Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17797
    • Jämsä

    Originally posted by joeman View Post
    Suosittelen napojen ja vanteiden puhdistamista ruosteesta/karstasta ja vanteiden keskittämistä vaikka paperisuikaleilla jos keskiösovittimessa on väljää. Tietenkin vanteet/renkaat täytyy olla suorat ja tasapainoitus kohdallaan ( nehän saa vaikka 0/0 g jos haluaa)

    Voisi kuvitella että puslashow ei poista ongelmaa vaan tutinanlähde on osissa jotka pyörivät. Jos tie on tasainen niin puslat ja nivelet makaavat "levossa" jossakin reunassa (jos sattuu olemaan klappia) ja värina tulee muualta.

    nimim. tutinaton E39
    ne huonot puslathan just vaikuttaa siihen, että joka paikan pitää olla 100% balanssissa ettei tutise... jos puslat ja iskarit on kunnossa, niin se antaa jo vähän anteeksi tasapaino viboille ja pienelle pystyheitolle. :think
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • jMh
      Bimmer Rookie
      • Feb 2005
      • 167
      • Napapiirin tuntumassa...

      Viimein sain tuossa kinkun sulattelemisen yhteydessä vaihdettua takakelkasta nuo surullisen kuuluisat puslat. Tärinät 110 km/h:n vauhdissa loppuivat lähes kokonaan, eikä tarvitse enää nostaa persettä penkistä kun näkee edessä olevan tiehalkeaman.
      Samalla huomasin narinahelojen olevan loppunsa edellä(klappia), nämä vielä vaihtolistalle ja renkaiden tarkastus rengasliikkeessä niin luulisi homman olevan tärinöiden osalta hyvällä mallilla...
      E46 330 xiA Touring M-Sport II 2002
      Ex: E39 528i Touring 1997

      Vikakoodien lukua ja nollausta roin ympäristössä.

      Comment

      • Valkman
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 712
        • Helsinki

        Vaihdoit varmaan itse ja jonkinlaisella ulosvetäjällä myös...kenties? Oliko huomattavissa kovalla tuulella vetelyä ja tavallaan uraherkkyyttä ennen vaihtoa? Entä miltä vanhat puslat näytti?

        Comment

        • jMh
          Bimmer Rookie
          • Feb 2005
          • 167
          • Napapiirin tuntumassa...

          Originally posted by Valkman View Post
          Vaihdoit varmaan itse ja jonkinlaisella ulosvetäjällä myös...kenties? Oliko huomattavissa kovalla tuulella vetelyä ja tavallaan uraherkkyyttä ennen vaihtoa? Entä miltä vanhat puslat näytti?
          Velipojan kanssa vaihdettiin, nosturi olisi tietenkin helpottanut hommaa mutta ei tuo mahdoton tallissakaan ollut tehdä. Leka oli faq-osioon tehnyt hyvän ohjeen miten nuo vaihdetaan E34:seen, itse käytin järeää kaksijalkaista ulosvetäjää jossa kynnet. Sorvaamolla teetin kaksi rautakiekkoa joilla puslan sai vetää pois ja painaa uuden paikoilleen.
          Vanhat lähtivät todella nätisti pois ja uudet, kevyen fairy-käsittelyn jälkeen, menivät kolmasosan paikalleen käsin painamalla.

          Tuuliherkkyys ja yleensäkin suuntavakavuus (lisättynä 205/65-15 hakkapeliitoilla) on kiusannut siinä määrin ettei tuon ajetavuutta ole kelleen viitsinyt kirkkain silmin kehua. Uusilla puslilla tuli parannusta asiaan huomattavasti eikä peräpää enää rämähdä ja jää tutisemaan terävän kuopan jälkeen.
          Toisesta narinahelasta löytyi remontin yhteydessä reilusti klappia ja toisessakin alkavaa. Kunhan varaosaputiikit aukeaa ja saan nuo vielä vaihdettua niin peräpään lopullinen tuomio alkaa olla valmis...ehkä...?

          Vielä muutama kuva remontissa käytetyistä romuista, jos jollain kiinnostaa. Kierretanko/u-palkki systeemillä varmistin ettei ulosvetäjän kynnet lipsahda pois paikoiltaan. Kahteen mieheen vajaan viiden tunnin homma pakollisine kahvi- ja norttitaukoineen, ja eka kertahan on monesti hieman mietiskelyä.
          Etummaiset puslat olivat nuo pahemmin halkeilleet.

          E46 330 xiA Touring M-Sport II 2002
          Ex: E39 528i Touring 1997

          Vikakoodien lukua ja nollausta roin ympäristössä.

          Comment

          • TMW
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 145
            • Kempele

            Toimivan näköiset vermeet...
            Miten sait tilaa puslan yläpäähän lätkälle ja mutteri/akseli paketille...?
            Itse totesin yhden puslan lievän halkeamisen kun aukaisin 21mm pultin ja samalla katselin puslan yläpäätä missä pultin kiinnityksen vastakappale on ja totesin että vastakappale menee puslan sisään vaikka pultti on jo irti ?? Saako sinne tilaa kampeamalla ?
            Onko noiden ulosvetäjien vuokraaminen mahdollista sinulta ?

            -TEijo

            ps monttuihin ja tiekatkoihin ajo ei pamahda eikä tunnu mutta sivutuuliherkkyys on tavatonta...liekö puslista vai iskareista johtuvaa ( vai molemmista)

            Comment

            • jMh
              Bimmer Rookie
              • Feb 2005
              • 167
              • Napapiirin tuntumassa...

