Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia, vol 2.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ramzez
    replied
    Originally posted by Havis View Post

    Kun niitä täydellisesti onnistuneita suojauksia ja täysin kolhuttomia peltejä alkaa olla kappalemääräisesti aina vaan vähemmän ja vähemmän kun puhutaan E39:eistä.
    Kun katsoo nettiauton tarjontaa, aika monessa on havaittavissa ovissa jonkin verran kupruuntumista (jos kuvat vaan ovat hyvät). Lisäksi kun aiemmin tiedustelin E39:n ovia eri purkaamoilta, täysin saumoistaan ruosteettomat ovet olivat kiven alla. Ehkä sitten ne kaikki hyvät kappaleet oli jo myyty, mutta paljon tuntuu olevan saumavikaista E39:n ovea liikkeellä.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Suomen teillä tai/ja suolauksella tällä saumaongelmalla ei vaan ole mitään tekemistä.
    Itse asiassa on kyllä sen verran, että suolattomassa ympäristössä ongelmien ilmestyminen hidastuu huomattavasti suolaiseen ympäristöön verrattuna. Hyvin suojattuna pelti kestää lähes isältä pojalle säässä kun säässä.

    Kun niitä täydellisesti onnistuneita suojauksia ja täysin kolhuttomia peltejä alkaa olla kappalemääräisesti aina vaan vähemmän ja vähemmän kun puhutaan E39:eistä.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Ramzez View Post
    Kori ja tekniikka ovat omasta mielestäni jopa erittäin hyvässä kunnossa. Sen sijaan Suomen suolatut tiet ovat kuitenkin tehneet tehtävänsä ja auton jokainen ovi kuljettajan puolen takaovea ja konepeltiä lukuun ottamatta, kärsivät eriasteisista ruostevaurioista, pääsääntöisesti jäljet ovat saumoissa.
    Suomen teillä tai/ja suolauksella tällä saumaongelmalla ei vaan ole mitään tekemistä.
    Suomessa pyörii satoja vanhoja paljon ajettuja ja "suolaa saaneita" e39:jä jossa kaikki luukut ovat edelleen virheettömiä.
    Toisaalta, täällä on paljon etelä-Italian tuonteja jotka suolaa eivät ole nähneet ikinä ja ne ovat ihan täynnä kuppaa.
    Tämä ovien/luukkujen saumaongelma johtuu edelleenkin siitä että luukkujen valmistusprosessissa käytettyjä huuhteluliemiä ei ole vaihdettu+puhdistettu riittävän hyvin ja kuivaus on ollut puutteellista ennen saumausta, jolloin puristesaumaan jääneet epäpuhtaudet reagoivat sinkin kanssa.
    Näin se on e39:ssä, Mazda 6, Ford Focus, mersut, jne,jne, eli tämä on ihan puhtaasti sisäsyntyinen ongelma johon ei voi vaikuttaa muuta kuin esim.uusien Focuksien kokonaan uudelleen sauman käsittelyltä+saumauksella+maalauksella.
    Se "suola" ei edelleenkään vaikuta ehjän maalin+lakan+pohjamaalien läpi sinkattuun peltipintaan, vaan tässä ongelmat alkaa itse rakenteen sisältä.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by öpel View Post
    Automyyjä on aina huijari, yksityinen tai firma. Tosin enemmän se yksityinen taitaa kusettaa, koska laki ei velvoita mihinkään turvaan, vain perävalotakuu.
    Mihin sinä muuten omat autosi olet "hukannut"...upottanut suohon vai "huijannut" ja myynyt eteenpäin?

    Leave a comment:


  • Gedd
    replied
    Mulla on ollut jotain hullun tuuria noiden tankinluukkujen kanssa, itsellä ollut 2 ja tutulla 2 e39 ja missään ei ole tankin luukun syvennys kukkinut.

    Tämä nykyinen yksilö tarjoaa alkavaa kukkaa vain takaluukun ja puskurin välissä olevaan peltiin pari pientä kohtaa ja peilikolmion alta.

    Leave a comment:


  • BMW_Harrastaja
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Totta. Tuo syvennyksen pohjaosa olisi pitänyt tehdä toisinpäin kaltevaksi, niin kaikki valumavedet olis automaattisesti valuneet ulos. Nyt vettä jää pieniä määriä sinne lillumaan. Toinen vaihtoehto olis ollut jonkinlaisen tyhjennysreiän tekeminen tuonne syvennyksen alimpaan kohtaan.

