Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    Eikös silikonispray ole hyvä liukastusaine puslien vaihdossa?

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Vaihdoin puslat viikonloppuna ja käytin tuota tärpättiä. Kyllähän tärpätti varmaankin vähän auttoi, mutta sai niitä silti aika paljon vääntää... Voi olla, että tärpäteissä on eroja, ainakin tuo Bilteman lakkabensiini haihtui puslasta melkein heti, joten joku muu merkki tai sitten tuo mäntypohjainen voisi olla parempi.
      E39 528iA

      Comment

      • ttsalo
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 38
        • Helsinki

        Originally posted by Carman View Post
        Tärpättihän voisi ollakin sopivaa ainetta.
        Fairyllä en enää laita mitään puslia, e34:ssä jäi liikkumaan ja jouduin irrottamaan ja putsaamaan.
        Jos joku on saanut ihan jopa käsin painettua e39 touringin puslat paikoilleen fairya käyttämällä, voiko ne tosiaan pysyä paikoillaan?

        Kyllä ne kuivanakin melko helposti menee, uuden puslan pinnassahan on jotain harmaata liukkaampaa "ainetta". Pysyypähän ainakin...
        Harmaa aine lienee muottivahaa.

        Mulla on justiinsa alkamassa e34:ään etupään pallojen ja puslien vaihto, ja huolto-ohjeiden mukaan kolmiotukivarren takapuslaan pitää laittaa asennettaessa jotain erityistä voiteluainetta, jonka jälkeen autoon lastataan normaalikuorma ja annetaan olla puoli tuntia, jona aikana voiteluaine haihtuu pois ja pusla jämähtää tukivarren päähän oikeaan asentoon kiinni. Juuri tämän puslan kanssa tämä tosin tuntuu vähän turhalta, koska ulkopuolelta se juntataan kiinni pidikkeeseen josta se tuskin lähtee kävelemään vaikka sisäpuolella olisi mitkä vaseliinit, mutta ohjeet vannottavat että tämä oikea menetelmä on erittäin tärkeä... Onko kukaan kokeillut tätä virallista voiteluainetta (ja, jos niin millä nimellä sitä myydään)?

        http://www.realoem.com/bmw/showparts...15&hg=31&fg=05

        Noh, ostin vahingossa kaksi paria puslia, kun paketissa luki että "1 stück" vaikka siellä olikin kaksi, joten nyt on harjoittelumateriaalia (ohjeet sanovat että pusla menee paskaksi kun se vedetään irti tukivarresta).
        2003-2005 315 '83
        2005-2011 525ix '94
        2011-2017 330xi '00
        2017-???? 525i '04

        Comment

        • TROCK
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 435
          • Tampere

          Vaivaavatko tutinat myös e60/e61:ä?

          Kysymys ei ehkä ole aivan oikeassa topicissa eikä se täältä ehkä osu kaikkien asiasta tietävien silmiin, mutta kysytään kuitenkin.

          Eli oma armas e39 530d tuli myytyä viime viikolla ja nyt haetaan kovasti uudempikoppaista. Kysymys kuuluukin, etteiväthän selittämättömät (tai ainakin vaikeasti paikallistettavat) tutinat koske myös uudempaa mallia?! Olen koeajanut vasta vain muutaman yksilön enkä ainakaan niissä ole ilmiötä havainnut. Mutta puhukaapa nyt te, joilla on oikeasti asiasta kokemusta.
          - - - - - - -
          F10 520dA
          ex E61 530dA, ex E39 530dA

          Comment

          • jaki
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2979
            • Uusimaa

            Originally posted by TROCK View Post
            li myytyä viime viikolla ja nyt haetaan kovasti uudempikoppaista. Kysymys kuuluukin, etteiväthän selittämättömät (tai ainakin vaikeasti paikallistettavat) tutinat koske myös uudempaa mallia?! Olen koeajanut vasta vain muutaman yksilön enkä ainakaan niissä ole ilmiötä havainnut. Mutta puhukaapa nyt te, joilla on oikeasti asiasta kokemusta.
            Kokemusta 110 ja 162 tkm ajetusta. Yhteensä n 30 tkm. Ei minkäänlaisia tutinoita. Luonnollisesti autoissa käytetty vain alkuperäisalustan- ja jarrujenosia ja merkkirenkaat ja original BMW vanteet (18").
            Mutta nuo kaikki em ovat hemin mukaan syypää kaikkeen pahaan...
            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

