Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39:n (-00) interiöörin ääniä...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hurtta
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 444

    Originally posted by TJJ
    Oletko jo tutkinut taka-akselin koiranluut? Ja kallistuksenvakaajan kiinnikkeet/kumipuslat runkoon? Entä vararengas/tunkki/työkalut onko ne kiinni kunnolla?
    No en ole mennyt vielä auton alle kun se minusta selvästi kuuluu sisäpuolelta jostain korista ja vähän ikäänkuin vähän ylempää. Varanrengas, tunkki ja akku on eliminoitu.

    Comment

    • sailor
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2003
      • 369
      • Jyväskylä

      Paineleppa takaluukkua molemmista reunoista, "koliseeko"? Itse pesin auton ja vedin kynnyslistat vaharätillä puhtaaksi niin alkoi etuovien tiivisteet narisemaan alareunoistaan, prk!

      Jani

      Comment

      • sailor
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2003
        • 369
        • Jyväskylä

        Sainpahan narinat pois

        Syynä ei olleet alareunan tiivisteet vaan ovipahvin ja oven välinen sauma. Ilmeisesti käyttämäni liuotinpesuaine poisti entiset rasvaukset tai muuttui kuivuessaan narinan aiheuttajaksi. Kun oven kahvasta (sisäpuolelta) otti kiinni ja väänteli niin ääni muistutti vanhan saranan narinaa.

        Ratkaisu: kumin ja muovin puhdistus/kiillotusaine, jota suihkutin ovipahvin ja pellin väliin ja narina loppui siihen paikkaan. Aine oli hyvin tukeutuvan oloista ja sen kanssa ei tarvitse olla kovin tarkka koska se on väritöntä ja lähtee pois "väärästä paikasta" pyyhkäisemällä. Tulipa samalla käsiteltyä etuovien tiivisteetkin. Ei sisällä silikonia ja maksoi 5,3 euroa spraypurkki. Siitä jää lisäksi pehmeät kädet

        Jani

        P.S Onko E39 ovitiivisteen vaihdosta topiccia? Kuskin lukon kohdalta tiiviste on aika riekaleina (korin puolelta ei ovesta).

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          Oventiivisteen kuluminen on tunnettu tyyppivika. Uusi maksaa noin 50 € kpl ja asennus vaatii vain aikaa ja voimaa.. Älä katkaise tiivistettä asennuksessa vaikka mieli tekisi. Se on oikean pituinen vaikka aluksi epäilyttääkin.
          ---

          Comment

          • sailor
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2003
            • 369
            • Jyväskylä

            Originally posted by -Tapi
            Oventiivisteen kuluminen on tunnettu tyyppivika. Uusi maksaa noin 50 € kpl ja asennus vaatii vain aikaa ja voimaa.. Älä katkaise tiivistettä asennuksessa vaikka mieli tekisi. Se on oikean pituinen vaikka aluksi epäilyttääkin.
            Onko tiiviste "muotoiltu" vai "pyöreä rengas", jostain topicista luin että se nuijitaan kumivasaralla paikoilleen. Onko työn kannalta väliä mistä kohtaa aloittaa, onko siihen hyvä ottaa kaveri avuksi, voiko vanhan repiä vain voimalla irti jne.

            Jani

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              Vanhan voi repiä voimalla irti, kun on ottanut kynnyskoristelistan alhaalta keskeltä pois.

              Tiiviste on muotoiltu.

              Kumivasara voi toimia, mutta itse tein homman vain käsivoimin. Jatkoskohta on merkattu tiivisteen mukana tuleviin ohjeisiin (jostakin syystä KL:sta saadussa ohjeessa pyydetään aloitamaan eri kohdasta kuin alkuperäinen alkaa, eikä se näytä olevan vahinko).
              ---

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by sailor
                Onko tiiviste "muotoiltu" vai "pyöreä rengas", jostain topicista luin että se nuijitaan kumivasaralla paikoilleen. Onko työn kannalta väliä mistä kohtaa aloittaa, onko siihen hyvä ottaa kaveri avuksi, voiko vanhan repiä vain voimalla irti jne.Jani
                Tiivisteen jatkokohdan paikassa on tapahtunut muutos, mukana tulee sekavat ohjeet uudesta kohdasta, minun alkuperäinen paikka näytti olevan noiden kahden välimuoto joten laitoin samaan kuin ennenkin. Ja vaikka sanotaan, ettei saa katkaista, niin minä otin noista pienen pätkän pois. Siis uusi tiiviste oli rinnakkain mitattuna selvästi pitempi kuin vanha. Asennuksessa voisi olla joissain kohdissa hyvä käyttää rasvaa tai pesuainetta, tiiviste siis ei välttämättä mene pohjaan ja voi olla niin tiukka, että kumivasara tekee vaurioita. Ei kuitenkaan liikaa voitelua... Käsivoiminkin tuo menee (jos esim. on karate-harrastaja), muuten ehkä kannattaa ottaa kumivasara (ja lisäpehmuste) avuksi.
                E39 528iA

