Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    Originally posted by hurtta View Post
    Jep, useita aiheuttajia löytyy. Hyvä tietää että reaktiotankojenkin vaikutus on noinkin merkittävä - paljonko on kilometrejä lasissa sulla?
    Nyt on 192 tkm, reaktiotangon puslat vaihdoin n. 185 tkm:n kohdalla. "Perinteistä" tutinaa ei ole vielä esiintynyt, ainoastaan oli tuo ratin väpätys + jarrututina. En tosin ole tutkinut onko ed. omistaja vaihtanut palikkaa takapäähän...
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

    Comment

    • creative 22
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2005
      • 560
      • Alavus

      Originally posted by creative 22 View Post
      Tuo voisi myös selittää osaltaan sitä miksi ainakin minun autossani tuo vapina pysyy aina jonkin aikaa pois kun renkaat on painotettu tai olleet muuten irti.Jos oletetaan että vanne on "keskellä" ja navassa/vanteessa on liika suuri välys, pääseekö se siitä huolimatta ajossa vähän liikkumaan vaikka kiristys olisi tehty kuinka huolellisesti?

      Kokeilin alkuperäistä varapyöränä olevaa "alumiinipeltivannetta" takapyöräksi (oikealla takana muita enemmän painoja), tärinään tällä ei ollut vaikutusta mutta sen huomion tein että orgis vanne oli huomattavan tiivis napaan, ei pienintäkään klappia tuntunut.Varmaan moni muukin huomannut saman asian?
      Ja totta mooses, tarina jatkuu..näinhän se oli asia minunkuin autossani, vanne ei keskikä kunnolla napaan vaan sieltä se klappi löytyi kun kunnolla vannetta heilutteli ylös/alas.Mistähän ihmeestä johtuu että takanapa on e39:ssä hieman etunapaa suurempi ts. ahtaampi?Kokeilin orgis vannetta nyt myös eteen, olihan se jämpti mutta taakse saa sitä suorastaan tuupata että menee.

      Ens hätään kietaisin ringin alumiiniteippiä napoihin, ja sitten hieman vassua perään liukasteeksi ja ettei teippi "pykisi", nyt oli sovite sellainen kun se pitää ollakkin, hieman "nafti".Koeajolla auto oli selvästi parempi, mutta aivan olematon värinä vieläkin tuntuu.

      Vanteet mitattiin tarkasti jo aiemmin ja reikä on sen 74.1 minkä pitääkin, jostain syystä auton navat ovat aika paljon pienemmät mikä mahdollistaa tuon klapin.Seurataan tilannetta..
      Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

      Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

      BMW Freude Am Fahren

      Comment

      • Rubu
        Bimmer Fanatic
        • May 2006
        • 809
        • Kuopio

        Originally posted by Kentsu View Post
        Omalla kohdalla vapinat jarrutuksissa ja ratin tutina katosivat reaktiotankojen puslien vaihdolla + samoihin aikoihin tuli puhdistettua ja voideltua jarrusatuloiden liukutapit jarrupalojen vaihdon yhteydessä. En mene vannomaan kumpi noista poisti lievän jarrututinan vaiko molemmat yhdessä.
        Jotta asiat ja syyt ei menisi sekaisin, edellen painotan että ratin väpätys ja koko auton tutina ongelmien aiheuttajineen on kaksi eri asiaa.
        Saako niitä tankojen puslia erikseen jostain vai pitääkö vaihtaa koko tanko?

        Vaihdoin etuiskarit omaani ja väänteilin tankoja, aika löysän tuntuiset ovat joten vaihdetaan nekin nyt uusiin.

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          Originally posted by Rubu View Post
          Saako niitä tankojen puslia erikseen jostain vai pitääkö vaihtaa koko tanko?
          Saa. Orggikset 80+ € pari. Järkevää vois olla ja huomattavasti helpompaa vaihtaa koko tanko, tuleepahan sitten uusittua se nivelkin. Aika temppuiluksi menee jos ei irroita/asenna tuota puslaa tangosta/tankoon prässillä.
          Tuollakin juttua -> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=65018
          Last edited by Kentsu; 01-10-2006, 13:11.
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • Stone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 4074
            • Helsinki

            Originally posted by JamBBa View Post
            Edelleen kovemman vauhdin jarrutuksissa havaittavissa pientä ratin vipatusta ja jonkun sortin jyrisevää soundia.

