Originally posted by tmth
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 ostamassa ja käyttökokemuksia, vol 2.
Collapse
X
-
-
-
Itse säästin auton hankinnan yhteydessä touhutonnin huoltamiseen. Sen jälkee onki saanu ajella rauhassa.
Leave a comment:
-
-
Alle satkun ajettu kannattaa vielä ostaa. Pääsee muutaman vuoden ettei tarvitse ihan joka osaa vaihtaa. +300tkm ajettua saa korjata kokoajan jostain kohtaa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Markus84 View PostKertokaapa viksummat, millaisilla ajometreillä E39-koppanen sedan on vielä hankinnan arvoinen? :think
Yksi sattui niin likelle, että pakko kai tuota pitäisi miettiä oikein vakavasti.
Kai ne kaikki täytyy kohta olla reiluhkosti ajettuja, kun uusimmatkin on jo 12 vuotiaita.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Markus84 View PostKertokaapa viksummat, millaisilla ajometreillä E39-koppanen sedan on vielä hankinnan arvoinen? :think
Yksi sattui niin likelle, että pakko kai tuota pitäisi miettiä oikein vakavasti.
Leave a comment:
-
-
Kertokaapa viksummat, millaisilla ajometreillä E39-koppanen sedan on vielä hankinnan arvoinen? :think
Yksi sattui niin likelle, että pakko kai tuota pitäisi miettiä oikein vakavasti.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ritariässä View PostJep, ei 540 kannata ostaa, puolet vuodesta sellaista täällä etelässäkin ettei voi kiihdytellä kun koko ajan ajonhallinta rajoittaa tehoa
Loppupään 540i6 tourinki polttelis kaikesta huolimatta, mutta ei noita pahemmin oo saksassakaan myynissä.
Tänään taas löytyi yksi uusi vika. Ekaa kertaa tuli kunnolla kiihytettyä ja aina kun kierrokset kohtas 4500-5000rpm rupes rykimään. Tokalla kerralla syttyikin sitten luistoneston merkkivalo palamaan ja poistu vasta kun uudelleen käynnistin.
Uuden maffin heitin tänään kiinni joten jos nyt sitten vaihtas pa-pumpun seuraavaks
No jos savulla ny kattoo eka vuotaako imusarja jostain, mutta ei se kyllä siltä oikee tuntunut. Pintakaasulla ottaa kierrokset ylemmäs, mutta pienen nykimisen säestämänä. Sitten jos polkasee lisää niin rykiminen pahenee vaa.
Eli, hieman lisää tutkittavaa. Kyllä siitä hyvä tulee aikanaan.
Leave a comment:
-
-
Jep, ei 540 kannata ostaa, puolet vuodesta sellaista täällä etelässäkin ettei voi kiihdytellä kun koko ajan ajonhallinta rajoittaa tehoa
Loppupään 540i6 tourinki polttelis kaikesta huolimatta, mutta ei noita pahemmin oo saksassakaan myynissä.
Leave a comment:
-
-
Oma kokemukseni E39 on pelkkää plussaa.
Joku mainitsi tankin täyttöaukon ruosteongelman. 3x E39 omistajana minulla ei ole ollut yhdessäkään ruostetta tankin täyttöaukossa. E34 tämä oli kyllä tavattavissa.
Jos olet nuori ja sinulla ei ole paljoa rahaa, mutta sinun olisi PAKKO saada 540
niin tee palvelus kaikille ihmisille jotka OIKEASTI välittää autoista. ÄLÄ osta.
Hommaat perusturvallisen 520 johon sinulla riittää rahaa juuri ja juuri korjata.
Tai sitten perusvarma 525d. Meidän perheessä oli -04 525d jolla ajoimme 460tkm ja isoin sijoitus oli 440tkm kohdalla ahdin. Ikinä ollut mitään ongelmia. Se kestää kun sitä huolletaan. Vaihdoin öljyt aina 15tkm kohdalla ja pidin hyvää huolta siitä. No nyt sitten tuli hommattua sen tilalle 540i6 ja voi luoja. Se on tosiaan ollut jollain varattomalla kakaralla joka ei ole ymmärtänyt autoista mitään. Ollaan menty kaikkialla siitä mistä aita on matalin. Tiesin kyllä ostaessani, että autossa on ongelmia, mutta yhden korjatessa kaksi uutta ilmestyy. Eli kirjaimellisesti auto on ajettu paskaks ja sit myyntiin ennenkuin leima loppuu. No nyt pelastan yhden suht harvinaisuuden ja koitan saada eheytettyä siitä taas normaalia hyvää kulkinetta.
