Originally posted by hurtta
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 tutina syö miestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Ex: 523iA '97, 520iA '89
/// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
-
-
Originally posted by creative 22 View PostTuo voisi myös selittää osaltaan sitä miksi ainakin minun autossani tuo vapina pysyy aina jonkin aikaa pois kun renkaat on painotettu tai olleet muuten irti.Jos oletetaan että vanne on "keskellä" ja navassa/vanteessa on liika suuri välys, pääseekö se siitä huolimatta ajossa vähän liikkumaan vaikka kiristys olisi tehty kuinka huolellisesti?
Kokeilin alkuperäistä varapyöränä olevaa "alumiinipeltivannetta" takapyöräksi (oikealla takana muita enemmän painoja), tärinään tällä ei ollut vaikutusta mutta sen huomion tein että orgis vanne oli huomattavan tiivis napaan, ei pienintäkään klappia tuntunut.Varmaan moni muukin huomannut saman asian?
Ens hätään kietaisin ringin alumiiniteippiä napoihin, ja sitten hieman vassua perään liukasteeksi ja ettei teippi "pykisi", nyt oli sovite sellainen kun se pitää ollakkin, hieman "nafti".Koeajolla auto oli selvästi parempi, mutta aivan olematon värinä vieläkin tuntuu.
Vanteet mitattiin tarkasti jo aiemmin ja reikä on sen 74.1 minkä pitääkin, jostain syystä auton navat ovat aika paljon pienemmät mikä mahdollistaa tuon klapin.Seurataan tilannetta..Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring
Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.
BMW Freude Am Fahren
Comment
-
-
Originally posted by Kentsu View PostOmalla kohdalla vapinat jarrutuksissa ja ratin tutina katosivat reaktiotankojen puslien vaihdolla + samoihin aikoihin tuli puhdistettua ja voideltua jarrusatuloiden liukutapit jarrupalojen vaihdon yhteydessä. En mene vannomaan kumpi noista poisti lievän jarrututinan vaiko molemmat yhdessä.
Jotta asiat ja syyt ei menisi sekaisin, edellen painotan että ratin väpätys ja koko auton tutina ongelmien aiheuttajineen on kaksi eri asiaa.
Vaihdoin etuiskarit omaani ja väänteilin tankoja, aika löysän tuntuiset ovat joten vaihdetaan nekin nyt uusiin.
Comment
-
-
Originally posted by Rubu View PostSaako niitä tankojen puslia erikseen jostain vai pitääkö vaihtaa koko tanko?
Tuollakin juttua -> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=65018Last edited by Kentsu; 01-10-2006, 13:11.Ex: 523iA '97, 520iA '89
/// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
Comment
-
-
Originally posted by JamBBa View PostEdelleen kovemman vauhdin jarrutuksissa havaittavissa pientä ratin vipatusta ja jonkun sortin jyrisevää soundia.
Ratin vipatukseen veikkaan edelleen niitä jarrulevyjä. Entä ootko tarkistanu peräöljyt? Voi tuo jurina nimittäin tulla perämurikasta tai siltä se minusta kuulosti..:think
Comment
-
-
Originally posted by Stone View PostRatin vipatukseen veikkaan edelleen niitä jarrulevyjä. Entä ootko tarkistanu peräöljyt? Voi tuo jurina nimittäin tulla perämurikasta tai siltä se minusta kuulosti..:thinkSay NO to signatures!
Comment
-
-
Itellä kanssa todennäköisesti perä täristää. Kesällä vaihdettu taakse poikittainen takatukivarsi ja narinahelat sekä eteen reaktiotangot ja alatukivarret. Ratti ei tärise, mutta muuten tuntee perseeseen koko auton tärinän melkein kaikissa nopeuksissa. Vasemmalle käännettäessä tutina lakkaa, mutta suoraan ajettaessa ja oikealle käännyttäessä tärisee. Kesälle vaihdettiin myös oikealle taakse pyörän laakerit ja säädettiin kulmat.
Renkaita en ole vielä tsekannut millään lailla kun tarvii kohta vaihtaa talvipyörät kumminkin. Nyt on noi 18" kesäpallot alla (reunoissa kolhuja joten vois johtua niistä).
Voisko olla kardaanissa tai vetareissa jotain? Apurungon puslat näytti olevan kunnossa ja yhden vaihdoinkin ihan kokeeksi (ensimmäinen ja viimeinen apurungon puslan vaihto meikäläiselle).
