Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by Hemi View Post
    Jarrusatula jumittaa.
    Satulat on kuukausi sitten purettu, vaihdettu uudet O-renkaat, rasvattu ATE:n rasvalla yms. Myös liukupinnat ja tapit yms. hiottu, herkistetty ja rasvattu. Ei vaikuttanut muuhun kuin poljintuntuman herkistymiseen.

    edit: vaikutti myös siten, että vaikka ratti heiluu yhä satunnaisesti jarrutuksessa, on ratin liike vähäisempi kuin ennen.
    Last edited by TJJ; 24-05-2013, 23:19.
    E39 528iA

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3665
      • seinäjoki

      Originally posted by TJJ View Post
      Satulat on kuukausi sitten purettu, vaihdettu uudet O-renkaat, rasvattu ATE:n rasvalla yms. Myös liukupinnat ja tapit yms. hiottu, herkistetty ja rasvattu. Ei vaikuttanut muuhun kuin poljintuntuman herkistymiseen.

      edit: vaikutti myös siten, että vaikka ratti heiluu yhä satunnaisesti jarrutuksessa, on ratin liike vähäisempi kuin ennen.
      Oletko jarrulevyt tarkistanut? Jos kaikki jarrutärinään vaikuttavat korjaukset/huollot olet tehnyt, niin voiko enää olla vaihtoehtoja?
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • Hezman
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2012
        • 708
        • Jyväskylä

        Vatkaako rattia vain jarruttaessa? jos näin, niin syy hyvinkin todennäköisesti levyissä. Kenen valmistamat?

        Mutta jos ratti heiluu/vatkaa normaalissa ajossa monissa eri nopeuksissa niin vika hammastangossa. Voi mennä jonkin matkaa että ei vatkaa ollenkaan riippuen tienpinnan urista.

        Itsekkin ton osien vaihto runban läpi käyneenä. Omassa löyty vikaa myös vähän kaikista. Tukivarsissa väljää, motonetin jarrut ja viimeisenä se kallein, hammastanko. Enää ei vatkaa.
        Hammastanko tullaan vaihtamaan toiseen otteeseen kun tuli toinen vika vatkauksen sijaan. Takuu työnä.

        Noista jarruista vielä sen verran että, alkuperäiset levyt varmin vaihtoehto. Hinta/laatu käsikädessä.

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          Originally posted by Hezman View Post
          ...Mutta jos ratti heiluu/vatkaa normaalissa ajossa monissa eri nopeuksissa niin vika hammastangossa. Voi mennä jonkin matkaa että ei vatkaa ollenkaan riippuen tienpinnan urista....
          Ennenkuin alkaa hammastankoa remontoimaan kannattaa kyllä tarkistaa eturenkaat. Ne on paljon todennäköisempi, halvempi ja helpompi paikka korjata jos ne paljastuvat syyllisiksi. Ja vian korjaus kannattaa aina ehdottomasti aloittaa siitä todennäköisimmästä ja halvimmasta ongelmasta eikä ensin hyökätä kaikein kalleimman epäillyn kimppuun.

          Ettei pitemmän päälle käy turhan raskaaksi lompakolle
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • Hezman
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 708
            • Jyväskylä

            Originally posted by Havis View Post
            Ennenkuin alkaa hammastankoa remontoimaan kannattaa kyllä tarkistaa eturenkaat. Ne on paljon todennäköisempi, halvempi ja helpompi paikka korjata jos ne paljastuvat syyllisiksi. Ja vian korjaus kannattaa aina ehdottomasti aloittaa siitä todennäköisimmästä ja halvimmasta ongelmasta eikä ensin hyökätä kaikein kalleimman epäillyn kimppuun.

            Ettei pitemmän päälle käy turhan raskaaksi lompakolle
            Järjen käyttö on sallittua kyllä.
            Rengas kysymyksen voi jo päätellä tekikö samaa talvi pyörillä vai ei.

            Yleensä kyllä noi rahaa vaatimattomat testaukset tehään ensiksi.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Hezman View Post
              Vatkaako rattia vain jarruttaessa? jos näin, niin syy hyvinkin todennäköisesti levyissä. Kenen valmistamat?

