Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Susi
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 473
    • Kuopio, Suomi

    Mina kylla muistelen kuulleeni, etta "Vayryseen" olisi pitanyt tukivarsia vaihdella ihan eri tahtia kuin W124:een. No W124:n alusta lienee aika lailla ikuinen, tosin ajo-ominaisuuksista ei juuri voine puhua.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      Originally posted by Keimo
      Kävin juuri katsastamassa auton ja ei ollut välystä missään vaikka rautakangen kanssa katsastusmies heilukin.
      Tämähän se monessa tapauksessa ongelmana onkin, mekaanista välystä ei tule, mutta puslana toimivan kumin ominaisuudet muuttuu ulkopuolisen vaikutuksen johdosta (lämpötila, kosteus jne.). Kun sen ominaisuudet muuttuu, muuttuu myös sen värinänvaimennuskyky (esim. nestetäytteiset puslat on viritetty tietylle taajuudelle, vuodon sattuessa ominaisuus muuttuu). Kun tuo värinänvaimennuskyky muuttuu, tulee esiin se värinä jota ne ovat alunperin suunniteltu vaimentamaan ilman että näkyvää vikaa on missään. Mikään ei ole ikuista ja noiden säilyminen riippuu paljolti myös tuurista.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Juuri näin. Vaikka esim.alatukivarsien ulommaisissa nivelissä ei olisikkaan välystä, on sisäpään kumipuslat jo usein pehmenneet niin että nuo tutinat+jarrutärinät mahdollistuvat. Aiemmin jo totesinkin, mutta kun kaverin ns."ehjien" alatukivarsien tilalle vaihdettiin kylmästi uudet, loppui tärinätkin.
        Mitään välystä nivelissä ei ollut, mutta sisäpään kumit oli jo ihan selvästi muotoutuneet suhteessa uusiin.

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7456
          • Oulu

          Originally posted by Susi
          No W124:n alusta lienee aika lailla ikuinen, tosin ajo-ominaisuuksista ei juuri voine puhua.
          Sama pätee esim. AT171 Carinan alustaan. 375 tkm eikä ikinä mitään iskarien lisäksi vaihdettu. Ei kolissut ja aina läpi katsastuksesta alustan osalta. Mutta ne ominaisuudet kyllä puuttuu myös.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • mikron
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 2171
            • Himas

            Originally posted by Hemi
            e210 "väyrysmersussa" ei ilmene alustassa vielä minkäänlaisia ongelmia +400tkm ajetuissakaan yksilöissä(kaikki ylimitoitettua patarautaa), mutta voin TODELLAKIN kokemuksesta sanoa että e39 hakkaa väyrysen kaikessa muussa paitsi suuntavakavuudessa mersun 10-0.
            En tiedä mitä tarkoitat alustan ongelmilla, mutta kyllä saa väyryseen ja w202:een vaihtaa jo pienillä kilometreillä alapalloja, koiranluita ja puslia.
            F11 530dA xDrive M-sport -13
            Ex:E39 525i Touring M-sport -03
            Ex: E38 740iA -98
            Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
            Ex: E39 523i -96
            Ex: E34 520i -89

            Comment

            • touring39
              BTCF Member
              • May 2005
              • 3901
              • Kaarina

              Originally posted by touring39
              Taas vähän uutta tuntumaa asiaan:

              Vaihdoin orkkisaluille vanhat Hakkapeliitat, ja rengasliikkeessä kaveri putsas huolellisesti takanavat ruosteesta ym. mössöstä, jotta renkaat keskitti ihan täydellisesti. Aikaisemmin noilla samoilla aluilla kesärenkaat alla tärinää oli pirusti. Nyt ei ole lainkaan. Tosin eka kertaa tuli käytettyä momenttiavainta, eli voi olla, että olen käsin kiertänyt alut liian piukkaan aikaisemmin.

              En tiedä johtuuko talvirenkaan paremmasta tärinän absorptiokyvystä, vai oliko tosiaan niin (mitä tässäkin threadissa on monta kertaa mainittu), että toi keskitys on millin sadasosilleen tarkkaa.

              Toinen ihmetyksen aihe on, miksi takanavat ovat pikkasen ahtaammat kuin etunavat???

