Originally posted by TurboD
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 tutina syö miestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by HemiEli tuo ja no.18 kannattaa tarkastaa ERITTÄIN huolella.
Mistähän muuten mahtaa johtua, että tuo osa 18 "wishbone" menee aina juuri kuljettajan puolelta? Yhtään en ole kuullut vaihdetun vänkärin puolelle, mutta kuskinpuolelle useita...Last edited by Samppasika; 04-12-2005, 12:14.Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
E61 530d M-sport -08
E39 528i Touring -97
Yhteydenotot: [email protected] !!
Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.
Comment
-
-
Originally posted by HemiEli tuo pyörien "kotikeskitys"(selkäheiton poisto) kannattaa todellakin näissä ongelma-autoissa tehdä. Kysymys ei ole välttämättä ongelmasta itse renkaassa/vanteessa, vaan ongelma voi olla itse navassakin, jonka löytää vain "kotikeskityksellä" tai heittokellolla/magneettijalalla. Kysymys on resonanssista joka pääsääntöisesti on alkulähtöisin renkaasta/pyörästä tai/ja jarrulevystä. Kaikki välykset toimivat sitten kertoimena havaitulle tutinalle. Varsinkin etu alatukivarret pitää olla kunnossa(tutina tuntuu tulevan takapäästä vaikka itse ongelma olisikin edessä). Myös kelkkojen puslat onoltava kunnossa.
Se miksi e39 on ko.ongelmalle niin herkkä johtuu sen akselistorakenteesta ja maksimaalisen pienestä jousittamattomasta akselistomassasta. Eli kuten joku aiemmin totesi että painava rengas/vanneyhdistelmä oli pienentänyt ongelmaa, pitääkin ilmeisesti osin paikkansa. Nimittäin kevyillä orggis "peltialuilla" ongelma on usein pahimmillaan. Pyörän tasapainotuksella ei ongelmaan ole juurikaan vaikutusta, vaan nimen omaan renkaan kulutuspinnan keskeisyydellä(selkäheitolla). Se johtuuko se renkaasta, vanteesta vai navasta selviää vain ns."kotikeskityksellä".
Kiitoksia Robille ja Hemille tarkoista tiedoista.
Tuosta rengasvannemassan vaikutuksesta sainkin jo kokemuksia kun kokeilin kaverin 17" satsia. Oma 15" rengas+vanne painoi 15,1kg ja kaverin 17" 22,8kg! Aikamoinen ero ja se kyllä tuntui myös ajossa. Raskaammilla pyörillä kampe lähti kuin purkka tukasta ja luonnollisesti myös kulutus kasvoi. Kyllä oli meno taas herkkää kun vaihdoin 15" takaisin alle. Mutta tutinaa siis esiintyi 17" vähemmän. Saatoihan ne olla pyöreämmätkin?
Tämä on offtopic, mutta koettakaa kestää. Kesäkuussa kun rantauduin bimmerillä Hankoon nollasin kulutuksen (verb1). Nyt on kertynyt 10 000 suomikilometriä ja kompuutterin verb1 näyttää 5,8l/100km. Puolisen litraa näyttää liian vähän, joten ei ole alusta ainoa kohta autossa mikä ei ole "säädöissä."
Comment
-
-
Taas tuli vaihteeksi eilen käytyä varikolla. Tälläkertaa en mennyt mihinkään bmw-erikoistuneeseen vaan tebikalla tutkittiin tutun asentajan kanssa alustaa. ( Tähän väliin maininta, että tapiolan essolla oli kädetöntä toimintaa ja asenne se että ei tässä mitään vikaa...ja bmw-Auto-Lasaret Helsingissä ei suostunut edes tutkimaan tutinaongelmaa.) Niin nyt löytyi apurungon puslista halkeamia. Ei voi tietää onko ne vakavia, mutta ens viikolla vaihdatan ne Laakkosella. Puslathan mulla tuli hankittua jo monta viikkoo sitten, mutta tässä välillä on tutkittu renkaita ja vanteita. Keulassa etummaisissa alatukivarsissa on etummaisissa puslissa välystä puoli senttiä molemmissa. Pitääkö niissä ollakin vai pitääkö niiden olla jetit?
Comment
-
-
Tarkoitatko nyt pitkittäisiä reaktiotankoja? Niissähän on etupäässä kumipuslat jotka jokusen millin kammetessa tietenkin kuuluu antaakkin periksi. Takapään nivel pitää olla 100% välyksetön. Minkäänlaista löysyyden tunnetta niiden etupäässäkään ei missään tapauksessa kuitenkaan saa olla, tai taatusti tutisee.