    Toinen suunnitteluvika on se takaluukun kittisauma siitä rekisterikilven päältä. Siinä missä sauma kaartuu se kitti murtuu helposti ja ruosteen alkamiselle ei ole estettä.
    Jep ja jep. No nämä on onneksi melko kosmeettisia ongelmia verrattuna moneen oikeasti mätänevään merkkiin, mutta silti noita ratkaisuja täytyy hämmästellä. Kohtuullisen vähän nämä kokonaisuutena näyttäisi ruostuvan, kun katselee noita kohta 19 vuotta vanhan auton peltejä. Toisesta E39:stä ei voi johtopäätöksiä vetää, kun ei ole suolassa uinut.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
    Tuo on kyllä epäonnistunut E39:ssä. Varmaan kaikissa näissä tuolla jotain kuprua näkyy.
    Totta. Tuo syvennyksen pohjaosa olisi pitänyt tehdä toisinpäin kaltevaksi, niin kaikki valumavedet olis automaattisesti valuneet ulos. Nyt vettä jää pieniä määriä sinne lillumaan. Toinen vaihtoehto olis ollut jonkinlaisen tyhjennysreiän tekeminen tuonne syvennyksen alimpaan kohtaan.

    Toinen suunnitteluvika on se takaluukun kittisauma siitä rekisterikilven päältä. Siinä missä sauma kaartuu se kitti murtuu helposti ja ruosteen alkamiselle ei ole estettä.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
    Onko mitään tietoa eri ikäisten välillä tuon "valmistusvirheen" vakavuudesta? Ainakin oma -96 talviauto on lähes täysin ruosteeton ja ovet on virheettömät. Vaan ei ole tuokaan aina uinut suolassa. Tarkennuksena, että toki peräluukun saumoissa on aavistus ruosteesta ja tankin luukussa myös.
    Ihan randomilla tuntuu olevan. Mulla yksi ovi saumasta kukki, muut oli ehjiä. Jotain skeidaa jäänyt saumaan valmistusvaiheessa.

    Leave a comment:


  • BMW_Harrastaja
    replied
    Originally posted by Simulation View Post
    Tankinkorkin syvennys on ainakin e39:ssä typerä, sinne jää kaikki vesi muhimaan, itsellänikin on siitä poterosta jo maalin alla kovaa vauhtia tulossa ruostetta.
    Tuo on kyllä epäonnistunut E39:ssä. Varmaan kaikissa näissä tuolla jotain kuprua näkyy.

    Leave a comment:


  • Simulation
    replied
    Tankinkorkin syvennys on ainakin e39:ssä typerä, sinne jää kaikki vesi muhimaan, itsellänikin on siitä poterosta jo maalin alla kovaa vauhtia tulossa ruostetta. Kaikkien ovien alareunassa on jo muutama viitaus siihen että ruosteet pitäisi ottaa kiinni. Peräkontissa on jo maalikin lähtenyt sormenpään kokoiselta alueelta, eikä ole edes missään taitteessa, vaan suoralla kohdalla. Lisäksi kiveniskuja konepellissä. -01

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Originally posted by Ramzez View Post

    Ainiin ja tässä yksilössä pitäisi tankinluukkukin vaihtaa. Ei ruosteen takia, vaan sen takia, että menneisyydessä sille on tapahtunut jotakin kovin kummallista, sillä saranan kohdalla on selkeä kohouma ulospäin, eli aivan kuin joku olisi nojannut tankinluukkuun ja aiheuttanut tuon ulospäin suuntautuvan lommon.
    Tässä vielä kuva tuosta luukusta:



    Hankala sanoa, että mitä on joskus tapahtunut...

    Mitä tulee tuohon ruostumiseen, niin olen huomannut, että tietyn ikäiset E39:t ja E38:t eivät tunnu kovin helposti ruostuvan. Joskus olen kuullut puhuttavan, että uudemmissa malleissa on käytetty vesiohenteisia maaleja ympäristöystävällisyytensä vuoksi ja että siksi ruoste voi iskeä teoriassa helpommin.

