin 528iA:n jälkeen ja kyllä ero polttoainekuluissa oli todellisuudessa luokkaa 3-4l/100km 6-pyttyisen hyväksi. 528:n keskikulutus oli koko ajan n.10l/100km seka-ajossa. 540iA Touring vei samanlaisessa käytössä 13-15l/100km. Ja sen V8:n remppaaminen ei ole köyhän miehen hommaa jos sellaista joutuu ulkopuolisella teetättämään. Mun mielestä 540iA on varsinkin automaattina todella vanhanaikaisen tuntuinen paketti ja etenkin kun suhteuttaa käyttökuluihin.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Omassa omistuksessa päivittäisenä käyttöautona on olleet 528iA, 540iA ja tällä hetkellä 525iA. Noista kolmesta 540iA oli kyllä millä tahansa mittapuulla katsottuna kallis ylläpidettävä. Vaikka tavallaan, monessa mielessä hieno motti olikin, ei mielestäni persiissä tuntuva kulkupuoli ollut sitä, mitä ylläpitokulujen valossa olisi jaksanut pidemmän päälle sietää. Softattu 530d tuntuu käytännön ajossa vähintään yhtä murakalta ja tekee sen puolet halvemmalla.

    Ja vaikka kulutukseen ei saanutkaan ottaa kantaa, on 540iA:n tapauksessa pakko mainita että vähänkin enemmän ajavalle 540iA:n polttoainekulut saattaa käydä hermoille jo senkin takia että sitä sai olla yksinkertaisesti tankkaamassa aivan jatkuvasti. Loppupään 528i on kyllä hyvin järkevä kompromissi ja jäi mieleen fiksuna käyttöautona järkevillä ylläpitokuluilla. Kulkupuolen suhteen nämä E39:n suorat kuutosbensat (automaattina) on kyllä aika nuhaisen tuntuisia verrattuna melkein mihin tahansa nykyaikaiseen puhaltimella varustettuun 2,0-litraiseen. Leppoisaan kruisailuun tosin ihan hyviä.
    Mikäs siinä 540i:ssä on kalliimpaa ylläpitää kuin esim. 530i / 528i malleissa?
    Alustan osalta kaikki osat hinnoiltaan samoissa, vakuutuksiltaan ero vuositasolla 20-30e

    Omalla kohdalla mitä tulee bensankulutukseen, vie 540i (manuaali) vähemmän meidän perheen seka-ajossa kuin aiempi 530iA
    Enkä kyllä vertais kasia ihan heti 3,0d koneeseen.
    Sen verran erilaisen ajokokemuksen meinaan tarjoaa.

    Leave a comment:


  • harriba
    replied
    530d toukka -00, 146-186t km kolmessa vuodessa:

    - ei kertaakaan jättänyt tielle (toisin kuin E61, S211)
    - etujarrulevyt + palat (Saksasta tilattu, ei paljoa maksaneet, vaihdoin itse)
    - keulasta reaktiotangot + alatukivarret (vaihdatin pajalla, en muista mitä maksoi)
    - takakelkan puslat (olikohan €700 töineen)
    - hapertunut alipaineletku turbon siipien ohjauksesta (€5)
    - uusi akku (mitä nyt kunnollinen akku nykyään maksaa)
    - radion pikseliviat ärsyttivät, hankin Saksan eBaystä uuden takuukorjatun MID:in (€150 tms)
    - EGR termari (Saksan eBaystä €20)
    - ostin auton imusarjan läpät poistettuna

    + huolto-ohjelman normisetit.

    Ainoat asiat jotka eivät ole täysin toimintakunnossa: Webaston radiokauko-ohjain tuntuu toimivan 4/5 yrityksistä, airbag valo syttyy toisinaan kun joku istuu repsikan penkille (ja sammuu heti kun nousee) ja automaattinen takaluukku ei ole ihan 100% iskussa jos autoa seisottaa 20 asteen pakkasessa.

    Pientä nillitystä: Automaatti-ilmastointi ei ole yhtä etevä kuin Mersun nelialue-thermotronic (no ylläri). "Hifi professional" löytyy, mutta minkä alan professionalisuuteen tässä viitataan jää minulle tuntemattomaksi (ei ainakaan audioalalle). Noh klassinen sieltä soi ihan siedettävän hyvin.