Comment
-
-
Originally posted by HemiTarkoitatko nyt pitkittäisiä reaktiotankoja? Niissähän on etupäässä kumipuslat jotka jokusen millin kammetessa tietenkin kuuluu antaakkin periksi. Takapään nivel pitää olla 100% välyksetön. Minkäänlaista löysyyden tunnetta niiden etupäässäkään ei missään tapauksessa kuitenkaan saa olla, tai taatusti tutisee.
Itselläni siis tuo takapään tutina myös, mutta nyt kun ajoin 100 km jäistä hakkaavaa reikäistä tietä, niin ovat etujarrut alkaneet ravistaa yli 100 km/h nopeudessa oikein tosissaan. Lisäksi etupäässä kolisee. Menen nyt samantien vaihtamaan koiranluut (eivät näy tässä linkin kuvassa) mutta tuskin vaikuttavat jarrujen tärinään. Jos edes kolina vähenisi. Motonetin hinnastossa lukee, että etujarrujen ravistus johtuisi tukitangon heloista. Onko tukitanko=reaktiotanko?X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Originally posted by vaviahPuhutaanko nyt alla olevan linkin osasta nro 4 (reaktiotanko?) vai osasta 11 (alatukivarsi)?
http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=31&fg=05
Itselläni siis tuo takapään tutina myös, mutta nyt kun ajoin 100 km jäistä hakkaavaa reikäistä tietä, niin ovat etujarrut alkaneet ravistaa yli 100 km/h nopeudessa oikein tosissaan. Lisäksi etupäässä kolisee. Menen nyt samantien vaihtamaan koiranluut (eivät näy tässä linkin kuvassa) mutta tuskin vaikuttavat jarrujen tärinään. Jos edes kolina vähenisi. Motonetin hinnastossa lukee, että etujarrujen ravistus johtuisi tukitangon heloista. Onko tukitanko=reaktiotanko?BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14
Comment
-
-
Vaviah: Kyllä. Osan no:4 etupäässä on kumipusla joka kammetessa kuuluukin antaa hieman...siis hieman periksi. Saman osan(=reaktiotanko) takapään nivelessä ei välystä saa olla yhtään.
Ongelmasi on kuten jartsa02 jo totesikin, alatukivarsi ja tarkemmin sen ulkopään nivel(osa no:11). Eli ei kannata lähteä vaihtelemaan vakaajan koiranluita tällä kohtaa vaan alatukivarsi.
Tuo Robin pointti on pistänyt "pikkuisen" myös minun silmään kun näiden e39:n kanssa tässä on muutama vuosi väännetty. Eli jostain syystä Suomihistorian takuukilometrisissa e39:ssä takapään puslat kuten moni muukin paikka on täysin uutta vastaavassa kunnossa vielä 100tkm ajettuina.
Kuitenkin pääsääntöisesti useimmissa 70-120tkm:n mittarilukemilla varustetuissa Saksantuonneissa ne on jo huomattavassa määrin finaalissa.
Pelkästään Saksan baanojen kuluttavasta vaikutuksesta ei voi olla kyse, vaan kyllähän noihin ilmoitettuihin kilometreihn näissä tapauksissa voi pikku epäilys herätä. Omassa -00 75tkm ajetussa e39:ssä alusta on täydellisesti uutta vastaavassa kunnossa joka suhteessa(syksyllä läpikäytiin suurennuslasilla").
Näin samalla kun kaverin tutisevaan/kolisevaan, mutta muuten huippusiistiin
-98:iin "112tkm ajettuun" vaihdettiin lähes kaikki kuluva kumi ja niveltavara alustaan.
Comment
-
-
Kiitos vastauksista. Palasin koeajolta. Koiranluut tuli vaihdettua eikä tärinään jarruttaessa juuri muutosta tullut. Kolina kuopissa kyllä väheni. Samalla huomasin kuskinpuolen iskarin valuttaneen nestettä oikein reilusti. Oikea oli aivan kuiva. Nyt siis kannattaisi vaihtaa alatukivarret. Ei taida onnistua kotikonstein tunkin avulla? Paikka on sinänsä helppo, mutta ei taida ihmisvoima riittää vääntämään vanhaa pois ja uutta tilalle. Sitten kai ne iskaritkin täytyisi vielä vaihtaa...