              Puslat kuitenkin vaihdatan ens maanantaina, kun ne on selvästi loppu. Toivottavasti toi tärinän alkup. syy kuitenkin oli toi keskitysongelma, eikä esim. rättinivelet tms.
              Eikös nyt käynyt niin, että oikeanpuolinen taka-alatukivarsi oli väljä, ja se sitten vaihdettiin. Heitin samalla 225 16" kitkat alle orkkisaluilla, ja tärinää ei vieläkään ilmennyt. Paskat mä niistä puslista nyt sitten välitän, kun auto kulkee kuin unelma sekä talvi- että kesärenkailla & -vanteilla
              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

              Ex:
              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Mikron: Viimeisimmällä minun ajoautona olleella täydellisen Suomihuoltohistorian D väyrysellä oli juuri katsastettuna myydessä 405tkm mittarissa ja ainoa nivel mikä siihen oli siihen asti vaihdettu oli oikea raidepää. Pari kertaa pyöränlaakerien kiristys ja yksi koiranluu taakse. Koneen kangaspäällysteisten paluuletkujen vaihto, perän kiristys ja keskuslukon alipainepumpun siivaremppa.
                Ei mitään muuta...siis ihan aikuisten oikeasti ei mitään muuta kuin suodattimia ja öljyjä koneeseen.
                Emännän viimeinen W202/180C täydellisen Suomihuoltohistoria ja 260tkm myydessä, eikä vielä yhtään uusittua niveltä.

                Comment

                • vaviah
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 632
                  • Turku

                  Originally posted by Hemi
                  Mikron: Viimeisimmällä minun ajoautona olleella täydellisen Suomihuoltohistorian D väyrysellä oli juuri katsastettuna myydessä 405tkm mittarissa ja ainoa nivel mikä siihen oli siihen asti vaihdettu oli oikea raidepää. Pari kertaa pyöränlaakerien kiristys ja yksi koiranluu taakse. Koneen kangaspäällysteisten paluuletkujen vaihto, perän kiristys ja keskuslukon alipainepumpun siivaremppa.
                  Ei mitään muuta...siis ihan aikuisten oikeasti ei mitään muuta kuin suodattimia ja öljyjä koneeseen.
                  Emännän viimeinen W202/180C täydellisen Suomihuoltohistoria ja 260tkm myydessä, eikä vielä yhtään uusittua niveltä.
                  Onkin sitten eri asia kun vertaa E-Mersun ja E39:n ajo-ominaisuuksia. Kävin juuri koeajamassa 2003 vuosimallista E:tä, jolla oli ajettu 60 tkm ja kyllä tuntui hyvältä siirtyä takaisin oman E39:n puikkoihin sen jälkeen! Bemraissa on ajo-ominaisuudet. Mersussa istut matkustajana ja pidät kiinni ratista! Tilanne ei ollut parempi edellisessä E:ssäkään mielestäni. Mutta ei kyllä tämä uudempi parempikaan jaettava ollut... Mutta nämä ovat makuasioita ja vähän OT...
                  X1 18d sDrive -18
                  320i GT xDrive -13
                  i3 BEV -13
                  X1 18dA xDrive -16
                  X5 3.0iA -00
                  320d Touring -00
                  528iA Touring -97
                  325 CiA -93
                  316i -94
                  316 -88

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Ei se kyllä rehellisesti sanottuna ole mikään makuasia, vaan kyllä e39 hakkaa muuten joka suhteessa väyrysen 10-1. Siis se että ainakaan meidän mersuissa ei alle 500tkm:n ajoilla ole ollut juurikaan vikoja, ei tarkoita että se olisi jokin kannanotto yleisellä tasolla W202/E210 mersun ylivertaisuudesta suhteessa e46/e39:iin. Mersuja ei ainakaan tähän talouteen enään tule, vaikka niillä ehkä hieman pienemmillä murheilla päästäisiinkin. Toisaalta jos pelkkä maksimaalisen pieni vikatiheys olisi meidän kulkuvälinevalinnan ainoa kriteeri, seisoisi tällä hetkellä tuossa pihalla x5 bemarin sijasta Toyotaa, Mazdaa ja Nissania.

                    Comment

                    • Juuhhaan
                      Newbiemmer
                      • Dec 2005
                      • 10

                      Originally posted by touring39
                      Eikös nyt käynyt niin, että oikeanpuolinen taka-alatukivarsi oli väljä, ja se sitten vaihdettiin. Heitin samalla 225 16" kitkat alle orkkisaluilla, ja tärinää ei vieläkään ilmennyt. Paskat mä niistä puslista nyt sitten välitän, kun auto kulkee kuin unelma sekä talvi- että kesärenkailla & -vanteilla
                      Tuliko sulla rattiin tärinää vai pelkkä tutina runkoon ?

                      Comment

                      • touring39
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 3901
                        • Kaarina

                        Originally posted by Juuhhaan
                        Tuliko sulla rattiin tärinää vai pelkkä tutina runkoon ?
                        Ratti ei tärissy yhtään, vaan se 'perinteinen' tutina koko autossa 55 km/h ja 110 km/h
                        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                        Ex:
                        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                        Comment

                        • villej
                          Newbiemmer
                          • Mar 2006
                          • 13
                          • Vantaa

                          Tutina / rengaspaineet

                          Moi.

                          Tutinaongelmia oli kuukauden verran 100-120 km/h nopeuksilla uusilla renkailla (Bridgestone WS-50 kitkat) sekä replikoilla (16"). Auto 523iA Touring -97, kilsoja 170tkm). Puslia tms. osia ei ole tietojeni mukaan koskaan vaihdettu (esim. terävän töyssyn jälkeen perä vähän vapajaa).

