Kaipa sitä täytyy sitten investoida vielä 2x74 euroa, jos noilla Motonetin alatukivarsilla jotain tekee. Mutta miten on, vaihto ei siis onnistu itse?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 tutina syö miestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Kyllähän kaikki huollot/remontit ovat suunniteltu ihmisten tehtäviksi.
Minä pidän vaihtoa 5-10min pikkujuttuna joka onnistuu bilteman halvimmalla räikkäsatsilla, kahdella timpurin vasaralla ja pikkutunkilla parkkipaikallakin vaihdettuna, mutta sitä on kenenkään muun vaikea sanoa miten homma sinulta onnistuisi?
Homman nimittäin voi tehdä nopeasti, helposti ja oikein, tai sitten ryssiä koko homma täydellisesti.
Comment
-
-
Originally posted by TurboDJuuri tätä osaa 4 tarkoitan eli siis reaktiotankoja. Molemmilla puolilla oli samanlainen jousto, joten siitä päättelin että pieni jousto voisi kuulua asiaan. Ja edelleenkään alusta ei kolise, vaikka nyt on tullut jo ajeltua tosi epätasaisilla jäisillä teillä. Elikä tämän tiedon perusteella apurungon puslat on ainoastaan todettu huonoiksi. Niistäkin ainoastaan etummaisessa oikealla on selvästi havaittava ratkeama. Ja pitäisikö nyt sitten ruveta epäilemään että kampe on kelattu kun pusla/t vaikuttaa väsyneeltä. Mullahan on -99 ja 130tkm.
100% varmuutta km:stä tuskin tuontipeleissä voi tuskin kukaan luvata,
mutta sehän on vain lukema mittaristossa
Monesti vertailleena 150 tkm ajettu vst 250 tkm ajettu voi halvempi olla ylläpitää toi 250 tkm kelattu,yleensä alustan kulutus osat ajottuu +150 tkm kohdille ja sitten niitä uusittavia kohtia riittääkin (nivelet,puslat,iskarit,jarrut yms) .
Ei sillä että enempi ajettu olisi parempi mutta saattaa jossain tapauksessa olla halvemmat km:t kun ei tarvi koko ajan olla vaihtelemassa osia.
Oma on kanssa tuontipeli vm99 ja ajettu 224 tkm ja täydellinen merkkihk,silti aina "vian tullessa" epäilyttää että onko km:t oikeat,mutta ottaa huomioon että auto on sen +200 tkm kelattu ja kohta 7v vanha niin toki autossa saa jotain uusittavaa ollakin.
Ainakin tähän mennessä ihan ok peli,kaikki iskarit olen vaihtanut ja noi apurungon puslat ,abs anturi ja etupalat ..tutina vika söi miestä mutta nyt on taas ok kyytiä ollut.
Keväällä taakse kaikki jarruhilut uusiksi ja teitysti kaikki tie muu mitä eteen tulee uusitaan..eipä taida olla sellaista autoa johon ei remonttia koskaan tarvitsi tehdä.
Ajattelin vielä käydä eturengasta pyöräyttään vanteella jos sillä saisi jotain vielä aikaiseksi..
Eilen sain 220cdi(vm 00 ajettu 150tkm) väyrysen kyytiä niin oli sen verran pappapelin tuntuinen että täytyy sanoa että kyllä bmw on sentään autoF11 M550D
E39 M5
F26 3.0 Da M-Sport
E61 535D M-Sport
Comment
-
-
Siisti on saksanpapan entinen. Takalevytkin on ruosteessa kun ei oo paljo jarrua raskittu käyttää tai sitten vauhdit on ollu sitä luokkaa että niitä ei oo tarvinnu.
Sitten asiaan. Putsasin santapaperilla ruosteista ja muusta paskasta pyörännavat ja vanteiden sisäpinnat. Koeajolenkin perusteella auto tuntui paremmalta kuin koskaan eli tutisi jo aika vähän. Jo on herkkä peli tuo puimuri.
Huomenna pitää ajella pitemmästi ja tunnustella että onko tämä pysyvämpikin ilmiö. (Toistaseksi kalustoon kuuluva -99 cordoba tdi tarjoaa kuitenkin tasaisempaa kyytiä. Zeatti on hyvä, mutta se onkin uudesta asti ollut omassa käytössä.)
