Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pe-te
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 198
    • Ylöjärvi

    Originally posted by TJJ View Post
    Tuo minun eka Servotronic oli myyjän mukaan 69tkm ajettu, vaikea sitä oli uskoa vaikka niin hän vakuutti...

    Kunnostetun Servotronicin hinta oli 494 euroa, siis 339€ + 120€ pantti + 35€ rahti:



    Noiden eBayn lista vaan on siitä jännä, että ne myy samaa osaa eri hinnoilla... Siis 339€ tai 319€ riippuen siitä mihin autoon se tulee, kuitenkin osanumero on sama (ja sitten se lähetetty osa oli kuitenkin eri osanumerolla). Jos tilaat tuolta, niin kannattaa katsoa, että siinä on paikallaan molemmat kiinnityspulttien reikien holkit. Minulla toinen puuttui. Sen nyt sai helposti otettua vanhasta, mutta se kuitenkin kuuluisi olla jo valmiina tuossa kunnostetussa. Tuossa on mukana raidetankojen sisäpäät (BMW:n leimalla) ja tarvikemalliset haitarikumit, otin molemmat pois ja laitoin auton omat.

    Joku toinenkin firma noita myy eBayssa ja se on vähän halvempi: http://stores.ebay.de/Alleautoteile-Shop
    Mutta eipä ole tietoa tuon firman tuotteiden laadusta.

    kiitokset tiedoista. täytyypä kysellä.

    Testasin juuri talvikumeilla, jotka on 17" bmw-orggis vanteilla ja vapina oli selkeästi vähäisempää mutta silti olemassa, joten luultavasti tuo 18" vanne ja matalaprofiilirenkaat lisäävät tuon vapinan infernaalisiin mittoihin :(
    Last edited by Pe-te; 22-07-2009, 20:39. Reason: kirjoitusvirhe
    F11 520dA (N47N) -13
    ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
    ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

    Comment

    • Behex
      Bimmer Rookie
      • Jun 2005
      • 31
      • Espoo

      Originally posted by TJJ View Post
      Sattumalta on kokemusta väljästä (6-koneen) Servotronicista (kun tuli sellainen omaan autoon jälkiasennettua ja eka yksilö oli tuollainen väljäksi kulunut paska).

      Minulla siinä oli keskialueella selvästi tyhjää, paikallaan heilutuksessa kuului tuo sama napse ja hiekkatiellä etupäästä kuului kuopissa kolinaa.
      Onko tuo napse siis selkeästi naksahtelua, eikä semmoista matalahkoa kolahtelua/napsetta, joka mullakin kyllä kuuluu, kun paikallaan suht voimakkaasti ja nopeasti heiluttaa rattia? Äkkiseltään sanoisin omaa ääntä normaaliksi välysten kolahteluksi, mutta eihän sitä näistä paskoista koskaan tiedä... Tietääkseni on alkuperäinen Servotronic ja sillä "jo" 157tkm ajettu.

      Mulla siis e39 528iA -99 ja tutina ei vaan poistunut etupään kaikkien neljän tukivarren ja niiden puslien vaihdolla, sekä jarrusatulahuollolla. Parani tilanne kyllä hieman ja vähäisen testailun perusteella kolina ehkä poistui(oli yksi pallonivel niin väljä, että pomppasi katsastuksessa) ja jarrutusten tutina ilmeisesti myös.

      Tutina tuntuu ratissa, joten onkohan tuo automaatin momentinmuunnin sentään poissuljettu vaihtoehto? Ja kukaan ei pyöränlaakereissa ole vielä huomannut mitään vikaa, mutta oikealta edestä kuuluu kyllä katkonaista kahinaa, jonka taajuus riippuu auton nopeudesta. Muuten voisi luulla jarruissa olevaksi hiekaksi, mutta ääni vaan kuuluu ja kuuluu(useimmiten) ja samaa "ominaisuutta" oli edellisessä -99 528:ssa, jonka muija onneksi ajoi lunastukseen...