            Ratin vipatukseen veikkaan edelleen niitä jarrulevyjä. Entä ootko tarkistanu peräöljyt? Voi tuo jurina nimittäin tulla perämurikasta tai siltä se minusta kuulosti..:think
            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
            VW Pornstarter (työjuhta)
            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
            Finnmaster T8







            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

            Comment

            • JamBBa
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 362
              • Vantaa

              Originally posted by Stone View Post
              Ratin vipatukseen veikkaan edelleen niitä jarrulevyjä. Entä ootko tarkistanu peräöljyt? Voi tuo jurina nimittäin tulla perämurikasta tai siltä se minusta kuulosti..:think
              Perästä en muuta vielä tiedä, kun sen ettei vuoda. Taakse ois ne napahelat ja uudet jarruosat odottamassa, täytyy sen urakan jälkeen alkaa ihmettelemään etupäätä.
              Say NO to signatures!

              Comment

              • BCN
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 313
                • Tampere

                Itellä kanssa todennäköisesti perä täristää. Kesällä vaihdettu taakse poikittainen takatukivarsi ja narinahelat sekä eteen reaktiotangot ja alatukivarret. Ratti ei tärise, mutta muuten tuntee perseeseen koko auton tärinän melkein kaikissa nopeuksissa. Vasemmalle käännettäessä tutina lakkaa, mutta suoraan ajettaessa ja oikealle käännyttäessä tärisee. Kesälle vaihdettiin myös oikealle taakse pyörän laakerit ja säädettiin kulmat.

                Renkaita en ole vielä tsekannut millään lailla kun tarvii kohta vaihtaa talvipyörät kumminkin. Nyt on noi 18" kesäpallot alla (reunoissa kolhuja joten vois johtua niistä).

                Voisko olla kardaanissa tai vetareissa jotain? Apurungon puslat näytti olevan kunnossa ja yhden vaihdoinkin ihan kokeeksi (ensimmäinen ja viimeinen apurungon puslan vaihto meikäläiselle).

                Comment

                • patu
                  BTCF Member
                  • Jul 2003
                  • 542
                  • Porvoo

                  Perjantaina vaihdettiin uudet etulevyt ja palat. Aikaisemmin jarruttaessa n. 80 km/h ratissa tuntunut tärinä loppui.
                  BMW F30 330e LCI
                  Buick Riviera 455cid -71


                  Volvo V70 mk III - Ex
                  Jaguar F-Pace - Ex
                  Camaro 3gen - Ex
                  Subaru Levorg - Ex
                  Volvo V60 - Ex
                  Porsche 924 - Ex
                  BMW 1502 -76 - Ex
                  The Best or Something - Ex
                  BMW e39 540iA touring - Ex
                  BMW e34 525iA touring - Ex
                  BMW e34 520i -Ex
                  etc.....

                  Comment

                  • Marko.K
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 1193
                    • Helsinki

                    Myyty!
                    Last edited by Marko.K; 24-03-2007, 20:29.
                    F11 535d -11 367hv/728nm
                    E39 M5 -99 Alpine White II
                    E65 730da -02
                    E60 530da -03
                    E39 530da -03 240hv/600nm
                    E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                    E38 740iaL -95
                    E39 530d -99 245hv/528nm

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6327
                      • P-Pohjanmaa

                      Originally posted by Marko.K View Post
                      juu eli kyseessä e39 530d-99 ja tutina ongelmaa on myös täälläkin...mittarissa 108tkm. ja ihan sama että onko alla 16" vakioalut vai 18" replicat...joten kertokaahan nyt joku joka "varmasti" tietää missä vika, eli penkissä tuntuu tutinaa (jarruttaessa ei minkäänlaista ongelmaa)
                      Aloita sillä että tarkastat että navat on todella puhtaat,kenties hieomapaperilla rosot yms pois ja siiten vaikka crc:tä napaan.
                      Jos tämä ei tepsi niiin sitten eturenkaat taakse takarenkaat eteen,jos vaikka sattuisi että se yksi soikea rengas on takana ja tuo tekee sen veemäisen tutinan.

