Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jaksux
    Newbiemmer
    • Nov 2005
    • 3

    #46
    Huollossa arvelivat, että on mahdollista, että vetoakselin jumittuminen tapahtui silloin kun auto nostettiin renkaiden vaihdossa ylös. Sehän se sotkikin kun epäilin vian olevan
    renkaissa eikä autossa.



    Originally posted by TurboD
    Miksikähän se vetari jumittui juuri renkaidenvaihdon yhteydessä?
    Minä kävin Tapiolan essolla tutkailemassa alustaa (530dtouring, 129tkm.) Puslat ja helat vaikuttaa jämyiltä, rättinivel on pskana (on todettu jo aikaisemmin). Huomenna se vaihdetaan. Essolla ajettiin autoa nosturilla ja huomattiin että vasen takapyörä pyklyttää selvästi ja saa auton tutisemaan. Vaihdettiin etunen taakse ja tutina nosturilla loppui, mutta ei ajossa. Ilmeisesti vanne on siis soikea (orkkis 15"). Järvenpäässä on kuulema Amrif, joka korjaa vanteita. Onko kellään kokemusta.

    Comment

    • superb
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2827

      #47
      Mitä vetarikorjaus kustansi lopulta?

      Comment

      • Jaksux
        Newbiemmer
        • Nov 2005
        • 3

        #48
        Originally posted by superb
        Mitä vetarikorjaus kustansi lopulta?
        No onneksi oli vielä takuu voimassa. Mutta menihän tota
        bensaa aika lailla tässä ruletissa.

        Comment

        • superb
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2827

          #49
          Onko kukaan muu vaihtanut vetareita? Mitä maksoi osat yms...

          Comment

          • TurboD
            Bimmer Rookie
            • Nov 2005
            • 84

            #50
            Eilen vaihdettiin kardaanin rättinivel (osa 95e, työ 1,5h 75e). Suuri määrä tutinaa hävisi ja kytkintä käytettäessä ei kuulu enää kolahdusta vaan toimii pehmeänjämäkästi. JESH! Rättinivelen holkit olivat irti kumiosasta ja välystä oli n. puolisenttiä. Ei ihme jos vispaa. Vielä on alla ainakin yksi soikea vanne joten seuraavaksi rengashommiin. Eli 1. ohje: ajakaa tutisevaa autoa nosturilla (kaikkia renkaita taka-akselilla käyttäen) ja tarkkailkaa alustan välyksiä ja rengas-vanne -yhdistelmän pyklytyksiä.

            Comment

            • veku
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6327
              • P-Pohjanmaa

              #51
              huoltoa odotellessa

              Siis mikä rättinivel ??
              Onko TurboD e39 tomaatti vai manuaali ?
              Tuli taas tänään "kärsittyä" 650 km tuon hieromalaitoksen kyytiä,80km\h kun malttaa ajaa niin tutinaa ei paljoa huomaa siitä ylöspäin huomaa..

              No oma huoltoaika siirrettiin 29.11 kun alkup suunniteltu aika ei mulle sopinutkaan...
              Täytyy sanoa että innolla odotan tuota huoltoa jotta tämä erittäin veemäinen"tutina" saataisiin loppumaan ,tällä hetkellä odotukset apurungon puslien vaihdoon suhteen
              F11 M550D
              E39 M5
              F26 3.0 Da M-Sport
              E61 535D M-Sport

              Comment

              • HassisenKone
                Bimmer Rookie
                • Mar 2005
                • 146

                #52
                ex 530 DAT -00- täristi hieman (johtui tosin huonosta rengas-setistä). Uus 530 DAT kulkee kuin juna. Kallis lääke tosin, mutta toimii.

                Oikeasti.. Hemillä näytti olevan vahva näkemys (kokemus!) asiasta.

                Auttaisi varmasti monta E39:stiä, jos saisi selkeät tarkistus/toimenpideohjeet kun täristää.

                Eli kirjoittaako joku auki mitä tehdä. Suurin osa löytynee edellisistä 50 replystä... kuitenkaan se ei välttämättä aukea ensilukemalta.
                X5 M-sport 40e
                Kupla -74-
                530 dAT -03-
                911 carrera cabriolet -99-
                E93 335iA cab -07-
                ________________
                Ex: 530 dAT -03- <--530 dAT 99/00

                Comment

                • TurboD
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2005
                  • 84

                  #53
                  [QUOTE=veku]Siis mikä rättinivel ??
                  Onko TurboD e39 tomaatti vai manuaali ?
                  Tuli taas tänään "kärsittyä" 650 km tuon hieromalaitoksen kyytiä,80km\h kun malttaa ajaa niin tutinaa ei paljoa huomaa siitä ylöspäin huomaa..