      No tänään TAAS varalta renkaiden tasapainotukseen ja pyöränkulmien säätöön(sekin tässä romussa niin ylivoimaista tuntuu olevan), että seurataan tilannetta. Täytyy vaan todeta, että on nää Bemarit(e39:t ainakin) vaan huonoja autoja. Koko ajan joku paikka auki ja rahaa palaa helposti auton arvon verran korjauksiin, jos sen haluaa kuntoon, mutta riisikuppiinkaan ei pysty vaihtamaan, kun sellaista käy ensin kokeilemassa

      Nyt kyllä kypsyttää niin paljon koko laitos, että ehkä pitääkin vaihtaa riisikuppiin ilman koeajoa :think

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8973
        • Kellokoski

        Originally posted by Behex View Post
        Onko tuo napse siis selkeästi naksahtelua, eikä semmoista matalahkoa kolahtelua/napsetta, joka mullakin kyllä kuuluu, kun paikallaan suht voimakkaasti ja nopeasti heiluttaa rattia? Äkkiseltään sanoisin omaa ääntä normaaliksi välysten kolahteluksi, mutta eihän sitä näistä paskoista koskaan tiedä... Tietääkseni on alkuperäinen Servotronic ja sillä "jo" 157tkm ajettu.

        Mulla siis e39 528iA -99 ja tutina ei vaan poistunut etupään kaikkien neljän tukivarren ja niiden puslien vaihdolla, sekä jarrusatulahuollolla. Parani tilanne kyllä hieman ja vähäisen testailun perusteella kolina ehkä poistui(oli yksi pallonivel niin väljä, että pomppasi katsastuksessa) ja jarrutusten tutina ilmeisesti myös.

        Eli raidetangot on vielä vaihtamatta?
        Ne vielä täydellisenä vaihtoon ja sitten vasta kulmiensäätöön :think
        Esimerkiksi http://www.merteil.fi/ orkkis Lemföderit sinne.

        Niin ja onhan sinulla sopivat vanteet / soviterenkaat paikoillaan?
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • Exami
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 986
          • Hyvinkää, Tuusula

          Onkos moni tutkinut / vaihtanut vetareita tärinä syistä?.. ite vaihdoin hetkisitten takajarrulevyt ja ~90% tärinästä katosi.. tosin viimeks ku vaihdoin tukivarsia ja puslia taakse katosi tärinä kokonaan hetkeksi..
          sigpic
          Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by Behex View Post
            Onko tuo napse siis selkeästi naksahtelua, eikä semmoista matalahkoa kolahtelua/napsetta, joka mullakin kyllä kuuluu, kun paikallaan suht voimakkaasti ja nopeasti heiluttaa rattia?
            Kyllä se oli terävämpi ääni kuin tuo normaali matalahko kolina (joka kai johtuu pallonivelien liikkumisesta eri asentoon) eikä äänen kuulemiseksi tarvinnut heiluttaa rattia yhtä voimakkaasti.

            Nyt kyllä kypsyttää niin paljon koko laitos, että ehkä pitääkin vaihtaa riisikuppiin ilman koeajoa :think
            Välillä taitaa kaikilla olla noita vaiheita ja sitten kohta on taas mennyt sen riisikupin hinnan verran rahaa bemarin laittamiseen...
            E39 528iA

            Comment

            • Behex
              Bimmer Rookie
              • Jun 2005
              • 31
              • Espoo

              Originally posted by _nixu_ View Post
              Eli raidetangot on vielä vaihtamatta?
              Ne vielä täydellisenä vaihtoon ja sitten vasta kulmiensäätöön :think
              Esimerkiksi http://www.merteil.fi/ orkkis Lemföderit sinne.

              Niin ja onhan sinulla sopivat vanteet / soviterenkaat paikoillaan?
              Vanteiden pitäisi olla ok, ovat BMW:n originaalit ja pitäisi olla ihan kunnossa. Soviterenkaita ei siis ole.

              Raidetangot on tosiaan vielä vaihtamatta. Kuuluuko nekin sitten siihen kastiin, että "mitään välyksiä ei ole", mutta silti aiheuttaisi tuollaista?

              Originally posted by TJJ View Post
              Kyllä se oli terävämpi ääni kuin tuo normaali matalahko kolina (joka kai johtuu pallonivelien liikkumisesta eri asentoon) eikä äänen kuulemiseksi tarvinnut heiluttaa rattia yhtä voimakkaasti.

              Välillä taitaa kaikilla olla noita vaiheita ja sitten kohta on taas mennyt sen riisikupin hinnan verran rahaa bemarin laittamiseen...
              Ok, ilmeisesti voin tuon Servotronic-ongelman unohtaa - tällä erää ainakin. Mielestäni keskialueellakin on myös ihan ok tuntuma e39:ksi. Niin, kun romun saa taas joskus ns. myyntikuntoon, ei siitä taas haluakaan luopua jne.

