Tuossa on sen purkin 26 pinnisen liittimen nastat, loput on tyhjiä:
Ja tuossa tuon 6 piikkisen nastat nykyisessä ratissa:
Ja tässä sama liitin m-ratissa:
Eli jos en väärin katsonut (kannattaa tarkistaa!!) niin m-ratilta tulevat 3 ja 4 nastat pitäisi muuttaa boksille tuleviin johtoihin: ratin 3. boksille tulevaan 5 johtoon ja ratin 4. boksille tulevaan 6 johtoon. Ja 2. nastan kytkentääkin pitäisi miettiä, sen kautta pitäisi saada ratin nappien valaistus kuntoon ja säätymään, nyt se ilmeisesti olisi aina täysillä.
Mahtaako noita pinnejä saada pois siitä 26 pinnisestä liittimestä vai täytyykö katkoa piuhat?
Kyllä ne saa pois. En ole varma millainen liitin siinä oli mutta luultavasti sellainen josta sisäosan saa sivusta vedettyä ulos kun kuoren lukitusvipua samalla painaa. Joissakin on myös päädyssä alaspäin liukuva lukitussokka joka pitää ensin poistaa. Sitten kun sisusta on näkyvissä voi pinnit ottaa yksi kerrallaan irti painamalla pinnissä olevaa lukitusta vaikka neulalla tai 1mm poranterällä tms.
Kannattaa varmaan aluksi jättää tuo cruisen johto irti m-ratista ja testata toimiiko i-bus eli radion napit. Jos toimii, niin sitten cruisea testaamaan. Tuossahan ei rattia vielä tarvitse purkaa/vaihtaa kun kytkee vaan tuon muunnetun liittimen m-rattiin ja jättää vanhan airbagin kytketyksi. Tosin cruisen testit ovat jo hiukan hankalampia kahden ratin kanssa...
Siis mikä noista nyt sitten on cruisen johto?
Bägillehän menee se toinen liitin missä 2 johtoa ja ratin sisällä keskelle bägiä.
Siis mikä noista nyt sitten on cruisen johto? Vai otanko cruisen johdon ratin sisältä irti? Bägillehän menee se toinen liitin missä 2 johtoa ja ratin sisällä keskelle bägiä.
Hiukan hankala selostaa vaikka kyseessä on vain 2-3 johtoa...
Ehkäpä näin:
- Otat vanhan ratin 6-piikkisen liittimen irti ratin alla olevasta liittimestä.
- Otat tuosta m-ratin liittimestä mustan johdon irti (cruise)
- Otat tuosta m-ratin liittimestä valkoisen johdon irti ja kytket siihen boksin 6. pinniin tulevan i-bus johdon.
Boksin liitin siis kiinni boksissa mutta tuo 6 pinni irti ja vedetty m-ratin valkoiseen.
- Kytket m-ratin liittimen autossa olevaan liittimeen. Nuo 2 johtoa jää siis irti liittimestä.
- Testaat toimiiko radion säädöt.
- Jos toimii, kytket m-ratin mustan johdon boksille tulevaan 5. pinnin johtoon ja testaat toimiiko cruise.
Boksin liitin siis kiinni boksissa mutta tuo 5 pinni (ja aikaisempi 6 pin) irti ja vedetty m-ratin mustaan.
Kannattaa vielä tarkistaa nuo pinnit, olen voinut jo seota niiden kanssa...
Savun hälvettyä hinautat auton korjaamolle ja laitat ratin myyntiin...
No niis..Radion säädöt toimii niinkuin pitääkin, nappien valot toimii ja säätyy kuten pitää ja jopa cruicekin toimii. Ainoa oli ettei sisäilman kiertonappi pelannut mutta se ei pahemmin haittaa. Huomenna tai viikonloppuna täytyy asentaa ratti ja johdot kunnolla paikalle, oli muuten aika koomista ajella kahdella ratilla toinen puolittain sylissä ja lattialla mistä kokeili cruicea ja toinen.. Suuri kiitos TJJ:lle jälleen kerran!!
Ahas, mikäs toi R/T nappi siinä cruisen alapuolella on? Tuli aateltua että se on sisäilman kierto kun alkuperäisessä on sellanen tossa kohdilla..
Puhelimeen se liittyy, kuten toisellakin puolella samassa kohdassa oleva nappi. Ei vaan ole puhelinta, joten en ole tarkemmin tutkinut tuon käyttötarkoitusta.
Comment