              Mutta jos ratti heiluu/vatkaa normaalissa ajossa monissa eri nopeuksissa niin vika hammastangossa. Voi mennä jonkin matkaa että ei vatkaa ollenkaan riippuen tienpinnan urista.
              Ratti heiluu (joskus) kevyessä jarrutuksessa, ei ongelmia kovemmassa jarrutuksessa. Mutta ratti heiluu myös joissain nopeuksissa, 80-90km/h tienoilla ainakin. Ei kuitenkaan aina samalla voimakkuudella. Levyt on Zimmermann-merkkiset. Levyjen heittoja en ole tutkinut. Ratin mystisiä heilumisia (yhtenä päivänä heiluu, toisena ei) ilmeni talvirenkaillakin, tosin silloin oli vielä jarruremontti tekemättä ja reaktiotankojen puslat vaihtamatta.

              Originally posted by Havis View Post
              Ennenkuin alkaa hammastankoa remontoimaan kannattaa kyllä tarkistaa eturenkaat. Ne on paljon todennäköisempi, halvempi ja helpompi paikka korjata jos ne paljastuvat syyllisiksi.
              Osa varmaan johtuukin eturenkaista, en ole vakuuttunut, että Nexenit on ihan kunnolla tasapainotettu tai jotain muuta on niissä vieläkin pielessä. Tilanne kun ei ollut ihan tuollainen Hankookeilla, niillä oli vain jarrutusheilumista (tosin en ehkä niitä yhtä kriittisesti tarkastellut). Pitää käydä toisessa rengasliikeessä, oli erehdys mennä tuohon jossa ne nyt kävin laittamassa.

              Autossa nyt oleva hammastanko on eBaysta ostettu peruskorjattu. En ole vakuuttunut sen peruskorjauksen laadukkuudesta, mutta on se kuitenkin 4 vuotta ollut käytössä.

              Uusi hammastanko on jo ostettu, joten se kyllä vaihtuu kun iskee sopiva korjausinnostus. En sitä tosin tutinoiden takia ostanut vaan lähinnä hifistelyn takia kun sattui sopiva käyttämätön alkuperäisosa eBaysta löytymään.

              En tästä ota selvää, yhtenä aamuna tuntui kaikki olevan pielessä, ratti heilui ja auton takapääkin tutisi. Toisena aamuna ei mitään ongelmia, vain pieni ratin värinä jossain nopeudessa. Näitä vaihtelevia kesäaamututinoita on kyllä ollut ennenkin, siihen tuntuu vaikuttavan edellisen päivän lämpötila, yölämpötila ja planeettojen asento...
              E39 528iA

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3665
                • seinäjoki

                Originally posted by TJJ View Post
                Ratti heiluu (joskus) kevyessä jarrutuksessa, ei ongelmia kovemmassa jarrutuksessa. Mutta ratti heiluu myös joissain nopeuksissa, 80-90km/h tienoilla ainakin. Ei kuitenkaan aina samalla voimakkuudella. Levyt on Zimmermann-merkkiset. Levyjen heittoja en ole tutkinut. Ratin mystisiä heilumisia (yhtenä päivänä heiluu, toisena ei) ilmeni talvirenkaillakin, tosin silloin oli vielä jarruremontti tekemättä ja reaktiotankojen puslat vaihtamatta.



                Osa varmaan johtuukin eturenkaista, en ole vakuuttunut, että Nexenit on ihan kunnolla tasapainotettu tai jotain muuta on niissä vieläkin pielessä. Tilanne kun ei ollut ihan tuollainen Hankookeilla, niillä oli vain jarrutusheilumista (tosin en ehkä niitä yhtä kriittisesti tarkastellut). Pitää käydä toisessa rengasliikeessä, oli erehdys mennä tuohon jossa ne nyt kävin laittamassa.

                Autossa nyt oleva hammastanko on eBaysta ostettu peruskorjattu. En ole vakuuttunut sen peruskorjauksen laadukkuudesta, mutta on se kuitenkin 4 vuotta ollut käytössä.

