Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juuhhaan
    Newbiemmer
    • Dec 2005
    • 10

    Syksyllä omia tärinöitäni ihmettelin. Auto kävi laakkosella pariinkin otteeseen muttei mitään löytynyt mistään. Etenkin apurungon puslat ovat erinomaisessa kunnossa.

    Nyt kun on pakkasta, tärinät on pois. Kun mennään plussan puolelle niin taas alkaa pikku väristys/tutina ratissa. Ihmettää kovasti koko asia, liittynee kai puslien ym jäykkyyteen kylmemmässä ?

    Nyt kun kilometrejä on tullut autolla enemmän ajettua, olen huomannut että kun ratti tärisee, niin silloin koko autoon tulee pieni värinä. Joten alan uskoa että ratti tärisee vaikka etupäässä ei mitään vikaa olisikaan.

    Paljonko on selkäheitto joka saa alun tärinöille ? Mulla on takarenkaassa kuulemma (rengasliikkeen mukaan) n. 1mm selkäheitto, mutta liikkeen mukaan ei voi olla syy tärinöihin.

    Comment

    • Stone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 4074
      • Helsinki

      Originally posted by vwtyp1
      Tuo jo kuulostaa renkaan runkovialta....Olen rengasliikkessä ollut myös töissä ja tiedän tuon selkäheittojutun mitä Hemi mainitsi monesti vaan tahtoo olla runkovikoja noissa kumeissa jokka paljon vippaa,kaikista pahimpia ovat Colway ja Continental/viking merkkiset renkaat joista runhot pettää ja viimeksimainituissa varsinkin talvipintaiset. Monikaan rengasliike ei tiedä edes mitä on selkäheitto ja mitä sille pitää tehdä! Eivätkä tajua että jotkut autot ovat tarkkoja keskireijän keskityksestä pitää olla just eikä melkein.
      Tämä mitä tuossa kirjoitin oli tietenkin hatusta tempaistu esimerkki, että varmasti on rengas roskis kamaa jos tuollaisia heittoja löytyy...
      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
      VW Pornstarter (työjuhta)
      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
      Finnmaster T8







      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Tuo 1mm:n selkäheitto ei normaalitapauksessa ja jokin muu automalli kyseessä ollessa ole vielä juuri mitään, mutta varmasti on jo hieman pehmenneessä e39 alustassa helposti tuon resonoivan tutinan alkulähde.
        Usein on vielä niin, että keskipakovoima helposti pahentaa tällaisen renkaan heittoa jossain nopeudessa kolmin/nelinkertaiseksi, jolloin tutinaa syntyy jo varsin helposti.

        Comment

        • TurboD
          Bimmer Rookie
          • Nov 2005
          • 84

          Oma tutinatarina lyhyesti (pensselinä 530dt -99, 137tkm):

          Vehje siis tutisi selvästi 55km/h ja 110km/h nopeuksissa.

          1. Vaihdoin apurungon puslat, tutinat poistuivat lähes kokonaan eikä perä enää tärähtänyt poikittaisurissa. Pientä tärinää jäi (apparin penkki tärisi), tuntui tulevan keulasta.
          2. Vaihdoin alatukivarret eteen vaikka niissä ei tuntunut välystä vääntelemällä, tärinä väheni edelleen. Jarrutustutina alkoi vaivaamaan sekä suurissa että pienissä nopeuksissa. Ensin ajattelin että levyt vaihtoon, mutta
          3. Vaihdoin reaktiotangot puslineen eteen, kaikki jarrutustutinat hävisivät ja muutenkin keulasta tuli tosi jämyn tuntoinen (johon vaikutti myös alatukivarsien vaihto) ja aurauksien säädön jälkeen todella vakaa menijä vaikka alla 65-sarjan kitkaesat mallia x-ice. Kuitenkin vielä hieman tärisi apparin penkki
          4. Rengasliikkeeseen (neljännen kerran). Nyt ilmeisesti kaveri osasi asiansa. Irrotteli kumekset vanteilta uuteen asentoon ja muokkasi niitä muokkauslaitteella. Pyörät alle ja menoksi. Ja meno on kuin silkkiä vaan, ei tärise apparin penkki enää

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Juuri näin... Myth is busted...
            Eli tuossahan se resepti on, jos näistä tärinöistä haluaa lopullisesti eroon.

