Mulla ei tätä tutinaa edelleenkään ole esiintynyt mutta apurungon pusliin liittyen, tuli vihdoin vaihdatettua tähän 227 tkm ajettuun sedaniin ja kustansi töineen BCF:n alennuksella n. 490 € Helsingin Laakkosella. Ajo vakautui selvästi ja toivottavasti näillä eväin tuo tutina pysyisi jatkossakin poissa...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 tutina syö miestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Täälläkin olisi hyvät neuvot tarpeen. Etukäteen pahoittelut pitkästä avautumisesta, mutta omat keinot alkavat olla jo vähissä.
Suurimpana päänvaivana siis tällä hetkellä ratin ravistaminen 80-120 km/h alueella. Jarruttaessa ei ravistusta ole.
Auto on servotronicilla ja m-alustalla varustettu ja rengaskoko on 235/40/18. Kilometrejä mittarista löytyy 112tkm.
Vanteina Dotz Mugello 9Jx18 (sovitteeton malli) ja renkaina on tähän asti kokeiltu Contin SportContact 3, GoodYear Eagle F1 Asymmetric ja Nokian Hakka Z. Kaikilla sama vaiva. Ravistus/vatkaaminen/vapina tuntui myös talvirenkailla (235/45/17 Conti, orggis bmw m style 66 vanteet).
Renkaita on pyöritelty vanteilla ja painoteltu uusiksi useita kertoja eikä tulos ole parantunut. Tasapainokoneella näkee tämän hetkisessä rengastuksessa (Hakka Z) aavistuksen omaista pinnan sivuttaiselämistä, mutta se on todella vähäistä. Pystyheitto myös aivan totaalisen olematon.
Vanteetkin on kertaalleen vaihdettu uuteen samanlaiseen settiin mutta tulos ei ole muuttunut miksikään.
Osia etupäähän on vaihdettu:
- iskarit kaikkine kumi yms roippeineen
- reaktiotangot puslineen
- raidetangon sisä- ja ulkopäät
- vakaajat
- jarrulevyt (orggis) + palat (ferodo)
Alatukivarsia ja pyörän laakereita ei ole vaihdettu kun tuntuvat olevan pirun timmissä kunnossa vaikka kuinka vääntelisi ja kääntelisi. Pyörän laakerit eivät myöskään pidä minkäänmoista ääntä eikä väljyyttä tunnu vaikka kuinka pyörästä veivais vaaka tai pystysuunnassa. Tehostimen nestepinta on ok eikä ole vähentynyt tippaakaan n. vajaassa vuodessa jonka auto on itselläni ollut.
Nelipyöräsuuntaus on tehty, viimeksi tänään. Ravistus (tai ehkä paremminkin tuota kuvaa sana vatkaaminen) tuntuu eniten nimenomaan keskialueella tai kun rattia kääntää hivenen keskialueelta jompaan kumpaan suuntaan. Nyt alkaa itseltä jo usko ja järki loppumaan.
Auto ei myöskään vetele urissa, vaeltele tms...
En ole päässyt kokeilemaan sellaisella rengassetillä joka on tiettävästi ravistamaton eli 100% renkaista tulevaa oiretta en ole päässyt poissulkemaan.
Benkara esitti epäilyksen ohjausvaihteesta, mutta se ei vuoda eikä pidä ääntä. Ja ainakin itse olen sellaisessa ymmärryksessä että näissä loppupään vehkeissä nämäkään eivät ole niitä ihan ensin hajoavia.
Huvikseen en viitsisi pyörän napoja tai alatukivarsia vaihtaa kun eivät ole edullisimmasta päästä osia.
Jos joku viisaampi osaisi valottaa noiden vielä vaihtamattomien osien todennäköisyyttä tähän vaivaan tai kenties jotain vaihtoehtoa, mikä ei itselle ole vielä tullut mieleen?
Löytyykö kenties joku jolla alla samanlaiset vanteet eikä moisia ongelmia?
