Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TurboD
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 84

    #31
    Originally posted by mooria
    Toin juuri Saksasta E39 530D manuaali touring 2001 115 tkm, ilman tasonsäätöä. Siellä kulki hienosti orig+Fulda 225/55R16. Täälläkään en huomannut vielä mitään ennenkuin pantiin rengasliikkeessä replikat+Hakkapeliitta4: todella ärsyttävä värinä penkin kautta kaikilla pinnoilla ja poikkeuksetta alkaen 100 km/h ja pahimmillaan 105-110 km/h (ratti vakaa). Lueskeltuni näitä tarinoita täältä olin jo lähtökuopissa Laakkoselle ensin apurungon kumipuslien vaihtoon. Onneksi kärsivällisen rengasliikkeen kanssa jatkettiin töitä ja lopulta vaihdettiin Hakkapeliitat Saksan originaaleille. Jossakin vaiheessa, kun oli uudelleen kokeiltu Saksan renkaita, oli niissäkin sitten havaittavissa pientä värinää samoilla nopeuksilla, tosin olisin ne hyväksynyt. Nyt kuitenkin värinä katosi tässä autossa kokonaan!
    Sitten faktaa: originaalien ulko- ja sisäkoolin heitto oli 0,0 mm paitsi yhdessä 0,1/0,2 mm.
    Saksan renkaiden epätasapainot ja säteisheitot olivat olleet:
    VE 30/0,8-VT 10/1 - OE 40/0,8 - OT 25/0,8.
    Hakkapeliitat originaaleilla nyt vastaavasti:
    VE 3/0,2 - VT 6/0,2 - OE 3/0,6 - OT 4/0,5
    Hakkapeliittoja replikoilla ei mitattu.
    Keväällä ostan uudet kesärenkaat ja koitetaan saada ne vielä replikoilla samoihin lukemiin. Jos ei onnistu / värisee, palautan ne ja ostan originaalit.
    Voihan olla, että autossakin on jotakin herkistävää ja jos värinä vielä joskus alkaa renkaiden noilla lukemilla ja originaaleilla, täytynee lähteä Rännärille.

    Mielenkintoista. En ole koskaan nähnyt tehtävän säteisheittomittausta. Miten se tapahtuu? Miksi renkaasi eivät nyt ole "puntissa" eli siellä on 3-6g heittoja? Eikös rengaskone näytä aina 0g kun renkaat tasapainotetaan?

    Comment

    • mooria
      Newbiemmer
      • Nov 2005
      • 8

      #32
      Originally posted by TurboD
      Mielenkintoista. En ole koskaan nähnyt tehtävän säteisheittomittausta. Miten se tapahtuu? Miksi renkaasi eivät nyt ole "puntissa" eli siellä on 3-6g heittoja? Eikös rengaskone näytä aina 0g kun renkaat tasapainotetaan?
      Heittokellolla, jossa on suksi ettei sukella renkaan uriin. Näyttää 1/100 mm tarkkuudella. Rengaskone näyttää periaatteessa pyöristetyn tuloksen, joka voi olla 0g, mutta siitä saa näkyviin myös pyöristämättömän tuloksen.

      Comment

      • bmw528
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 210
        • keskisuomi

        #33
        Originally posted by veku
        Eli sama kuin se paskan tärinä 90-110km\h nopudessa,tosin nyt tuntuu että skaala on 80-130 km\h
        Pakko siis aloittaa uus aihe kun ketuttaa sen verran toi vapina.

        Viime viikolla tasapainotin noi 225\45-17 bridgestone kitkat siinä toivossa että vapina vähenis mutta ei ,tuntuu että se on melkein lisääntynyt.
        Kesärenkailla 245\40-18 en noin pahaa vapinaa huomannut koskaan.

        Onko mitään mahiksia saada uusilla apurungon puslilla loppuun tuo vapina vai onko mahikset sama kuin lotossakin
        Iskaritkin on max 10tkm ajetut..auto siis 530dat vm 99

        Muutenhan auto on jees peli
        Sinulla on pystyheittoa vanteissa joka ei lähde tasapainottamalla pois..Vanteen oikaisuun tai uudet vanteet!!
        on löylyä!!!

        Comment

        • Robi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 7606
          • Vantaa

          #34
          Originally posted by bmw528
          Sinulla on pystyheittoa vanteissa joka ei lähde tasapainottamalla pois..Vanteen oikaisuun tai uudet vanteet!!
          Eiköhän toi ole jo poissuljettu vaihtoehto...ja se pystyheitto on useimmiten renkaassa jonka saa pois asentamalla renkaan kunnolla vanteelle

          Mutta asiaan.