              Kävin tänään tasapainotuttamassa kiekot ja heittoa oli, mutta ei mitään vaikutusta tutinaan. Tukivarsien vaihdon jälkeen oireet ovat kyllä selkiytyneet. Eli 100-120km/h välillä oikeastaan entistä voimakkaampi tutina ja tuossa nopeudessa jarruttaessa vatkaa myös entistä pahemmin.

              Eniten tällä hetkellä epäilen jarrulevyjä, mutta nähtäväksi jää. En silti ymmärrä, miksi jarrusatulahuolto ja tukivarsien vaihto pahensi tutinaa ja etenkin jarruttaessa. No, vasta parin viikon päästä on ehkä edistytty, kun auto pääsee puoskareiden sijaan tohtorille... Siihen asti vältellään 100-120 nopeuksia

              Comment

              • Pe-te
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2008
                • 198
                • Ylöjärvi

                Sain tilaisuuden käyttää autoa nosturilla ja tutkailin hieman tuota servotronicia. Ratilta tulevasta nivelestä kun väänteli edestakaisin raidetangot liikkuivat miltei heti. Muutama milli oli väljää... eikö noissa sen verran ole aina?
                Toinen mielenkiintoinen havainto oli, että nosturilla käytön jälkeen ratin vapina katosi lähes kokonaan. Ainoa mitä tehtiin hammastangon tutkimisen lisäksi oli jarrulevyjen mittaus heittokellolla, jota varten loitonsin paloja levyltä hieman. Levyissä heittoa oli 2-3 kymmenystä eli ei pitäisi vaikuttaa.
                Keskittyivätkö vanteet paremmin kuin ennen vai mitä hittoa tapahtui kun vapina väheni? Voiko tuo vehje olla noin tarkka keskityksestä ja eikö pulttien pitäisi vannetta sen verran keskittää?
                Edelleen kuitenkin huonommalla tien pinnalla tuntuu voimakkaampi vapina. Tuota vapinaa voi verrata tärinään joka tulee käsille piikatessa! Se on aika nopeaa ja pulssimaista, joten mietin voisiko tuossa servotronicin sähköpuolessa tai öljynkierrossa olla hämminkiä??
                Tehostinöljy on edelleen väriltään punertavaa joten ollee kunnossa?

                Saako tuolta servotronicilta mitään live-dataa tms jolla voisi tutkia sen toimivuutta?
                F11 520dA (N47N) -13
                ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Tuota vapinaa voi verrata tärinään joka tulee käsille piikatessa! Se on aika nopeaa ja pulssimaista, joten mietin voisiko tuossa servotronicin sähköpuolessa tai öljynkierrossa olla hämminkiä??
                  Tehostinöljy on edelleen väriltään punertavaa joten ollee kunnossa?

                  Saako tuolta servotronicilta mitään live-dataa tms jolla voisi tutkia sen toimivuutta?
                  Ehjässä hammastangossa (esim. minun auton alkuperäisessä tai tuossa kunnostetussa Servotronicissa) ei ole yhtään väljää tuossa eli se muutama milli on jo liikaa ja tuntuu ohjauksessa selvästi. Tuossa minun kuluneessa Servotronicissa oli keskialueen lisäksi väljää myös hammastangon holkeissa, ei kovin paljon mutta kyllä sen huomasi kun kunnolla heilutti.

                  Ei siinä ole sähköistä tai öljypuolen vikaa, se vaan on kulunut. Tuo pulssimainen tärinä kuulostaa aika samalta ABS-jarrutukselta tuntuvalta tärinältä jonka minäkin huomasin kuluneella Servotronicilla. Mutta minulla siis vain jarrutuksessa, esimerkiksi: loiva kaarre, 100km/h nopeutta ja siinä aika kevyt jarrutus niin tuntui kuin ABS olisi alkanut toimimaan. Se oli aika hermostuttava tunne...

                  Et saa live-dataa Servotronicista muuten kuin yleismittarilla mittaamalla. Inpalla voi ohjata sille menevää PWM-signaalia mutta se arvo jää päälle vain hetkeksi.