Uutena "löytönä" oikeaa etujarrulevyä hinkatessa huomasin että se ei pyöri kevyesti koko kierrosta vaan osan matkalla ahistaa. Oisko levy kiero? Vai napa? Voisko aiheuttaa tutinaa? Ei kyllä tunnu jarrutettaessa.
Comment
-
-
Originally posted by TurboDSiisti on saksanpapan entinen. Takalevytkin on ruosteessa kun ei oo paljo jarrua raskittu käyttää tai sitten vauhdit on ollu sitä luokkaa että niitä ei oo tarvinnu.
Sitten asiaan. Putsasin santapaperilla ruosteista ja muusta paskasta pyörännavat ja vanteiden sisäpinnat. Koeajolenkin perusteella auto tuntui paremmalta kuin koskaan eli tutisi jo aika vähän. Jo on herkkä peli tuo puimuri.
Huomenna pitää ajella pitemmästi ja tunnustella että onko tämä pysyvämpikin ilmiö. (Toistaseksi kalustoon kuuluva -99 cordoba tdi tarjoaa kuitenkin tasaisempaa kyytiä. Zeatti on hyvä, mutta se onkin uudesta asti ollut omassa käytössä.)
Uutena "löytönä" oikeaa etujarrulevyä hinkatessa huomasin että se ei pyöri kevyesti koko kierrosta vaan osan matkalla ahistaa. Oisko levy kiero? Vai napa? Voisko aiheuttaa tutinaa? Ei kyllä tunnu jarrutettaessa.Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069
Current
E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
Comment
-
-
Originally posted by HemiNäin onkin jos alatukivarret on kunnossa. Jos/kun alatukivarsiin tulee väljyyttä, resonoi juuri tuo jarrulevyn tai navan kierous helposti "tutinana" perslihaksiin, mutta ei vielä tunnu juurikaan jarrutettaessa.
Comment
-
-
Ei tietenkään tulekkaan kaikki ongelmat etupäästä, Eihän tätä ole kukaan väittänytkään. Kysymys on resonanssista jonka synnyttävä alkulähde on renkaan kulutuspinnan selkäheitto ja/tai napa/levyvika.
Jos etupäässä alatukivarsissa on välystä, tutisee e39 tällöin aivan varmasti.
Toisaalta jos takakelkan puslissa tai poikittaisen takatukivarren nivelpäässä on välystä, taas tutisee. Koska e39:ssä on erillisjousitettu taka-akseli, tarkoittaa se sitä että perämurikka on kinteästi kiinni takakelkassa.
Takapään resonanssin alun voi siis aiheuttaa muukin kuin pyörä, napa tai levy.
Eli pienikin häikki kardaanissa tai vetoakseleissa niin johan tutisee....siis TUTISEE/RESONOI JOS JOSSAIN ON VÄLYSTÄ.
Jos/kun se-ne välykset saadaan pois, loppuu tärinätkin vaikka kardaanissa, vetareissa, levyissä,tms. olisi hieman sanomistakin. Jo väärin koottu iskarin yläpää voi riittää siihen että näitä tutinoita pääsee "lyömään läpi".
Tämä on se syy miksi ongelma tuntuu jokaisella vähän erilaiselta ja niin että ongelma tuntuu jonkin korjauksen toimesta poistuvan vähäksi aikaa...ilmestyäkseen taas vähän ajan kuluttua uudelleen. Jos kaikki paikat ovat viimeisen päälle välyksettömät, ei pienet renkaan selkäheitot tms. pääse kertautumaan koko koria resonoivaksi vapinaksi. Tämän vapinan alkulähdettä on lähes mahdoton oikeasti paikallistaa vain perstuntumalta, koska kyseessä on resonanssi. esim.etupään alatukivarsiongelma tuntuu hyvinkin apukuskin persauksissa/aurinkolipassa, mutta ei lainkaan välttämättä ratissa.