    Kaiken kaikkiaan äärimmäisen sympaattinen vehje. Erinomainen kersankuljetin (kohtuullisesti tilaa + integroidut korokkeet + sähkötoiminen takaluukku + musta nahkasisusta + naarmuilla ei niin väliä). Eka bemari jossa ovitiivisteet eivät narsku. Nastarenkaiden rapina ei kuulu sisälle. Naapurit eivät äidy kateellisiksi. Kukaan selväpäinen ei kärryä pölli.

    Samassa lähiöpyörityksessä missä E500 ja 525ix veivät 11-12l/100km tämä vie 8. Ero tankkausväleissä on huomattava. 530d on myös käytännössä selvästi ripeämmän oloinen kun E500 tai 525ix, joita molempia piti polkea jos halusi liikahtaa. 530d kone ja loota toimivat äärimmäisen hyvin yhteen, kaasuvaste on todella nopea ottaen huomioon että konstruktio on peräisin viime vuosituhannelta. Toki 530d paukut loppuvat motarinopeuksissa paljon ennen kuin V8 Mersusta.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by vilperj View Post
    Terppa kaikille! Olisi mukava kuulla, onko suuria eroja kustannuksissa eri mallien välillä.. Lähinnä 528i, 530i, 530d ja tietysti 540i. Ja en tarkoita kulutuksia, ne nyt on selvillä, mutta lähinnä huoltokustannukset..
    Omassa omistuksessa päivittäisenä käyttöautona on olleet 528iA, 540iA ja tällä hetkellä 525iA. Noista kolmesta 540iA oli kyllä millä tahansa mittapuulla katsottuna kallis ylläpidettävä. Vaikka tavallaan, monessa mielessä hieno motti olikin, ei mielestäni persiissä tuntuva kulkupuoli ollut sitä, mitä ylläpitokulujen valossa olisi jaksanut pidemmän päälle sietää. Softattu 530d tuntuu käytännön ajossa vähintään yhtä murakalta ja tekee sen puolet halvemmalla.

    Ja vaikka kulutukseen ei saanutkaan ottaa kantaa, on 540iA:n tapauksessa pakko mainita että vähänkin enemmän ajavalle 540iA:n polttoainekulut saattaa käydä hermoille jo senkin takia että sitä sai olla yksinkertaisesti tankkaamassa aivan jatkuvasti. Loppupään 528i on kyllä hyvin järkevä kompromissi ja jäi mieleen fiksuna käyttöautona järkevillä ylläpitokuluilla. Kulkupuolen suhteen nämä E39:n suorat kuutosbensat (automaattina) on kyllä aika nuhaisen tuntuisia verrattuna melkein mihin tahansa nykyaikaiseen puhaltimella varustettuun 2,0-litraiseen. Leppoisaan kruisailuun tosin ihan hyviä.
    Last edited by JKK; 10-03-2016, 01:00.

    Leave a comment:


  • vilperj
    replied
    Terppa kaikille! Olisi mukava kuulla, onko suuria eroja kustannuksissa eri mallien välillä.. Lähinnä 528i, 530i, 530d ja tietysti 540i. Ja en tarkoita kulutuksia, ne nyt on selvillä, mutta lähinnä huoltokustannukset..

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by hietase View Post
    Mielenkiintoista. Tulkitsenko tekstiäsi oikein, eli esim. Saksassa tai Italiassa ruuhkissa junnattujen yksilöiden laatikot vikaantuivat, eli kyse oli periaatteessa käyttötavasta / -olosuhteista?
    Ei, ymmärsit väärin.
    Eli näissä kaikissa oli uutena sanotaanko n.2-3%:ssa sisäsyntyinen vika, eli venttiilikoneistossa oli piilevää vikaa heti tehtaalta lähtessään.
    Todennäköisesti suurin syy oli joko kokoonpanossa sisään jääneet epäpuhtaudet tai sitten heti melko uutena mekaniikasta itsessään irronneet epäpuhtaudet/partikkelit.
    Nämä joka tapauksessa konkretisoituivat vioiksi jo heti melko uusissa ja suhteellisen vähän ajetuissa autoissa.
    Saksalaisen kuluttajan auto joka muutaman vuoden ikäisenä sytytti ensimmäisen kerran ratasvalon ja jossa takuuaika kuitenkin oli jo ummessa, sai aina ”Export” leiman ja tätä kautta nämä jo perusvian omaavat autot löysivät tiensä mm.Suomeen.
    Usein kävi niin että auto lähti ensin Italiaan ja kun vika alkoi ilmoittaa itsestään siellä tihenevään tahtiin, löysi se tiensä Suomeen, halvista halvin kun oli.
    Tästä syystä nämä vikaiset GM-laatikot olivat niinkin yliedustettuina suhteessa kokonaisuuteen näiden laatikkojen ongelmaa.