              Originally posted by TMW View Post
              Toimivan näköiset vermeet...
              Miten sait tilaa puslan yläpäähän lätkälle ja mutteri/akseli paketille...?
              Itse totesin yhden puslan lievän halkeamisen kun aukaisin 21mm pultin ja samalla katselin puslan yläpäätä missä pultin kiinnityksen vastakappale on ja totesin että vastakappale menee puslan sisään vaikka pultti on jo irti ?? Saako sinne tilaa kampeamalla ?
              Onko noiden ulosvetäjien vuokraaminen mahdollista sinulta ?

              -TEijo

              ps monttuihin ja tiekatkoihin ajo ei pamahda eikä tunnu mutta sivutuuliherkkyys on tavatonta...liekö puslista vai iskareista johtuvaa ( vai molemmista)
              Ennen molempien pulttien irroitusta täytyy takakelkkaa tukea tunkilla, pultit irti ja tunkkia/takakelkkaa lasketaan sen verran että hilut mahtuu väliin. Tätä ennen kannattaa löysätä pakoputken takimmainen kannatin, tasonsäädön anturin liittimet sekä löysätä paineet ilmajousista ja irroittaa niiden alakiinnityspultti.

              Korissa on tosiaan n.tuuman mittaiset ohjaintapit jotka keskittää puslan ja joiden läpi pultti menee. Touringin puslan reikä oli 19mm vaikka itse pultti 14mm, joten 16mm kierretangolla sai mukavasti voimaa irroitukseen.

              Ulosvetäjää en pysty lainaamaan kun se ei ole oma, muut hilut kyllä saa lainaan. Tuo kuvissa oleva vetäjä oli turhan suuri tähän hommaan, oli hieman vaikeuksia saada kynnet paikoilleen niiden paksuuden vuoksi eikä lainakampetta viitsinyt alkaa rälläköimään.

              Omalla kohdalla nuo ajettavuusprobleemat tuntuvat olevan monen tekijän summa, mutta paranee koko ajan kunhan saadaan sököt osat vaihdettua. Edellinen auto oli uutena hankittu farkku corolla ja sen ajettavuusongelmia ei korjattu edes uusilla osilla
              E46 330 xiA Touring M-Sport II 2002
              Ex: E39 528i Touring 1997

              Vikakoodien lukua ja nollausta roin ympäristössä.

              Comment

              • e46 ci
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 583

                Onko 50e kpl oikea hinta apurungon puslista (4kpl) taakse? 528 touring.
                ? <-E90, E39, E46, E36, E35..

                Comment

                • jMh
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2005
                  • 167
                  • Napapiirin tuntumassa...

                  Originally posted by e46 ci View Post
                  Onko 50e kpl oikea hinta apurungon puslista (4kpl) taakse? 528 touring.
                  Tuon verran minua laskuttivat KL-varaosissa.
                  E46 330 xiA Touring M-Sport II 2002
                  Ex: E39 528i Touring 1997

                  Vikakoodien lukua ja nollausta roin ympäristössä.

                  Comment

                  • Carman
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2002
                    • 676
                    • Vilppula

                    Originally posted by jMh View Post
                    Tuon verran minua laskuttivat KL-varaosissa.
                    Sen verran ne maksoi mullekin.

                    Comment

                    • e46 ci
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 583

                      Merkkiliike ottaa 59e kappale, onko väliä kummat laittaa vai onko jopa sama osa?
                      ? <-E90, E39, E46, E36, E35..

                      Comment

                      • Carman
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2002
                        • 676
                        • Vilppula

                        Originally posted by e46 ci View Post
                        Merkkiliike ottaa 59e kappale, onko väliä kummat laittaa vai onko jopa sama osa?
                        Ihan sama osa. KL:n puslan valmistaja on Lemförder.

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7459
                          • Oulu

                          Olipa nyt mullakin tuossa pitempää matkaa ajaessa ihan selvää tutinaa noin 125 km/h mittarivauhdista ylöspäin. Käytin sitten kaikki renkaat irti ja putsasin hiekat vanteen sisältä (varsinkin eturenkaissa paljon) ja harjailin teräsharjalla ruosteet navoista. Kulkee taas ilman tutinoita.

                          Näyttää siis noi 17" vanteet keräävän aika helposti tuota hiekkaa sisäänsä.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7459
                            • Oulu

                            Originally posted by Carman View Post
                            KL:n puslan valmistaja on Lemförder.
                            Saako noita jostain Saksasta halvemmalla? Ajattelin tilata etupään osia ja samoilla postikuluilla ois tietysti järkevää tilata nuokin. ATP Autoteile ei vaan taida noita takapään puslia myydä.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • TMW
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2006
                              • 145
                              • Kempele

                              Saman tein itse viikko sitten vipatus ja loppui


                              Puslat vois kyllä vaihtaa...Tarviketori pyytää 60€ / kpl...
                              Saksasta vois tilata kun löytys vaan paikka kuka myy ?
                              Tilataanko Petri kimpassa jo löydetään mesta ?

                              -Teijo

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7459
                                • Oulu

                                Originally posted by TMW View Post
                                Tilataanko Petri kimpassa jo löydetään mesta ?
                                Pistin privaa.

                                EDIT: En kyllä löydä noita eBay:stä enkä oikein muualtakaan. Mikä lie oikea nimi saksaksi?
                                Last edited by Petri.Kekkonen; 02-01-2007, 10:46.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