                          Olin jo täysin epätoivoinen, mutta tässä mun tarina:

                          Ostettaessa jo aivan pientä tutinaa - olin varma, että vika rilloissa. Rengasliikkeessä huomattiin, että yksi vanne on soikea - hankin uudet vanteet+rillat ja lähetin soikean vanteen oikaisuun Amrifiin. Vesipumppu poksahti heti kovilla pakkasilla - pari viikkoa odottelua, kun auto Stockmann-autossa takuukorjauksessa. Sen jälkeen todella isoa tutinaa. Takaisin Stockmann-autoon ja kesärenkaat alle - ei tutinaa. Talvirenkaat uudelleen tasapainotukseen -> tutina pieneni. Talvirenkaiden kanssa rengasliikkeeseen ja tasapainotus -> ei vaikutusta.

                          Mutta sitten . Manuaali käteen ja rengaspaineet takana _tasan_ 2.5 baariin ja edessä _tasan_ 2.2 bariin. Ei enää tutinaa. Kun tutis, niin paineet edessä 2.0 baria ja takana 2.2/2.3 baria. Huomatkaa, että touringissa takarilloilla maksimikuormilla painetta pitäisi olla 3.3 baria. Mun Bridgestonet ei speksien mukaan edes siedä sellaista painetta. Olisko muillakin samoja syitä. Pakkasillahan paineet putoaa ja rengasliikkeissä on lämmintä sisällä. Ehkä löysät kumit osallistuu tutinajumppaan ja alkaa pomppia auton mukana.

                          Ei tuo E39 silti ole maailman rauhallisimman alustan kärry. Alusta on yllättävän jäykkä esim. verrattuna vanhaan E28:siini tai E190 messeriin (2:s auto). Ja varmaan jos on leveät / matalaprofiilirillat ja vähän väljä alusta / vanhat puslat, niin alkaa tutista. Tiethän on rei'itetty nastarilloilla ja itse tiestössä on tärinäuraa yleisimmillä ajonopeuksilla.

                          Tässä muuten rengasongelmaisille lista paikoista, missä on Hunter GSP9700 tasapainotuslaite. Ajattelin käydä siellä, jos tärinää joskus vielä ilmaantuu:
                          Laakkonen Herttoniemi rengas soppi Herttoniemi , Automaa Herttoniemi ,
                          Veho Herttoniemi , Veho pitäjänmäki , König Lauttasaari , Audicenter Espoo , Helsingin vannecenter Lampputie

                          Tsemppiä kaikille tutina-ongelmaisille. Älkää kaikki huolestuko. Auto voi olla ihan ok - mutta renkaat siellä vipattaa.

                          Comment

                          • vaviah
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2003
                            • 632
                            • Turku

                            Itse olen ainakin juuri tarkoituksella kokeillut sekä normaaleilla että pienemmillä rengaspaineilla. Tutinaan tällä ei minun tapauksessani ollut vaikutusta, mutta rengastuksella kylläkin (wanhoilla kitkoilla ja peltivanteilla ei mitään tutinoita). Mutta uskallan väittää, että täysin terve alusta ei tutise vaikka rengastus ei aivan kohdallaan olisikaan. En itse ole jaksanut/raaskinnut tehdä mitään uusia korjauksia, kun nykyisellä 28 km työmatkalla ei näillä keleillä tutinaa tunnu. Se tulee vasta kun on ajanut yli 40 km yhtäjaksoisesti...
                            X1 18d sDrive -18
                            320i GT xDrive -13
                            i3 BEV -13
                            X1 18dA xDrive -16
                            X5 3.0iA -00
                            320d Touring -00
                            528iA Touring -97
                            325 CiA -93
                            316i -94
                            316 -88

                            Comment

                            • villej
                              Newbiemmer
                              • Mar 2006
                              • 13
                              • Vantaa

                              Terve alusta

                              Originally posted by vaviah
                              Mutta uskallan väittää, että täysin terve alusta ei tutise vaikka rengastus ei aivan kohdallaan olisikaan.
                              Olen samaa mieltä. En usko, että oma alustani onkaan täysin terve - onhan sillä ajettu jo lähes 200 tuhatta kilsaa ja osa siitä soikealla vanteella. Mutta selkeästikin omassa tapauksessani tämä auttoi. Syitä on varmaan lukuisia. Alustaremontti varmaan sallisi huonommatkin renkaat. Mutta sellaisilla renkailla alusta taas kuluisi väljäksi nopeasti. On jokatapauksessa syytä pistää alle hyvä rengassetti ja oikeat paineet. On syytä olettaa, että lähes jokainen 200 tkm ajettu E39 kaipaisi alustan läpikäymistä / alustaremonttia tutinavapaan menon takaamiseksi.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Eiköhän se tuossa tullut.

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