Itse tykkään E39 hiljausuudesta vs E61:seen. Tosin vakiopyörillä E61 oli kyllä hiljainen, mutta 19"-20" limpuilla se piti kyllä melko kovaa mekkalaa vs
e39 19"
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Gedd View PostKomppaan tätä. Tehtiin aikanaan takuuseen tuhansia saumakittikorjauksia, BMW ei ole ainoa joka tästä ongelmasta kärsii.
Vanhemmissa ~+5v autoissa lähti yleensä ekan viillon jälkeen lähes koko sauma sormin vetämällä yhtenä palana irti ja alla oli kunnon rapurutto vaikka kitti olisi päällepäin täysin ehjän näköistä ja siinä olisi siisti ehjä maalipintakin vielä kitin päällä.
Uudemmissa autoissa kitin irroittamiseen tarvittiin huomattavaa väkivaltaa ja alla oli täysin ehyt pelti.
Ja tämä hyvinkin säännönmukaista siitä riippumatta kuinka mätä auto muuten oli tai paljonko oli kilometrejä, kitti jotenkin kovettuu iän myötä ja alkaa päästämään paskaa alleen ja sitten on piru irti eikä sitä näe päällepäin ennen kuin on myöhäistä. Korkeintaan voi koputella kittejä ja tunnustella kuinka kovalta/pehmeältä/ontolta se tuntuu.
Ja koska oli pakko käyttää samoja aineita kuin tehtaalla niin loppuaikoina alettiin näkemään autoja joihin olimme itse 3-4 vuotta sitten jo tehneet saman korjauksen. Siinä vaiheessa oli onneksi jo lupa käyttää parempia aineita...
Se saumakittihän kovettuu jos/kun se pääsee ilman kanssa tekemisiin, eli käytännössä silloin kun se sinkin luopumisprosessin alkaessa irtoaa alustastaan(ehkä sinkin luopumisessa syntyneet yhdisteet vaikauttavat myös?).
Tässäkin sauman ja maalin alta lopulta paljastuva ruskeaksi värjääntyneen rakenteen pitää ymmärtää olevan pohjimmiltaan muuta kuin normaalin teräspellin ruostumista, jotta oikeat korjausmenetelmät voidaan ottaa käyttöön. Nimittäin tässä kohtaa ne perinteiset ruosteensuojausviritelmät ainoastaan pahentaa ja nopeuttaa prosessia jossa tietenkin jossain kohtaa alkaa ihan oikea rakennetta syövä ruostuminen.
Originally posted by Corrosion SuomiVärjäytyminen:
Piillä tiivistetyt teräkset, joissa rautasinkkifaasin osuus sinkkikerroksessa on korkea, voivat jonkin aikaa altistuneena oltuaan saada punaruskean värisävyn,joka syvenee ajan myötä. Rautasinkkifaasi korrodoituu, missä yhteydessä siitä vapautuu rautaa, joka muodostaa ruostetta ilman tai sadeveden kosteuden vaikutuksesta. Ruosteella on voimakas värjäävä vaikutus, ja jopa pienet määrät saattavat saada aikaan merkittävää värjäytymistä. kuva:
Voimakasta värjäytymistä pidetään helposti merkkinä ruostesuojauskyvyn heikentymisestä tai katoamisesta.
Tämä pitää harvoin paikkansa. Rautasinkkiseos suojaa terästä paremmin kuin puhdas sinkki – jopa
30 % parannuksia on havaittu. Värjäytynyt pinta voidaan hyvin maalata, jos niin on ulkonäkösyistä
tarpeen. Eräällä värjäytyneellä valopylväällä, joka oli ollut käytössä yli 30 vuotta, oli mittauksissa todettu
olevan n. 70 mikrometrin sinkkikerros jäljellä, mikä pidentää sen käyttöikää noin 50 vuodella.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostJuurihan kerroin että tottakai on eroa vaurion laajenemisen suhteen sen jälkeen kun itse perusvaurio on ensin realisoitunut, eli saumakitti on auennut ja puhkaissut maalipinnan.