          Mulla tärisee tällä hetkellä oma..tossa loppukesästä alkoi perästä tuntua toi 110km/h tutina...hieman myöhemmin takajarrupalat tulivat tiensä päähän ja vieläpä se pala joka ei ollut kulumisenvaroittimeen liitetty...eli metalli metallia vasten -> levy pilalle..Laitoin uudet levyt taakse ja eteen samalla uudet palat. Ajelin pari päivää niin alkoi ratti täristämään älyttömästi jarruttaessa. Diagnoosi oli helppo...etulevyt meni kieroksi uusien palojen myötä. Eikun tilaamaan eteenkin uutta levyä. Etulevyja odottelin sitten maltilliset 1.5 kuukautta ja sain etulevyt vaihdettua torstaina...loppu tärinät jarrutuksissa. Samalla tarkistin takakelkan puslat joilla on siis ajettu 268tkm. Ei mitään vikaa! Mutta takapään tärinällekin löytyi syy, vasen napahela on väljä...maksaa huimat 38€ ja siihen vaihtotyö päälle. Sitten pitäisi taas olla tutinaton.
          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
          Tiedustelut priva tai 0452210069

          Current
          E61 530d
          E39 530d
          E39 520iA
          E46 330xd
          E28 528i

          Comment

          • TurboD
            Bimmer Rookie
            • Nov 2005
            • 84

            #35
            Ilmotapa sitten miten kävi kun napahela on vaihdettu. Väsynyt napahela ei taida ajossa äännellä?

            Comment

            • Robi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 7606
              • Vantaa

              #36
              Originally posted by TurboD
              Ilmotapa sitten miten kävi kun napahela on vaihdettu. Väsynyt napahela ei taida ajossa äännellä?
              Ei sieltä ääntä lähde...ja joskus reilu vuosi sitten toisella puolella oli toi hela väljä..tärisi juuri tossa 100-120km/h...helan kun vaihtoi loppui tutinat. Sama odotettavissa nyt kun muuta väljää ei ole...Mielenkiintoinen huomio...saksantuonneissa takakelkan puslat on väljiä jo 150tkm kohdalla kun taas suomiautoissa mennään reilusti yli 250tkm...olettaen että kilsat pitää kutinsa...
              Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
              Tiedustelut priva tai 0452210069

              Current
              E61 530d
              E39 530d
              E39 520iA
              E46 330xd
              E28 528i

              Comment

              • superb
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2827

                #37
                Laitatko Netti-ETK:sta kuvan tohon napahelaan, täytyy kattoo omasta pirssistä k.o kohta...

                Comment

                • Susi
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 473
                  • Kuopio, Suomi

                  #38
                  Originally posted by Robi
                  Ei sieltä ääntä lähde...ja joskus reilu vuosi sitten toisella puolella oli toi hela väljä..tärisi juuri tossa 100-120km/h...helan kun vaihtoi loppui tutinat. Sama odotettavissa nyt kun muuta väljää ei ole...Mielenkiintoinen huomio...saksantuonneissa takakelkan puslat on väljiä jo 150tkm kohdalla kun taas suomiautoissa mennään reilusti yli 250tkm...olettaen että kilsat pitää kutinsa...
                  Selitys tuohon pohdintaan on yksinkertainen. Vaikka Saksassa tiet ovat paremmassa kunnossa, niin huomattavasti korkeammat ajonopeudet autobahnoilla kuluttavat alustapalikat nopeammin kuin Suomessa, jossa maksiminopeudet ovat parhaimmillaan 120 kmh:n luokkaa.
                  Eli tama tarkoittaa sita, etta yleensa Saksassa (Bemareissa?) ensimmainen varaosakierros alustapalikoihin tehdaan yleensa noin 110-150tkm:n valilla.

                  Comment

                  • TurboD
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2005
                    • 84

                    #39
                    Kumiosien kuntoon vaikuttaa myös ikä. Kumit jäykistyy ja haprastuu iän myötä vaikka kilsoja ei hirveesti kertyisikään.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #40
                      Se on kuuri noin kuten Robi ja Susi totesi. Saksassa autojen alustat/jarrut kuluu huomattavasti nopeammin kuin Suomessa niin suurempien ajonopeuksien kuin myös huomattavasti agressiivisemman ajamisen tyylin vuoksi. Toisaalta mitä etelämmäksi mennään, sitä nopeampaa kumin vanhenemisprosessit on jolloin nuo kumia sisältävät puslat vanhenevat/kovettuvat nopeammin. Alustat muuten pysyy visuaalisesti siistimpinä toki Saksantuonneissa.
                      Näin siis ilman spkulaatioita kilometrienkaan oikeellisuudesta.