                  Sitten vielä tuo nosturijuttu: jos siinä oli pyörät ilmassa ,niin vetoakselitkin menee eri asentoon. Oletko tutkinut niiden toimintaa ja akselin herkkyyttä sivusuunnassa? Vetoakseleista, kardaanista ja muustakin oli juttua täällä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=144727

                  Tosin, eipä niiden ohjaukseen pitäisi vaikuttaa, niistä tulee erilainen tutina.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Pe-te
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2008
                    • 198
                    • Ylöjärvi

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Ehjässä hammastangossa (esim. minun auton alkuperäisessä tai tuossa kunnostetussa Servotronicissa) ei ole yhtään väljää tuossa eli se muutama milli on jo liikaa ja tuntuu ohjauksessa selvästi. Tuossa minun kuluneessa Servotronicissa oli keskialueen lisäksi väljää myös hammastangon holkeissa, ei kovin paljon mutta kyllä sen huomasi kun kunnolla heilutti.

                    Ei siinä ole sähköistä tai öljypuolen vikaa, se vaan on kulunut. Tuo pulssimainen tärinä kuulostaa aika samalta ABS-jarrutukselta tuntuvalta tärinältä jonka minäkin huomasin kuluneella Servotronicilla. Mutta minulla siis vain jarrutuksessa, esimerkiksi: loiva kaarre, 100km/h nopeutta ja siinä aika kevyt jarrutus niin tuntui kuin ABS olisi alkanut toimimaan. Se oli aika hermostuttava tunne...

                    Et saa live-dataa Servotronicista muuten kuin yleismittarilla mittaamalla. Inpalla voi ohjata sille menevää PWM-signaalia mutta se arvo jää päälle vain hetkeksi.

                    Sitten vielä tuo nosturijuttu: jos siinä oli pyörät ilmassa ,niin vetoakselitkin menee eri asentoon. Oletko tutkinut niiden toimintaa ja akselin herkkyyttä sivusuunnassa? Vetoakseleista, kardaanista ja muustakin oli juttua täällä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=144727

                    Tosin, eipä niiden ohjaukseen pitäisi vaikuttaa, niistä tulee erilainen tutina.
                    OK. jos noissa ei kuulu olla piiruakaan väljää niin sitten taitaa olla hammastanko vaihtokunnossa. Voipi olla, että mulla ongelman aiheuttajia onkin kaksi; huonosti keskittävät vanteet joista tulee se suurin vapina jonka sopivasti voimistaa väljä hammastanko.

                    Kaikki pyörät olivat ilmassa nosturilla, mutta takapäästä ei enää ole tullut tutinoita sen jälkeen kun vaihdettiin apurungon puslat + iskarit.
                    F11 520dA (N47N) -13
                    ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                    ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Et saa live-dataa Servotronicista muuten kuin yleismittarilla mittaamalla. Inpalla voi ohjata sille menevää PWM-signaalia mutta se arvo jää päälle vain hetkeksi.
                      Korjataanpas tätä: Servotronicille menevän virran ja PWM-signaalin näkee korimodulin (basic module/ZKE) status/analog values kohdasta ja siellä 3. ruutu (eli kursoria 3x alaspäin). Minulla auto pysähdyksissä virrat oli maksimissa ja PWM vaihteli n. 70-90%. Kun PWM-arvon syötti manuaalisesti, jäi tuota vaihteluväliä suuremmat arvot (esim. 100) päälle mutta ei niillä ollut enää vaikutusta ohjaukseen.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Pe-te
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2008
                        • 198
                        • Ylöjärvi

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Korjataanpas tätä: Servotronicille menevän virran ja PWM-signaalin näkee korimodulin (basic module/ZKE) status/analog values kohdasta ja siellä 3. ruutu (eli kursoria 3x alaspäin). Minulla auto pysähdyksissä virrat oli maksimissa ja PWM vaihteli n. 70-90%. Kun PWM-arvon syötti manuaalisesti, jäi tuota vaihteluväliä suuremmat arvot (esim. 100) päälle mutta ei niillä ollut enää vaikutusta ohjaukseen.
                        Hittolainen kun itsellä ei ole inpaa... löytyiskös lähinurkilta joku joka kohtuullista korvausta vastaan tsekkais arvot?

                        Kauas muuten sulla meni tuossa vaihtohommassa aikaa ja paljonko piti purkaa roinaa pois tieltä jotta sai tuon murheenkryynin käteen?
                        F11 520dA (N47N) -13
                        ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                        ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Pe-te View Post
                          Kauas muuten sulla meni tuossa vaihtohommassa aikaa ja paljonko piti purkaa roinaa pois tieltä jotta sai tuon murheenkryynin käteen?
                          Kyllä siinä ekalla kerralla meni aikaa... Kolmannella kerralla irrotuksessa meni vajaa tunti rauhallisesti tehtynä ja varmaankin samanverran meni takaisinlaitossa.