Eli, siihen suolalla EI ole vaikutusta kuinka nopeasti tai hitaasti saumassa tapahtuva reaktio lopulta hajoittaa sauman/maalipinnan.
Sitä ehjää maalipintaa ei mikään suolasumu läpäise.
Jos syntynyttä vauriota ei korjata, kyllähän se Suomen, Ruotsin tai vaikkapa Saksan suolaliemissä laajenee jonkin verran nopeammin kuin vaikkapa eteläisessä Italiassa.
Sinkatussa rakenteessa vaurion leviäminen ei kuitenkaan tapahdu samalla tavalla eikä nopeudella kuin puhtaassa teräsrakenteessa, vaan kyse on sinkin luopumisnopeudesta(vrt.esim.sinkattu ämpäri kaivossa).
Vanhemmissa ~+5v autoissa lähti yleensä ekan viillon jälkeen lähes koko sauma sormin vetämällä yhtenä palana irti ja alla oli kunnon rapurutto vaikka kitti olisi päällepäin täysin ehjän näköistä ja siinä olisi siisti ehjä maalipintakin vielä kitin päällä.
Uudemmissa autoissa kitin irroittamiseen tarvittiin huomattavaa väkivaltaa ja alla oli täysin ehyt pelti.
Ja tämä hyvinkin säännönmukaista siitä riippumatta kuinka mätä auto muuten oli tai paljonko oli kilometrejä, kitti jotenkin kovettuu iän myötä ja alkaa päästämään paskaa alleen ja sitten on piru irti eikä sitä näe päällepäin ennen kuin on myöhäistä. Korkeintaan voi koputella kittejä ja tunnustella kuinka kovalta/pehmeältä/ontolta se tuntuu.
Ja koska oli pakko käyttää samoja aineita kuin tehtaalla niin loppuaikoina alettiin näkemään autoja joihin olimme itse 3-4 vuotta sitten jo tehneet saman korjauksen. Siinä vaiheessa oli onneksi jo lupa käyttää parempia aineita...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ritariässä View PostSe onko likaliemivammainen ovi kuivassa ja lämpimässä ilmassa ilman suolasumua vrt puolet vuodesta koskeassa suolakurahiekkaliemessä ei muka tee eroa:think
Eli, siihen suolalla EI ole vaikutusta kuinka nopeasti tai hitaasti saumassa tapahtuva reaktio lopulta hajoittaa sauman/maalipinnan.
Sitä ehjää maalipintaa ei mikään suolasumu läpäise.
Jos syntynyttä vauriota ei korjata, kyllähän se Suomen, Ruotsin tai vaikkapa Saksan suolaliemissä laajenee jonkin verran nopeammin kuin vaikkapa eteläisessä Italiassa.
Sinkatussa rakenteessa vaurion leviäminen ei kuitenkaan tapahdu samalla tavalla eikä nopeudella kuin puhtaassa teräsrakenteessa, vaan kyse on sinkin luopumisnopeudesta(vrt.esim.sinkattu ämpäri kaivossa).
Leave a comment:
-
-
Se onko likaliemivammainen ovi kuivassa ja lämpimässä ilmassa ilman suolasumua vrt puolet vuodesta koskeassa suolakurahiekkaliemessä ei muka tee eroa:think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Havis View PostItse asiassa on kyllä sen verran, että suolattomassa ympäristössä ongelmien ilmestyminen hidastuu huomattavasti suolaiseen ympäristöön verrattuna. Hyvin suojattuna pelti kestää lähes isältä pojalle säässä kun säässä.
Kun niitä täydellisesti onnistuneita suojauksia ja täysin kolhuttomia peltejä alkaa olla kappalemääräisesti aina vaan vähemmän ja vähemmän kun puhutaan E39:eistä.
Ok, toki sillä on siinä kohtaa kun saumakitin alla saumassa sinkki alkaa luopumaan ja pullistaa puristeliitoksen auki ja samalla repäisee pinnan auki saumakitin vierestä.
Suolavesi tämän jälkeen toki jonkin verran nopeuttaa sinkityn vaurioalueen laajenemista, mutta kyllä se perusvahinko on jo tapahtunut.
Leave a comment:
-
Leave a comment: