Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jpeltoma
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 600
    • pirkanmaa

    #16
    Taannoin jäi mieleen kun HEMI kertoili että hän on E39 tutinoita poistanut vaihtamalla vetoakselit puolelta toiselle? Onkos tosta jollakulla referenssiä, että olis auttanut?

    Enivei, mun kärry (tosin e34) on ainakin tautisen tarkka rengaspaineista. 195 Talvirengas oli aivan järkyttävä tärisemään, kunnes tajusin nostaa paineet suositellusta 2,4 -> "raskaasti kuormitetun auton" paineiksi 2,9. Tällä tärinä hävisi talvinakeilla täysin.
    __________________________________________________ ________________________
    Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

    Comment

    • TurboD
      Bimmer Rookie
      • Nov 2005
      • 84

      #17
      Enpä ole koskaan havainnut että rengaspaineet vaikuttaisivat tärinöihin/tutinoihin. Kitkoissa saa kyllä tosiaan olla reippaasti painetta että ei nuljua motarilla. Mulla 205 misukoissa edessä 2.6 ja takana 3.0.

      Comment

      • veku
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6327
        • P-Pohjanmaa

        #18
        Homma etenee..

        Tilasinpa ajan "bemuspecialistille" takapuslien vaihtoon 28.11
        Osat 55x4 + pk ja vaihtotyö 65-80e (max kuulemma 2 h)
        Toivotaan että tuolla vaihdolla saa vapinan loppuun .
        F11 M550D
        E39 M5
        F26 3.0 Da M-Sport
        E61 535D M-Sport

        Comment

        • creative 22
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2005
          • 560
          • Alavus

          #19
          Vahvistan tuon jpeltoma:n kertomuksen rengaspaineiden vaikutuksesta tärinöihin..oli tuo kys e34 ja tehtiin vaikka mitä..tasapainotusta, suuntausta, tukivarsia ja aina vaan vipatti, lopulta nostin paineet edessä 2.8:n ja niin se lakkas.
          Last edited by creative 22; 17-11-2005, 14:12.
          Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

          Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

          BMW Freude Am Fahren

          Comment

          • touring39
            BTCF Member
            • May 2005
            • 3901
            • Kaarina

            #20
            Originally posted by veku
            Tilasinpa ajan "bemuspecialistille" takapuslien vaihtoon 28.11
            Osat 55x4 + pk ja vaihtotyö 65-80e (max kuulemma 2 h)
            Toivotaan että tuolla vaihdolla saa vapinan loppuun .
            Ilmoitteletko Veku kun homma on valmis, että kuis kävi. Turun Metroauto ottais samasta hommasta 550 Eukkaa, joten jos tolla hinnalla selviät, niin mähän sahaan täältä sinne pohjanmaalle. Jos sitten vielä laitat virman nimen, joko julkisesti tai privalla.

            Tänks.
            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

            Ex:
            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

            Comment

            • vaviah
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2003
              • 632
              • Turku

              #21
              Originally posted by TurboD
              Vielä kuitenkin toivoin että misukan uusilla kitkoilla (205/65 15 x-ice + samat vanteet) kyyti tasaantus mutta eipä perskuta käyny niin. Nyt saattaapi tutista aavistuksen enemmän kuin kesällä. Tasapainotettu on pari kertaa ja lievää pystyheittoa on todettu olevan, mutta kyllä satsi ihan riittävän hyvä on.
              Mielenkiintoista. Itselläni siis sama vika kesärenkailla, jotka uudet Nokiat ja kahdesti tasapainotettu. Kun vaihdoin tilalle juuri misukan X-Icet samaa kokoa 205/65-15, niin tutina hävisi lähes täysin. Paineet olivat 2,8 takana ja 2,6 edessä. Renkaat olivat sen verran kuluneet, että vaihdoin ensi liukkaiden jälkeen tilalle uudet Pirelli Vinter Carvingin nastat samaa kokoa ja taas tärisee aivan sikana! Odotellaan nyt pari kokemusta vielä puslien vaihdosta, niin ehkä sitä sitten itsekin uskaltaisi...
              X1 18d sDrive -18
              320i GT xDrive -13
              i3 BEV -13
              X1 18dA xDrive -16
              X5 3.0iA -00
              320d Touring -00
              528iA Touring -97
              325 CiA -93
              316i -94
              316 -88