Ja mitä tulee kilometreihin, niin kai on enemmän sääntö että Saksassa kilometrejä ruuvataan. Penkin kankaita ja ratteja on helppo vaihtaa (tai maalata). Itselläni on kyllä aukoton BMW-merkkiliikkeen huoltokirja, mutta on kilometrejäkin jo mittarissa 196 tkm. Ja mikä estää ottamasta kilometrejä pois vaikka joka huollon välissä vähän tai sitten huoltokirjan väärentämistä...X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Originally posted by vaviahKiitos vastauksista. Palasin koeajolta. Koiranluut tuli vaihdettua eikä tärinään jarruttaessa juuri muutosta tullut. Kolina kuopissa kyllä väheni. Samalla huomasin kuskinpuolen iskarin valuttaneen nestettä oikein reilusti. Oikea oli aivan kuiva. Nyt siis kannattaisi vaihtaa alatukivarret. Ei taida onnistua kotikonstein tunkin avulla? Paikka on sinänsä helppo, mutta ei taida ihmisvoima riittää vääntämään vanhaa pois ja uutta tilalle. Sitten kai ne iskaritkin täytyisi vielä vaihtaa...
Ja mitä tulee kilometreihin, niin kai on enemmän sääntö että Saksassa kilometrejä ruuvataan. Penkin kankaita ja ratteja on helppo vaihtaa (tai maalata). Itselläni on kyllä aukoton BMW-merkkiliikkeen huoltokirja, mutta on kilometrejäkin jo mittarissa 196 tkm. Ja mikä estää ottamasta kilometrejä pois vaikka joka huollon välissä vähän tai sitten huoltokirjan väärentämistä...
mulla aikoi edellisessä 528i:ssä tutina 90-120 vauhdissa takajousen vaihdon yhteydessä. napaa joutui painattamaan kovaa alaspäin... oliskohan joku osa voinut vaurioitua?
Comment
-
-
Originally posted by HemiTarkoitatko nyt pitkittäisiä reaktiotankoja? Niissähän on etupäässä kumipuslat jotka jokusen millin kammetessa tietenkin kuuluu antaakkin periksi. Takapään nivel pitää olla 100% välyksetön. Minkäänlaista löysyyden tunnetta niiden etupäässäkään ei missään tapauksessa kuitenkaan saa olla, tai taatusti tutisee.
Juuri tätä osaa 4 tarkoitan eli siis reaktiotankoja. Molemmilla puolilla oli samanlainen jousto, joten siitä päättelin että pieni jousto voisi kuulua asiaan. Ja edelleenkään alusta ei kolise, vaikka nyt on tullut jo ajeltua tosi epätasaisilla jäisillä teillä. Elikä tämän tiedon perusteella apurungon puslat on ainoastaan todettu huonoiksi. Niistäkin ainoastaan etummaisessa oikealla on selvästi havaittava ratkeama. Ja pitäisikö nyt sitten ruveta epäilemään että kampe on kelattu kun pusla/t vaikuttaa väsyneeltä. Mullahan on -99 ja 130tkm.
Comment
-
-
kyllä. Reaktiotankojen etupäässä siis pitääkin olla pieni jousto, kumipuslia kun ovat. Nämä kyllä vanhemmiten väsyy sen verran löysiksi, että näitä tutinoita ja jarrutärinöitä voi ilmaantua. Yleensä loppuu reaktiotangostakin nivelpää ensiksi, mutta ei välttämättä. Kuitenkin alatukivarren nivelpää on se mihin nämä tärinät pitkälti kulminoituvat ja niissä ei saa olla välystä lainkaan.
Yleensä nämä ilmoittavat vioittuessaan/kuluessaan kolinalla, mutta koska näissä ei välystä saa olla yhtään, voi aavistuksen välykselliset ulkopäät olla vielä kolinattomia, mutta aiheuttavat jo tutinaa/tärinää.
Eli kun näihin tärinäongelmista kärsiviin, mutta "ehjollä alatukivarsilla oleviin e39:hin vaihdettiin kylmästi molemmat alatukivarret(motonetit italialaiset),
loppui ongelmatkin. Tämä selittyy myös sillä että myös näiden kumipuslalla varustettu sisäpää väsyy, vaikka ulkopäässä ei hirveästi vielä välystä olisikkaan(löysät jo kuitenkin).
Comment
-
Comment