Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525TDS Touring
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 483
    • Sahalahti

    Originally posted by touring39
    Jännitys tiivistyy täällä... Maanantaina 6.3. DAT on menossa ME Autoon Raisioon takapuslien vaihtoon. Hinta-arvio:

    Osat maksaa 268 € ja työt 150 €

    Eli noin 130 Egee halvemmalla kuin Metroauto. Kummallista kyllä, talvirenkailla ja ruostuneilla peltivanteilla tärinää ei ole ollut lainkaan talven mittaan, mutta terävät töyssyt kyllä lyö läpi kamalasti, eli vaikkei tärinä häipyiskään, puslat lienee syytä vaihtaa silti.
    KL-varaosissa takapuslat á 55€ eli yht. 220€, kannattaa vielä tingata
    Ex-525TDSa Touring -98
    Ex-MB E220T CDi -02
    E61 520D -09
    F11 518d -16

    Comment

    • vaviah
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 632
      • Turku

      Originally posted by touring39
      Jännitys tiivistyy täällä... Maanantaina 6.3. DAT on menossa ME Autoon Raisioon takapuslien vaihtoon. Hinta-arvio:

      Osat maksaa 268 € ja työt 150 €

      Eli noin 130 Egee halvemmalla kuin Metroauto. Kummallista kyllä, talvirenkailla ja ruostuneilla peltivanteilla tärinää ei ole ollut lainkaan talven mittaan, mutta terävät töyssyt kyllä lyö läpi kamalasti, eli vaikkei tärinä häipyiskään, puslat lienee syytä vaihtaa silti.
      Hyvä tietää tuon paikan hinta. Kyllä ne peräpään tutinat nimittäin itsellänikin palasivat... Lievempinä kuin ennen, mutta siellä ne kuitenkin ovat. 55 km/h ja 110 km/h nopeuksissa. Ja nimenomaan töyssyissä tai rikkonaisella tienpinnalla vapisee enemmän. Etupää on nyt tosi hyvä. Ainoastaan erittäin harvoin 90 km/h ratissa havaittavissa aivan pieni heilunta, jos siitä ei pidä yhtään kiinni. Peräpään tutinoiden nopeuksilla ratti on aina täysin vakaa. Osaakos Hemi tai joku muu sanoa vielä, että mikä on todennäköisin syy tuohon lievään 90 km/h vapinaan ratissa joskus? Raidetanko, reaktiotanko vai alatukivarsi? Nämä ovat korjaajan mukaan kunnossa, mutta vaihdan silti, jos tarvetta on.
      X1 18d sDrive -18
      320i GT xDrive -13
      i3 BEV -13
      X1 18dA xDrive -16
      X5 3.0iA -00
      320d Touring -00
      528iA Touring -97
      325 CiA -93
      316i -94
      316 -88

      Comment

      • Robi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 7606
        • Vantaa

        Originally posted by vaviah
        Hyvä tietää tuon paikan hinta. Kyllä ne peräpään tutinat nimittäin itsellänikin palasivat... Lievempinä kuin ennen, mutta siellä ne kuitenkin ovat. 55 km/h ja 110 km/h nopeuksissa. Ja nimenomaan töyssyissä tai rikkonaisella tienpinnalla vapisee enemmän. Etupää on nyt tosi hyvä. Ainoastaan erittäin harvoin 90 km/h ratissa havaittavissa aivan pieni heilunta, jos siitä ei pidä yhtään kiinni. Peräpään tutinoiden nopeuksilla ratti on aina täysin vakaa. Osaakos Hemi tai joku muu sanoa vielä, että mikä on todennäköisin syy tuohon lievään 90 km/h vapinaan ratissa joskus? Raidetanko, reaktiotanko vai alatukivarsi? Nämä ovat korjaajan mukaan kunnossa, mutta vaihdan silti, jos tarvetta on.
        Mä olen huomannut että noita tutinoita rattiin tulee vaikka keulassa ei olisi mitään vikaa...eli takapään puslista johtuvaa tärinää joka ilmenee ratissa..ts koko auto vapisee.
        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
        Tiedustelut priva tai 0452210069