                  Manuaali. Rättinivel on vaidelaatikon ja kardaanin välissä oleva kuminen lotukka, jonka kardaaninkiinnityspultit läpäisevät. Tarkoituksena pehmentää voimansiirtoa. Kiinnityspulttien holkit olivat mulla siis väljät eli irronneet kumiosasta.

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6327
                    • P-Pohjanmaa

                    #54
                    apurungon puslat vaihdettu tutina valitettavasti jatkuu

                    Joo apurungon puslat tuli tänään vaihdatettua.
                    Tosin kaksi etummaista oli vaihdettu vuosi sitten ja niitä ei olisi tarvinnut vaihtaa ,kaksi takimmaista taas oli revennyt mallikkaasti.
                    Koko helahoito kustannukset 320e puslat 55ex4 + 14e rahti sekä jarrupalavaroitin johto 12.5e loput työn osuutta eli n. 75e.Samalla kuulankin lattoi sinne alip. putkeen jotta pakokaasukierrätys on poissa pelistä
                    Väljyydet tsekattiin ja niitäkään ei löytynyt,rättinivel ok,kardaani ok.
                    Yhdessä renkaassa kenties pystyttäinen heitto(runkovika ?) joten seuraava steppi on renkaat edestä taakse jne jos tällä tuo tutina edes puolittuisi niin hyvä.
                    Vetoakseilta ei tullut samalla tsekattua..harmi sinänsä.
                    Miten tuo vetarin takertelu muuten tuntui ??


                    Mutta se tärinä siis jatkuu,en huomannut oikeastaan mitään eroa vaikka kaikki puslat siis uusittiin.
                    Takapäästä mielestäni kuuluu hieman ylimääräistä ääntä vieläkin, mutta tyhjennän kontin ja katson takaluukun sisäpaneelin kiinnityksen koska siinä oli asentajalla taannoin jotain sanomista kun takalasinpyyhintä silloin korjasi..
                    Toinen minkä huomasin oli takajarrulevyt olivat ruostuneet sisäpuolelta ja jarrupalat ovat siellä siis finaalissakin..liekkö tuolla nyt mitään merkitystä ?

                    Jos joku tarvi kahta hyvää ja ehjää apurungon puslaa(vuoden vanhat max 40-50tkm ajettu) niin täältä löytyy sellaiset sopivasti.Kannataa ensin aukaista ne pohjalätkät niin näkee nuo puslien kunnot ja sen mukaan uusia puslia.

                    Tosiaan siis kesärenkailla ei koskaan ollut tälläistä tutinaa,joten pieni epäilys on noilla kitkarenkailla tai sitten talvivanteilla..
                    Last edited by veku; 29-11-2005, 21:16.
                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #55
                      ...e39:ssä ei saa renkaassa olla yhtään selkäheittoa...
                      ei renkaasta, vanteesta, vanteen keskityksestä tai navasta johtuvaa. Alatukivarresta auto juuri ja juuri betonilla ylös ja tarkistus. samalla voi tsekata pyöriikö levy/napa ilman rengasta tasaisen vapaasti vai ahdistaako jollain kierroksen osalla. Ilman näiden vikamahdollisuuden poissuljentaa on ihan turha vaihdella mitään muuta kuin korkeintaan alatukivarsia, osa no:11 http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=31&fg=05 tai takapäähän osat 14 ja/tai 18 http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=33&fg=30

                      ps.Laitan jossain vaiheessa tarkemman reseptin millä ainakin noista kaverien/tuttujen e39:stä tutinat saatiin lopulta pois jos/kun ne nyt ensin pysyy "lopullisesti" pois jonkin aikaa.
                      Last edited by Hemi; 29-11-2005, 22:45.

                      Comment

                      • TurboD
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2005
                        • 84

                        #56
                        Tänään mitattiin renkaista selkäheitto heittokellolla ja heittoa oli 0-0.5mm eli "normaalit" hyvät arvot? Yhtä rengasta liikautettiin vanteella ja kaikki tasapainotettiin jo kolmannen kerran, mutta ei hävinny tutinat. Aikaisemmin olinkin jo sitä mieltä että mulla on riittävän hyvä rengassatsi, mutta hetken aikaa elättelin toiveita että sieltä olisi vika löytynyt.

                        Rengasasentajan mielestä vasen vetari ääntelee kun rengasta pyörittää. Sielläkö syy tutinaan? Pitäskö ne vetarit nyt vaihtaa puolelta toiselle vai laittaa uusi?