                Uusi hammastanko on jo ostettu, joten se kyllä vaihtuu kun iskee sopiva korjausinnostus. En sitä tosin tutinoiden takia ostanut vaan lähinnä hifistelyn takia kun sattui sopiva käyttämätön alkuperäisosa eBaysta löytymään.

                En tästä ota selvää, yhtenä aamuna tuntui kaikki olevan pielessä, ratti heilui ja auton takapääkin tutisi. Toisena aamuna ei mitään ongelmia, vain pieni ratin värinä jossain nopeudessa. Näitä vaihtelevia kesäaamututinoita on kyllä ollut ennenkin, siihen tuntuu vaikuttavan edellisen päivän lämpötila, yölämpötila ja planeettojen asento...
                kyllä noi renkaat täristää aina aamuisin kun töihin lähtee, ja johtuu varmaankin siitä kun auton paino ollut riittävän pitkään renkaitten päällä ja rengaat menneet hiukan soikeaksi. Muutama kilometri ajoa ja taas tärinät tiessään.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14509
                  • Oulu

                  Ns. Flat spot -ilmiö... ja on kyllä varsin lämpötila kohtaista. Samoja kokemuksia tiettynä aamuina.
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA (2.8l) '91 klick

                  Instagram


                  "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                  Comment

                  • Tomppeli
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2013
                    • 59
                    • Kokkola

                    Kertokaas nyt jotka olette vaihtaneet takakelkan kumipuslat, minkälainen se tutina oli??

                    Minulla on autossani ihan älytön tutina kun nopeus ylittää 100km. Kiinanihmerenkaat tasapainotettiin ja ihan hyvin pyörii kunnes vauhti on 100-110.. Vetoakseli oikea on menossa vaihtoon kun mekaanikkoni sanoi että on huono, mutta jotenki tuntuu että ei se tutina sillä lopu.

                    Iskarit ja jouset vaihdettiin taakse ja siltä osin auto jämäköityi mukavasti, ei keinu enää miten sattuu.

                    Se tutina tuntuu siltä kuin auto alkaisi hyppiä ja lähtisi ihan kohta lentoon. Tuntuu tosiaan siltä ettei huvita yhtään metriä ajaa siinä tutinassa kun tuntuu että auto hajoaa justiin. Lisäksi olen huomaavinani sitä että kuopasta ajettaessa jäisi hetkeksi sellainen puolen sekunnin mittainen tärinä, joka ilmeisesti viittaa näihin pusliin..

                    Olen joka tapauksessa alkanut harkita näiden puslien vaihtoa, mutta kertokaas asian kokeneet että kuulostaako yhtään puslien vialta tää mun tutina/tärinä vai olisko se jotain muuta. Se ei ole siis mikään nopea tasapainottomien renkaiden tärinä vaan enemmänkin tuntuu kuin auto hyppisi.

                    Tiedän että esim tässä ketjussa on paljon tekstiä mutta ei jaksa eikä ehdi nyt yli 1000 viestiä alkaa lukemaan.

                    Itselleni uusi auto, omistanut pari kuukautta ja useista pikkuvioista jo päästy eroon, nyt olis tämä isompi vuorossa...
                    BMW 520d -00 touring

                    Comment

                    • Bmw Dreamer
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 2762
                      • Kouvola

                      Ite suosittelisin ensin puhistamaan jarrulevyjen kiinnityspinnat molemmin puolin, navan ja vanteiden pinnat.

                      Mielestäni takakelkan puslat aiheuttaa enemmänkin epämääräistä ohjaustuntumaa, ja esim risteyksiin pysähtyessä auto jää keinumaan kuin tankkiauto,kun neste hakkaa säiliössä edestakas. Toki kaikkea muutakin, mut tuo napa-levy-vanne välisten kosketus pintojen puhdistus ei juuri rahaa vaadi, mutta on silti erittäin tärkeä huoltokohde.
                      BMW 520d Touring '06 314tkm
                      BMW 530D Touring '99 552tkm
                      BMW 320da Touring '02 427tkm
                      Volvo V70 D5 '02
                      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                      Case IH 5140 Maxxum

                      Comment

                      • Guest's Avatar

                        Itsellä oli tuota onkelmaa että koko auto rupes tutiseen vimmatusti kun nopeusmittari meni yli satasen. Tähän auttoi kun rasvasi kardaanista vakionopeusnivelen.