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #41
                        Hemi taitaa vähän yleistää. Itse tarkentaisin että keski-euroopan tiestö/ajokulttuuri kuluttaa eri osia alustasta kuin suomalainen vastaava. Epätasainen tie/suola/pakkanen ei vaikuta välttämättä samoihin osiin samalla tavalla kuin kovat G-voimat jarrutuksissa tai kuuma keli.
                        ---

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #42
                          Se oli yleistykseksi tarkoitettukin. Kaikki Saksan ja Suomenkaan autot eivät kulu samalla lailla. Helsinkiläiset alustat kuluu ihan erilailla kuin alustat Kuusamossa. Noin yleensä ottaen kuintenkin paljon varsinkin itäpuolen Saksan baanoja sahattu alusta on kyllä selvästi nopeammin huoltoa vaativassa kunnossa kuin se Kuusamolainen alusta. Lähinnä nuo baanat syö nopeammin iskarin yläpäitä, apurunkojen puslia, reaktio ja tukivarsien ulkopäitä. Eli paikkoja jotka joutuvat erittäin nopeiden iskumaisten voimien vastaanottavaksi osapuoleksi joihin iskunvaimennus ei ehdi mukaan. Eli nämä saumalliset jyskyttävät/hakkaavat betonibaanat tekevät "höpöä" juuri iskarin yläpäille ja tuentojen uloimmille nivelille. Mitä kovemmat vauhdit, sitä varmemmin nuo amalgaamit irroittavat nopeat iskut pääsevät lyömään läpi apurunkojen pusliin asti.

                          Comment

                          • Jaksux
                            Newbiemmer
                            • Nov 2005
                            • 3

                            #43
                            Mulla alkoi E39 farmari täristää uusien kesärenkaiden vaihdon jälkeen. Koko auto tutisi ajettaessa 90-120 km/h ja etenkin oikea puoli ja apukuskin penkki. Alle vaihdettiin useampi rengassarja ja tärinä väheni aina vain hetkeksi. Renkaita tasapainotettiin viikon välein. Autoa käytettiin muutama kerta huollossa tutkittavana, mutta vikaa ei vain löytynyt. Sitkeästi taas valittamaan vikaa, niin lopulta huomasivat, että oikea vetoakseli jumitti pituussuunnassa, joka aiheutti tärinät ja renkaiden epätasapainoon menemisen. Vetoakselin vaihto hävitti tutinat ja nyt on taas mukava ajella 3 kk:n "hieronnan" jälkeen.

                            Comment

                            • TurboD
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2005
                              • 84

                              #44
                              Originally posted by Jaksux
                              Mulla alkoi E39 farmari täristää uusien kesärenkaiden vaihdon jälkeen. Koko auto tutisi ajettaessa 90-120 km/h ja etenkin oikea puoli ja apukuskin penkki. Alle vaihdettiin useampi rengassarja ja tärinä väheni aina vain hetkeksi. Renkaita tasapainotettiin viikon välein. Autoa käytettiin muutama kerta huollossa tutkittavana, mutta vikaa ei vain löytynyt. Sitkeästi taas valittamaan vikaa, niin lopulta huomasivat, että oikea vetoakseli jumitti pituussuunnassa, joka aiheutti tärinät ja renkaiden epätasapainoon menemisen. Vetoakselin vaihto hävitti tutinat ja nyt on taas mukava ajella 3 kk:n "hieronnan" jälkeen.

                              Miksikähän se vetari jumittui juuri renkaidenvaihdon yhteydessä?
                              Minä kävin Tapiolan essolla tutkailemassa alustaa (530dtouring, 129tkm.) Puslat ja helat vaikuttaa jämyiltä, rättinivel on pskana (on todettu jo aikaisemmin). Huomenna se vaihdetaan. Essolla ajettiin autoa nosturilla ja huomattiin että vasen takapyörä pyklyttää selvästi ja saa auton tutisemaan. Vaihdettiin etunen taakse ja tutina nosturilla loppui, mutta ei ajossa. Ilmeisesti vanne on siis soikea (orkkis 15"). Järvenpäässä on kuulema Amrif, joka korjaa vanteita. Onko kellään kokemusta.

                              Comment

                              • vaviah
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2003
                                • 632
                                • Turku

                                #45
                                No nyt alkaa taas vaikuttamaan siltä, että aiheuttajia voi olla yhtä monta kuin on autojakin... Läheskään aina ei siis kyse näytä olevan puslista. Tutina/tärinä 110 km/h on siis tapa, jolla E39 oireilee johonkin takapäässä olevaan vikaan. Vaikeaksi menee. Mistä löytyy sitten huolto, jossa osataan takapää tutkia asiantuntevasti? Kaipa nämä klubilla ilmaantuneet tutinan aiheuttajat pitäisi listata ylös ja mennä listan kanssa asiantuntevaan huoltoon niin, että kaikki nämä kohteet tarkistettaisiin.
                                X1 18d sDrive -18
                                320i GT xDrive -13
                                i3 BEV -13
                                X1 18dA xDrive -16
                                X5 3.0iA -00
                                320d Touring -00
                                528iA Touring -97
                                325 CiA -93
                                316i -94
                                316 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