Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomppeli
    Bimmer Rookie
    • Apr 2013
    • 59
    • Kokkola

    Originally posted by Mr.Speed View Post
    Itsellä oli tuota onkelmaa että koko auto rupes tutiseen vimmatusti kun nopeusmittari meni yli satasen. Tähän auttoi kun rasvasi kardaanista vakionopeusnivelen.

    Ja tuohon takakelkan pusliin, niin jos ne puslat on pukannut öljyt ulos niin alkaa kolahtelemaan kun ajaa montusta.

    Yleensä ottaen, niin noista kaikista tutinoista ei pääse eroon ellei laita koko alustaa uusiksi. Itse laitoin keulan osat kaikki uusiksi niin loppui tärinät ja tutinat. Vakaajatangot kumihelat ja vänkärin puolen jarrusatula on vaihtamatta. Nuot helat on jo hyllyssä, jos nekin vaihtais joku viikonloppu.

    Kyllä tässä itsekin olen kovaa kyytiä alustan osia vaihtelemassa...

    Juuri vaihdettiin vetoakseli oikealle, kun mekaanikkoni sanoi että on väljää. Ei kyllä se auttanut tutinoihin mitään..

    Kardaanin rättinivel vaihdettiin aiemmin ja vaihdekepin puslat, ne auttoi vaihteiston toimivuuteen kyllä mukavasti.

    Takaiskarit ja jouset vaihdettiin ja auto tietyllä tavalla jämäköityi kyllä, sen huomaa jopa tällainen autoja kovin hyvin tuntematonkin kuski. Huojunta varsinkin pysähtyessä väheni, mutta ei poistunut kokonaan. Ilmeisesti etuiskarit ja jouset menee myös vaihtoon..

    Mutta seuraavaksi on ohjelmassa takakelkan puslien vaihto, osathan jo tuli ja vaihto katsotaan tässä lähiaikoina kunhan saan erään toisenkin osan, korjataan tälläkin kertaa 4-5 vikaa. Viime kerralla korjattiin lähemmäs 10 vikaa...

    No en vielä ole luovuttamassa, auto on erittäin siisti ja hyvillä varusteilla ja halvallahan sain sen, aion kyllä laittaa kuntoon. Vaihteisto ja moottori tuntuu pelaavan ihan hyvin, tehotkin tuntuu olevan tallella. Kunhan nuo perhanan tutinat saadaan pois :-(

    Minkäslainen homma tuo vakionopeusnivelen rasvaus on??
    BMW 520d -00 touring

    Comment

    • Tome
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 548
      • Joensuu

      Originally posted by Tomppeli View Post
      Kyllä tässä itsekin olen kovaa kyytiä alustan osia vaihtelemassa...

      Juuri vaihdettiin vetoakseli oikealle, kun mekaanikkoni sanoi että on väljää. Ei kyllä se auttanut tutinoihin mitään..

      Kardaanin rättinivel vaihdettiin aiemmin ja vaihdekepin puslat, ne auttoi vaihteiston toimivuuteen kyllä mukavasti.

      Takaiskarit ja jouset vaihdettiin ja auto tietyllä tavalla jämäköityi kyllä, sen huomaa jopa tällainen autoja kovin hyvin tuntematonkin kuski. Huojunta varsinkin pysähtyessä väheni, mutta ei poistunut kokonaan. Ilmeisesti etuiskarit ja jouset menee myös vaihtoon..

      Mutta seuraavaksi on ohjelmassa takakelkan puslien vaihto, osathan jo tuli ja vaihto katsotaan tässä lähiaikoina kunhan saan erään toisenkin osan, korjataan tälläkin kertaa 4-5 vikaa. Viime kerralla korjattiin lähemmäs 10 vikaa...