    Käytöllä ei ollut mitään merkitystä näiden sisäsyntyisten ongelmien kokretisoitumiselle, vaan ongelma itsessään oli luotu jo laatikon kokoonpanossa Ranskassa.

    Turbiiniongelmalla taas on yhteys käyttöön ja erityisesti lastutukseen, mutta sehän se on näissä mikä lopulta korkkaa todennäköisimmin ensimmäisenä niistäkin mihin öljynvaihtoja ei ole koskaan tehty(ja jos ei tehdä lainkaan, niin lastuttamattomana menee isoin osa laatikoista ainakin 600tkm:n molemmin puolin).

    Originally posted by hietase View Post
    Korkkailiko laatikot muidenkin autonvalmistajien autoissa, huolimatta huolto-ohjelmassa olevasta öljynvaihdosta?

    Jos turbiini on se heikko lenkki, onko keinoja sen vahvistamiseksi, tai muutoin ongelman poistamiseksi tavalla tai toisella?
    No, nyt pitää heti lähteä siitä, mitä sillä ”korkkaamisella” tarkoitetaan?
    Eli sellaista vikaa ei ole olemassakaan kuin ”korkkaaminen”, vaan jotakin sietä aina pettää ihan oikeasti jos meno loppuu ja ratasvalo syttyy tauluun.
    Ok, nythän on jo hyvinkin tiedossa että öljynvaihdot eivät näissä korreloi lainkaan
    todelliseen päästyyn ajosuoritteeseen. Ei BMW:n eikä minkään muunkaan suhteen.
    Suomessa porskuttaa v,-99-00 530D e39:jä todella kovilla kilsoilla joihin ei vieläkään ole öljyjä askiin koskaan vaihdettu ja jos nyt vaihdetaan, meno yleensä loppuu muutaman tuhannen kilsan jälkeen turbiiniongelmiin.
    Paskashokki oli näissä lopultakin melko pieni ja satunnainen ongelma, jos vaihto tehtiin oikein ja huolella.
    Niitäkin kiistatta Suomessa jokusia tapahtui, koska jos venttiilikoneistojumi tapahtui pian vaihdon jälkeen mutta autolla muuten oli jo paljon kilsoja takana, oli/on syy-yhteys varsin selvä.

    Nämäkään laatikot eivät ole koskaan tehtykään ”ikiliikkujiksi”, mutta kyllähän nyt on jo selvää että parhaimmillaan näillä mennään tosi pitkälle ilman minkäänlaisia ongelmia ja ilman yhtäkään öljynvaihtoa.
    Varsinkin 525d:t pienemmällä väännöllä tuntuu kestävän ja kestävän...siis sen jälkeen kun nämäkin olivat aikoinaan uutena päässeet tuosta 50-70tkm:n uutuuden nihkeyden ”sisäänajovaiheesta” yli.

    Nyt vanhemmiten kaikki näiden GM-askien viat ovat yli 90%:sti turbiinivikoja, vaikka niitä usein vielä nytkin tulkitaan ”korkkaamisiksi”.
    Ko.laatikko on kuitenkin useimmiten pelastettavissa turbiinin vaihdolla vaikka kierrossa olisikin ollut metallipurua runsaastikkin.
    Eli uusi/peruskorjattu turbiini sisään, lahduttimen+putkien pesu, uudet öljyt+suodatin.
    Tämän jälkeen muutama tuhat ajoa ja uudet öljyt.
    Sen jälkeen kun ei pidellä, menee yleensä vielä muutaman satatuhatta heittämällä.
    Last edited by Hemi; 09-03-2016, 21:01.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Useammalta laatikkokorjaajaltakin kuultuna momentinmuunnin on näissä GM:n laatikoissa yleisin vikaantumisen alkulähde. Omaan E39:iin vaihdoin LuK:n valmistaman (sama kuin E53:ssa) uuden muuntimen ennakoivasti n. 300 tkm kohdilla. Öljyt vaihdettu säännöllisesti 120 tkm välein. Nyt mittarissa 375 tkm, eikä laatikon toiminnasta ole pahaa sanaa.

    Leave a comment:


  • hietase
    replied
    Mielenkiintoista. Tulkitsenko tekstiäsi oikein, eli esim. Saksassa tai Italiassa ruuhkissa junnattujen yksilöiden laatikot vikaantuivat, eli kyse oli periaatteessa käyttötavasta / -olosuhteista?