    Toisaalta sitten jos olette joskus metsästänyt purkaamoilta käytettyjä ovia, niin aika monesti niissäkin ovat saumat ruosteessa. :think

    Leave a comment:


  • BMW_Harrastaja
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Luukkujen saumat ruostuu valmistusvirheen takia, oli suolaa tai ei.
    Onko mitään tietoa eri ikäisten välillä tuon "valmistusvirheen" vakavuudesta? Ainakin oma -96 talviauto on lähes täysin ruosteeton ja ovet on virheettömät. Vaan ei ole tuokaan aina uinut suolassa. Tarkennuksena, että toki peräluukun saumoissa on aavistus ruosteesta ja tankin luukussa myös.
    Last edited by BMW_Harrastaja; 11-11-2014, 16:07.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Luukkujen saumat ruostuu valmistusvirheen takia, oli suolaa tai ei.

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Pelkkä suolateillä ajaminen ei kyllä pitäisi rapistaa ovia. Itselläni on jokapäiväisessä arkiajossa oleva -96 E39 sedan, jossa taulussa 420000 km. Edellisten omistajien huoltokuiteista näkyy vuonna 2000 vakuutusyhtiön kustannuksella tehty korjaus oikeaan takaoveen ja takalokasuojaan.

    Ovia tutkiessa kolme ovea on parkkipaikkakuhmuja lukuunottamatta virheettömät, vain tuo kuittien mukaan korjattu oikea takaovi kukkii alareunan taitoksesta.

    Eli johtopäätökset:
    - vaikka kuinka vakuutusyhtiö korjaisi, ei ole takeita että tulos vastaa tehtaan jälkeä pitemmässä juoksussa.
    - alkuperäinen ovi kestää yllättävän hyvin ellei sitä kolhi.
    - galvanointi hidastaa kolhujen ruostumista aika hyvin muttei kuitenkaan maailmantappiin.

    Omat kilometrit ei tosin tule aivan pahimmassa ruuhkasuomen suolamäskissä. Joten autoni on saattanut päästä helpommalla pahimpiin olosuhteisiin verrattuna.
    En tiedä sitten, mitä on tapahtunut, mutta kori on likimain täysin ruosteeton, mutta nuo ovet ovat olleet tämän yksilön murheenkryyni. Aika jännästi olisi sitten autoa kolhittu, jos kolme ovea ja takaluukku olisivat kaikki saaneet osumaa ja kori olisi kuitenkin säästynyt osumilta.

    Ainiin ja tässä yksilössä pitäisi tankinluukkukin vaihtaa. Ei ruosteen takia, vaan sen takia, että menneisyydessä sille on tapahtunut jotakin kovin kummallista, sillä saranan kohdalla on selkeä kohouma ulospäin, eli aivan kuin joku olisi nojannut tankinluukkuun ja aiheuttanut tuon ulospäin suuntautuvan lommon.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Ramzez View Post
    Sen sijaan Suomen suolatut tiet ovat kuitenkin tehneet tehtävänsä ja auton jokainen ovi kuljettajan puolen takaovea ja konepeltiä lukuun ottamatta, kärsivät eriasteisista ruostevaurioista, pääsääntöisesti jäljet ovat saumoissa.
    Pelkkä suolateillä ajaminen ei kyllä pitäisi rapistaa ovia. Itselläni on jokapäiväisessä arkiajossa oleva -96 E39 sedan, jossa taulussa 420000 km. Edellisten omistajien huoltokuiteista näkyy vuonna 2000 vakuutusyhtiön kustannuksella tehty korjaus oikeaan takaoveen ja takalokasuojaan.

    Ovia tutkiessa kolme ovea on parkkipaikkakuhmuja lukuunottamatta virheettömät, vain tuo kuittien mukaan korjattu oikea takaovi kukkii alareunan taitoksesta.

    Eli johtopäätökset:
    - vaikka kuinka vakuutusyhtiö korjaisi, ei ole takeita että tulos vastaa tehtaan jälkeä pitemmässä juoksussa.
    - alkuperäinen ovi kestää yllättävän hyvin ellei sitä kolhi.
    - galvanointi hidastaa kolhujen ruostumista aika hyvin muttei kuitenkaan maailmantappiin.

    Omat kilometrit ei tosin tule aivan pahimmassa ruuhkasuomen suolamäskissä. Joten autoni on saattanut päästä helpommalla pahimpiin olosuhteisiin verrattuna.
    Last edited by Havis; 11-11-2014, 14:58.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