Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikron
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 2174
    • Himas

    Originally posted by Hemi View Post
    puhdista liukuritapit huolella ja resvaa mustalla vaseliinilla, sekä täytä liukurien pesät samalla rasvalla.
    Onkos tähän sopivaa Pbr-merkkinen jarrukumirasva?
    Invented for life: we want our products to spark enthusiasm, improve quality of life, and help conserve natural resources.
    F11 530dA xDrive M-sport -13
    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
    Ex: E38 740iA -98
    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
    Ex: E39 523i -96
    Ex: E34 520i -89

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by mikron View Post
      Onkos tähän sopivaa Pbr-merkkinen jarrukumirasva?
      http://www.pbr.com.au/products/repla...ncillary.shtml
      Joo varmasti, mutta menee ihan yhtä hyvin musta perus vaseliinikin. Hifimiehet voivat käyttää teflonpohjaista synteettistä.
      Eli pointtihan tässä on se että levyhän kun ei milloinkaan pyöri navassa absoluuttisti nollakehää, vaan siinä on AINA jonkin verran heittoa, ei hirttävät satulat/palat pääse riittävästi palautumaan pakoon levyn heittoa.
      Eli levy ottaa ja puree yhdeltä kohtaa ulommaiseen palaan ja siitä 180-astetta ja purenta tapahtuu sisimmäiseen palaan.
      Levy lasittuu näiltä kohdilta hieman erilailla kuin "vapaasti pyörivät" alueet ja näin aikaansaa jaksottaisen resonanssin joka tuntuu ratin sivuliikkeenä ja/tai apukuskin pekin "vatkauksena"/tutinana korissa.
      Liukureiden+palojen herkistys ja levyn karhennus poistaa ongelman(=jarruhuolto).
      Toki tuo levyn heitto myös pahenee talvi talvelta mikäli levyn sisäpuolen tasopintaa ja navan levyö vastaavaa tasoa ei huolellisesti puhdisteta.
      Itse levyhän on kiinni vain yhdellä ruuvilla jolloin kiilaavaa ruostetta alkaa pikkuhiljaa tulla kiinnitysruuvin vastakkaiselle osalle kiinnityspintoja jolloin levyn ja samalla renkaan sivuttaisheitto myös kasvaa.
      Kun tähän sitten yhdistetään jumittavat/palautumattomat satulat+palat, alkaa e39:ssä myös tutinat.
      e39:n jarruhuolto pitäisi tehdä oikeastaan joka kevät...(ja unohtaa se laatikon öljyjen kanssa läträäminen), mikäli haluaa ajella vapisemattomalla, toimivalla
      e39:llä.
      Alustan kunto toki korreloituu myös ko.ongelman myötä, eli vanhoilla reaktiotankojen ja takakelkan puslilla ko.jarruongelma näkyy selvemmin, kuin kunnossa olevalla alustalla.
      Kuitenkin 99% näistä e39:in tutinoista tulee joko vanteista tai näistä jumittavista/huoltamattomista jarruista ja jos molemmat on ok, niin alustakin saa olla todella pehmyt ennen ongelmien ilmaantumista.
      Niin uskomattomalta kuin saattaa kuulostaa, niin suuri osa ns."Flat spot" ilmiöstäkin johtuu itse asiassa juurikin jumittavista jarruista.
      Joidenkin renkaiden runkorakenne vain on herkempi syntyvälle resonanssille, kuin toiset.
      Kuitenkin huolellinen neljän kulman jarruhuolto saa usein myös "renkaan flat spot" ilmiön loppumaan kokonaan(erityisesti monilla kinkkikumeilla).
      Last edited by Hemi; 07-08-2011, 19:19.

