Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarde
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 446
    • Oulu

    Originally posted by TJJ
    256,15 euroa sisältäen postikulut.
    http://stores.ebay.de/ATP-Autoteile
    Onko ne lemföödereitä vai jotain makaroonimaan tekeleitä?
    E46 320d sedan vm-02
    museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Jarde
      Onko ne lemföödereitä vai jotain makaroonimaan tekeleitä?
      Italialaisia ne taitaa olla mutta tuolle ATP-firmalle tehtyjä, tai näin ainakin saksalaiset noista yhdellä palstalla kirjoitti.
      E39 528iA

      Comment

      • Jarde
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2005
        • 446
        • Oulu

        Originally posted by TJJ
        Italialaisia ne taitaa olla mutta tuolle ATP-firmalle tehtyjä, tai näin ainakin saksalaiset noista yhdellä palstalla kirjoitti.
        Halvathan nuo! Itse ostin kl:stä ja maksoi yli puolet enempi. Tosin ne oli lemit.
        E46 320d sedan vm-02
        museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by creative 22
          Edullinen satsi!!
          Ja jos oikein saksaa tulkitsin, niin noilla on 2 tai 3 vuoden takuu, ja jos osan arvo on yli 40 euroa niin myyjä maksaa palautuksen postikulut. Tiedä sitten miten homma toimii, mutta ainakin myyjänä tuo oli yksi parhaista eli vaikka on yritys, niin vastasi (hyvällä englannilla) sunnuntai-iltana, korjasi tilauksen kappalemäärän kohdalleen (minun mokaus) ja paketti oikeasti lähti silloin kun pitikin eikä viikon kuluttua lupauksesta. Täytyy kuitenkin säilyttää vanhat osat siltä varalta jos nuo löystyy pilalle jo talven aikana... Nivelien vääntelyn Hemin ohjeiden mukaisesti tein jo eilen.
          E39 528iA

          Comment

          • creative 22
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2005
            • 560
            • Alavus

            Täytyypä tässäkin vielä todeta että todella herkkä auto tämä e39 on kaikenlaisille vioille alustassa/jarruissa/renkaissa.Minä laitoin eteen uudet jarrulevyt ja palat (vasen levy oli vähän kiero), tämäkin operaatio vähenti hieman ajonaikaista tärinää.Loppu mitä sitä ihanuutta on jäljellä taitaa johtua sitten renkaista.Ja pääasia on että jarrujen tärinä on nyt kokonaan poissa.

            Johtuuko tuo tärinälle herkkyys (ajossa) sitten pienestä jousittamattomasta massasta (alumiiniosat) vai jostain muusta, on kyllä ainakin minulle arvoitus edelleenkin.Mielenkiintoinen asia on myös se, kuinka auton valmistaja/alustan suunnittelijat aikoinaan homman miettivät/testasivat, miten auton alusta vielä toimii kun kilometrejä alkaa kertymään....niin, hyvähän se on ajaa vaikka olisi mitä mittarissa jos on vähänkään muuten kunnossa mutta nuo vapinat ja tärinät...
            Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

            Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

            BMW Freude Am Fahren

            Comment

            • Guest's Avatar

              Mitä on tullut seurattua saksalaisten e39-forum.de saittia, niin siellä aika usein tärinän lähteeksi mainitaan myös pyörän laakerit. Outo juttu, mutta niin sakut väittää, että vaikka sinänsä välystä siellä ei olisi / laakeri ei äännä voi se silti aiheuttaa tärinää.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Nyt on vaihdettu osia:

                Eilen vaihdoin alatukivarret: auton etupää toimii kuopissa jämäkämmin mutta ei mitään vaikutusta ratin heilumiseen. Mutta iskarien vaihdon yhteydessä hiukan oikealle kääntynyt ohjauspyörä on taas suorassa. Mistä tuo johtuu on arvoitus, yksi selitys voisi olla tukivarsien kumipuslien kuluminen ja holkin pyöriminen kumissa eri kohtaan kun nivelet painettiin alas iskarien vaihdossa. (Siinä ei ollut käytössä rautakankia tms. joten mikään osa ei ollut vääntynyt) Kummassakin kumipuslassa näkyi sellainen halkeamaa muistuttava "rengas" puslan holkin ympärillä mutta se ei kuitenkaan levinnyt vaikka puslaa väänsi eli taitaa olla ominaisuus(?).

