Originally posted by TJJ
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 tutina syö miestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by creative 22Edullinen satsi!!
Comment
-
-
Täytyypä tässäkin vielä todeta että todella herkkä auto tämä e39 on kaikenlaisille vioille alustassa/jarruissa/renkaissa.Minä laitoin eteen uudet jarrulevyt ja palat (vasen levy oli vähän kiero), tämäkin operaatio vähenti hieman ajonaikaista tärinää.Loppu mitä sitä ihanuutta on jäljellä taitaa johtua sitten renkaista.Ja pääasia on että jarrujen tärinä on nyt kokonaan poissa.
Johtuuko tuo tärinälle herkkyys (ajossa) sitten pienestä jousittamattomasta massasta (alumiiniosat) vai jostain muusta, on kyllä ainakin minulle arvoitus edelleenkin.Mielenkiintoinen asia on myös se, kuinka auton valmistaja/alustan suunnittelijat aikoinaan homman miettivät/testasivat, miten auton alusta vielä toimii kun kilometrejä alkaa kertymään....niin, hyvähän se on ajaa vaikka olisi mitä mittarissa jos on vähänkään muuten kunnossa mutta nuo vapinat ja tärinät...Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring
Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.
BMW Freude Am Fahren
Comment
-
-
Brotofobia
Mitä on tullut seurattua saksalaisten e39-forum.de saittia, niin siellä aika usein tärinän lähteeksi mainitaan myös pyörän laakerit. Outo juttu, mutta niin sakut väittää, että vaikka sinänsä välystä siellä ei olisi / laakeri ei äännä voi se silti aiheuttaa tärinää.
Comment
-
Nyt on vaihdettu osia:
Eilen vaihdoin alatukivarret: auton etupää toimii kuopissa jämäkämmin mutta ei mitään vaikutusta ratin heilumiseen. Mutta iskarien vaihdon yhteydessä hiukan oikealle kääntynyt ohjauspyörä on taas suorassa. Mistä tuo johtuu on arvoitus, yksi selitys voisi olla tukivarsien kumipuslien kuluminen ja holkin pyöriminen kumissa eri kohtaan kun nivelet painettiin alas iskarien vaihdossa. (Siinä ei ollut käytössä rautakankia tms. joten mikään osa ei ollut vääntynyt) Kummassakin kumipuslassa näkyi sellainen halkeamaa muistuttava "rengas" puslan holkin ympärillä mutta se ei kuitenkaan levinnyt vaikka puslaa väänsi eli taitaa olla ominaisuus(?).
Tänään vaihdoin reaktiotangot: ratin heiluminen 85-95km/h nopeudessa hävisi eikä ratti myöskään heilu jarrutuksessa. Kummassakin reaktiotangossa oli selvät halkeamat kumipuslissa ja kumipuslat tuntui väännettäessa löysiltä.
Raidetangot taitaa jäädä vielä vaihtamatta, jollei nyt ilmene mitään uutta syytä siihen.
Seuraavaksi vielä jarruremontti, tosin ei tutinan takia vaan kuluneiden osien.
Sitten noista eBayn osista: alatukivarret eivät mahtuneet paikalleen ennen kuin puslia hioi tahkoa vasten vähän lyhyemmiksi. Ne siis ei mahtuneet rungossa olevaan haarukkaan. Kyse oli n. 1mm heitosta. Hiomisen jälkeen puslien päissä on yhä hammastus/pykälät, ne on vaan matalammat. Reaktiotangot kävi ilman ongelmia.
Comment
-
-
Originally posted by TJJSitten noista eBayn osista: alatukivarret eivät mahtuneet paikalleen ennen kuin puslia hioi tahkoa vasten vähän lyhyemmiksi. Ne siis ei mahtuneet rungossa olevaan haarukkaan. Kyse oli n. 1mm heitosta. Hiomisen jälkeen puslien päissä on yhä hammastus/pykälät, ne on vaan matalammat.No pääasia että tutinat ja vatkaus poistu.
Ex-525TDSa Touring -98
Ex-MB E220T CDi -02
E61 520D -09
F11 518d -16
Comment
-
-
Originally posted by TJJNyt on vaihdettu osia:
Eilen vaihdoin alatukivarret: auton etupää toimii kuopissa jämäkämmin mutta ei mitään vaikutusta ratin heilumiseen. Mutta iskarien vaihdon yhteydessä hiukan oikealle kääntynyt ohjauspyörä on taas suorassa.Ex-525TDSa Touring -98
Ex-MB E220T CDi -02
E61 520D -09
F11 518d -16
Comment
-
-
Originally posted by 525TDS TouringRatti suoristui kun alatukivarsien pallonivelet on taas kunnossa. Omassa kävi samanlailla.
Comment
-
-
Originally posted by 525TDS Touring= made in ITALYNo pääasia että tutinat ja vatkaus poistu.
Toinen havainto oli, että huonolla asfaltilla pinnan karkeus tuntuu selvemmin. Entiset reaktiotangon puslat oli tietysti tosi löysät joten se varmaan selittää tuon, tai sitten italialaiset tekee noita puslia liian kovasta kumista...
Ja kolmas havainto oli, että ohjaus/keula on nyt hyvinkin täsmällinen nopeissa ohjausliikkeissä, mutta nyt perä tuntuu keulaan verrattuna "löysältä". Pitäisiköhän sinnekin vaihtaa jotain? Ehkä kokeilen kuitenkin aluksi lisätä rengaspaineita...
Comment
-
-
Originally posted by StoneOmassa autossakin viimeisen kahdenviikon aikana yltynyt tutina 60km/h ja 95km/h vauhdeissa poistui kokonaan kun tasapainotti vain renkaat! Eiköhän se noista renkaista ole enimmäkseen kiinni
Minulla ei ajonaikaista tutinaa ole ollutkaan kun olen itse tasapainottanut renkaat ja tarkastanut että ovat pyöreitä. Jonkinmoista tärinää oli kevyesti jarruttaessa ja olin jo aikeissa hommata reaktiotankoihin puslia mutta vaihdoin kuitenkin etujarrulevyt ja nyt ei tärise yhtään.-BMW 530d Touring -14 LCI
-Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
-Zetor 6245-89
-David Brown 996 -76
-MF 35 -58
-Tunturi Super Sport -85
-Tunturi Super Sport -77
Comment
-
-
Originally posted by juhapeNäinhän se on. Jostain se tutina saa alkunsa ja väljillä puslilla/nivelillä tulee helpommin esille.
Minulla ei ajonaikaista tutinaa ole ollutkaan kun olen itse tasapainottanut renkaat ja tarkastanut että ovat pyöreitä. Jonkinmoista tärinää oli kevyesti jarruttaessa ja olin jo aikeissa hommata reaktiotankoihin puslia mutta vaihdoin kuitenkin etujarrulevyt ja nyt ei tärise yhtään.Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring
Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.
BMW Freude Am Fahren
Comment
-
-
itsellani on m5 replicat nankang ns-2 renkailla 235/40/18 ja samanlaista tutinaa, (ei niinkään ratissa tunnu) kokeilinpa sitten tossa eilen että tutiseeko vakio 16" vanteilla ja contin renkailla, ja samanlaista tutinaa oli edelleen...olisko sitten noi paljon puhutut reaktiotanon puslat, vai oisko ohjauskulmat viturallaan???F11 535d -11 367hv/728nm
E39 M5 -99 Alpine White II
E65 730da -02
E60 530da -03
E39 530da -03 240hv/600nm
E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
E38 740iaL -95
E39 530d -99 245hv/528nm
Comment
-
Comment