            Comment

            • vaviah
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2003
              • 632
              • Turku

              Originally posted by Hemi
              Juuri näin... Myth is busted...
              Eli tuossahan se resepti on, jos näistä tärinöistä haluaa lopullisesti eroon.
              Ja jos myös rahoistaan haluaa lopullisesti eroon... Tuossahan onkin sitten töineen tuhannen euron resepti vaikka käyttäisi Motonetin etupään osia!
              X1 18d sDrive -18
              320i GT xDrive -13
              i3 BEV -13
              X1 18dA xDrive -16
              X5 3.0iA -00
              320d Touring -00
              528iA Touring -97
              325 CiA -93
              316i -94
              316 -88

              Comment

              • TurboD
                Bimmer Rookie
                • Nov 2005
                • 84

                Originally posted by vaviah
                Ja jos myös rahoistaan haluaa lopullisesti eroon... Tuossahan onkin sitten töineen tuhannen euron resepti vaikka käyttäisi Motonetin etupään osia!
                878e. Kyllä se menee hyvään tarkoitukseen, mielenterveyden hyväksi.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Näin...mutta minkäs teet jos kerran alustassa on väljää ja pyörät huonosti keskittyneet? Mielummin jättää yhden/pari turhaa öljyn ja tulpanvaihtoa tekemättä, eikä ostakkaan niitä uusimpia testivoittajamisukoita alle Laakkosen varaosatiskiltä, vaan tyytyykin reilu vuoden vanhaa mallia olevat Good/Year:it alle ja säästöä tulee tutinaremontin verran...ainakin melkein.
                  Nämä tärinäviat on kuitenkin ne vittumaisimmat viat e39:n kohdalla mitkä ei jätä tielle, mutta kohottaa kuskin pulssia autossa jonka pitäisi kulkea täysin värinättömästi=nautinnollisesti vähän kovempaakin.

                  Comment

                  • vaviah
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 632
                    • Turku

                    On kyllä totta, että auto on unelmallisen hyvä ajaa muuten, mutta aina ajoittain kun tuo tutina ja nypytys tulevat päälle, häviää ajonautinto kyllä suurela osin... Kaipa sitä voisi aloittaa vaikka alatukivarsista. Ne taitavat näistä kolmesta olla ainut itse helposti vaihdettavissa oleva osa. Taidan pitää vanhat jarrulevyt, jos uudet kuitenkin taas vääntyvät heti. Reaktiotankojen vaihto lienee auttavan tähän jarruvatkaukseen (ja samalla auton tutinaan) parhaiten?
                    X1 18d sDrive -18
                    320i GT xDrive -13
                    i3 BEV -13
                    X1 18dA xDrive -16
                    X5 3.0iA -00
                    320d Touring -00
                    528iA Touring -97
                    325 CiA -93
                    316i -94
                    316 -88

                    Comment

                    • Kentsu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 1397
                      • Tuusula

                      Originally posted by TurboD
                      Oma tutinatarina lyhyesti (pensselinä 530dt -99, 137tkm):

                      Vehje siis tutisi selvästi 55km/h ja 110km/h nopeuksissa.