                Tänään vaihdoin reaktiotangot: ratin heiluminen 85-95km/h nopeudessa hävisi eikä ratti myöskään heilu jarrutuksessa. Kummassakin reaktiotangossa oli selvät halkeamat kumipuslissa ja kumipuslat tuntui väännettäessa löysiltä.

                Raidetangot taitaa jäädä vielä vaihtamatta, jollei nyt ilmene mitään uutta syytä siihen.

                Seuraavaksi vielä jarruremontti, tosin ei tutinan takia vaan kuluneiden osien.

                Sitten noista eBayn osista: alatukivarret eivät mahtuneet paikalleen ennen kuin puslia hioi tahkoa vasten vähän lyhyemmiksi. Ne siis ei mahtuneet rungossa olevaan haarukkaan. Kyse oli n. 1mm heitosta. Hiomisen jälkeen puslien päissä on yhä hammastus/pykälät, ne on vaan matalammat. Reaktiotangot kävi ilman ongelmia.
                E39 528iA

                Comment

                • 525TDS Touring
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 483
                  • Sahalahti

                  Originally posted by TJJ
                  Sitten noista eBayn osista: alatukivarret eivät mahtuneet paikalleen ennen kuin puslia hioi tahkoa vasten vähän lyhyemmiksi. Ne siis ei mahtuneet rungossa olevaan haarukkaan. Kyse oli n. 1mm heitosta. Hiomisen jälkeen puslien päissä on yhä hammastus/pykälät, ne on vaan matalammat.
                  = made in ITALY No pääasia että tutinat ja vatkaus poistu.
                  Ex-525TDSa Touring -98
                  Ex-MB E220T CDi -02
                  E61 520D -09
                  F11 518d -16

                  Comment

                  • 525TDS Touring
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 483
                    • Sahalahti

                    Originally posted by TJJ
                    Nyt on vaihdettu osia:

                    Eilen vaihdoin alatukivarret: auton etupää toimii kuopissa jämäkämmin mutta ei mitään vaikutusta ratin heilumiseen. Mutta iskarien vaihdon yhteydessä hiukan oikealle kääntynyt ohjauspyörä on taas suorassa.
                    Ratti suoristui kun alatukivarsien pallonivelet on taas kunnossa. Omassa kävi samanlailla.
                    Ex-525TDSa Touring -98
                    Ex-MB E220T CDi -02
                    E61 520D -09
                    F11 518d -16

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by 525TDS Touring
                      Ratti suoristui kun alatukivarsien pallonivelet on taas kunnossa. Omassa kävi samanlailla.
                      Mutta miksi ratti oli suorassa ennen iskareiden vaihtoa? Iskarien vaihdossa ei niveliä irrotettu ja purin etuiskarit vielä uudestaan (silloin oli raidetangon pää irti) ja silti ratti oli vinossa siihen asti kunnes alatukivarret vaihtui. En tajua mikä muuttui.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by 525TDS Touring
                        = made in ITALY No pääasia että tutinat ja vatkaus poistu.
                        Tein lisää testejä ja ratti heiluu nyt 115km/h nopeudessa, vaikea sanoa onko se heilunut ennenkin sillä olen vaan tuota alempaa nopeutta tutkinut. Tälle voi olla montakin selitystä: eturenkaissa on hiukan pystyheittoa, ne on kuluneet epätasaisesti ja jarrulevytkin saattaa olla hiukan kierot. Oikeastaan ihme ettei noista jo tule muutakin tärinää.