        Current
        E61 530d
        E39 530d
        E39 520iA
        E46 330xd
        E28 528i

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Näinkin, mutta tuo lievä ratin sivuttainen ja ajoittainen "vemputus" (ei siis nopea tärin&#228 tulee usein kierosta jarrulevystä/jumittavista satuloista.
          Kastele lämpimässä levyt ja anna vähintään tunnin verran vetää pintaan pieni pintaruoste. Jos nyt ajoon lähdettäessä "vemputus" häviää hetkeksi, on vika/ongelman lähtösyy etujarruissa. Jos ei häviä, on kyse todennäköisemmin vanteen kiinnityksestä navalla tai itse renkaasta ja sen kehämuodosta. Tietenkin pienikin välys alatukivarsissa tai raidepäissä moninkertaistaa "vemputusta".
          Mikäli alustakulmat ja nyt lähinnä se etupään auraus ei ole kunnossa, aiheuttaa se myös usein ko.ongelmaa. Tämä ajoittainen "vemputus" on e39:ssä lähempänä kuitenkin ominaisuutta kuin vikaa.

          Comment

          • vaviah
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 632
            • Turku

            Originally posted by Hemi
            Näinkin, mutta tuo lievä ratin sivuttainen ja ajoittainen "vemputus" (ei siis nopea tärinä) tulee usein kierosta jarrulevystä/jumittavista satuloista.
            Kastele lämpimässä levyt ja anna vähintään tunnin verran vetää pintaan pieni pintaruoste. Jos nyt ajoon lähdettäessä "vemputus" häviää hetkeksi, on vika/ongelman lähtösyy etujarruissa. Jos ei häviä, on kyse todennäköisemmin vanteen kiinnityksestä navalla tai itse renkaasta ja sen kehämuodosta. Tietenkin pienikin välys alatukivarsissa tai raidepäissä moninkertaistaa "vemputusta".
            Mikäli alustakulmat ja nyt lähinnä se etupään auraus ei ole kunnossa, aiheuttaa se myös usein ko.ongelmaa. Tämä ajoittainen "vemputus" on e39:ssä lähempänä kuitenkin ominaisuutta kuin vikaa.
            Jarrulevyt ovat menneet lähiaikoina hieman kieroon vaikka melko uudet (20 tkm) ovatkin. Tämän huomaa erityisesti pysähtyessä kevyesti jarrua painaen liikennevaloihin kun auto etenee "nykäyksittäin". Nämä ajattelin vaihtaa joka tapauksessa viimeistään kesärenkaiden vaihdon yhteydessä.
            X1 18d sDrive -18
            320i GT xDrive -13
            i3 BEV -13
            X1 18dA xDrive -16
            X5 3.0iA -00
            320d Touring -00
            528iA Touring -97
            325 CiA -93
            316i -94
            316 -88

            Comment

            • Robi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 7606
              • Vantaa

              Mikä muuten saa E39:ssä etulevyt kieroutumaan. Laitoin uudet EBC:n uritetut levyt putsattuani kaikki pinnat navassa ja satulassa. Suoritin sisäänajon noin 800km köykäisiä jarrutuksia...ei mitään "kilvanajoa" yms. Pikkuhiljaa rupesi täristämään jarrutuksissa ja tärinä on lisääntynyt. Hitaassa nopeudessa kun rupeaa köykäisesti jarruttamaan niin tuntuu levyjen kierous nykäyksinä jarrutuksissa.

              Ottaa hiukan päähän kun kuitenkin joku väitti noita hyviksi levyiksi ja hintakin oli sen mukainen...ovh jossain 300€ tietämillä ja nyt noi on periaatteessa roskiskamaa. Kaitpa noissa jokin takuu pitäisi olla.
              Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
              Tiedustelut priva tai 0452210069

              Current
              E61 530d
              E39 530d
              E39 520iA
              E46 330xd
              E28 528i