Comment
-
-
Perjantaina vaihdettiin uudet etulevyt ja palat. Aikaisemmin jarruttaessa n. 80 km/h ratissa tuntunut tärinä loppui.BMW F30 330e LCI
Buick Riviera 455cid -71
Volvo V70 mk III - Ex
Jaguar F-Pace - Ex
Camaro 3gen - Ex
Subaru Levorg - Ex
Volvo V60 - Ex
Porsche 924 - Ex
BMW 1502 -76 - Ex
The Best or Something - Ex
BMW e39 540iA touring - Ex
BMW e34 525iA touring - Ex
BMW e34 520i -Ex
etc.....
Comment
-
-
Originally posted by Marko.K View Postjuu eli kyseessä e39 530d-99 ja tutina ongelmaa on myös täälläkin...mittarissa 108tkm. ja ihan sama että onko alla 16" vakioalut vai 18" replicat...joten kertokaahan nyt joku joka "varmasti" tietää missä vika, eli penkissä tuntuu tutinaa (jarruttaessa ei minkäänlaista ongelmaa)
Jos tämä ei tepsi niiin sitten eturenkaat taakse takarenkaat eteen,jos vaikka sattuisi että se yksi soikea rengas on takana ja tuo tekee sen veemäisen tutinan.
Jos vielä jatkuu niin siiten bmw expertille tsekkaukkeekseen että mikä paikka on väljänä.
Itsellä on kanssa pientä tutinaa havaittavaissa mutta renkaan vaihdossa huomasin että keulassa on jotain pahasti väljänä.
Pitäs keretä käyttää ns tsekkauksessa ja samalla uusia kassillinen osia keulaan sekä samalla uudet hehkutF11 M550D
E39 M5
F26 3.0 Da M-Sport
E61 535D M-Sport
Comment
-
-
Ei hajuakaan
Moro,
Minusta meidän kaikkien pitäisi myöntää - että E39:n alusta on suunniteltu kestämään noin 100 000 kilsaa ja sen jälkeen meno on kuin traktorilla. Eikä meillä ole mitään lopullista ratkaisua tähän - ainakaan vielä.
Harmillista tämä on minusta todeta - mutta minulla on ollut pari paljon skeidampaa autoa (Mersu 190 ja Bemu E28), joissa alla parin sadan euron renkaat italialaisilla aluilla eikä minkäänlaista tutinaa tai horinaa ikänä ilmennyt. E28 ei tosin ollut mikään mutkaohjus, mutta helkkarin mukava takapuolelle.
Minullahan vaihdettiin uudet taka-iskarit E39:siin (523iA Touring 97, 182tkm) hetki sitten ja tuossa katsastuksessa ihmeteltiin, että antaa tulokseksi takana noin 40% (Laakkosella sanoivat, että antaa uutena noin 90%).
Eli 60% tiestä tulevasta iskusta ei vaimennu ja putoaa alustan kautta takapuolen hoidettavaksi. Siinä yhteydessä kaiken maailman puslat ja metallitankat väsyy ja vääntyy muodottomiksi ajan kanssa.
Laakkoselle ei todellakaan kannata viedä - koska heillä ei ole tästä asiasta harmainta aavistusta. Saksassakaan eivät ole tiedostavinaan tätä problemssia.
Oma ajatus on vaihtaa kokonaan peltivanteisiin jos vain imago kestää. Ilmeisesti niillä ongelma on vähäisempi.
Comment
-
-
Iskaria + rengasta
Originally posted by BCN View PostRatti ei tärise, mutta muuten tuntee perseeseen koko auton tärinän melkein kaikissa nopeuksissa.
Nyt pienehkö kardaanivavistus 55 km/h ja 105-110 km/h pientä vibraa. Sen saa pois lisäämällä painoa takaapäähän (esim. lastaamalla mökkivarustus).
V.
Comment
-
-
Originally posted by villej View Post... E39:n alusta on suunniteltu kestämään noin 100 000 kilsaa ja sen jälkeen meno on kuin traktorilla.
Olen kyllä ajanut myös tutisevalla Bemarilla (E36 Compact) joten luulen tietäväni millaisesta ongelmasta puhutaan.
Originally posted by villej View PostOma ajatus on vaihtaa kokonaan peltivanteisiin jos vain imago kestää. Ilmeisesti niillä ongelma on vähäisempi.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTarvisiko BMW:n maahantuojaorganisaatiolle ja/tai itse pääkallopaikalle BTCF:n toimesta kerätä ko.ongelmasta adressi?
Ei hullumpi ajatus sinänsä. Onko siitä mitään hyötyä (eli todennäköisesti ei) on sitten toinen juttu, mutta ainakin ovat sitten saaneet informaation.
Comment
-
Comment