            Comment

            • riparipa
              Bimmer Rookie
              • Nov 2006
              • 92
              • Jyväskylä

              reaktiotangot ja etuiskarit tuli vaihdettua '96 528ia ja ratin tärinä loppu siihen...

              pitäs vissiin vaihtaa vielä alatukivarret, koska nyt täristää jarruttaessa
              Last edited by riparipa; 24-09-2007, 14:11. Reason: lisätietoa

              Comment

              • exautisti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 1267
                • oulu

                [quote=teropa;881029] kyseessä on premium-luokan Bemari eikä mikään saakutan 80-luvun aasian pommi

                Sen verran voin näistä bmw merkkisistä kulkuneuvoista sanoa,että luulin edellisen autoni olevan vikapesäke (audi a4 2.5 tdi quattro -98) tukivarsien suhteen. No nyt e39 530 dat -00 aikana on tullut aivan helvetin kova ikävä audia,se ei tutissut,lenunnut,tärissyt ja vispannut joka helvetin montun jälkeen vaan katsastusmies sanoi mikä tukivarsi on vaihdon tarpeessa. Audilla ajoin reipas 100tkm ja 5vuotta ja täytyy tunnustaa että tämä bemun pitäminen on tullut puolessa vuodessa kalliimmaksi kun audi koko aikana.
                -99 punane passatti

                https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                Tuikun softat
                Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                www.mcars.fi

                Kysy 041-5056506

                https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                Comment

                • hoge
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2003
                  • 172
                  • Helsinki

                  Vaihdatin reaktiotankojen helat tuossa taannoin ja käytin nelipyörä suuntauksessa. Täristäminen jarruttaessa loppui ja tärinä ratissa mikä esiintyi 80-90kmh siirtyi tuonne 110kmh. Pitäis nuo vanteet varmaan tasapainoittaa seuraavaks vai onko muita ehdotuksia?

                  Comment

                  • Wäinö
                    Bimmer Rookie
                    • May 2006
                    • 142
                    • Kirkkonummi

                    Tässä on nyt kesän aikana tullut useampaankin otteeseen hieman ihmeteltyä miten on mahdollista että oma 530dAT m-sport tuntuu siltä kuin se löytäisi kaikki mahdolliset pienet epätasaisuudet tiestä ja välittäisi ne ystävällisesti kevyenä tärinänä niin ratin kuin kuskin penkinkin kautta kuljettajalle.

                    Alla on keväällä hommatut michelinin pilot primacy hp:t vanhoilla viime kesänäkin hyvin toimineilla orggisvanteilla (style 66) ja ko. renkaat on tasapainotettu muutamaan otteeseen varmuuden vuoksi sekä kertaalleen hunterin vehkeillä hesassa --> kaikki kuulemma ok.

                    Alustan väljyydet on tarkastettu merkkiliikkeessä keväällä, auto on käytetty Inspection II:n huollossa (90tkm) eikä siinäkään tullut mitään maininnan arvoista vastaan (erillistä alustan tarkastusta ei kylläkään oltu tilattu) ja tänään ystävällinen katsastuksen setä totesi että iskaritkin vaikuttavat olevan aivan priimakunnossa laitteen & miehen mukaan.

                    Muutaman kerran olen nyt viime aikoina onnistunut saamaan reilun satasen vauhdista kevyessä jarrutuksessa ratin tärisemään hetkellisesti. Autoon on kumminkin vaihdettu vuosi takaperin saksassa 68tkm:n kohdalla tuliterät jarrulevyt joka nurkkaan mutta kuinka paljon noista perhanan tärinöistä uskaltaisi laittaa esim. etupään reaktiotankojen puslien piikkiin ... ? Auto ei kuitenkaan mielestäni kolise edes kuopissa. Takakelkan kumitkaan ei luulisi olevan näillä kilometreillä vaihtokunnossa, varsinkaan kun niistä ei keväällä löytynyt huollion mielestä vikaa.

                    Perkeleen ärsyttävää kun vaimon perus Golffikin tuntuu miellyttävämmältä menopeliltä juuri tällä hetkellä.
                    F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9159
                      • Oulu