                        Toinen havainto oli, että huonolla asfaltilla pinnan karkeus tuntuu selvemmin. Entiset reaktiotangon puslat oli tietysti tosi löysät joten se varmaan selittää tuon, tai sitten italialaiset tekee noita puslia liian kovasta kumista...

                        Ja kolmas havainto oli, että ohjaus/keula on nyt hyvinkin täsmällinen nopeissa ohjausliikkeissä, mutta nyt perä tuntuu keulaan verrattuna "löysältä". Pitäisiköhän sinnekin vaihtaa jotain? Ehkä kokeilen kuitenkin aluksi lisätä rengaspaineita...
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Stone
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 4074
                          • Helsinki

                          Omassa autossakin viimeisen kahdenviikon aikana yltynyt tutina 60km/h ja 95km/h vauhdeissa poistui kokonaan kun tasapainotti vain renkaat! Eiköhän se noista renkaista ole enimmäkseen kiinni
                          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                          VW Pornstarter (työjuhta)
                          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                          Finnmaster T8







                          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                          Comment

                          • juhape
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2004
                            • 321
                            • Pieksämäki

                            Originally posted by Stone
                            Omassa autossakin viimeisen kahdenviikon aikana yltynyt tutina 60km/h ja 95km/h vauhdeissa poistui kokonaan kun tasapainotti vain renkaat! Eiköhän se noista renkaista ole enimmäkseen kiinni
                            Näinhän se on. Jostain se tutina saa alkunsa ja väljillä puslilla/nivelillä tulee helpommin esille.

                            Minulla ei ajonaikaista tutinaa ole ollutkaan kun olen itse tasapainottanut renkaat ja tarkastanut että ovat pyöreitä. Jonkinmoista tärinää oli kevyesti jarruttaessa ja olin jo aikeissa hommata reaktiotankoihin puslia mutta vaihdoin kuitenkin etujarrulevyt ja nyt ei tärise yhtään.
                            -BMW 530d Touring -14 LCI
                            -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
                            -Zetor 6245-89
                            -David Brown 996 -76
                            -MF 35 -58
                            -Tunturi Super Sport -85
                            -Tunturi Super Sport -77

                            Comment

                            • creative 22
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2005
                              • 560
                              • Alavus

                              Originally posted by juhape
                              Näinhän se on. Jostain se tutina saa alkunsa ja väljillä puslilla/nivelillä tulee helpommin esille.

                              Minulla ei ajonaikaista tutinaa ole ollutkaan kun olen itse tasapainottanut renkaat ja tarkastanut että ovat pyöreitä. Jonkinmoista tärinää oli kevyesti jarruttaessa ja olin jo aikeissa hommata reaktiotankoihin puslia mutta vaihdoin kuitenkin etujarrulevyt ja nyt ei tärise yhtään.
                              Minkälaisella rengas/vanneyhdistelmällä autosi on varustettu?
                              Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                              Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                              BMW Freude Am Fahren

                              Comment

                              • Marko.K
                                BTCF Member
                                • Jul 2006
                                • 1193
                                • Helsinki

                                itsellani on m5 replicat nankang ns-2 renkailla 235/40/18 ja samanlaista tutinaa, (ei niinkään ratissa tunnu) kokeilinpa sitten tossa eilen että tutiseeko vakio 16" vanteilla ja contin renkailla, ja samanlaista tutinaa oli edelleen...olisko sitten noi paljon puhutut reaktiotanon puslat, vai oisko ohjauskulmat viturallaan???
                                F11 535d -11 367hv/728nm
                                E39 M5 -99 Alpine White II
                                E65 730da -02
                                E60 530da -03
                                E39 530da -03 240hv/600nm
                                E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                                E38 740iaL -95
                                E39 530d -99 245hv/528nm

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