      No en vielä ole luovuttamassa, auto on erittäin siisti ja hyvillä varusteilla ja halvallahan sain sen, aion kyllä laittaa kuntoon. Vaihteisto ja moottori tuntuu pelaavan ihan hyvin, tehotkin tuntuu olevan tallella. Kunhan nuo perhanan tutinat saadaan pois :-(

      Minkäslainen homma tuo vakionopeusnivelen rasvaus on??
      Oletko koittanut jollain muulla rengassarjalla autoas? Tuo 110--> tutina viittaa kyllä ihan suoraan renkaisiin. Tottahan sulla vanteet keskittää napaan 100%? Se on yleensä pyörivä osa joka ne tutinat saa aikaan.. ei iskarit tai jouset tai takakelkan puslat. Toki vaihtaahan ne pitää jos rikki ovat.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Tomppeli View Post
        Kyllä tässä itsekin olen kovaa kyytiä alustan osia vaihtelemassa...

        Juuri vaihdettiin vetoakseli oikealle, kun mekaanikkoni sanoi että on väljää. Ei kyllä se auttanut tutinoihin mitään..

        Kardaanin rättinivel vaihdettiin aiemmin ja vaihdekepin puslat, ne auttoi vaihteiston toimivuuteen kyllä mukavasti.

        Takaiskarit ja jouset vaihdettiin ja auto tietyllä tavalla jämäköityi kyllä, sen huomaa jopa tällainen autoja kovin hyvin tuntematonkin kuski. Huojunta varsinkin pysähtyessä väheni, mutta ei poistunut kokonaan. Ilmeisesti etuiskarit ja jouset menee myös vaihtoon..

        Mutta seuraavaksi on ohjelmassa takakelkan puslien vaihto, osathan jo tuli ja vaihto katsotaan tässä lähiaikoina kunhan saan erään toisenkin osan, korjataan tälläkin kertaa 4-5 vikaa. Viime kerralla korjattiin lähemmäs 10 vikaa...

        No en vielä ole luovuttamassa, auto on erittäin siisti ja hyvillä varusteilla ja halvallahan sain sen, aion kyllä laittaa kuntoon. Vaihteisto ja moottori tuntuu pelaavan ihan hyvin, tehotkin tuntuu olevan tallella. Kunhan nuo perhanan tutinat saadaan pois :-(

        Minkäslainen homma tuo vakionopeusnivelen rasvaus on??
        Ilmeisesti jarrujen ja napojen tasopintojen huoltoa ei ole tehty?

        Comment

        • Guest's Avatar

          Originally posted by Tomppeli View Post
          Ilmeisesti etuiskarit ja jouset menee myös vaihtoon..

          Minkäslainen homma tuo vakionopeusnivelen rasvaus on??
          Itse laitoin eibach:in pro-kit -30mm jouset eteen + monroe reflex iskunvaimentimet, niin auton ylimääräiset kallistelut ja keinumiset loppui siihen. Keula tippui tosin sen -40mm todellisuudessa, mutta ei haittaa mua yhtään. Perää laskettiin tietokoneella muutaman sentin myös, kun on touring ilmajousilla.

          Tuo vakionopeusnivelen rasvaus onnistui isolla lääkeruiskulla suoraan suojakumin läpi. Oli sitä vikaa renkaissa/vanteissa/navoissa jne. niin ilman muuta kannattaa rasvata myös tuo nivel.

          Itse olen ruukannut kans kattella kerran kesässä nuot navat läpi, ja jos ei muuta huoltamista ole ilmennyt, niin olen rälläkällä pyyhkinyt jarrulevyistä kantit pois.

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            BMW-niminen hieromakone kävi renkaiden tasapainotuksessa... Molemmissa edessä olevissa Nexeneissä (N8000) pystyheittoa ja hiukan myös toisessa takana olevassa Hankookissa (K110). Nexeneitä pyöritettiin vanteella ja toinen tuli täydelliseksi, toinen heittää yhä. Ne laitettiin nyt taakse. En ole vielä testannut miltä tuo nyt tuntuu 80+ nopeuksissa.

            Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Jos haluan täysin ilman pystyheittoa olevat renkaat, mitkä ostan? Vai ostanko tusinan esim. Hankookin renkaita, rengaskoneet ja alan itse hifistelmään noita...?

            Ja koska edelleenkin tuntuu, että etupäässä on jotain outoa, niin tilasin eBaysta Lemförderin satsin tukivarsia (reaktiotangot, alatukivarret ja koiranluut). Kommentoin sitten vaikuttaako se ja hammastangon vaihto mitään. (Niin, tämän auton ylihuollossa/osienvaihdossa ei järkeä ole ennenkään käytetty, miksi siis aloittaa sitä nytkään...). Täytyy myös kesän aikana ottaa vetoakselit irti, tehdä niihin täyshuolto ja vaihtaa ne eri puolille. Autossa on hyvin satunnaista mystistä takapään tutinaa joka katoaa hetken kuluttua.
            E39 528iA

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              Dynaaminen tasapainotus? Liekö siellä suunnalla pajoja, joilla olisi tuo Hunterin laite käytössä?
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Tome
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 548
                • Joensuu

                Originally posted by TJJ View Post
                BMW-niminen hieromakone kävi renkaiden tasapainotuksessa... Molemmissa edessä olevissa Nexeneissä (N8000) pystyheittoa ja hiukan myös toisessa takana olevassa Hankookissa (K110). Nexeneitä pyöritettiin vanteella ja toinen tuli täydelliseksi, toinen heittää yhä. Ne laitettiin nyt taakse. En ole vielä testannut miltä tuo nyt tuntuu 80+ nopeuksissa.

                Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Jos haluan täysin ilman pystyheittoa olevat renkaat, mitkä ostan? Vai ostanko tusinan esim. Hankookin renkaita, rengaskoneet ja alan itse hifistelmään noita...?
                eli kumi ei alun perin ollut noussut vanteella kunnolla. Uskokaa nyt huvikseen, tasapainoon ne renkaat saa kuka vaan mutta se vanteelle asennus ei ole niin itsestään selvä asia.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Tome View Post
                  eli kumi ei alun perin ollut noussut vanteella kunnolla. Uskokaa nyt huvikseen, tasapainoon ne renkaat saa kuka vaan mutta se vanteelle asennus ei ole niin itsestään selvä asia.
                  Uskotaan. Jostain syystä tämäkin asia on mahdotonta tehdä kerralla kunnolla (tai sitten renkaat elää alkukilometrien aikana).

                  Ilmeisesti nytkin on kaksi rengasta vielä väärin asettuneena vanteelle? Pitäisi löytää rengasliike joka hieroo niitä niin kauan, että pystyheitot katoaa. Nythän niitä pyöritetään korkeintaan kerran ja luovutetaan sitten kertoen vian olevan renkaassa.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Tome
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 548
                    • Joensuu

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Uskotaan. Jostain syystä tämäkin asia on mahdotonta tehdä kerralla kunnolla (tai sitten renkaat elää alkukilometrien aikana).

                    Ilmeisesti nytkin on kaksi rengasta vielä väärin asettuneena vanteelle? Pitäisi löytää rengasliike joka hieroo niitä niin kauan, että pystyheitot katoaa. Nythän niitä pyöritetään korkeintaan kerran ja luovutetaan sitten kertoen vian olevan renkaassa.
                    Eipä niitä välttämättä enää saakaan täysin heitottomiksi kun niillä on reilusti ajettu ja sitä heittoa on ollut. Taitaa renkaan runko kärsiä sen verran.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Dynaaminen tasapainotus? Liekö siellä suunnalla pajoja, joilla olisi tuo Hunterin laite käytössä?
                      Laakkosella pitäisi kuulemma olla. Tiedä sitten miten siinä kävisi...
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Insto
                        Bimmer Rookie
                        • May 2009
                        • 59
                        • Lahti

                        Nonni, postista tuli Car-partsin paketti, jossa on reaktiotangot, alatukivarret, koiranluut ja keulan vakaajan kumit sekä perän apurungon puslat. Nyt ei muuta ku Kalke & Malilalta aikaa varaamaan. Schiedmannilla eivät suostuneet käyttämään asiakkaan hankkimia osia. En siis vielä vaivaudu sinne.