      Comment

      • schwarze
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 2016
        • Kangasala

        Kyllä toi Hemin teoria tutinoista minuun uppoo täysin. Harmittaa vain, kun TIS ohjeistaa liukutappien voitelun tarpeettomaksi. http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/01/51/33 Näillä TIS:n ohjeilla olen jarruja hoitanut, mutta tutinaa tulee piakkoin tuon jarrukäpistelyn jälkeen. Pitääpä laittaa tuota vaskua liukutappeihinkin...
        Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
        Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by mikron View Post
          Onkos tähän sopivaa Pbr-merkkinen jarrukumirasva?
          http://www.pbr.com.au/products/repla...ncillary.shtml
          Tuo PBR jäätyy pakkasella. Ei noita tappeja BMW:n mukaan (eikä myöskään Volvon jolla on samanlaiset tapit) pitäisi rasvata ja koko pesän täyttö rasvalla on jo liioittelua. Itse rasvasin tapit Aten jarrurasvalla (mutta en ole sitä pakkastestannut). Siis tällä: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=60-2211
          E39 528iA

          Comment

          • Yyz
            Bimmer Rookie
            • Jan 2009
            • 151
            • Pirkkala

            Olen rasvannut liukutappeja PBR:n ja Aten jarrukumirasvalla, molemmat toimii ihan hyvin.
            Jotkin tavalliset vaseliinilaadut turvottaa ja pehmentää kumia aika paljon joten luottaisin jarrukumirasvaan tuossa voitelussa.
            ( en ole huomannut tuon PBR:n jäätymistä talvella)

            Comment

            • mikron
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 2174
              • Himas

              Originally posted by Yyz View Post
              Jotkin tavalliset vaseliinilaadut turvottaa ja pehmentää kumia aika paljon joten luottaisin jarrukumirasvaan tuossa voitelussa.
              Juu niin turvottaa ja sitten ei liu'u tapit senkään vertaa mitä aikasemmin on liukuneet. Mutta ilmeisesti kun noita jarrukumirasvoja vaan käyttelee niin pitäisi pelittää.
              F11 530dA xDrive M-sport -13
              Ex:E39 525i Touring M-sport -03
              Ex: E38 740iA -98
              Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
              Ex: E39 523i -96
              Ex: E34 520i -89

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by Yyz View Post
                Olen rasvannut liukutappeja PBR:n ja Aten jarrukumirasvalla, molemmat toimii ihan hyvin.
                Jotkin tavalliset vaseliinilaadut turvottaa ja pehmentää kumia aika paljon joten luottaisin jarrukumirasvaan tuossa voitelussa.
                ( en ole huomannut tuon PBR:n jäätymistä talvella)
                Tuo minun linkittämä ATE:han ei ole jarrukumirasva, ATE:lla on siihen vielä eri rasva. Tuo on tarkoitettu jarrujen ulkoisille osille, tiedä sitten miten se reagoi kumin kanssa (toivottavasti ei reagoi...).

                PBR:ää testasin pakastimessa muutaman muun rasvan kanssa, jänniä eroja noissa näyttää olevan. Osassa ei huomaa juuri mitään eroa ja jotkut muuttuu ihan koviksi. Tosin tuosta on jo hiukan aikaa, en tiedä onko koostumukset muuttunut.
                E39 528iA

                Comment

                • schwarze
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 2016
                  • Kangasala

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Tuo PBR jäätyy pakkasella. Ei noita tappeja BMW:n mukaan (eikä myöskään Volvon jolla on samanlaiset tapit) pitäisi rasvata ja koko pesän täyttö rasvalla on jo liioittelua. Itse rasvasin tapit Aten jarrurasvalla (mutta en ole sitä pakkastestannut). Siis tällä: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=60-2211
                  Jep. Mullakin on vastaavaa ATE:n jarruvaskua, mutta sillä oli tarkoitus voidella vain jarrumännät kumeineen. Perinteisesti, mitä noita liukutapillisia on tullut huolletuksi, liukutapit on aina kevyesti rasvailtu. Tuo TIS:n ohje ei vaan mee mun järkeen, ei edes perusteluilla hiekan/pölyn kerääntymisellä prosessiin...
                  Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                  Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                  Comment