                      Originally posted by Wäinö View Post
                      Muutaman kerran olen nyt viime aikoina onnistunut saamaan reilun satasen vauhdista kevyessä jarrutuksessa ratin tärisemään hetkellisesti. Autoon on kumminkin vaihdettu vuosi takaperin saksassa 68tkm:n kohdalla tuliterät jarrulevyt joka nurkkaan mutta kuinka paljon noista perhanan tärinöistä uskaltaisi laittaa esim. etupään reaktiotankojen puslien piikkiin ... ? Auto ei kuitenkaan mielestäni kolise edes kuopissa.
                      Omasta kokemuksesta sanoisin, että reaktiotangon puslat ovat erittäin suuressa roolissa noissa jarrutärinöissä. Omassa kiesissä ilmeni viime talvena hyvin hentoa tärinää jarruttaessa. Kerran tuli semiemergenssi motarilla ja reippaampi jarrutus. Tämän jälkeen jarrutäristys paheni huomattavasti. Jarrupalikat oli jo odottamassa vaihtoa, kun täältäkin luetun perusteella alustapäivityksen yhteydessä ehdittiin vaihtaa samalla reaktiotangon puslat (mittarissa tuolloin n. 120 tkm). Jarruvapinat loppuivat siihen paikkaan. Paikallaan niistä puslista ei väännellen havainnut mitään erikoista. Irrotettuna vivutessa kumit olivat kuitenkin selvästi revenneet.

                      Originally posted by Wäinö View Post
                      Takakelkan kumitkaan ei luulisi olevan näillä kilometreillä vaihtokunnossa, varsinkaan kun niistä ei keväällä löytynyt huollion mielestä vikaa.
                      Touringissa ei olisi mitenkään ihmeellistä, että öljytäytteiset takakelkan puslat olisivat vaihtokunnossa jo 100 tkm nurkilla. Niistä minä lähtisin ehdottomasti liikkeelle.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • _Dexi
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2006
                        • 769
                        • Vihti

                        Sen verran voin näistä bmw merkkisistä kulkuneuvoista sanoa,että luulin edellisen autoni olevan vikapesäke (audi a4 2.5 tdi quattro -98) tukivarsien suhteen. No nyt e39 530 dat -00 aikana on tullut aivan helvetin kova ikävä audia,se ei tutissut,lenunnut,tärissyt ja vispannut joka helvetin montun jälkeen vaan katsastusmies sanoi mikä tukivarsi on vaihdon tarpeessa. Audilla ajoin reipas 100tkm ja 5vuotta ja täytyy tunnustaa että tämä bemun pitäminen on tullut puolessa vuodessa kalliimmaksi kun audi koko aikana.
                        Jos on yksilö missä alusta jo yleisesti "löysäksi" ajettu niin ei muuta kun kerralla kaikki asiaan liittyvät osat uusiksi, eli puslat, pallot, iskarit. Paljonko muuten on 530dattisi rullattu? :think

                        Ei taatusti tee mitään kuvailemistasi hommista E39 sitten.

                        Jos on päässyt vähän joka puolelta jo lörpähtämään ja yhden osan vaihtaa sieltä toisen toiselta puolelta niin homma voi venähtää ikuisuusprojektiksi.
                        **********
                        & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                        (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                        (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                        (ex. E60 530Da '04)
                        (ex. E39 M5 Facelift '99)
                        (ex. E39 540i '98)
                        *

                        Comment

                        • Wäinö
                          Bimmer Rookie
                          • May 2006
                          • 142
                          • Kirkkonummi

                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Omasta kokemuksesta sanoisin, että reaktiotangon puslat ovat erittäin suuressa roolissa noissa jarrutärinöissä. Omassa kiesissä ilmeni viime talvena hyvin hentoa tärinää jarruttaessa. Kerran tuli semiemergenssi motarilla ja reippaampi jarrutus. Tämän jälkeen jarrutäristys paheni huomattavasti. Jarrupalikat oli jo odottamassa vaihtoa, kun täältäkin luetun perusteella alustapäivityksen yhteydessä ehdittiin vaihtaa samalla reaktiotangon puslat (mittarissa tuolloin n. 120 tkm). Jarruvapinat loppuivat siihen paikkaan. Paikallaan niistä puslista ei väännellen havainnut mitään erikoista. Irrotettuna vivutessa kumit olivat kuitenkin selvästi revenneet.
                          Kommenttiesi perusteella on näemmä syytä uskoa että nuo hemmetin puslat voivat todellakin olla näillä kilometreillä vaihtokunnossa, vaikka huollossa ei mitään vikaa päällisin puolin huomattukaan tarkastuksen yhteydessä. Eiväthän nuo kyseiset puslat kovin paljoa kustanna joten nuo vaihtamalla on helppo aloittaa haarukoimaan mistä nuo perhanan tärinät oikein johtuvat.

