Jännitys tiivistyy täällä... Maanantaina 6.3. DAT on menossa ME Autoon Raisioon takapuslien vaihtoon. Hinta-arvio:
Osat maksaa 268 € ja työt 150 €
Eli noin 130 Egee halvemmalla kuin Metroauto. Kummallista kyllä, talvirenkailla ja ruostuneilla peltivanteilla tärinää ei ole ollut lainkaan talven mittaan, mutta terävät töyssyt kyllä lyö läpi kamalasti, eli vaikkei tärinä häipyiskään, puslat lienee syytä vaihtaa silti.
KL-varaosissa takapuslat á 55€ eli yht. 220€, kannattaa vielä tingata
Jännitys tiivistyy täällä... Maanantaina 6.3. DAT on menossa ME Autoon Raisioon takapuslien vaihtoon. Hinta-arvio:
Osat maksaa 268 € ja työt 150 €
Eli noin 130 Egee halvemmalla kuin Metroauto. Kummallista kyllä, talvirenkailla ja ruostuneilla peltivanteilla tärinää ei ole ollut lainkaan talven mittaan, mutta terävät töyssyt kyllä lyö läpi kamalasti, eli vaikkei tärinä häipyiskään, puslat lienee syytä vaihtaa silti.
Hyvä tietää tuon paikan hinta. Kyllä ne peräpään tutinat nimittäin itsellänikin palasivat... Lievempinä kuin ennen, mutta siellä ne kuitenkin ovat. 55 km/h ja 110 km/h nopeuksissa. Ja nimenomaan töyssyissä tai rikkonaisella tienpinnalla vapisee enemmän. Etupää on nyt tosi hyvä. Ainoastaan erittäin harvoin 90 km/h ratissa havaittavissa aivan pieni heilunta, jos siitä ei pidä yhtään kiinni. Peräpään tutinoiden nopeuksilla ratti on aina täysin vakaa. Osaakos Hemi tai joku muu sanoa vielä, että mikä on todennäköisin syy tuohon lievään 90 km/h vapinaan ratissa joskus? Raidetanko, reaktiotanko vai alatukivarsi? Nämä ovat korjaajan mukaan kunnossa, mutta vaihdan silti, jos tarvetta on.
Hyvä tietää tuon paikan hinta. Kyllä ne peräpään tutinat nimittäin itsellänikin palasivat... Lievempinä kuin ennen, mutta siellä ne kuitenkin ovat. 55 km/h ja 110 km/h nopeuksissa. Ja nimenomaan töyssyissä tai rikkonaisella tienpinnalla vapisee enemmän. Etupää on nyt tosi hyvä. Ainoastaan erittäin harvoin 90 km/h ratissa havaittavissa aivan pieni heilunta, jos siitä ei pidä yhtään kiinni. Peräpään tutinoiden nopeuksilla ratti on aina täysin vakaa. Osaakos Hemi tai joku muu sanoa vielä, että mikä on todennäköisin syy tuohon lievään 90 km/h vapinaan ratissa joskus? Raidetanko, reaktiotanko vai alatukivarsi? Nämä ovat korjaajan mukaan kunnossa, mutta vaihdan silti, jos tarvetta on.
Mä olen huomannut että noita tutinoita rattiin tulee vaikka keulassa ei olisi mitään vikaa...eli takapään puslista johtuvaa tärinää joka ilmenee ratissa..ts koko auto vapisee.
Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069 Current E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
Näinkin, mutta tuo lievä ratin sivuttainen ja ajoittainen "vemputus" (ei siis nopea tärinä tulee usein kierosta jarrulevystä/jumittavista satuloista.
Kastele lämpimässä levyt ja anna vähintään tunnin verran vetää pintaan pieni pintaruoste. Jos nyt ajoon lähdettäessä "vemputus" häviää hetkeksi, on vika/ongelman lähtösyy etujarruissa. Jos ei häviä, on kyse todennäköisemmin vanteen kiinnityksestä navalla tai itse renkaasta ja sen kehämuodosta. Tietenkin pienikin välys alatukivarsissa tai raidepäissä moninkertaistaa "vemputusta".
Mikäli alustakulmat ja nyt lähinnä se etupään auraus ei ole kunnossa, aiheuttaa se myös usein ko.ongelmaa. Tämä ajoittainen "vemputus" on e39:ssä lähempänä kuitenkin ominaisuutta kuin vikaa.
Näinkin, mutta tuo lievä ratin sivuttainen ja ajoittainen "vemputus" (ei siis nopea tärinä) tulee usein kierosta jarrulevystä/jumittavista satuloista.