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  Minä "karateharrastajana"(mitä se on?) tein sen käsin.. Kyse ei lopulta ollutkaan voimasta vaikka aluksi näyttikin epätoivoiselta:

                  Ensin luulin että tiiviste on kokonaan pohjassa ja se meni ristiin alareunasta pari senttiä.. Irrotin kuitenkin tiivisteen ennen saksien käyttöä ja tungin kulmat uudelleen kiinni taivuttamalla tiivistettä jyrkemmälle mutkalle kuin kulma oikeasti on. Sillä tavalla tiiviste painui pohjaan myös kulmista. Suorilta osuuksilta kun jätti sitä hieman irti, eli kaarelle, se oli helppo painaa kiinni vasta mutkien jälkeen ja mutkatkin menivät samalla tiukempaan. Lukon alapuolella pystyosalla joutui kämmenpohjalla hakkaamaan kun pelti on kaksinkertainen verrattuna yläpuoleen.
                  ---

                  Comment

                  • Vanquish
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 1960
                    • Hki

                    Originally posted by sailor View Post
                    Sainpahan narinat pois


                    Ratkaisu: kumin ja muovin puhdistus/kiillotusaine, jota suihkutin ovipahvin ja pellin väliin ja narina loppui siihen paikkaan. Aine oli hyvin tukeutuvan oloista ja sen kanssa ei tarvitse olla kovin tarkka koska se on väritöntä ja lähtee pois "väärästä paikasta" pyyhkäisemällä. Tulipa samalla käsiteltyä etuovien tiivisteetkin. Ei sisällä silikonia ja maksoi 5,3 euroa spraypurkki. Siitä jää lisäksi pehmeät kädet
                    ..ja spray purkin nimi on?

                    Comment

                    • hurtta
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2006
                      • 444

                      Ratin keskiöstä (mallia //M) alkanut kuulua sirinää rupusella pinnalla. Tööttään kun vähän napauttaa niin sirinät katoaa. Mites tuo keskiö lähtee irti ja miten olette korjanneet onkelmaa?

                      Comment

                      • superb
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 2827

                        Se on varmaankin toi slip ring, joka vaatii kiristystä ja voitelua.
                        Joitakin kuvia yms:

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by hurtta View Post
                          Ratin keskiöstä (mallia //M) alkanut kuulua sirinää rupusella pinnalla.
                          Tuo voi johtua airbagin takana olevista johdoista joten kannattaa teipata (kangasteipillä) ne ennen kuin purat (ja huonolla tuurilla hajotat) slip ringin. Lisäksi kannattaa varmistaa, että ääni todellakin tulee ratin keskeltä sillä ohjauspylvään yläpuolen muoviverhoilukin ja mittarin kehys voi aiheuttaa juuri samanlaisen äänen. Eli kokeile painaa niitä kun ääni kuuluu.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • hurtta
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2006
                            • 444

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Tuo voi johtua airbagin takana olevista johdoista joten kannattaa teipata (kangasteipillä) ne ennen kuin purat (ja huonolla tuurilla hajotat) slip ringin. Lisäksi kannattaa varmistaa, että ääni todellakin tulee ratin keskeltä sillä ohjauspylvään yläpuolen muoviverhoilukin ja mittarin kehys voi aiheuttaa juuri samanlaisen äänen. Eli kokeile painaa niitä kun ääni kuuluu.
                            Joo ei ole mittarin kehys (on testattu ja sitä ensin epäilinkin) eikä muoviverhoilukaan. Sirinä lakkaa kun tööttää vähän painaa sisäänpäin, eli jostain sieltä se tulee. Mites se keskiötööttä lähtee irti? En ole vielä katsonut olisko ratin takana jotkut ruuvit kenties?

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by hurtta View Post
                              Sirinä lakkaa kun tööttää vähän painaa sisäänpäin, eli jostain sieltä se tulee. Mites se keskiötööttä lähtee irti? En ole vielä katsonut olisko ratin takana jotkut ruuvit kenties?
                              Ratin takana on torx-ruuvit. Akun maajohto tietysti ensin irti. Katso tuosta superbin viestissä olleesta linkistä kuvia ja ohjeita. http://bmwdiy.info/msport-wheel/index.html
                              E39 528iA

                              Comment

                              • teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

                                Mitä jos ovenkahvat kitisee, mitäs niihin kannattaa laittaa voiteluaineeksi? Kaikki muut paitti kuskinoven kahva on alkanut tänä "talvena" kitistä sopivan kostealla kelillä.

                                Tero
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                                PPL(A)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