                      1. Vaihdoin apurungon puslat, tutinat poistuivat lähes kokonaan eikä perä enää tärähtänyt poikittaisurissa. Pientä tärinää jäi (apparin penkki tärisi), tuntui tulevan keulasta.
                      2. Vaihdoin alatukivarret eteen vaikka niissä ei tuntunut välystä vääntelemällä, tärinä väheni edelleen. Jarrutustutina alkoi vaivaamaan sekä suurissa että pienissä nopeuksissa. Ensin ajattelin että levyt vaihtoon, mutta
                      3. Vaihdoin reaktiotangot puslineen eteen, kaikki jarrutustutinat hävisivät ja muutenkin keulasta tuli tosi jämyn tuntoinen (johon vaikutti myös alatukivarsien vaihto) ja aurauksien säädön jälkeen todella vakaa menijä vaikka alla 65-sarjan kitkaesat mallia x-ice. Kuitenkin vielä hieman tärisi apparin penkki
                      4. Rengasliikkeeseen (neljännen kerran). Nyt ilmeisesti kaveri osasi asiansa. Irrotteli kumekset vanteilta uuteen asentoon ja muokkasi niitä muokkauslaitteella. Pyörät alle ja menoksi. Ja meno on kuin silkkiä vaan, ei tärise apparin penkki enää
                      Apurungon puslat, alatukivarret eteen ja reaktiotangot. Meneekö tosiaan jo noilla kilometreillä kaikki vitaalit alustan osat vaihtoon? Itse odottelen mielenkiinnolla ensimäisiä tutinakokemuksia, nyt 175 tkm.... Koiranluut vaihdoin kyllä just mutta syy ei ollut tutina vaan kuuluisa etupään kopse.
                      Ex: 523iA '97, 520iA '89
                      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                      Comment

                      • Keimo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2032
                        • Kekkoslovakia

                        Eiköhän tuo ole yksilökohtaista. Kävin juuri katsastamassa auton ja ei ollut välystä missään vaikka rautakangen kanssa katsastusmies heilukin. Autolla ajettu 191tkm ja kaikki muut alkuperäisosia paitsi iskarit ja jouset.

                        Comment

                        • Juuhhaan
                          Newbiemmer
                          • Dec 2005
                          • 10

                          Mun autolla on ajettu 82tkm ja tutinat on samat..

                          Kun mitään välystä ei löydy mistään, tuntuu hölmöltä alkaa vaihtaa osia summassa ja vielä maksaa siitä ilosta. Jos tutinat ei häviä kesäkumeilla, menee auto vaihtoon. Rahaa häviää siinäkin, mutta ois kiva ajaa autolla jota ei vituta ajaa.

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7459
                            • Oulu

                            Originally posted by Juuhhaan
                            Jos tutinat ei häviä kesäkumeilla, menee auto vaihtoon.
                            161tkm mittarissa ja talvirenkailla en ole havainnut kuin pientä jarrutustutinaa. Kauhulla tässä odotellaan sitä päivää kun ekan kerran väännän autoon kesärenkaat alle....
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • Kentsu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 1397
                              • Tuusula

                              Originally posted by Juuhhaan
                              Mun autolla on ajettu 82tkm ja tutinat on samat..