              Comment

              • TurboD
                Bimmer Rookie
                • Nov 2005
                • 84

                #22
                Originally posted by vaviah
                Mielenkiintoista. Itselläni siis sama vika kesärenkailla, jotka uudet Nokiat ja kahdesti tasapainotettu. Kun vaihdoin tilalle juuri misukan X-Icet samaa kokoa 205/65-15, niin tutina hävisi lähes täysin. Paineet olivat 2,8 takana ja 2,6 edessä. Renkaat olivat sen verran kuluneet, että vaihdoin ensi liukkaiden jälkeen tilalle uudet Pirelli Vinter Carvingin nastat samaa kokoa ja taas tärisee aivan sikana! Odotellaan nyt pari kokemusta vielä puslien vaihdosta, niin ehkä sitä sitten itsekin uskaltaisi...

                Eli e39(touring?) reagoi erityisen herkästi rengas-vanne -yhdistelmän pystyheittoon varsinkin jos autossa on jotain vikaa. Onkohan muuten olemassa pystyheitotonta rengassarjaa? (Hemi tietää?)
                Ensiviikolla vaihdatan ja sen jälkeen tutkailen puslien vaihtoa. Pitäisikö tästä sinne pohjanmaalle suunnistaa kun siellä vaihtaavat "ilmaseksi"...

                Comment

                • parantala
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2003
                  • 62
                  • Westcoast

                  #23
                  Terve vaan. Oletteko sulkeneet etupään pois ongelman aiheuttajana? Tuntuuko tärinä rattiin? Itsellä on E34 touringi ja mulla auto tärisi rattiin ja kolahteli vain tietynlaisissa terävissä montuissa. Katsastuksessakaan ei löytynyt mitään vikaa. Ongelma löytyi viimein "sattumalta" kun kokeilin pitää kättä reaktiotangon puslassa ja pallonivelessä kiinni ja kaveri potki rengaste eteen-taakse suunnassa. Tuntui heri armoton välys. Osat vaihtoon ja autosta katosi kaikki vapina ja kolina. Tällänen tarina jos on apua jollekki...
                  525TD Touring

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Tässähän ne kahdelta edelliseltä tuli pääosin tämän ongelman kulminaatiot...
                    Eli välys alatukivarsissa/reaktiotangoissa+selkäheitto(+jarrulevyn kierous joka johtuu jumittaneista satuloista)....tällä hetkellä jokainen kaverin auto on "tutunaton" kun niihin lopultakin vaihdettiin "ehjien" alatukivarsien tilalle uudet+ joihinkin poikittainen takatukivarsi puslineen ja tehtiin verstaan lattialle selkäheiton "kotikeskitys". Eipä tutise enään yksikään e39 täälläpäin...

                    Comment

                    • Smartone
                      Newbiemmer
                      • Aug 2005
                      • 29

                      #25
                      E39 tutinat loppui... kesää odotellessa

                      "Yleisesti tunnettua tutinaa" oli 110km/h nopeudessa uusilla halpisvanteilla ja uusilla saksalaisilla vähempi tunnetuilla renkailla.

                      Syksyn tullen vaihdoin alle orkkisvanteet ja uudet Nokialaiset. Tutinat loppui aika yllätyksenä (tilalle sain sitten kunnon rengasmelun). En voinut uskoa että tasapainotustenkin jälkeen renkaat/vanteet olisi syynä tutinoihin, mutta siltä pahasti vaikuttaa.

                      Kesäkumit oli tasapainotettu pariin kertaan mutta se ei auttanut. Epäilen että vanteiden ja renkaiden laatu ja kunto on kovasti tärkeää näiden BMW:iden kanssa.