                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Touringissa ei olisi mitenkään ihmeellistä, että öljytäytteiset takakelkan puslat olisivat vaihtokunnossa jo 100 tkm nurkilla. Niistä minä lähtisin ehdottomasti liikkeelle.
                          Tämä oli minulle uutta. Tähän mennessä olen kuullut kommentteja, joiden mukaan nuo puslat kuulemma kestävät "ihan kevyesti" tuonne 180 tkm:n korville tms ja vaikka edellinen omistaja olisikin rällännyt kärryllä tuhatta ja sataa etelä-saksan motareilla, minun on ollut vaikea uskoa että ko. takakelkan puslat voisivat olla vaihtokunnossa jo näillä kilometreillä. Pitänee siis yksinkertaisesti aloittaa näillä näkymin noista reaktiotangon heloista ja kokeilla seuraavaksi takakelkan puslien uusimista ---> jos vaikka löytyisi se ajomukavuuskin nykyisen rata-auton terävän tuntuman sijaan ...
                          F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            Originally posted by Wäinö View Post
                            Tämä oli minulle uutta. Tähän mennessä olen kuullut kommentteja, joiden mukaan nuo puslat kuulemma kestävät "ihan kevyesti" tuonne 180 tkm:n korville tms ja vaikka edellinen omistaja olisikin rällännyt kärryllä tuhatta ja sataa etelä-saksan motareilla, minun on ollut vaikea uskoa että ko. takakelkan puslat voisivat olla vaihtokunnossa jo näillä kilometreillä. Pitänee siis yksinkertaisesti aloittaa näillä näkymin noista reaktiotangon heloista ja kokeilla seuraavaksi takakelkan puslien uusimista ---> jos vaikka löytyisi se ajomukavuuskin nykyisen rata-auton terävän tuntuman sijaan ...
                            En tarkoittanut yleistää, mutta en pitäisi erityisen poikkeuksellisena, että takakelkan puslat olisivat nimenomaan touringissa kypsyneet tuolla ajosuoritteella. Suuremmalla todennäköisyydellä takapäässä kuitekin nuo puslat kuin muut pyöräntuennan osat, jotka vaikuttaisivat näin merkittävästi ajo-ominaisuuksiin.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              Originally posted by Wäinö View Post
                              Tämä oli minulle uutta. Tähän mennessä olen kuullut kommentteja, joiden mukaan nuo puslat kuulemma kestävät "ihan kevyesti" tuonne 180 tkm:n korville tms ja vaikka edellinen omistaja olisikin rällännyt kärryllä tuhatta ja sataa etelä-saksan motareilla, minun on ollut vaikea uskoa että ko. takakelkan puslat voisivat olla vaihtokunnossa jo näillä kilometreillä. Pitänee siis yksinkertaisesti aloittaa näillä näkymin noista reaktiotangon heloista ja kokeilla seuraavaksi takakelkan puslien uusimista ---> jos vaikka löytyisi se ajomukavuuskin nykyisen rata-auton terävän tuntuman sijaan ...
                              Onko kommentit koskenu sedania vai touringia? Touringissa on öljytäytteiset puslat, joilla on tapana halkeilla AJAN kanssa (huom. käyttö ei vaikuta juurikaan) jolloin öljyt karkaa. Sedanissa on pelkkää kumia -> ei haittaa vaikka ajan hammas hieman pureekin.

                              Penarit on siitä erilaisia vehkeitä, että niistä ei näe puslavikaa (tai aina edes pallonivelen vikaa) vaikka miten vääntelisi sitä paikallaan olevaa tukivartta tms. osaa ennenkuin se on aivan totaalisen paskana.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • isa
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2005
                                • 40
                                • Espoo

                                Touringin apurungon kumit vaihtoon

                                Ihan kaikille epäilijöille:

                                Jos vähääkään tärskähtelee montuissa, tuntuu pientä tärinää (epämukava),
                                niin laittakaa suosiolla ne apurungon kumit vaihtoon. Auto muuttuu PALJON mukavammaksi kun ei täristä.
                                Itselläni kilsoja 148 tkm, vuosimalli 2000. Perjantaina vaihdatin. Hinta on rasvanen tuosta vaihdosta, mutta kyllä kannattaa tehdä.
                                Nyt menee tasasesti ja suoraan. Ei ole mitään värinän tunnetta takapäästä, sellaista joka tulee ajoittain ikäänkuin pieninä aaltoina. Vaikka renkaat oli kuinka hyvin tasapainotettu, pientä värinää oli aina silloin tällöin.
                                Nyt ei täristä yhtään.

                                Ajamisen iloa
                                F10 530i 2012, Havanna Metallic
                                Ex523 iA Touring , 3/2000 , Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