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                e39:ssä kuutoskoneisissa on alumiiniset jarrusatulat jotka varsinkin Suomi/Ruotsiautoissa ovat nähneet sen verran paljon suolattuja kilometrejä, että ne ovat jo alle 200tkm ajetuissakin selvästi kuluneet. Tämä taas tarkoittaa sitä että satula ei enään keskity uusillakaan ohjuritapeilla palojen kanssa levylle/navalle ja levyn painaminen tapahtuu toispuoleisesti kierouttaen aina lopulta levyn. Eli näissä tapauksissa ei levyn vaihtaminen poista itse ongelmaa, vaan levyt ovat aina ennemmin tai myöhemmin kierossa. Ainoa ongelman poistava toimenpide on vaihtaa koko jarrusatulat vaikka ohjuritapitkin voi hieman auttaa vaikka ei siis e39 kyseessä ollessa ole se täydellinen ratkaisu. Kasikoneisissahan on teräksiset ATE:n satulat jota ko.ongelma ei juurikaan koske.
                EBC:n levyt kestää maailman tappiin jos satulat vain on kunnossa.

                Comment

                • 6power
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 254
                  • Tampere

                  Tsau

                  Minun e32 tärisi ainakin 90-110 alueella voimakkaimmin kun vanteen keski reikä oli hiukan liian suuri. ilmeisesti Bemarissa täytyy olla just eikä melkein oikea vanteen keskireikä koska keskitää pyörän siitä eikä pulteista.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    e39:ssä vanteen keskittyminen pitää olla tosiaan 100%:sta.
                    99%:n keskittyminen tuottaa aina jonkinasteista tutinaa/tärinää.

                    Comment

                    • harald
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2003
                      • 252
                      • Kaarina

                      Originally posted by Robi
                      Ottaa hiukan päähän kun kuitenkin joku väitti noita hyviksi levyiksi ja hintakin oli sen mukainen...ovh jossain 300€ tietämillä ja nyt noi on periaatteessa roskiskamaa. Kaitpa noissa jokin takuu pitäisi olla.
                      Mulla kävi aikoinaan E34:n levyjen kanssa samoin. Vaihdoin uudet levyt ohuiksi kuluneiden tilalle (täysin suorat, mutta liian kuluneet). Ne uudet levyt veti heti kieroksi, tuskin 1000km ajettu. Sain uudet takuuna, ja heti sama homma. Sitten ei takuu enää korvannutkaan. Vein levyt sorvattavaksi, ja sen jälkeen ei mitään ongelmia...

                      E39:ssä kun vaihdoin takajarrupalat, niin sorvautin myös levyistä pinnat puhtaiksi. Katsastuksissa on aina käkäri pitänyt ja jarrut on ihan tasan, eikä ravistele !
                      W204 C350 AMG
                      Toyota Corolla 1.3XI 16V
                      Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

                      Comment

                      • touring39
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 3901
                        • Kaarina

                        Taas vähän uutta tuntumaa asiaan:

                        Vaihdoin orkkisaluille vanhat Hakkapeliitat, ja rengasliikkeessä kaveri putsas huolellisesti takanavat ruosteesta ym. mössöstä, jotta renkaat keskitti ihan täydellisesti. Aikaisemmin noilla samoilla aluilla kesärenkaat alla tärinää oli pirusti. Nyt ei ole lainkaan. Tosin eka kertaa tuli käytettyä momenttiavainta, eli voi olla, että olen käsin kiertänyt alut liian piukkaan aikaisemmin.

                        En tiedä johtuuko talvirenkaan paremmasta tärinän absorptiokyvystä, vai oliko tosiaan niin (mitä tässäkin threadissa on monta kertaa mainittu), että toi keskitys on millin sadasosilleen tarkkaa.

                        Toinen ihmetyksen aihe on, miksi takanavat ovat pikkasen ahtaammat kuin etunavat???

                        Puslat kuitenkin vaihdatan ens maanantaina, kun ne on selvästi loppu. Toivottavasti toi tärinän alkup. syy kuitenkin oli toi keskitysongelma, eikä esim. rättinivelet tms.
                        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                        Ex:
                        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Tuo keskittyminen on tosiaan e39:n kohdalla TODELLA tarkkaa, varsinkin siis silloin jos/kun alustasta löytyy vähänkin väljää/löysyyttä.
                          Se kuitenkin pitää huomioida että pelkkä vanteen keskittäminen navalle ei auta mikäli itse renkaassa on säteittäistä poikkeamaa="selkäheittoa".
                          Mikäli tuo selkäheitto saadaan jokaisen renkaan kohdalla nollattua(ei siis mitään tekemistä tasapainoituksen kanssa, joka tietenkin pitää sekin olla kunnossa), pärjää kyllä hieman "pehmeämmänkin" alustan kanssa melkoisen hyvin.