                      Toki varmaan tärkeää on sekin että navan ja vanteen väli on puhdas ja että rengaspulttien kiristäminen tehdään oikein. Mulla ei kuitenkaan ainakaan toistaiseksi auttanut kesäkumien kanssa mikään edellä mainituista.

                      Comment

                      • veku
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6327
                        • P-Pohjanmaa

                        #26
                        Itse epäilen todella vahvasti että itselläni on tutinan syypää noi apurungonpuslat.
                        Eilen pääsiin jopa 100 km\h asti ettei kuskin penkki heilunut,syypää varmaan 9c pakkanen jolloin paikat oli hieman "jäässä"..
                        No jokatapauksessa odotan mielenkiinnolla mikä on puslien kunto.

                        Ainakin maanlu nimimerkki merkkiä pisti silmään yksi seikka silmään oltiin autoillamme parkkihallissa peräkkäin minä edellä ja hän perässä.
                        Alla hänen kommentit

                        Kun sen muutaman sekunnin oltiin peräkkäin jonottamassa,että kun jarrutit/pysäytit auton paikoilleen niin perä teki ylimääräisen heilahduksen niin kuin akselisto olisi ollut irti korista ja jos puslat on paskana niin sehän on irti korista.
                        Last edited by veku; 19-11-2005, 10:07.
                        F11 M550D
                        E39 M5
                        F26 3.0 Da M-Sport
                        E61 535D M-Sport

                        Comment

                        • vaviah
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 632
                          • Turku

                          #27
                          Originally posted by parantala
                          Terve vaan. Oletteko sulkeneet etupään pois ongelman aiheuttajana? Tuntuuko tärinä rattiin? Itsellä on E34 touringi ja mulla auto tärisi rattiin ja kolahteli vain tietynlaisissa terävissä montuissa. Katsastuksessakaan ei löytynyt mitään vikaa. Ongelma löytyi viimein "sattumalta" kun kokeilin pitää kättä reaktiotangon puslassa ja pallonivelessä kiinni ja kaveri potki rengaste eteen-taakse suunnassa. Tuntui heri armoton välys. Osat vaihtoon ja autosta katosi kaikki vapina ja kolina. Tällänen tarina jos on apua jollekki...
                          Niinkuin tuossa toisessa vanhemmassa ketjussa on asiaa pohdittu, voi vikoja varmasti E39:ssa olla sekä edessä että takana. Tiedän hyvin tämän pienen tärinän etupäästä, joka etenkin E34:ssa ja E30:ssakin on. Samaa tulee myös omassa E39:ssä aniharvoin lievänä, mutta siis etupäästä ja kohdistuu rattiin. Ja nopeus siinä 70-80 km/h. Kuluneimmissa versioissa, joita olen ajanut, se voi muuttua oikein ratin "vatkaukseksi". Tämä tutina 110 km/h, josta nyt puhutaan, tulee nimenomaan pelkästään takapäästä. Olen omalta osaltani siitä aivan varma. Se ei tunnu ratissa vaan juuri esim. vänkärin penkissä tai vaikka tärisevinä aurinkolippoina ja selvästi kohdisettavissa takapäähän ja voi provosoitua esim. kuoppaaan ajon jälkeen.

                          Ja mitä tulee rengastukseen, se voi tuoda vian esille, mutta en usko, että se on perusaiheuttaja ongelmaan. Itselläni vanhat kitkat tavallaan joustavuudellaan vaimensivat tutinat renkaan ja tien välille. Kovemmalla renkaalla tutina tulee sitten esille ja välittyy auton runkoon.
                          X1 18d sDrive -18
                          320i GT xDrive -13
                          i3 BEV -13
                          X1 18dA xDrive -16
                          X5 3.0iA -00
                          320d Touring -00
                          528iA Touring -97
                          325 CiA -93
                          316i -94
                          316 -88

                          Comment

                          • nkk523iA
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2005
                            • 48

                            #28
                            Vikaa ei ole löydetty!