                        Onko muuten ihan tyhmää jättää vaihtamatta esim. raidetangon päitä samassa operaatiossa?
                        MB S213 -17, 127tkm -
                        Ex: MB S205 -14, 112tkm-135tkm
                        Ex: E91 325d Touring -08, 152-255tkm
                        Ex: E39 525dA Touring -03, 253-411tkm
                        Ex: E46 318i -98

                        Comment

                        • deemu79
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2011
                          • 453
                          • Helsinki

                          Originally posted by Insto View Post
                          Nonni, postista tuli Car-partsin paketti, jossa on reaktiotangot, alatukivarret, koiranluut ja keulan vakaajan kumit sekä perän apurungon puslat. Nyt ei muuta ku Kalke & Malilalta aikaa varaamaan. Schiedmannilla eivät suostuneet käyttämään asiakkaan hankkimia osia. En siis vielä vaivaudu sinne.

                          Onko muuten ihan tyhmää jättää vaihtamatta esim. raidetangon päitä samassa operaatiossa?
                          Riippuu paljonko ajettu? Omasta meni ensimmäinen n.250tkm.
                          sigpic
                          328i Coupe M-Sport -95

                          Comment

                          • Bomb5
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 726
                            • Kivijärvi

                            Originally posted by Insto View Post
                            Nonni, postista tuli Car-partsin paketti, jossa on reaktiotangot, alatukivarret, koiranluut ja keulan vakaajan kumit sekä perän apurungon puslat. Nyt ei muuta ku Kalke & Malilalta aikaa varaamaan. Schiedmannilla eivät suostuneet käyttämään asiakkaan hankkimia osia. En siis vielä vaivaudu sinne.

                            Onko muuten ihan tyhmää jättää vaihtamatta esim. raidetangon päitä samassa operaatiossa?
                            Viime keväänä vastaukset noista molemmista paikoista oli, että eivät asenna asiakkaan omia osia. Haluavat myydä varaosat samalla. Raidetangon päät ei paljoa maksa, mutta voihan ne vanhatkin olla vielä kunnossa. Mulla vaihtui eteen kaikki muut paitsi reaktiotangot. Niihin tosin vaihdoin powerflex puslat.
                            Last edited by Bomb5; 04-06-2013, 17:17.
                            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                            Comment

                            • Insto
                              Bimmer Rookie
                              • May 2009
                              • 59
                              • Lahti

                              No onhan tuolla ajettu jo 305tkm, että sinänsä vois olla paikallaan. Perässäkin alkais varmaan olemaan muutakin vaihtokuntoista kuin vaan puslat mutta keräillään nyt vähän reservejä...
                              MB S213 -17, 127tkm -
                              Ex: MB S205 -14, 112tkm-135tkm
                              Ex: E91 325d Touring -08, 152-255tkm
                              Ex: E39 525dA Touring -03, 253-411tkm
                              Ex: E46 318i -98

                              Comment

                              • TeeKoo
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2012
                                • 84
                                • Merikarvia

                                Tuli eilen vaihdettua takakelkan puslat ja takaiskarit, ja melko runsaasti muuttui auto. Toisen iskarin alapään silmä oli revennyt ja siinä oli sellainen 3 mm väljää. Kokonaan tutina ei poistunut, eli taitaa tulla renkaista. Mutta väheni radikaalisti. 3 tunnin homma kaikkiaan, puslat pari tuntia ja iskarit tunnin. Nyt voin tehdä vastaavan remontin myös jollekin muulle Pohjois-Satakunnassa, ulosvedin touringiin löytyy.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