                          Moottoria pitää nostaa 4cm eli moottorinkannattimien mutterit irti ja yläpuolelta nosto, ilmanpuhdistimen kotelo piti ottaa irti ja nostaa flektin koppaa ylös sitä mukaa kun moottori nousee. Otin raidetankojen sisäpäät irti ja jätin siis raidetangot paikalleen, siinä säästyi aikaa ja renkaatkin sai olla kiinni.

                          Mutta, sinulla on diesel, joten en osaa sanoa miten tuo homma siinä menee. Pikaisesti katsottuna etukelkka pitää pudottaa alas ja moottori pidetäänkin paikallaan. Siis moottori laitetaan yläpuolelta nostolenkistä kiinni lokasuojien reunaan tulevaan nostolaitteeseen.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Speedboys
                            BTCF Member
                            • Oct 2005
                            • 544
                            • Kurikka

                            [QUOTE=Speedcars;1708044]Kertokaapa mistä johtuu -96tds sedanin tutina 100kmh vauhdissa käännettäessä vasemmalle.Tulee sellainen käsitys että vasen etupyörä tutisee.Se alkaa vispata rattia ja myös jarrut täristää joskus, ei kuitenkaan joka kerta.
                            Reaktiotanko ja molemmat puslat vaihdettu uusiin ja välyksiä ei löydy
                            vaikka kuinka retuuttelisi.Autossa 40/15 alusta.

                            Vika löydetty ja korjattu.Vaihdettiin alatukivarren sisäpään pusla ja
                            taisi olla vielä vähän kiinnityspultti löysälläkin ainakin jäljistä päätellen.:think

                            Ja kiitokset vielä SUPERFAASTILLE avusta!!
                            "hosumalla ei tuu kuin äkkiä valmista"

                            BMW 530da
                            BMW 530i v8
                            BMW 330da
                            BMW 320d
                            BMW 316

                            Comment

                            • Pe-te
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2008
                              • 198
                              • Ylöjärvi

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Korjataanpas tätä: Servotronicille menevän virran ja PWM-signaalin näkee korimodulin (basic module/ZKE) status/analog values kohdasta ja siellä 3. ruutu (eli kursoria 3x alaspäin). Minulla auto pysähdyksissä virrat oli maksimissa ja PWM vaihteli n. 70-90%. Kun PWM-arvon syötti manuaalisesti, jäi tuota vaihteluväliä suuremmat arvot (esim. 100) päälle mutta ei niillä ollut enää vaikutusta ohjaukseen.
                              Nyt on tuokin tsekattu (kiitokset schwarzelle!). Samanmoisia arvoja mullakin näytti joten eipä tuostakaan voine paljoa päätellä. Mutta kovempi kolina mulla lähti rattia heiluttamalla kuin esim. schwarzen autosta ja molemmissa on alustan kalut uudet, joten kylläpä se tuo hammastanko vain taitaa olla kulahtanut.
                              F11 520dA (N47N) -13
                              ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                              ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                              Comment

                              • Pe-te
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2008
                                • 198
                                • Ylöjärvi

                                Noniin. Nyt on uusi ohjausvaihde. Lisäksi vanteisiin on maahantuojan toimesta sorvattu sovitteet, jotka keskittävät vanteet navalle ja renkaat on Nokian Renkaiden tutkimusporukka asentanut vanteille ja raportin mukaan pysty- tai vaakaheittoja ei ole (=reilusti toleranssialueen sisäpuolella).

                                ...ja silti tuo kirottu ratin vispaaminen jatkuu. Mikä piru tuossa nyt voi olla kun etupäässä on nyt kaikki uutta.

                                Osaakos arvon raati kertoa paljonko kulmilla voi tuohon ratin vispaamiseen olla merkitystä...? Etenkin etupään camberiin kiinnitti oma silmä huomiota.

                                Alkaa hermot ja keinot olla totaalisen loppu tuon kirotun vehkeen kanssa. Edellisellä kerralla säädetyt arvot tuossa alla sekä Autokeskukselta saadut ohjearvot (jotka lienee originaalille 17" rengastukselle...?)

                                Huomenna aamulla uusi säätö, tällä kertaa Euromasterilla Lakalaivassa.
                                Attached Files
                                F11 520dA (N47N) -13
                                ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                                ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