Eli näiden renkaiden, jarrulevyjen, vetoakselien, kardaanien korjaaminen on vain oireiden korjailua, ei itse ongelman. Nämä tuttujen/kaverien autot on nyt lopullisesti saatu kulkemaan kuin "kusi sukassa" vaihtamalla muutama "ehjä" alatukivarsi/tukivarsi ja muutama "ehjä" kelkan pusla kokonaan suosista uusiin motonetin halpis italiaanoihin.
Comment
-
-
No pitäskö tässä ruveta vaihtelemaan ne alatukivarret eteen vaikkei niistä oikein vääntelemällä tunnu vikaa löytyvän. Eli uusi italialainen käytetyn saksalaisen tilalle. Ottaisitteko muuten mielummin uuden Fiiatin kuin käytetyn Bemarin?No leikki leikkinä. Uskoisin että tanakkaa faktaa hemi on tuonut esille.
Comment
-
-
Mistä muuten tiedät missä e39:n orggis alatukivarsi on valmistettu? Tai tiedätkö missä?
Suuri osa varsinkin 8/98-uudempien e39:en osien alihankkijoista löytyy muualta kuin Saksasta samalla kun moni Fiatin palikka tehdään Saksassa(varsinkin isommat fiatit). Toisaalta...eipä tuo orggisalatukivarsi ole kovin pitkäikäiseksi osoittautunut nytkään.... No, leikki leikkinä.
Tuo italiaosa on nyt tällä saitilla noussut täysin syyttä paskan synonyymiksi ja pitkälti vain vääränlaisen "asennustyön" vuoksi. Kuitenkin ns."ammattipiireissä" näitä pidetään laadultaan jopa hyvinä.
Niveltavarassa vain pitää näiden kuin muidenkin valmistajien kohdalla varmistaa vaseliinin meno niveleen. Eli nivel "ruustukkiin" niveltapista mutterin suojaamana kiinni ja hetki maksimiliikeradalla vääntelyä/kääntelyä suojakumia puristellen. Toki jos siltä tuntuu, ja rahaa näihin oikeasti tehtäviin remontteihin on, voi toki Laakkoselta/Metrolta/KL:stä hakea orggisvarrenkin. Se kun nyt ei ollut jutun pointti.
Comment
-
-
Valmistusmaa aiheuttaa vielä nykyisinkin kaikenlaisia vibraatioita itse kullekin. Juuri hain alkuperäisen BMW-öljynsuodattimen, made in Slovenia. Kokeillaan nyt välillä vaikka Mann onkin ollut hyvä. Lisäksi 130 euron Adidas-juoksulenkkarini ovat Kiinassa valmistetut...eipä merkkilenkkareita ole tehty enää kymmeneen vuoteen muissa maissa kuin halvan työvoiman paikoissa.
Comment
-
-
Kyllä itse nyt huomasin kolinan tulevan vasemmalta edestä, jossa iskari on pulauttanut nestestettä pihalle. Sihisee painuessaan ja iskunaviamennus on tällä puolella surkea. Iskari on ollut koko ajan kostea pinnastaan, mutta nyt vasta tuo kolina ja jarrujen vatkaus tullut kuvioihin. Peräpään tutina on toki ollut koko ajan kun auto on ollut minulla (4 kk), mutta iskarissakin siis jonkinasteista häikkää koko ajan ollut. Ehkäpä nämä kaikki oireet - jarrujen vatkaus yli 100 km/h, etupään kolina ja peräpään tutina 100-120 km/h - sopisivatkin vain lopussa olevaan etuiskariin? Taidan päätyä vaihtamaan nämä iskarit mahdollisimman pian ja ilmoittelen sitten auttaako myös takapään tutinaan!X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Originally posted by vaviahKyllä itse nyt huomasin kolinan tulevan vasemmalta edestä, jossa iskari on pulauttanut nestestettä pihalle. Sihisee painuessaan ja iskunaviamennus on tällä puolella surkea. Iskari on ollut koko ajan kostea pinnastaan, mutta nyt vasta tuo kolina ja jarrujen vatkaus tullut kuvioihin. Peräpään tutina on toki ollut koko ajan kun auto on ollut minulla (4 kk), mutta iskarissakin siis jonkinasteista häikkää koko ajan ollut. Ehkäpä nämä kaikki oireet - jarrujen vatkaus yli 100 km/h, etupään kolina ja peräpään tutina 100-120 km/h - sopisivatkin vain lopussa olevaan etuiskariin? Taidan päätyä vaihtamaan nämä iskarit mahdollisimman pian ja ilmoittelen sitten auttaako myös takapään tutinaan!