Nyt nimittäin hiljaistakin miestä v**ttaakuin pientä oravaa kun vaiva ei vain katoa. Tai jos jollakulla on halua ja mahdollisuutta treen lähistöllä tarjota varmasti tärinättömiä renkaita vanteineen lyhyeen kokeiluun jotta tuon renkaiden/vanteiden vaikutuksen saisi poissuljettua...
F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Comment
-
-
Tehtiinkö jarruille huoltoa kun vaihdoit levyt? Eli herkistely/huolellinen putsaus (varsinkin ne kiinnitysraudat satuloissa joihin palat vastaavat)? Ja navat on varmaan huolellisesti putsattu kosketuspinnoilta? Alatukivarret vaihtoon, kuitenkin todennäköisin aiheuttaja tuolle vatkaamiselle..
Comment
-
-
Originally posted by Tome View PostTehtiinkö jarruille huoltoa kun vaihdoit levyt? Eli herkistely/huolellinen putsaus (varsinkin ne kiinnitysraudat satuloissa joihin palat vastaavat)? Ja navat on varmaan huolellisesti putsattu kosketuspinnoilta? Alatukivarret vaihtoon, kuitenkin todennäköisin aiheuttaja tuolle vatkaamiselle..
Lisäyksenä mainittakoon, että on vetänyt jo kahdet etujarrulevyt kieroksi (joskin toiset niistä oli zimmermanin sportit, jotka ainakaan Benkaran puheiden mukaan eivät pysy suorina näiden kiisseleiden alla...). Toiset levyt olivat orggis levyt, mutta kestivät suorina vain n. 2200 km (etuiskarit olivat kyllä rikki juuri tuolloin, vaihdettiin aivan äskettäin).F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Comment
-
-
Viitsiskö joku enemmän threadia seurannut tehdä yhteenvedon asioista joita kannattaa tarkastaa/vaihtaa tms. tutinoiden eliminoimiseksi.
Yrittänyt lueskella threadia läpi mutta tuntuu elimistön käyttöjärjestelmä menevän jumiin liiallisesta tiedosta.
Kiitos.- Trying is the first step towards Failure -
Comment
-
-
Originally posted by Pe-te View PostLisäyksenä mainittakoon, että on vetänyt jo kahdet etujarrulevyt kieroksi (joskin toiset niistä oli zimmermanin sportit, jotka ainakaan Benkaran puheiden mukaan eivät pysy suorina näiden kiisseleiden alla...). Toiset levyt olivat orggis levyt, mutta kestivät suorina vain n. 2200 km (etuiskarit olivat kyllä rikki juuri tuolloin, vaihdettiin aivan äskettäin).
Comment
-
-
Tuleeko mieleen mistä johtuu:
Kun ajaa johonkin kunnon heitolla olevaan sillansaumaan tuntuu kuin pohjaan löisi joku osa, aivan kuin vasaralla löisi pohjaan tms. Mikä voisi olla? Tälläinen sillansauma on vain yhdessä paikassa jossa saa aikaan tämän efektin ja vauhtia pitää olla +120km/h.
Mitään muuta kolinaa tai ääntä ei ajossa kuulu. Ääni tuntuisi tulevan takaa päin keskeltä (mutua).
Comment
-
-
Originally posted by rasanttu View PostTuleeko mieleen mistä johtuu:
Kun ajaa johonkin kunnon heitolla olevaan sillansaumaan tuntuu kuin pohjaan löisi joku osa, aivan kuin vasaralla löisi pohjaan tms. Mikä voisi olla? Tälläinen sillansauma on vain yhdessä paikassa jossa saa aikaan tämän efektin ja vauhtia pitää olla +120km/h.
Mitään muuta kolinaa tai ääntä ei ajossa kuulu. Ääni tuntuisi tulevan takaa päin keskeltä (mutua)...pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostJos levyt oikeasti ovat kieroontuneet, niin vianhan pitää löytyä joko etupyörän laakereista, kieroista navoista/olka-akseleista tai hirttävistä satuloista? Jos kaikki muuten on kunnossa, niin näistä ei kyllä levyjä saa kieroon, oli levyn ostopaikka tai merkki mikä tahansa.