                        Comment

                        • creative 22
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 560
                          • Alavus

                          #57
                          Originally posted by TurboD
                          Tänään mitattiin renkaista selkäheitto heittokellolla ja heittoa oli 0-0.5mm eli "normaalit" hyvät arvot? Yhtä rengasta liikautettiin vanteella ja kaikki tasapainotettiin jo kolmannen kerran, mutta ei hävinny tutinat. Aikaisemmin olinkin jo sitä mieltä että mulla on riittävän hyvä rengassatsi, mutta hetken aikaa elättelin toiveita että sieltä olisi vika löytynyt.

                          Rengasasentajan mielestä vasen vetari ääntelee kun rengasta pyörittää. Sielläkö syy tutinaan? Pitäskö ne vetarit nyt vaihtaa puolelta toiselle vai laittaa uusi?
                          Onkos napahelojen kunto takaa tuosta tutkittu jo..?Jarrulevyjen/napojen välit kannattaa myös tsekata/puhdistaa.
                          Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                          Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                          BMW Freude Am Fahren

                          Comment

                          • TurboD
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2005
                            • 84

                            #58
                            Originally posted by creative 22
                            Onkos napahelojen kunto takaa tuosta tutkittu jo..?Jarrulevyjen/napojen välit kannattaa myös tsekata/puhdistaa.

                            Viimeviikolla tutkailtiin alustaa Tapiolan essolla ja pyysin että voisko napahelat tarkistaa. Asentaja ei tiennyt mitka ne on enkä osannut neuvoa. Eli mitkä on napahelat? Miten tutkitaan?

                            Comment

                            • veku
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6327
                              • P-Pohjanmaa

                              #59
                              Huomattava parannus tutinaan

                              Originally posted by veku

                              Tosiaan siis kesärenkailla ei koskaan ollut tälläistä tutinaa,joten pieni epäilys on noilla kitkarenkailla tai sitten talvivanteilla..
                              Joo tuossa tänään vaihdoin kuskin takarenkaan eteen ja eturenkaan taakse ,samalla puhdistin navat hiomapaperilla sekä vanteen kosketuspinnan napaan varsinkin taka napa oli aika karseen näköinen.
                              No keväällä vaihdan taakse uudet levyt ja palat niin rupeaa navat oleen jees.
                              No tälläkin muutoksella oli selvä vaikutus tuohon tutinaan,tosin vieläkin tuntuu ajoittain lievää vapinaa mutta esim 100 km\h nopeus suoriutuu nyt ihan jees kun taas ennen ei.
                              Eli taitaa olla "pieni" vika nykyisessä kuskin eturenkaassa tai vanteessa,koska tuolla muutoksella sai jotain positiivistä aikaan ,mutta kuten Hemi aiemmin totesi taitaa bemu olla todella tarkka vanne\rengas violle.
                              Tosin en vielä tuuleta mutta nyt ei sentään ajaessa pää halkea tutinaan
                              Ja sitä mustaa savuakaan ei enään tule putkesta kuten ennen ,kiitos tulpatun pakokaasunkierrätyksen.
                              Last edited by veku; 03-12-2005, 15:11.
                              F11 M550D
                              E39 M5
                              F26 3.0 Da M-Sport
                              E61 535D M-Sport

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #60
                                Eli tuo pyörien "kotikeskitys"(selkäheiton poisto) kannattaa todellakin näissä ongelma-autoissa tehdä. Kysymys ei ole välttämättä ongelmasta itse renkaassa/vanteessa, vaan ongelma voi olla itse navassakin, jonka löytää vain "kotikeskityksellä" tai heittokellolla/magneettijalalla. Kysymys on resonanssista joka pääsääntöisesti on alkulähtöisin renkaasta/pyörästä tai/ja jarrulevystä. Kaikki välykset toimivat sitten kertoimena havaitulle tutinalle. Varsinkin etu alatukivarret pitää olla kunnossa(tutina tuntuu tulevan takapäästä vaikka itse ongelma olisikin edessä). Myös kelkkojen puslat onoltava kunnossa.
                                Se miksi e39 on ko.ongelmalle niin herkkä johtuu sen akselistorakenteesta ja maksimaalisen pienestä jousittamattomasta akselistomassasta. Eli kuten joku aiemmin totesi että painava rengas/vanneyhdistelmä oli pienentänyt ongelmaa, pitääkin ilmeisesti osin paikkansa. Nimittäin kevyillä orggis "peltialuilla" ongelma on usein pahimmillaan. Pyörän tasapainotuksella ei ongelmaan ole juurikaan vaikutusta, vaan nimen omaan renkaan kulutuspinnan keskeisyydellä(selkäheitolla). Se johtuuko se renkaasta, vanteesta vai navasta selviää vain ns."kotikeskityksellä".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