Keulan kolina tuolla iskarin vaihdolla todennäköisesti loppuu jos muut osat keulasta kunnossa,muuten veikkaan tutinan yms vatkauksen jatkuvan .
Vaihdoin itse uudet tuubit keulaan ja myöhemmin perään ja itsellä loppui kolina keulasta sekä jenkkiauton kyytiF11 M550D
E39 M5
F26 3.0 Da M-Sport
E61 535D M-Sport
Comment
-
-
Käsin vääntelemällä ei vältämättä selviä
Originally posted by TurboDNo pitäskö tässä ruveta vaihtelemaan ne alatukivarret eteen vaikkei niistä oikein vääntelemällä tunnu vikaa löytyvän. Eli uusi italialainen käytetyn saksalaisen tilalle. Ottaisitteko muuten mielummin uuden Fiiatin kuin käytetyn Bemarin?No leikki leikkinä. Uskoisin että tanakkaa faktaa hemi on tuonut esille.
VÄÄNTELEMÄLLÄ!!!
Halusin kommentoida tätä ilmaisua, koska ei se välys välttämättä ihan niin löydy. Itselläni 528i -97 alustasarjalla. Auto ollut kaksi vuotta itselläni ja aina jonkun asteista (lue: olematonta, kun kerran perfektionisti olen...)heijaamista/vetkumista takapäässä. Viime keväänä alkoi kolina oikealta etupäästä, paheni moninkertaisesti muutaman päivän kuluttua. Vein auton puolitutun pajalle luullessani että sieltä saa hyvää huoltoa kun kehui aina huoltaneensa paljon E39:ä. Viedessäni kerroin että se on luultavasti alatukivarsi.
Miehet hommiin. Olivat koittaneet kaikki paikat käsin ja yrittäneet vääntää rautakangella mutta mistään ei löydy välystä. Omistaja hourailee. Testilenkki. Aivan selvä kolina. Lisää rautakankea. Ei mitään.
Seuraavaksi ajoivat sen katsastustoimiston 'sivuttaisheilutuspenkkiin'(? vai mikä sen nimi on) sieltähän löytyi aivan selvä välys oikeasta alatukivarresta ja osa vaihtoon. Ongelmat poistuivat mutta takapään heijaus/vetkuminen jatkuu yhä.
Anyway, pointti oli se, että ei sitä välystä välttämättä ihan vääntelemällä löydä. Trust me, yritin itsekin väännellä ja kammeta kaikkia niveliä mutta en löytänyt mitään. Ja kuten seuraavasta käy ilmi, kannattaa vain tukeutua hommansa osaaviin paikkoihin, oli se sitten nyrkkipaja tai merkkihuolto(monesti eivät nämäkään, mutta onneksi BTCF aina tietää!!!).
NB. Puolituttu korjaamo sanoi, että M-alustalainen on niin tiukka paketti itsessäänsä, ettei sieltä välttämättä heti löydä välyksiä. Mun mielestä puppua, kyllä nyt jokainen itseänsä kunniottava asentaja löytää vastaavan välyksen. Jouduin kumminkin lopulta maksamaan heille 1 tunnin oppirahoja + normaalin vaihtohinnan.
-Only the tame birds have a longing. The wild ones
fly-
Comment
-
-
Näinhän se toimi näissä kaverienkin "tutinanpoistoissa". Eli alatukivarret vaihdettiin vaikka niiden oli jopa Metroautoa myöden todettu olevan "ehjät". Erääseen sieltä ostettuun yksilöön vaihdettiin maksettuna takuuaikana kardaani, toinen vetari, kelkan puslia ja etujarrulevyt, mutta tutina palasi jokaisen "offensiivin" jälkeen uudelleen. Vasta kun nyt vuosi tämän jälkeen vaihdettiin alatukivarret ja poikittaiset takatukivarret, tutinat loppui ja ovat nyt jo muutaman kuukauden pysyneetkin poissa.
Comment
-
Comment