                  • mikron
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 2174
                    • Himas

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Tuo on tarkoitettu jarrujen ulkoisille osille, tiedä sitten miten se reagoi kumin kanssa (toivottavasti ei reagoi...).
                    Tuon kumin turpoamisen takia aihe juuri itseä kiinnostaa, eli jotkut rasvat turvottaa kumia, toisaalta varmaan kumeissakin on eroja...
                    F11 530dA xDrive M-sport -13
                    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                    Ex: E38 740iA -98
                    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                    Ex: E39 523i -96
                    Ex: E34 520i -89

                    Comment

                    • cba
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 3464
                      • Ylivieska

                      Originally posted by Jucke View Post
                      Laitoin jo tuonne "e39 kys.&vastauksia" kysymyksen mut kokeillaan vielä täältäkin kun meinaa tulla kiire, eli tilasin eBaysta (autoteile24) "Meyle HD" tukivarret 540:seen, osaako joku sanoa kuvan perusteella onko oikeat:

                      Alkoi vaan epäilyttämään kun paketissa tai missään muuallakaan ei ole mainintaa HD:sta ja netistä löytyneisiin kuviin verrattuna nuo puslien reiät on ainakin täysin erilaiset?
                      Kiire ja kiire mut tänä iltana pitäisi viedä tukivarsien vaihtoon...
                      Mulle tuli kyllä erilaiset kun tilasin myös HD:nä. Paketeissa oli HD-tarrat, ja varret olivat paksummat ja alumiinin väriset:think

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8974
                        • Kellokoski

                        Originally posted by cba View Post
                        Mulle tuli kyllä erilaiset kun tilasin myös HD:nä. Paketeissa oli HD-tarrat, ja varret olivat paksummat ja alumiinin väriset:think
                        Toisessa ketjussa jo puitiin keissi läpi, väärät osat oli lähetetty
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • schwarze
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 2016
                          • Kangasala

                          Originally posted by mikron View Post
                          Tuon kumin turpoamisen takia aihe juuri itseä kiinnostaa, eli jotkut rasvat turvottaa kumia, toisaalta varmaan kumeissakin on eroja...
                          Juu, no tää mun tuubi on ainakin tarkoitettu nimenomaan ATE -jarruihin "asennusvoiteeksi" sisäisesti, ei siis turvota ainakaan ATE:n kumeja . Tuubissa on mainittu vielä erikseen, että sopii DOT 3, 4 ja 5.1 jarrunesteiden kanssa.
                          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by schwarze View Post
                            Juu, no tää mun tuubi on ainakin tarkoitettu nimenomaan ATE -jarruihin "asennusvoiteeksi" sisäisesti, ei siis turvota ainakaan ATE:n kumeja . Tuubissa on mainittu vielä erikseen, että sopii DOT 3, 4 ja 5.1 jarrunesteiden kanssa.
                            Lienee tätä:


                            Tuota minäkin olen ennen laittanut, mutta laitoin nyt tuota toista samalla kun laitoin sitä muihinkin kohtiin. Saas nähdä miten käy..
                            E39 528iA

                            Comment

                            • schwarze
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 2016
                              • Kangasala

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Lienee tätä:


                              Tuota minäkin olen ennen laittanut, mutta laitoin nyt tuota toista samalla kun laitoin sitä muihinkin kohtiin. Saas nähdä miten käy..
                              Jep, samaa kamaa. Laitoitko tuota siis myös liukuihin?
                              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                              Comment

                              • Yyz
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2009
                                • 151
                                • Pirkkala

                                Plastilube on ilmeisesti tarkoitettu justiinsa liukutappeihin, jarrupalojen taka ja liukupintoihin. Varmasti toimiva aine, täytyypä kokeilla joskus.

                                Suosittelivat sitä jossain myös ABS anturien asennusrasvaksi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