    Korkkailiko laatikot muidenkin autonvalmistajien autoissa, huolimatta huolto-ohjelmassa olevasta öljynvaihdosta?

    Jos turbiini on se heikko lenkki, onko keinoja sen vahvistamiseksi, tai muutoin ongelman poistamiseksi tavalla tai toisella?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by hietase View Post
    GM:n valmistamaa automaattia parjataan mielestäni suotta. Se on mitoitukseltaan aika nafti 530d:n väännölle. Epäilisin useiden laatikko-ongelmien takaa löytyvän lastutettu / muuten viritetty moottori, jonka suorituskykyä vaihteisto ei ole kestänyt. Niistä kun usein sitä hankittua suorituskykyä myös mitataan ulos...

    Oma lukunsa on myös BMW:n huolto-ohjelma, jonka mukaan E39:n GM-automaattilaatikkoon ei tarvitse ikinä vaihtaa öljyjä. Uskokoon ikiöljyihin ken haluaa, mutta samaa vaihteistoa käyttävät Cadillac ja Land Rover sisällyttävät huolto-ohjelmiinsa myös automaatin öljynvaihdon. Jos käytät hakua ja etsit tietoa automaatin öljynvaihdoista, löydät runsaasti kommentteja puolesta ja vastaan. Itse en ostaisi autoa jonka automaatin öljyjä ei ole säännöllisesti huuhtelemalla vaihdettu. Noin 100 000 km välein voi vaihdon tehdä, eli se ei liene voi olla kustannuskysymys.
    Kyllä ne ongelmat näissä GM-laatikoissa olivat aikoinaan pitkälle venttiilikoneistopuolen sisäsyntyisiä, eli suurin osa ongelmista ilmeni jo reilustikkin alle 100tkm:n ajosuoritteella.
    Suomessaan tämä kulminoitui tavallistakin suurempana vikatiheytenä sitä kautta että nämä viat eivät lopettaneet menoa heti, vaan ratasvalon ensisyttymisestä mentiin vielä monta tuhatta enne totaalitilttiä.
    Eli suuri tuontiautomäärä takasi sen että Suomilaivaan valikoitui Saksasta ja erityisesti Italiasta jo kertaalleen ratasvalon sytyttäneitä yksilöitä jotka saivat "näkymättömällä musteella” lasiin lyödyn Export leiman.
    Ne olivat niitä ”hyviä mutta halpoja” joita sitten rahdattiin tuhansia tähän maahan ja sitä kautta nämä GM-laatikko-ongelmat näkyi niin räikeästi kuin näkyivät.

    Nämähän rupesivat ”kestämään” sitä mukaa kun ko.autot saivat Suomessa kilometrejä alle ja itse asiassa tänä päivänä vanhat GM-laatikot ovat selvästi luotettavempia kuin tuolloin varsin uusina ja pienillä kilsoilla.

    Nämä uudempien ja vähän ajettujen ongelmat olivat venttiilikoneisto-ongelmia, mitkä sitten mahdollistivat laatikon luistot niin että levyt paloivat.
    Ok, myös ihan sähköpuolen tilttejä oli jonkin verran.
    Näitä kumpaakaan ei juuri ole vanhoissa askeissa enään lainkaan, eikä näihinkään öljyjen vaihto tai vaihtamattomuus vaikuta käytännön tasolla mitenkään.

    Suurin kotimainen ongelmahan näissä oli ja on edelleen turbiinin hajoaminen joka sitten laitetaan koko ”laatikon hajoamiseksi”, vaikka ongelma useimmiten korjaantuu uudella turbiinilla ja huolellisella öljyjen vaihdolla(metallipurua kierrossa).
    Turbiinin korkkaamista taas edesauttaa erittäin voimaakkaasti juurikin lastutus (+sen jälkeinen ajotapa+vedetäänkö raskasta kuormaa).
    Tämä tahtoo sanoa että itse laatikko kyllä kestää vääntöä ja voimaa yllättävänkin hyvin, mutta turbiini ei.
    Eli ei näistä itse laatikoista mekaanisesti oikeastaan hajoa liikaan voimaan mikään, kuin hyvin satunnaisesti, turbiini on se mikä korkkaa ja minkä vuoksi tässäkin maassa on tuhansia laatikoita tuomittu turhaan ”rikkuneiksi”.

