Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juuhhaan
    Newbiemmer
    • Dec 2005
    • 10

    Mulla on kans Bridgestone blizzakit, sen lisäks että ne ei pidä niin ne tärisee aina kun lähtee liikkeelle.. sit pikku hiljaa tärinä tasaantuu muttei häviä kokonaan. Oiskohan munkin ongelmat kuitenkin rengaspuolella..

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Edelleenkin itse primääriongelma on alustassa ja tarkemmin sen välyksissä.
      Mitä enemmän välyksiä, sitä herkemmin renkaiden ongelmat korreloituvat resonassin synnyttäjinä. Eli mitä enemmän ongelmia alustassa, sitä herkemmin renkaiden/vanteiden ongelmat tuntuvat istumalihaksissa/käsissä.
      Renkaiden vaihto toki voi auttaa hetkeksi, mutta ei poista itse ongelmaa jos kyse ei ole selvästä viasta renkaassa/vanteessa/näiden keskittymisessä.

      Comment

      • vaviah
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 632
        • Turku

        Originally posted by touring39
        Eikös nyt käynyt niin, että oikeanpuolinen taka-alatukivarsi oli väljä, ja se sitten vaihdettiin. Heitin samalla 225 16" kitkat alle orkkisaluilla, ja tärinää ei vieläkään ilmennyt. Paskat mä niistä puslista nyt sitten välitän, kun auto kulkee kuin unelma sekä talvi- että kesärenkailla & -vanteilla
        Oliko tässä kyse siis takapyörän tuennan alatukivarresta? Soitin ME-autoon ja sinun tilaamasi takakelkan puslat odottelevat siellä seuraavaa uhria! Tyyppi sanoi, ettei kenellekään ole näitä vielä vaihdettu eivätkä ne yleensä hajoa... Itselläni tuli vähän paremmaksi kun vaihdoin alle 235/45-17 renkaat mutta vieläkin tutisee ja kuopissa perä jysähtää. Vien auton ensi viikolla tarkastettavaksi samaan puljuun, josko tilaamillesi puslille tulisi käyttöä. Toivottavasti ei, sillä työhön menee kulema koko päivä ja hintaa sille työlle tulee ainakin 300 euroa.
        X1 18d sDrive -18
        320i GT xDrive -13
        i3 BEV -13
        X1 18dA xDrive -16
        X5 3.0iA -00
        320d Touring -00
        528iA Touring -97
        325 CiA -93
        316i -94
        316 -88

        Comment

        • touring39
          BTCF Member
          • May 2005
          • 3901
          • Kaarina

          Originally posted by vaviah
          Oliko tässä kyse siis takapyörän tuennan alatukivarresta? Soitin ME-autoon ja sinun tilaamasi takakelkan puslat odottelevat siellä seuraavaa uhria! Tyyppi sanoi, ettei kenellekään ole näitä vielä vaihdettu eivätkä ne yleensä hajoa... Itselläni tuli vähän paremmaksi kun vaihdoin alle 235/45-17 renkaat mutta vieläkin tutisee ja kuopissa perä jysähtää. Vien auton ensi viikolla tarkastettavaksi samaan puljuun, josko tilaamillesi puslille tulisi käyttöä. Toivottavasti ei, sillä työhön menee kulema koko päivä ja hintaa sille työlle tulee ainakin 300 euroa.
          Juuripa siitä. Juu, ja ole hyvä vaan, eli puslat odottelee sitten sua Ilmoittele, oliko niistä hyötyä, ettei vaan tullu tilattua turhaan
          Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

          Ex:
          e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

          Comment

          • Jarde
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2005
            • 446
            • Oulu

            Originally posted by vaviah
            Toivottavasti ei, sillä työhön menee kulema koko päivä ja hintaa sille työlle tulee ainakin 300 euroa.
            Oulussa Stokkalla ilmoittivat hinnaksi, 100 euroa puslille ja 200 euroa työlle. Tämä hinta oli tietty sedaniin, mutta ei kai niissä mitään suurta eroa ole.
            E46 320d sedan vm-02
            museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

            Comment

            • Carman
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2002
              • 676
              • Vilppula

              Originally posted by Jarde
              Oulussa Stokkalla ilmoittivat hinnaksi, 100 euroa puslille ja 200 euroa työlle. Tämä hinta oli tietty sedaniin, mutta ei kai niissä mitään suurta eroa ole.
              On niissä hiukan eroa, touringin pusla maksaakin jo yli tuplaten sedaniin verrattuna, KL-varaosissa 240€/4kpl.

