Originally posted by Hemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 tutina syö miestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by mikron View PostOnkos tähän sopivaa Pbr-merkkinen jarrukumirasva?
http://www.pbr.com.au/products/repla...ncillary.shtml
Eli pointtihan tässä on se että levyhän kun ei milloinkaan pyöri navassa absoluuttisti nollakehää, vaan siinä on AINA jonkin verran heittoa, ei hirttävät satulat/palat pääse riittävästi palautumaan pakoon levyn heittoa.
Eli levy ottaa ja puree yhdeltä kohtaa ulommaiseen palaan ja siitä 180-astetta ja purenta tapahtuu sisimmäiseen palaan.
Levy lasittuu näiltä kohdilta hieman erilailla kuin "vapaasti pyörivät" alueet ja näin aikaansaa jaksottaisen resonanssin joka tuntuu ratin sivuliikkeenä ja/tai apukuskin pekin "vatkauksena"/tutinana korissa.
Liukureiden+palojen herkistys ja levyn karhennus poistaa ongelman(=jarruhuolto).
Toki tuo levyn heitto myös pahenee talvi talvelta mikäli levyn sisäpuolen tasopintaa ja navan levyö vastaavaa tasoa ei huolellisesti puhdisteta.
Itse levyhän on kiinni vain yhdellä ruuvilla jolloin kiilaavaa ruostetta alkaa pikkuhiljaa tulla kiinnitysruuvin vastakkaiselle osalle kiinnityspintoja jolloin levyn ja samalla renkaan sivuttaisheitto myös kasvaa.
Kun tähän sitten yhdistetään jumittavat/palautumattomat satulat+palat, alkaa e39:ssä myös tutinat.
e39:n jarruhuolto pitäisi tehdä oikeastaan joka kevät...(ja unohtaa se laatikon öljyjen kanssa läträäminen), mikäli haluaa ajella vapisemattomalla, toimivalla
e39:llä.
Alustan kunto toki korreloituu myös ko.ongelman myötä, eli vanhoilla reaktiotankojen ja takakelkan puslilla ko.jarruongelma näkyy selvemmin, kuin kunnossa olevalla alustalla.
Kuitenkin 99% näistä e39:in tutinoista tulee joko vanteista tai näistä jumittavista/huoltamattomista jarruista ja jos molemmat on ok, niin alustakin saa olla todella pehmyt ennen ongelmien ilmaantumista.
Niin uskomattomalta kuin saattaa kuulostaa, niin suuri osa ns."Flat spot" ilmiöstäkin johtuu itse asiassa juurikin jumittavista jarruista.
Joidenkin renkaiden runkorakenne vain on herkempi syntyvälle resonanssille, kuin toiset.
Kuitenkin huolellinen neljän kulman jarruhuolto saa usein myös "renkaan flat spot" ilmiön loppumaan kokonaan(erityisesti monilla kinkkikumeilla).Last edited by Hemi; 07-08-2011, 19:19.
Comment
-
-
Kyllä toi Hemin teoria tutinoista minuun uppoo täysin. Harmittaa vain, kun TIS ohjeistaa liukutappien voitelun tarpeettomaksi. http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/01/51/33 Näillä TIS:n ohjeilla olen jarruja hoitanut, mutta tutinaa tulee piakkoin tuon jarrukäpistelyn jälkeen. Pitääpä laittaa tuota vaskua liukutappeihinkin...Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Originally posted by mikron View PostOnkos tähän sopivaa Pbr-merkkinen jarrukumirasva?
http://www.pbr.com.au/products/repla...ncillary.shtml
Comment
-
-
Originally posted by Yyz View PostJotkin tavalliset vaseliinilaadut turvottaa ja pehmentää kumia aika paljon joten luottaisin jarrukumirasvaan tuossa voitelussa.F11 530dA xDrive M-sport -13
Ex:E39 525i Touring M-sport -03
Ex: E38 740iA -98
Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
Ex: E39 523i -96
Ex: E34 520i -89
Comment
-
-
Originally posted by Yyz View PostOlen rasvannut liukutappeja PBR:n ja Aten jarrukumirasvalla, molemmat toimii ihan hyvin.
Jotkin tavalliset vaseliinilaadut turvottaa ja pehmentää kumia aika paljon joten luottaisin jarrukumirasvaan tuossa voitelussa.
( en ole huomannut tuon PBR:n jäätymistä talvella)
PBR:ää testasin pakastimessa muutaman muun rasvan kanssa, jänniä eroja noissa näyttää olevan. Osassa ei huomaa juuri mitään eroa ja jotkut muuttuu ihan koviksi. Tosin tuosta on jo hiukan aikaa, en tiedä onko koostumukset muuttunut.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostTuo PBR jäätyy pakkasella. Ei noita tappeja BMW:n mukaan (eikä myöskään Volvon jolla on samanlaiset tapit) pitäisi rasvata ja koko pesän täyttö rasvalla on jo liioittelua. Itse rasvasin tapit Aten jarrurasvalla (mutta en ole sitä pakkastestannut). Siis tällä: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=60-2211Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostTuo on tarkoitettu jarrujen ulkoisille osille, tiedä sitten miten se reagoi kumin kanssa (toivottavasti ei reagoi...).F11 530dA xDrive M-sport -13
Ex:E39 525i Touring M-sport -03
Ex: E38 740iA -98
Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
Ex: E39 523i -96
Ex: E34 520i -89
Comment
-
-
Originally posted by Jucke View PostLaitoin jo tuonne "e39 kys.&vastauksia" kysymyksen mut kokeillaan vielä täältäkin kun meinaa tulla kiire, eli tilasin eBaysta (autoteile24) "Meyle HD" tukivarret 540:seen, osaako joku sanoa kuvan perusteella onko oikeat:
Alkoi vaan epäilyttämään kun paketissa tai missään muuallakaan ei ole mainintaa HD:sta ja netistä löytyneisiin kuviin verrattuna nuo puslien reiät on ainakin täysin erilaiset?
Kiire ja kiire mut tänä iltana pitäisi viedä tukivarsien vaihtoon...
Comment
-
-
Originally posted by cba View PostMulle tuli kyllä erilaiset kun tilasin myös HD:nä. Paketeissa oli HD-tarrat, ja varret olivat paksummat ja alumiinin väriset:thinkE39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Originally posted by mikron View PostTuon kumin turpoamisen takia aihe juuri itseä kiinnostaa, eli jotkut rasvat turvottaa kumia, toisaalta varmaan kumeissakin on eroja.... Tuubissa on mainittu vielä erikseen, että sopii DOT 3, 4 ja 5.1 jarrunesteiden kanssa.
Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Originally posted by schwarze View PostJuu, no tää mun tuubi on ainakin tarkoitettu nimenomaan ATE -jarruihin "asennusvoiteeksi" sisäisesti, ei siis turvota ainakaan ATE:n kumeja. Tuubissa on mainittu vielä erikseen, että sopii DOT 3, 4 ja 5.1 jarrunesteiden kanssa.
Tuota minäkin olen ennen laittanut, mutta laitoin nyt tuota toista samalla kun laitoin sitä muihinkin kohtiin. Saas nähdä miten käy..
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostLienee tätä:
Tuota minäkin olen ennen laittanut, mutta laitoin nyt tuota toista samalla kun laitoin sitä muihinkin kohtiin. Saas nähdä miten käy..Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
Comment