Kastele lämpimässä levyt ja anna vähintään tunnin verran vetää pintaan pieni pintaruoste. Jos nyt ajoon lähdettäessä "vemputus" häviää hetkeksi, on vika/ongelman lähtösyy etujarruissa. Jos ei häviä, on kyse todennäköisemmin vanteen kiinnityksestä navalla tai itse renkaasta ja sen kehämuodosta. Tietenkin pienikin välys alatukivarsissa tai raidepäissä moninkertaistaa "vemputusta".
Mikäli alustakulmat ja nyt lähinnä se etupään auraus ei ole kunnossa, aiheuttaa se myös usein ko.ongelmaa. Tämä ajoittainen "vemputus" on e39:ssä lähempänä kuitenkin ominaisuutta kuin vikaa.
Jarrulevyt ovat menneet lähiaikoina hieman kieroon vaikka melko uudet (20 tkm) ovatkin. Tämän huomaa erityisesti pysähtyessä kevyesti jarrua painaen liikennevaloihin kun auto etenee "nykäyksittäin". Nämä ajattelin vaihtaa joka tapauksessa viimeistään kesärenkaiden vaihdon yhteydessä.
Mikä muuten saa E39:ssä etulevyt kieroutumaan. Laitoin uudet EBC:n uritetut levyt putsattuani kaikki pinnat navassa ja satulassa. Suoritin sisäänajon noin 800km köykäisiä jarrutuksia...ei mitään "kilvanajoa" yms. Pikkuhiljaa rupesi täristämään jarrutuksissa ja tärinä on lisääntynyt. Hitaassa nopeudessa kun rupeaa köykäisesti jarruttamaan niin tuntuu levyjen kierous nykäyksinä jarrutuksissa.
Ottaa hiukan päähän kun kuitenkin joku väitti noita hyviksi levyiksi ja hintakin oli sen mukainen...ovh jossain 300€ tietämillä ja nyt noi on periaatteessa roskiskamaa. Kaitpa noissa jokin takuu pitäisi olla.
Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069 Current E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
e39:ssä kuutoskoneisissa on alumiiniset jarrusatulat jotka varsinkin Suomi/Ruotsiautoissa ovat nähneet sen verran paljon suolattuja kilometrejä, että ne ovat jo alle 200tkm ajetuissakin selvästi kuluneet. Tämä taas tarkoittaa sitä että satula ei enään keskity uusillakaan ohjuritapeilla palojen kanssa levylle/navalle ja levyn painaminen tapahtuu toispuoleisesti kierouttaen aina lopulta levyn. Eli näissä tapauksissa ei levyn vaihtaminen poista itse ongelmaa, vaan levyt ovat aina ennemmin tai myöhemmin kierossa. Ainoa ongelman poistava toimenpide on vaihtaa koko jarrusatulat vaikka ohjuritapitkin voi hieman auttaa vaikka ei siis e39 kyseessä ollessa ole se täydellinen ratkaisu. Kasikoneisissahan on teräksiset ATE:n satulat jota ko.ongelma ei juurikaan koske.
EBC:n levyt kestää maailman tappiin jos satulat vain on kunnossa.
Minun e32 tärisi ainakin 90-110 alueella voimakkaimmin kun vanteen keski reikä oli hiukan liian suuri. ilmeisesti Bemarissa täytyy olla just eikä melkein oikea vanteen keskireikä koska keskitää pyörän siitä eikä pulteista.
Ottaa hiukan päähän kun kuitenkin joku väitti noita hyviksi levyiksi ja hintakin oli sen mukainen...ovh jossain 300€ tietämillä ja nyt noi on periaatteessa roskiskamaa. Kaitpa noissa jokin takuu pitäisi olla.
Mulla kävi aikoinaan E34:n levyjen kanssa samoin. Vaihdoin uudet levyt ohuiksi kuluneiden tilalle (täysin suorat, mutta liian kuluneet). Ne uudet levyt veti heti kieroksi, tuskin 1000km ajettu. Sain uudet takuuna, ja heti sama homma. Sitten ei takuu enää korvannutkaan. Vein levyt sorvattavaksi, ja sen jälkeen ei mitään ongelmia...
E39:ssä kun vaihdoin takajarrupalat, niin sorvautin myös levyistä pinnat puhtaiksi. Katsastuksissa on aina käkäri pitänyt ja jarrut on ihan tasan, eikä ravistele !
Vaihdoin orkkisaluille vanhat Hakkapeliitat, ja rengasliikkeessä kaveri putsas huolellisesti takanavat ruosteesta ym. mössöstä, jotta renkaat keskitti ihan täydellisesti. Aikaisemmin noilla samoilla aluilla kesärenkaat alla tärinää oli pirusti. Nyt ei ole lainkaan. Tosin eka kertaa tuli käytettyä momenttiavainta, eli voi olla, että olen käsin kiertänyt alut liian piukkaan aikaisemmin.