                      Jos vielä jatkuu niin siiten bmw expertille tsekkaukkeekseen että mikä paikka on väljänä.
                      Itsellä on kanssa pientä tutinaa havaittavaissa mutta renkaan vaihdossa huomasin että keulassa on jotain pahasti väljänä.
                      Pitäs keretä käyttää ns tsekkauksessa ja samalla uusia kassillinen osia keulaan sekä samalla uudet hehkut
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • villej
                        Newbiemmer
                        • Mar 2006
                        • 13
                        • Vantaa

                        Ei hajuakaan

                        Moro,

                        Minusta meidän kaikkien pitäisi myöntää - että E39:n alusta on suunniteltu kestämään noin 100 000 kilsaa ja sen jälkeen meno on kuin traktorilla. Eikä meillä ole mitään lopullista ratkaisua tähän - ainakaan vielä.

                        Harmillista tämä on minusta todeta - mutta minulla on ollut pari paljon skeidampaa autoa (Mersu 190 ja Bemu E28), joissa alla parin sadan euron renkaat italialaisilla aluilla eikä minkäänlaista tutinaa tai horinaa ikänä ilmennyt. E28 ei tosin ollut mikään mutkaohjus, mutta helkkarin mukava takapuolelle.

                        Minullahan vaihdettiin uudet taka-iskarit E39:siin (523iA Touring 97, 182tkm) hetki sitten ja tuossa katsastuksessa ihmeteltiin, että antaa tulokseksi takana noin 40% (Laakkosella sanoivat, että antaa uutena noin 90%).

                        Eli 60% tiestä tulevasta iskusta ei vaimennu ja putoaa alustan kautta takapuolen hoidettavaksi. Siinä yhteydessä kaiken maailman puslat ja metallitankat väsyy ja vääntyy muodottomiksi ajan kanssa.

                        Laakkoselle ei todellakaan kannata viedä - koska heillä ei ole tästä asiasta harmainta aavistusta. Saksassakaan eivät ole tiedostavinaan tätä problemssia.

                        Oma ajatus on vaihtaa kokonaan peltivanteisiin jos vain imago kestää. Ilmeisesti niillä ongelma on vähäisempi.

                        Comment

                        • villej
                          Newbiemmer
                          • Mar 2006
                          • 13
                          • Vantaa

                          Iskaria + rengasta

                          Originally posted by BCN View Post
                          Ratti ei tärise, mutta muuten tuntee perseeseen koko auton tärinän melkein kaikissa nopeuksissa.
                          Itselläni resonanssi stabiloitu huomattavasti vaihtamalla taakse iskarit ja käyttämällä renkaat staattisesta + dynaamisessa tasapainotuksessa (Hunter GSP).

                          Nyt pienehkö kardaanivavistus 55 km/h ja 105-110 km/h pientä vibraa. Sen saa pois lisäämällä painoa takaapäähän (esim. lastaamalla mökkivarustus).

                          V.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Tarvisiko BMW:n maahantuojaorganisaatiolle ja/tai itse pääkallopaikalle BTCF:n toimesta kerätä ko.ongelmasta adressi?

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7455
                              • Oulu

                              Originally posted by villej View Post
                              ... E39:n alusta on suunniteltu kestämään noin 100 000 kilsaa ja sen jälkeen meno on kuin traktorilla.
                              Mulla mittarissa 172tkm eikä juuri alustan osia vaihdeltu (tai ainakaan en tiedä että olisi). Kyydissä ei minusta ole mitään vikaa. Joskus harvoin tuntuu pientä tutinaa, mutta lähes aina se on mennyt tien piikkiin. Kun tie on sileä ei tutise missään vauhdissa.

                              Olen kyllä ajanut myös tutisevalla Bemarilla (E36 Compact) joten luulen tietäväni millaisesta ongelmasta puhutaan.

                              Originally posted by villej View Post
                              Oma ajatus on vaihtaa kokonaan peltivanteisiin jos vain imago kestää. Ilmeisesti niillä ongelma on vähäisempi.
                              Varmasti vanteilla on vaikutusta, mutta en minä ainakaan autossa uudesta olleita orggisaluja lähtis minkään tutinan takia heivaamaan. Kyllä se vika pitää jostain muualta löytyä kuin pyöreistä/ehjistä vanteista.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • hurtta
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2006
                                • 444

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Tarvisiko BMW:n maahantuojaorganisaatiolle ja/tai itse pääkallopaikalle BTCF:n toimesta kerätä ko.ongelmasta adressi?

                                Ei hullumpi ajatus sinänsä. Onko siitä mitään hyötyä (eli todennäköisesti ei) on sitten toinen juttu, mutta ainakin ovat sitten saaneet informaation.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