    Turbiinin saa taas vanhemmiten helpostikkin hajalle vaihtelemalla niitä öljyjä tiuhaan, jolloin se joutuu vähäksi aikaa todella koville paineiden noustessa.
    Ok, turbiini on jo tällöin muutenkin ehtoopuolella, mutta saahan sen vaihdettua 50-100tkm aiemmin kuin ilman vaihtoja.
    Tässä maassa pörrää edelleen yli 15-vuotiaita e39 suomiautoja GM-laatikolla joissa on kilometrejä jo 500tkm:n molemmin puolin ja kuitenkin alkuperäisin öljyin.
    Eli niiden öljyjen vaihtamattomuuteen ei GM-laatikko hajoa edelleekään.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by hietase View Post
    GM:n valmistamaa automaattia parjataan mielestäni suotta. Se on mitoitukseltaan aika nafti 530d:n väännölle. Epäilisin useiden laatikko-ongelmien takaa löytyvän lastutettu / muuten viritetty moottori, jonka suorituskykyä vaihteisto ei ole kestänyt. Niistä kun usein sitä hankittua suorituskykyä myös mitataan ulos...

    Oma lukunsa on myös BMW:n huolto-ohjelma, jonka mukaan E39:n GM-automaattilaatikkoon ei tarvitse ikinä vaihtaa öljyjä. Uskokoon ikiöljyihin ken haluaa, mutta samaa vaihteistoa käyttävät Cadillac ja Land Rover sisällyttävät huolto-ohjelmiinsa myös automaatin öljynvaihdon. Jos käytät hakua ja etsit tietoa automaatin öljynvaihdoista, löydät runsaasti kommentteja puolesta ja vastaan. Itse en ostaisi autoa jonka automaatin öljyjä ei ole säännöllisesti huuhtelemalla vaihdettu. Noin 100 000 km välein voi vaihdon tehdä, eli se ei liene voi olla kustannuskysymys.
    Oma lukunsa vielä nää väärän vierintäkehän renkaiden harrastajat.

    Leave a comment:


  • hietase
    replied
    Originally posted by Makkurainen View Post
    Mites noi automaatti lootat näissä bemuissa on,onko luotettavia,jotenkin manuaali tuntuis olevan se meikäläisen laatikko. Kaverilla kyllä on tollanen kutoskoneinen bemu automaatilla ja täytyy sanoa et onhan se hieno kone ja automaatti siinä ni hienolta yhdistelmältä vaikuttaa.
    GM:n valmistamaa automaattia parjataan mielestäni suotta. Se on mitoitukseltaan aika nafti 530d:n väännölle. Epäilisin useiden laatikko-ongelmien takaa löytyvän lastutettu / muuten viritetty moottori, jonka suorituskykyä vaihteisto ei ole kestänyt. Niistä kun usein sitä hankittua suorituskykyä myös mitataan ulos...

    Oma lukunsa on myös BMW:n huolto-ohjelma, jonka mukaan E39:n GM-automaattilaatikkoon ei tarvitse ikinä vaihtaa öljyjä. Uskokoon ikiöljyihin ken haluaa, mutta samaa vaihteistoa käyttävät Cadillac ja Land Rover sisällyttävät huolto-ohjelmiinsa myös automaatin öljynvaihdon. Jos käytät hakua ja etsit tietoa automaatin öljynvaihdoista, löydät runsaasti kommentteja puolesta ja vastaan. Itse en ostaisi autoa jonka automaatin öljyjä ei ole säännöllisesti huuhtelemalla vaihdettu. Noin 100 000 km välein voi vaihdon tehdä, eli se ei liene voi olla kustannuskysymys.

    Leave a comment:


  • zeneg
    replied
    Originally posted by Makkurainen View Post
    Joo kyllä tässä avoimin mielin ollaan bemua kattomassa ja budjettikaan ei ihan tohon 4000 oo rajoitettu. Mites noi automaatti lootat näissä bemuissa on,onko luotettavia,jotenkin manuaali tuntuis olevan se meikäläisen laatikko. Kaverilla kyllä on tollanen kutoskoneinen bemu automaatilla ja täytyy sanoa et onhan se hieno kone ja automaatti siinä ni hienolta yhdistelmältä vaikuttaa.
    Onhan niitä laatikoita hajonnut useallakin näistä dieselkoneisista. Manuaalina näitä vähemmän löytyy. 4000-5000€ hintaluokissa löytyy jo faceliftinä ihan asiallisen oloisia laitoksia, toki nämä on automaatteja.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