              Tai jos tarkoitit tuolla työn osuutta, niin siinä ei taida suurta eroa olla!

              Comment

              • touring39
                BTCF Member
                • May 2005
                • 3901
                • Kaarina

                Taas pientä valoa asiaan.

                Hiace oli eilen Metroauton öljynvaihtohuollossa. Klapussa todettiin, että takajarrulevyt lähenee loppuaan, eli ne oli ottaneet takapyörät irti tarkistaakseen ne. Enivei, auto tärisi aivan sairaasti huollon jälkeen. Enemmän kuin koskaan aikaisemmin, ensin ~55 km/h ja sitten alueella 90 - 120.

                Mä ryntäsin tänään aamulla sinne keuhkoamaan, että mitenkäs ne takarenkaat sitten tuli laitettua takaisin, kun meinaa taas amalgaamit tippua suusta!

                Eikun pikahuollossa renkaat pois, teräsharjalla navat puhtaaksi, vähän öljyä perään ja nakit takaisin. Taas kulkee auto kuin kiskoilla.

                Eli se on uskottava, että piänestä se on kiinni. Eli ennen isompia remontteja kantsii ton verran nähdä vaivaa! Takanapa kun on aika ahdas muutenkin, ja jos sinne menee kuraa/pölyä/hius tms mikroskooppisen pieni krämmäle, tärinät alkaa...
                Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                Ex:
                e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                Comment

                • alspe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 3399
                  • Tre

                  Luulenpa, että renkaiden keskityksellä on erityisen paljon merkitystä kuluneessa autossa. Rengas kannattaa kiristää siten, että kaveri pyörittää kumia niin pirusti ja itse hiljaa hylsyllä kirit pultteja jotta menee varmasti keskelle.
                  G30 520d xDrive
                  EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                  Comment

                  • mooria
                    Newbiemmer
                    • Nov 2005
                    • 8

                    Tutinat loppuivat lopullisesti

                    Kerron loppuun omat kokemukseni, joista jo täällä aloitin viime vuoden lopulla: Auto on E39 530D Touring manuaali 12/2001.
                    Originaalit+ loppuun ajetut Fuldat syksyllä 2005 Saksasta tuotaessa ja ei tutissut. Ostin replikat + uudet hakkapeliitat ja tutisi. Vaihdoin Hakkapeliitat originaaleille ja ajoin koko talven ilman minkäänlaista tutinaa. Vaihdatin rengasliikkeessä Fuldat replikoille ja vaihdoin hiljattain ne alle ja tutina alkoi taas kuten syksyllä. Kaikkien yhdistelmien tasapainotus oli ok ja säteisheitot koneessa alle 0,5 mm. Tuo viimeinen oli erityisen hyvä alle 0,2 mm säteisheitolla. Huomasin kuitenkin, että replikoiden soviterengas on VÄLJÄ pesässään, joten koneessa vikaa ei nähdä koska siellä ei soviterengasta käytetä, mutta autossa tuo väljyys ajautuu toiseen laitaansa ja heitto on varmasti yli tuon 0,5 mm. Rengasliike otti replikat takaisin ja ostin uudet originaalit sekä Misukat. Heittoa alle 0,3 mm ja kulkee aivan sukkasillaan Ei mitää tutinaa. Ei väliä rengaspaineilla eikä millään muullakaan. Veikkaan että autoon sopii vain vanteet ilman mitään soviterenkaita ja mieluiten originaalit, joissa keskitysreikä on tarkka. Sinänsä tuo pieni säteisheittokin syntynee vain riittävän nopeusluokan renkailla, joissa toleranssit ovat tiukemmat.

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      Originally posted by mooria
                      Huomasin kuitenkin, että replikoiden soviterengas on VÄLJÄ pesässään, joten koneessa vikaa ei nähdä koska siellä ei soviterengasta käytetä, mutta autossa tuo väljyys ajautuu toiseen laitaansa ja heitto on varmasti yli tuon 0,5 mm.
                      Sitten se soviterengas oli viallinen, väärä tai vanteen keskireikä oli jostain syystä väärän kokoinen. Ei sillä väliä ole millä se keskireikä oikean kokoiseksi tehdään, sama se on onko se täyttä alumiinia vai onko välissä sovite, kunhan koko on oikea.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • mooria
                        Newbiemmer
                        • Nov 2005
                        • 8

                        Samaa mieltä, eli ei väliä onko soviterengas, kunhan se on tarkka. Replikoita lienee monen tasoisia, ja korostan sitä, että tuo väljyys tuntui sormissa juuri ja juuri. Lisäksi sovirenkaan keskireikä tarkistettiin työntömitalla ja vastasi napaa. Eli isoista ei ollut kysymys ja vaikutus oli dramaattinen ajossa yli 100 km/h. En mitannut väljyyttä mutta toimiakseen sovitteen pitäisi ehkä olla lievästi ahdistuksen puolella. Sama väljyys oli kaikissa vanteissa ja tehty vannetehtaassa näin ja tässä varmasti syy värinöihin. En tiedä minkä säteisheiton auto kestää, mutta 0,3 mm riitti nyt hyvin. Ja tämä on vain rengas ilman napojen mahdollista heittoa.