En tiedä johtuuko talvirenkaan paremmasta tärinän absorptiokyvystä, vai oliko tosiaan niin (mitä tässäkin threadissa on monta kertaa mainittu), että toi keskitys on millin sadasosilleen tarkkaa.
Toinen ihmetyksen aihe on, miksi takanavat ovat pikkasen ahtaammat kuin etunavat???
Puslat kuitenkin vaihdatan ens maanantaina, kun ne on selvästi loppu. Toivottavasti toi tärinän alkup. syy kuitenkin oli toi keskitysongelma, eikä esim. rättinivelet tms.
Tuo keskittyminen on tosiaan e39:n kohdalla TODELLA tarkkaa, varsinkin siis silloin jos/kun alustasta löytyy vähänkin väljää/löysyyttä.
Se kuitenkin pitää huomioida että pelkkä vanteen keskittäminen navalle ei auta mikäli itse renkaassa on säteittäistä poikkeamaa="selkäheittoa".
Mikäli tuo selkäheitto saadaan jokaisen renkaan kohdalla nollattua(ei siis mitään tekemistä tasapainoituksen kanssa, joka tietenkin pitää sekin olla kunnossa), pärjää kyllä hieman "pehmeämmänkin" alustan kanssa melkoisen hyvin.
Tuo keskittyminen on tosiaan e39:n kohdalla TODELLA tarkkaa, varsinkin siis silloin jos/kun alustasta löytyy vähänkin väljää/löysyyttä.
Se kuitenkin pitää huomioida että pelkkä vanteen keskittäminen navalle ei auta mikäli itse renkaassa on säteittäistä poikkeamaa="selkäheittoa".
Mikäli tuo selkäheitto saadaan jokaisen renkaan kohdalla nollattua(ei siis mitään tekemistä tasapainoituksen kanssa, joka tietenkin pitää sekin olla kunnossa), pärjää kyllä hieman "pehmeämmänkin" alustan kanssa melkoisen hyvin.
Voisitko selittää nyt tarkkaan mitä tuo selkäheitto on ja miten se nollataan Eli rengas on siis säteltään vaikka 50cm, mutta yhdestä kohdasta 10 cm matkalta säde on 51cm. Tuoko on selkäheittoa?
Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
Kyllä, juuri se on selkäheittoa. Eli jos sitä on reilusti, kannattaa pyörä käyttää rengasliikkeessä ja hakea renkaalle uusi heitottomampi asema vanteelle.
Usein kuitenkin jo 0.5mm:n selkäheitto riittää aiheuttamaan tuon alkusysäyksen ko.vapinoille/tutinoille. Tällöin kannattaa koettaa siis seuraavaa: Eli yksi pulteistaan löysätty pyörä kerrallaan tunkilla ALATUKIVARRESTA ylös, niin että se käsin pyöritellen juuri ja juuri raapii tallin lattiaa. Pultteja löysäämällä ja kiristämällä haetaan vanteelle asetus jolla se on kulutuspintansa suhteen mahdollisimman keskeinen, eli raapii laiskasti pyöritellen tasaisesti kauttaaltaan tallin lattiaan. Itse teen ko.toimenpiteen aina renkaanvaihtojen yhteydessä ja pahimmillaan/parhaimmillaan vaikutus on ihan selvä. Varsinkin pyörillä millä ajetaan pitkään kovaa Saksan baanoilla, on hommasta hyötyä madaltuneena äänitasona ja värinättömyytenä +180kmh nopeuksissa. Mitä vähemmän on kulutuspintaa jäljellä, sitä suurempi hyöty.
Nastallisissa talvipyörissä hyödyt näkyvät lähinnä äänitason alenemisena.
Voisitko selittää nyt tarkkaan mitä tuo selkäheitto on ja miten se nollataan Eli rengas on siis säteltään vaikka 50cm, mutta yhdestä kohdasta 10 cm matkalta säde on 51cm. Tuoko on selkäheittoa?
Tuo jo kuulostaa renkaan runkovialta....Olen rengasliikkessä ollut myös töissä ja tiedän tuon selkäheittojutun mitä Hemi mainitsi monesti vaan tahtoo olla runkovikoja noissa kumeissa jokka paljon vippaa,kaikista pahimpia ovat Colway ja Continental/viking merkkiset renkaat joista runhot pettää ja viimeksimainituissa varsinkin talvipintaiset. Monikaan rengasliike ei tiedä edes mitä on selkäheitto ja mitä sille pitää tehdä! Eivätkä tajua että jotkut autot ovat tarkkoja keskireijän keskityksestä pitää olla just eikä melkein.
Comment