                          Comment

                          • Stone
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 4074
                            • Helsinki

                            Originally posted by Hemi
                            Tuo keskittyminen on tosiaan e39:n kohdalla TODELLA tarkkaa, varsinkin siis silloin jos/kun alustasta löytyy vähänkin väljää/löysyyttä.
                            Se kuitenkin pitää huomioida että pelkkä vanteen keskittäminen navalle ei auta mikäli itse renkaassa on säteittäistä poikkeamaa="selkäheittoa".
                            Mikäli tuo selkäheitto saadaan jokaisen renkaan kohdalla nollattua(ei siis mitään tekemistä tasapainoituksen kanssa, joka tietenkin pitää sekin olla kunnossa), pärjää kyllä hieman "pehmeämmänkin" alustan kanssa melkoisen hyvin.
                            Voisitko selittää nyt tarkkaan mitä tuo selkäheitto on ja miten se nollataan Eli rengas on siis säteltään vaikka 50cm, mutta yhdestä kohdasta 10 cm matkalta säde on 51cm. Tuoko on selkäheittoa?
                            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                            VW Pornstarter (työjuhta)
                            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                            Finnmaster T8







                            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Kyllä, juuri se on selkäheittoa. Eli jos sitä on reilusti, kannattaa pyörä käyttää rengasliikkeessä ja hakea renkaalle uusi heitottomampi asema vanteelle.
                              Usein kuitenkin jo 0.5mm:n selkäheitto riittää aiheuttamaan tuon alkusysäyksen ko.vapinoille/tutinoille. Tällöin kannattaa koettaa siis seuraavaa: Eli yksi pulteistaan löysätty pyörä kerrallaan tunkilla ALATUKIVARRESTA ylös, niin että se käsin pyöritellen juuri ja juuri raapii tallin lattiaa. Pultteja löysäämällä ja kiristämällä haetaan vanteelle asetus jolla se on kulutuspintansa suhteen mahdollisimman keskeinen, eli raapii laiskasti pyöritellen tasaisesti kauttaaltaan tallin lattiaan. Itse teen ko.toimenpiteen aina renkaanvaihtojen yhteydessä ja pahimmillaan/parhaimmillaan vaikutus on ihan selvä. Varsinkin pyörillä millä ajetaan pitkään kovaa Saksan baanoilla, on hommasta hyötyä madaltuneena äänitasona ja värinättömyytenä +180kmh nopeuksissa. Mitä vähemmän on kulutuspintaa jäljellä, sitä suurempi hyöty.
                              Nastallisissa talvipyörissä hyödyt näkyvät lähinnä äänitason alenemisena.

                              Comment

                              • M325i
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 1529
                                • Etelä-pohjanmaa

                                Originally posted by Stone
                                Voisitko selittää nyt tarkkaan mitä tuo selkäheitto on ja miten se nollataan Eli rengas on siis säteltään vaikka 50cm, mutta yhdestä kohdasta 10 cm matkalta säde on 51cm. Tuoko on selkäheittoa?
                                Tuo jo kuulostaa renkaan runkovialta....Olen rengasliikkessä ollut myös töissä ja tiedän tuon selkäheittojutun mitä Hemi mainitsi monesti vaan tahtoo olla runkovikoja noissa kumeissa jokka paljon vippaa,kaikista pahimpia ovat Colway ja Continental/viking merkkiset renkaat joista runhot pettää ja viimeksimainituissa varsinkin talvipintaiset. Monikaan rengasliike ei tiedä edes mitä on selkäheitto ja mitä sille pitää tehdä! Eivätkä tajua että jotkut autot ovat tarkkoja keskireijän keskityksestä pitää olla just eikä melkein.
                                E30 ja E46 ///M

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