                              Kun mitään välystä ei löydy mistään, tuntuu hölmöltä alkaa vaihtaa osia summassa ja vielä maksaa siitä ilosta. Jos tutinat ei häviä kesäkumeilla, menee auto vaihtoon. Rahaa häviää siinäkin, mutta ois kiva ajaa autolla jota ei vituta ajaa.
                              Ymmärrän tämän pointin täydellisen hyvin, tällaista autoa ajaessa _ei_saa_ vituttaa.
                              Yksilökohtaisuus: jaa-a, tarkoittaako tämä yksilön kohtaamia käyttöolosuhteita vai kenties ns. maanantaikappale-ilmiötä? Henk. koht. en kyllä oikeen suostu ymmärtämään että BMW:llä olisi tällainen laatuongelma. Sitähän tämä maanantai-ilmiö tarkoittaa että johonkin koslaan tulee paskaa osaa tai virheellistä koneistusta / asennusta. Toisaalta olisi kiva tietää että onko tätä tutinaa enemmän saksantuonneissa kuin suomiautoissa, epäilen että päinvastoin, koska yleensä kai auto kulkee tasaisemmalla pinnoitteella nahkahousujen maassa... Sekin ihmetyttää että tätä ongelmaa ei saatu ratkaistua '98 loppuvuoden tekniikan päivityksessä. Toisaalta esim. tämä koiranluu-ongelmakin näkyy siirtyvän korimallista seuraavaan...
                              Ja vielä: Mikä on BMW:n kanta autovalmistajana tähän ongelmaan, kai se on siellä huomattu jo aikaa sitten? Vai onko se tosiaan niin että nämä alustat murenee vain täällä härmässä...
                              Jännä homma kokonaisuudessansa kuitenkin.
                              Ex: 523iA '97, 520iA '89
                              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Siis kyllähän tämä on selkeästi juuri laadullinen ongelma, mutta joka pitkälti johtuu alustageometrisista kompromisseistä. Silloin kun jousittamattomat massat halutaan pitää maksimaalisen pieninä, joudutaan kompromissitilanteeseen alustarekenteiden käytettyjen materiaalien, ainevahvuuksien ja juuri värinänvaimennuksien suhteen. e39:ssä tuo koko ajan läsnäoleva herkkyys ja omanlainen täsmällisyys(junamaisuus) kaikissa ajotilanteissa ei tule ilmaiseksi, vaan kyllä se on pois juuri käyttöelinkaaren pituudesta. Ilmaisia aterioita kun näissä alusta-asioissa ei ole vuosikymmeniin ollut jaossa, on ihan selvää että niin loistavat/esimerkilliset auton ajo/hallintaominaisuudet ei todellakaan tule ilmaiseksi. Sanotaan kuitenkin että bemulla on silti onnistuttu käsittämättömän hyvin, kun tilannetta vertaa moneen ns.urheiluautoon/alustaan, jossa alustakilkkeitä saa olla vaihtelemassa 30-50tkm:n välein eikä mitään ole kuitenkaan ajo-ominaisuuksien/tasapainoisuuden suhteen tehty enemmän(paitsi tietenkin madallettu ja jäykistetty. e210 "väyrysmersussa" ei ilmene alustassa vielä minkäänlaisia ongelmia +400tkm ajetuissakaan yksilöissä(kaikki ylimitoitettua patarautaa), mutta voin TODELLAKIN kokemuksesta sanoa että e39 hakkaa väyrysen kaikessa muussa paitsi suuntavakavuudessa mersun 10-0. Erityisesti tämän ymmärtää Suomen talvessa pentti perusautoilijakin.
                                e39:n alustan toimintaa pidetään vieläkin monen testilehdistön esikuvana/varrokkina ja täysin aiheesta. Itse en ole kokonaisuutena parempaa alustaa vielä löytänyt mistään autosta, joten vaikka e39:n alustan kestoikä onkin auton käyttöelinkaareen alimitoitettu, on se kuitenkin toiminnaltaan se ehkä autoilun historian laadukkain.
                                e39 Mallisarjan uudemman pään autoissa ongelmat keston shteen ovat hieman parantuneet kun puhutaan bensamoottorisista yksilöistä.
                                Kuitenkin...bemulla inssit kun e39:iä piirsivät v.93-95, eivät osanneet ajatellakkaan että ko.kopassa istuisi 500Nm:iä alhaalta vääntävä ja 200hp puskeva dieselmoottori, joka kyllä tekee selvää selvästi alimitoitetuista takakelkan tuennoista/puslista todella nopeastikkin jos ajotyyli on "reipas" tai/ja autossa on vetokoukku.
                                Myös tämä on yksi syy miksi ns.Suomiauot kestävät selvästi pidempään ilman alustan totaaliremonttia, kuin Saksasta +100tkm ajetut sisarensa.
                                Kovat ajonopeudet sekä Saksalaiset kovaa hakkaavat moottoritiet(ei siis pääosin todellakaan tasaiset) kuluttavat alustoja todella nopeasti.
                                Niillä alueilla millä ajetaan vielä puhtaasti poikkisaumallisilla betonibaanoilla, on 530D:n alustoihin vaihdellaan palikkaa usein jo takuuaikana. Tämä nyt ei koske pelkästään bemua, vaan kyllä näitä ongelmia on myös VAG-konsernin tuotteissa varsinkin itäpuolen kädet puuduttavilla hakkaamista aiheuttavilla betonibaanoilla tai reikäpaikatuilla mutkaisilla sivuteillä.
                                Suomessahan on euroopan parhaat kestopäällysteet pääteillä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