                        Ja tuohon takakelkan pusliin, niin jos ne puslat on pukannut öljyt ulos niin alkaa kolahtelemaan kun ajaa montusta.

                        Yleensä ottaen, niin noista kaikista tutinoista ei pääse eroon ellei laita koko alustaa uusiksi. Itse laitoin keulan osat kaikki uusiksi niin loppui tärinät ja tutinat. Vakaajatangot kumihelat ja vänkärin puolen jarrusatula on vaihtamatta. Nuot helat on jo hyllyssä, jos nekin vaihtais joku viikonloppu.
                        Last edited by Guest; 26-05-2013, 09:26.

                        Comment

                        • Tomppeli
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2013
                          • 59
                          • Kokkola

                          Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                          Ite suosittelisin ensin puhistamaan jarrulevyjen kiinnityspinnat molemmin puolin, navan ja vanteiden pinnat.

                          Mielestäni takakelkan puslat aiheuttaa enemmänkin epämääräistä ohjaustuntumaa, ja esim risteyksiin pysähtyessä auto jää keinumaan kuin tankkiauto,kun neste hakkaa säiliössä edestakas. Toki kaikkea muutakin, mut tuo napa-levy-vanne välisten kosketus pintojen puhdistus ei juuri rahaa vaadi, mutta on silti erittäin tärkeä huoltokohde.
                          Auto jää keinumaan pysähdyttäessä, kolahtelee montuissa ja jää hetkeksi pieni puolen sekunnin tärinä, lisäksi tulee se valtava tutina yli sadan vauhdissa. Ja huom iskarit ja jouset takana on juuri vaihdettu uusiin. Kyllä nyt taitaa olla niin että joka tapauksessa kannattaa ne puslat vaihtaa ja katsotaan sitten lisää..
                          BMW 520d -00 touring

                          Comment

                          • Bmw Dreamer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 2762
                            • Kouvola

                            No sitte.

                            mutta epäilen ettei nekään sitä tutinaa poista...
                            BMW 520d Touring '06 314tkm
                            BMW 530D Touring '99 552tkm
                            BMW 320da Touring '02 427tkm
                            Volvo V70 D5 '02
                            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                            Case IH 5140 Maxxum

                            Comment

                            • Tome
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 548
                              • Joensuu

                              Mites teillä kellä tuota epämääräistä tutinaa esiintyy niin kuin ne renkaat on sinne vanteille asennettu? Pelkkä ylipaineella plopsautus kun ei todellakaan takaa että se kumi nousee kunnolla vanteelle. Rengaskoneessa pitää ajaa sellasella kiekkoterällä kumin reunaa jolla varmistutaan kumin asettuminen kunnolla. Rengas voi olla vaikka kuinka hyvin tasapainotettu mutta tutisee aivan varmasti jos kumi ei oo asettunu just eikä melkein vanteelle. Eipä ole itellä sen jälkeen tutinoita ollu kun tämän kekkasin. Sitä ennen sai taistella jatkuvasti noitten napojen ja jarrujen ja puslien ja tukivarsien kans. Aina hetkeks tuntu auttavan mutta se perussyy oli aina renkaissa. Renkaitten jälkeen jos vika ei poistu niin vetareitten sisäpäät kattosin sitten. Alkaa näissä e39:ssä olla jo sen verran ikää että rasvat kuivaa nivelistä, koskee myös kardaanin vakionopeusniveltä.

                              Comment

                              • Tome
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2003
                                • 548
                                • Joensuu

                                Originally posted by Heguli 31 View Post
                                Myös hapettunut aluvalu saattaa "hitsata" napaan kiinni,ja se jumittuminen on tullut esim. talven aikana.Mutta kyllä ne kuitenkin asennettaessa on paikoilleen asettunut.Jotkut on laittanut kuparitahnaa ja jotkut vaseliinia hapettumisen ehkäisyyn vanteen keskiöön
                                no enpähän kuparitahnaa laittaisi. Syövyttää meinaan alumiinia.. Vaseliinia sensijaan kehottaa TIS käyttämään.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