Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 m-rattiin vakkari+napit+ johtosarjaongelma?!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6325
    • P-Pohjanmaa

    #91
    Originally posted by karppi
    Ei täällä varmaan kovin moni muu osaa kertoakaan kuin TJJ. Elikkä koneena M62
    Luottopakki tuo TJJ,ja foorumikin on hyvä yleensä apuja saa kun oikein osaa kysyä
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • karppi
      Bimmer Rookie
      • Mar 2003
      • 132

      #92
      Elikkä M-Ratin liittimessä johdot
      1 ruskea
      2 liila
      3 musta
      4 valkoinen
      5 tyhjä
      6 sininen
      Attached Files

      Comment

      • karppi
        Bimmer Rookie
        • Mar 2003
        • 132

        #93
        Alkuperäisen ratin piuhat ja vastakappale
        Ratista tulevat
        1 sininen
        2 keltainen
        3 musta
        4 harmaa
        5 -
        6 ruskea

        ja vastakappale autossa

        1 sini ruskea
        2 sini kelt
        3 sini musta
        4 liila punain
        5 -
        6 ruskea pun
        Attached Files

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #94
          Tuossa on sen purkin 26 pinnisen liittimen nastat, loput on tyhjiä:


          Ja tuossa tuon 6 piikkisen nastat nykyisessä ratissa:


          Ja tässä sama liitin m-ratissa:


          Eli jos en väärin katsonut (kannattaa tarkistaa!!) niin m-ratilta tulevat 3 ja 4 nastat pitäisi muuttaa boksille tuleviin johtoihin: ratin 3. boksille tulevaan 5 johtoon ja ratin 4. boksille tulevaan 6 johtoon. Ja 2. nastan kytkentääkin pitäisi miettiä, sen kautta pitäisi saada ratin nappien valaistus kuntoon ja säätymään, nyt se ilmeisesti olisi aina täysillä.
          E39 528iA

          Comment

          • karppi
            Bimmer Rookie
            • Mar 2003
            • 132

            #95
            Mahtaako noita pinnejä saada pois siitä 26 pinnisestä liittimestä vai täytyykö katkoa piuhat?

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #96
              Originally posted by karppi
              Mahtaako noita pinnejä saada pois siitä 26 pinnisestä liittimestä vai täytyykö katkoa piuhat?
              Kyllä ne saa pois. En ole varma millainen liitin siinä oli mutta luultavasti sellainen josta sisäosan saa sivusta vedettyä ulos kun kuoren lukitusvipua samalla painaa. Joissakin on myös päädyssä alaspäin liukuva lukitussokka joka pitää ensin poistaa. Sitten kun sisusta on näkyvissä voi pinnit ottaa yksi kerrallaan irti painamalla pinnissä olevaa lukitusta vaikka neulalla tai 1mm poranterällä tms.
              E39 528iA

              Comment

              • karppi
                Bimmer Rookie
                • Mar 2003
                • 132

                #97
                Ok.. täytyypi huomenna kokeilla.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #98
                  Originally posted by karppi
                  Ok.. täytyypi huomenna kokeilla.
                  Kannattaa varmaan aluksi jättää tuo cruisen johto irti m-ratista ja testata toimiiko i-bus eli radion napit. Jos toimii, niin sitten cruisea testaamaan. Tuossahan ei rattia vielä tarvitse purkaa/vaihtaa kun kytkee vaan tuon muunnetun liittimen m-rattiin ja jättää vanhan airbagin kytketyksi. Tosin cruisen testit ovat jo hiukan hankalampia kahden ratin kanssa...
                  E39 528iA

                  Comment

                  • karppi
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2003
                    • 132

                    #99
                    Siis mikä noista nyt sitten on cruisen johto?
                    Bägillehän menee se toinen liitin missä 2 johtoa ja ratin sisällä keskelle bägiä.
                    Last edited by karppi; 20-04-2006, 19:51.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by karppi
                      Siis mikä noista nyt sitten on cruisen johto? Vai otanko cruisen johdon ratin sisältä irti? Bägillehän menee se toinen liitin missä 2 johtoa ja ratin sisällä keskelle bägiä.
                      Hiukan hankala selostaa vaikka kyseessä on vain 2-3 johtoa...

                      Ehkäpä näin:
                      - Otat vanhan ratin 6-piikkisen liittimen irti ratin alla olevasta liittimestä.
                      - Otat tuosta m-ratin liittimestä mustan johdon irti (cruise)
                      - Otat tuosta m-ratin liittimestä valkoisen johdon irti ja kytket siihen boksin 6. pinniin tulevan i-bus johdon.
                      Boksin liitin siis kiinni boksissa mutta tuo 6 pinni irti ja vedetty m-ratin valkoiseen.
                      - Kytket m-ratin liittimen autossa olevaan liittimeen. Nuo 2 johtoa jää siis irti liittimestä.
                      - Testaat toimiiko radion säädöt.
                      - Jos toimii, kytket m-ratin mustan johdon boksille tulevaan 5. pinnin johtoon ja testaat toimiiko cruise.
                      Boksin liitin siis kiinni boksissa mutta tuo 5 pinni (ja aikaisempi 6 pin) irti ja vedetty m-ratin mustaan.

                      Kannattaa vielä tarkistaa nuo pinnit, olen voinut jo seota niiden kanssa...

                      Savun hälvettyä hinautat auton korjaamolle ja laitat ratin myyntiin...
                      E39 528iA

                      Comment

                      • karppi
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2003
                        • 132

                        Originally posted by TJJ

                        Savun hälvettyä hinautat auton korjaamolle ja laitat ratin myyntiin...
                        Niinkin voi käydä..Mutta mitään ei saavuta ellei yritä..

                        Comment

                        • karppi
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2003
                          • 132

                          No niis..Radion säädöt toimii niinkuin pitääkin, nappien valot toimii ja säätyy kuten pitää ja jopa cruicekin toimii. Ainoa oli ettei sisäilman kiertonappi pelannut mutta se ei pahemmin haittaa. Huomenna tai viikonloppuna täytyy asentaa ratti ja johdot kunnolla paikalle, oli muuten aika koomista ajella kahdella ratilla toinen puolittain sylissä ja lattialla mistä kokeili cruicea ja toinen.. Suuri kiitos TJJ:lle jälleen kerran!!

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by karppi
                            Ainoa oli ettei sisäilman kiertonappi pelannut mutta se ei pahemmin haittaa.
                            Eihän M-ratissa ole nappia sisäilman kierrolle joten ei se voi toimia. Vai mitä tarkoitat?
                            E39 528iA

                            Comment

                            • karppi
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2003
                              • 132

                              Ahas, mikäs toi R/T nappi siinä cruisen alapuolella on? Tuli aateltua että se on sisäilman kierto kun alkuperäisessä on sellanen tossa kohdilla..

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by karppi
                                Ahas, mikäs toi R/T nappi siinä cruisen alapuolella on? Tuli aateltua että se on sisäilman kierto kun alkuperäisessä on sellanen tossa kohdilla..
                                Puhelimeen se liittyy, kuten toisellakin puolella samassa kohdassa oleva nappi. Ei vaan ole puhelinta, joten en ole tarkemmin tutkinut tuon käyttötarkoitusta.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