                            Olen samoilla linjoilla vaviah nimimerkin kanssa.
                            Mulle vaihdettiin sedaniin 523iA v-96 ne 4 puslaa eikä tilanne muuttunut juuri miksikään. Edestä vaihdettu reaktiotangot ja niihin uudet kumit, samoin jarrut on vaihdettu ( levyt, palat ja satulat ) ja "koiran luut". Kardaani vaihdettiin kesällä ja samoin laatikkoon uudet BMW:n helvetin kalliit öljyt ja suodatin. Peräöljyt on vahdettu....
                            Nyt alla 205/15/65 continentalit ja tutina on huomattavasti pehmeämpää kuin matalalla renkaalla. Aika ajoin tuntuu että auto toimii kuin unelma ja välillä tutina palaa taas takaisin. Eikä kannata alkaa syyttää esim. likaa vanteen sisäkehällä siitä ei tosiaankaan ole kysymys. On todella erikoista että ei ole väliä onko veto päällä tai vapaalla, sen tuntee silti. Onko kukaan koittanut vaihtaa niitä vetareita jos se auttaisi?? Mutta yhtäkaikki näiden toimien jälkeen mitä on autolle tehty, tutina on laimentunut huomattavasti ja jopa poistunut välillä kokonaan. On tämä ihan Vi**n ihmeellistä.

                            Comment

                            • TurboD
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2005
                              • 84

                              #29
                              Tärinä on eri asia kuin tutina. Tärinässä (esim. ratti tärisee) frekvenssi on tiukempi. Tutina on hieman laiskempaa ja tuntuu rungossa/peräpäässä.
                              Mulla ratti ei tärise vaan on 100% vakaa eikä alustasta kuulu ylimääräisiä kolinoita missään ajotilanteessa. Ratin tärinät olenkin aina pystynyt loogisesti autoistani selvittämään, mutta tämä tutina on mystisempää...

                              Comment

                              • mooria
                                Newbiemmer
                                • Nov 2005
                                • 8

                                #30
                                oma kokemukseni

                                Toin juuri Saksasta E39 530D manuaali touring 2001 115 tkm, ilman tasonsäätöä. Siellä kulki hienosti orig+Fulda 225/55R16. Täälläkään en huomannut vielä mitään ennenkuin pantiin rengasliikkeessä replikat+Hakkapeliitta4: todella ärsyttävä värinä penkin kautta kaikilla pinnoilla ja poikkeuksetta alkaen 100 km/h ja pahimmillaan 105-110 km/h (ratti vakaa). Lueskeltuni näitä tarinoita täältä olin jo lähtökuopissa Laakkoselle ensin apurungon kumipuslien vaihtoon. Onneksi kärsivällisen rengasliikkeen kanssa jatkettiin töitä ja lopulta vaihdettiin Hakkapeliitat Saksan originaaleille. Jossakin vaiheessa, kun oli uudelleen kokeiltu Saksan renkaita, oli niissäkin sitten havaittavissa pientä värinää samoilla nopeuksilla, tosin olisin ne hyväksynyt. Nyt kuitenkin värinä katosi tässä autossa kokonaan!
                                Sitten faktaa: originaalien ulko- ja sisäkoolin heitto oli 0,0 mm paitsi yhdessä 0,1/0,2 mm.
                                Saksan renkaiden epätasapainot ja säteisheitot olivat olleet:
                                VE 30/0,8-VT 10/1 - OE 40/0,8 - OT 25/0,8.
                                Hakkapeliitat originaaleilla nyt vastaavasti:
                                VE 3/0,2 - VT 6/0,2 - OE 3/0,6 - OT 4/0,5
                                Hakkapeliittoja replikoilla ei mitattu.
                                Keväällä ostan uudet kesärenkaat ja koitetaan saada ne vielä replikoilla samoihin lukemiin. Jos ei onnistu / värisee, palautan ne ja ostan originaalit.
                                Voihan olla, että autossakin on jotakin herkistävää ja jos värinä vielä joskus alkaa renkaiden noilla lukemilla ja originaaleilla, täytynee lähteä Rännärille.
                                Last edited by mooria; 20-11-2005, 06:13. Reason: pari korjausta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