                        Comment

                        • creative 22
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 560
                          • Alavus

                          No toverit..eikö kenenkään e39 enää tutise..?Omani (10/97) "väpistää" aika rajusti, etenkin kylmänä, lämmettyään tasaantuu aika mukavaksi mutta siellä taustalla se stana aina vaan on.Rengastus on 235/45/17.On painoteltu/pyöritelty...aina hetkeksi auttaa mutta sitten tutinat palaa.Vasen etujarrulevy on hieman kiero (tuntuu pyörittäess&#228, Voisiko tämä aiheuttaa tuon vatkauksen?Etupään osia ei tiettävästi ole vaihdettu ja autolla ajettu 228tkm.
                          Last edited by creative 22; 25-05-2006, 22:25.
                          Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                          Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                          BMW Freude Am Fahren

                          Comment

                          • vaviah
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2003
                            • 632
                            • Turku

                            No niin. ME-autossa kaveri tutki auton alustaa 3-4 tuntia ja ajeli kaksilla eri renkailla yhteensä lähes 70 km. Lopputulos oli sama kuin aikaisemminkin: Missään nivelissä tai puslissa ei ole yhtään väljää... Myös takakelkan puslat olivat hyväkuntoiset. Ainut poikkeava asia oli toisen takarenkaan pystyheitto. Renkaat ovat 235-45-17. Toisen bemarin kitkarenkailla tutina hävisi. Niin hävisi tutina myös omilla vanhoilla misukan kitkoillani. Kuitenkin auto on tutissut vähintään yhtä paljon uusilla aluvanteilla ja uusilla 15" Mchelinin kesärenkailla sekä tutinattomien kitkarenkaiden peltivanteilla ja uusilla Pirellin nastarenkailla. Eivät kai nämä kaikki rengassarjat nyt niin pielessä ole etteivät toimisi näennäisesti "välyksettömällä" alustalla? Kaveri kävi myös koeajamassa liikkeen puolet (100tkm) vähemmän ajettua 2001 vuosimallista 520 Touringia ja tutina oli täysin samanlainen siinäkin!
                            Mitä seuraavaksi? Ei taida kannattaa summissa lähteä vaihtamaan alustan osia. Olisiko nyt aika kokeilla Hemin niin paljon suosittelemia Motonetin alatukivarsia eteen?
                            X1 18d sDrive -18
                            320i GT xDrive -13
                            i3 BEV -13
                            X1 18dA xDrive -16
                            X5 3.0iA -00
                            320d Touring -00
                            528iA Touring -97
                            325 CiA -93
                            316i -94
                            316 -88

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7459
                              • Oulu

                              Originally posted by creative 22
                              Omani (10/97) "väpistää" aika rajusti, etenkin kylmänä, lämmettyään tasaantuu aika mukavaksi ...
                              Mun auto ei kyllä tutise edelleenkään mutta työkaverin 2003 Vectra GTS kuulemma kärsii tuosta kylmänä tutinasta, on epäillyt että renkaat painuu parkissa pitempään seisoessa linttaan ja oikenee vasta lämmettyään. Tiedä sitten onko tuossa mitään perää, mutta ihan vain tiedoksi että on niitä vastaavia "ominaisuuksia" muissakin.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • Vee-eit
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2004
                                • 709
                                • Turku

                                Originally posted by vaviah
                                Missään nivelissä tai puslissa ei ole yhtään väljää... Myös takakelkan puslat olivat hyväkuntoiset. Ainut poikkeava asia oli toisen takarenkaan pystyheitto. Renkaat ovat 235-45-17. Toisen bemarin kitkarenkailla tutina hävisi. Niin hävisi tutina myös omilla vanhoilla misukan kitkoillani.
                                Eikö se vika tuossa jo ole. Kummisuutarille ja veivaatte sitä takarengasta eri asentoihin niin kauan, että siinä ei ole pystyheittoa. Jos ei onnistu, niin pari uutta kumia ja myyt vanhat drifting-renkaiksi.
                                Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