Satulat liikkuvat hyvin, joten täytyy nuo navat tarkistaa vielä. Tänään jälleen tuli todettua ajaessa pidempi matka, että 80-120 km/h vapina on aivan tolkuton mikäli tien pinta on yhtään huonompi mutta uudella asvaltilla vapina on vähäistä.... vaihtamatonta tavaraa kun on vain navat ja alatukivarret niin jälkimmäisiin tuo kaiketi enemmän viitannee.F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Comment
-
-
Tärinä
Originally posted by veku View PostEli sama kuin se paskan tärinä 90-110km\h nopudessa,tosin nyt tuntuu että skaala on 80-130 km\h
Pakko siis aloittaa uus aihe kun ketuttaa sen verran toi vapina.
Viime viikolla tasapainotin noi 225\45-17 bridgestone kitkat siinä toivossa että vapina vähenis mutta ei ,tuntuu että se on melkein lisääntynyt.
Kesärenkailla 245\40-18 en noin pahaa vapinaa huomannut koskaan.
Onko mitään mahiksia saada uusilla apurungon puslilla loppuun tuo vapina vai onko mahikset sama kuin lotossakin
Iskaritkin on max 10tkm ajetut..auto siis 530dat vm 99
Muutenhan auto on jees peli
Jos automaatti, niin neuvon menemään laatikkokorjaamolle saman tien, ennen kuin käy kuten kuten yhdelle hyvin tuntemalleni kaverille jonka näen peilistä joka aamu ja jolla laatikosta tuli roinat pihalle kotimatkalla. Tärinää aiheuttaa turbiini noin 1700-1800 RPM kohdalla. Uusi maksaa noin 200 EUR, joka on pienempi kustannus kuin laatikkoremppa (PowerMatic 3000 EUR tai Laakkonen 7200 EUR).
Jos käytössä on kuitenkin käsivaihteinen peli ja tärinä jatkuu yhä, niin silloin villi arvaus on kestokankkunen
//SatanusSatanus@BMW530Ad M-Sport Touring
Comment
-
-
Originally posted by rasanttu View PostSanokaas minne pääkaupunkiseudulla kannattaa viedä auto alustaremonttiin. ts. missä ne osaa katsoa osat jotka on väljiä ja menee vaihtoon sekä vaihtaa ne kohtuuhintaan?’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
'02 VW Golf 1.4i
Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring
Comment
-
-
Originally posted by Pe-te View PostSatulat liikkuvat hyvin, joten täytyy nuo navat tarkistaa vielä. Tänään jälleen tuli todettua ajaessa pidempi matka, että 80-120 km/h vapina on aivan tolkuton mikäli tien pinta on yhtään huonompi mutta uudella asvaltilla vapina on vähäistä.... vaihtamatonta tavaraa kun on vain navat ja alatukivarret niin jälkimmäisiin tuo kaiketi enemmän viitannee.
Ilmeisesti kukaan jolla ko. vanteet (Dotz Mugello) E39:ssä ollut alla, ei ole vastaavista ongelmista kärsinyt...?
Renkaita pyörittelin tasapainokoneella, mutta silmin havaittavia heittoja niissä ei näy joten lienekö vanteissa jotain hämärää...? On kyllä käsittämättömän sitkeä vaiva poistettavaksi.F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Comment
-
-
Tuntuu, että tämä e39:in tutina on paljolti riippuvainen renkaiden suuntauksesta/alustageometriasta. Itsellä m-sport alusta jolla meni hienosti ilman tutinoita. Madalsin etupäätä 15mm jousilautasilla ja tutina alkoi..? Nyt kun vaihdoin etujouset -50mm pudottaviin ja etupää tippui entisestään noi -15-20mm niin tutina on nyt vähentynyt... Hmm. :think En ole vielä käyttänyt nelipyöräsuuntauksessa mut aika on varattuna.
Comment
-
Comment