Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Tuonela: Motonetissa muuten se alatukivarsi 64€/kpl ja ainakin muutama viikko sitten viimeksi sain valkolaatikkoisen orggiksen...jos se nyt mikään arvo on tässä kohtaa.

    Comment

    • Keimo
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2032
      • Kekkoslovakia

      Originally posted by Hemi View Post
      Noilla kilsoilla menee ensimmäiset alatukivarret ja sieltä tulee sitten myös tutinat. Levottomuutta ei pidä/saa olla vielä noilla kilometreillä, joten sinulla on ilmeisesti alla 15":n testivoittajarenkaat?
      Samaa mieltä Hemin kanssa eli kannattaa laittaa alle vähintään 16" testivoittajarenkaat niin saattaa auttaa asiaan. Pinnoitettuja kun käyttää, niin lähtee vaimokin naapurin kyytiin. Kokemusta ei ole, mutta niin ne pinnoitettujen käyttäjät sanovat.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Ei tästä asiasta nyt taas ihan väenväkisin kannata riitaa eikä vittuilua kehittää(jätetään se Hemipoliisi Justerille), varsinkaan kun osoitin vastaukseni aivan erityisesti Tuonelalle.
        Esimerkin tuosta pinnatusta kesärungosta otin vain hahmottaakseni ongelmaa kokonaisuutena. Samoin kuin mitä tarkoitin tuolla "testivoittajalla" tässä kohtaa. Eli tarkoitin sitä että nykyiset varsin lamelloidut, pehmeä/ohutrunkoiset ja pehmeäseoksiset renkaat ovat myös suhteellisesti selkeästi ajokäytökseltään pehmeämpiä kuin vastaavat kesärungot tai ne talvirungot joille kyseinenkin automalli 90-luvun puolen välin tietämillä suunniteltiin.
        Ei tätä nyt taas tarvitse Keimon ottaa minään kannanottona nykyuusioiden puolesta eikä vastaan, vaikka minä niitä nastoitettuna ylikokoisina jäykkien kesärunkojen vuoksi itse nykyään suosinkin.
        Pääpointti on siis Tuonelalle se, että tuo epämääräinen ajokäytös on viimeisimpien rengaskehityskompromissin tulosta, josta helposti pääsee kun siirtyy käyttämään matalampaa ja siis suhteellisesti jäykempää rengasprofiilia.
        e39:ssä 17" talvirengas on jo tämän suhteen ns.varma valinta, mutta myös pääosa 16" vannehalkaisijasta terävöittää jo todella selvästi.
        15" kokoisena alkaa olemaan jo todella vaikea löytää täsmällisen ajokäytöksen rengasta e39:iin ja varsinkin farkkuun jossa takapäässä painojakautuma on käytännössä 50%. Edessä nämä vielä yleensä menee kovilla/ylipaineilla, mutta juuri tuo takapään häiritsevä levottomuus alkaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus näillä uusimmilla kehitysversioilla. Eli ensi talveksi vähintään 55-profiilinen alle(sillä leveydellä ei tässä kohtaa ole juurikaan merkitystä).
        Last edited by Hemi; 22-01-2007, 21:38.

        Comment

        • Keimo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2032
          • Kekkoslovakia

          [quote=Hemi;828429]
          Ei tätä nyt taas tarvitse Keimon ottaa minään kannanottona nykyuusioiden puolesta eikä vastaan, vaikka minä niitä nastoitettuna ylikokoisina jäykkien kesärunkojen vuoksi itse nykyään suosinkin.
          quote]

          Ääh, oli vaan niin herkullinen tilanne vähän kuitata. Huumoria mukaan, Hemi, niin on paljon hauskempaa. Kyse on vain rattahista.

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7459
            • Oulu

            Originally posted by Hemi View Post
            Noilla kilsoilla menee ensimmäiset alatukivarret...
            Edestä vai takaa?
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • Tuonela
              BTCF Member
              • Sep 2004
              • 368
              • Tampere

              Alla parhaat päivänsä nähneet 15" Nokian Hakkapeliitta kakkoset, ovat juuri vaihtumassa luultavasti Misukoihin tai Bs:n nastoihin. Voisiko toi tutina johtua pelkästään renkaista?

              Comment

              • UGH!
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 237
                • Nokia

                Osta uudet Nokian vitoset ja ajelet kunnon talvirenkailla, tiedän mistä puhun
                sigpic

                Comment

                • SledgeHammer82
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1651
                  • Pk-seutu

                  Originally posted by UGH! View Post
                  Osta uudet Nokian vitoset ja ajelet kunnon talvirenkailla, tiedän mistä puhun
                  Jos Nokian renkaita 5-sarjan alla puhuu, niin ei kyllä kovin hyvin tiedä mistä puhuu. Nimim. juuri ajellut e34:sia ja e39:sejä varustettuna uusilla Nokioilla ja osa Michelin X-Ice Northeilla. Misukka hakkaa pitokyvyssä Nokian 5-0. Lisäksi limitillä ajaessa luisto alkaa Michelinissä rauhallisemmin kuin Nokialaisissa.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Edestä vai takaa?
                    Nimenomaan edestä. Takapäässä pitäisi kestää selvästi pidempään.
                    Itse vaihdoin omaan takuukilometriseen Suomi e39:iin ensin apukuskinpuolen alatukivarren kun lasissa oli 92tkm ja tässä vaiheessa oikea oli vielä 100% priima. Kun kilometrejä tuli muutama viikko sitten tuo 96tkm, aloitti vasen alatukivarsi kolinan ja jarrutärinät, eli tuossa kohtaa meni se motonetin kautta vaihtoon. Meillä nämä ovat toki joutuneet pikkuisen keskimääräistä kovemmalle mm.noiden massiivisten M5-jarrujen vuoksi ja mm.aika kovan monien viikkojen itäpuolen Saksan betoniteiden runttauksen sekä 19" pyörien vuoksi, mutta kyllä ne tuntuu olevan aika monessakin takuukilometrisessä e39:ssä finaalissa, tuossa 100tkm:n kantturoissa.

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7459
                      • Oulu

                      Originally posted by Hemi View Post
                      ... kyllä ne tuntuu olevan aika monessakin takuukilometrisessä e39:ssä finaalissa, tuossa 100tkm:n kantturoissa.
                      Kiitos tiedosta. Mietin vaan että mitenkähän finaalissa sitten ovatkaan mun 175 tkm autossa jos ei ole vaihdettu. Mutta tiedänpähän nyt mitä vaihdatan seuraavaksi jos ei tämän päivän remontit kolinoita/jarrutärinöitä poista.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Veikkaan kuitenkin että ovat jo kertaalleen vaihdetut.
                        Näissä on kuitenkin se että se ulommainen nivel väljistyy TODELLA nopeasti, sitten kun prosessi alkaa. Eli itsekkin jätin vaihtamatta tuon kuskin puolen ihan siksi kun se oli vielä todella tiukka ja välyksetön tuossa vaiheessa.
                        Sitten muutaman tuhannen kilsan aikana se meni aivan finaaliin. Kun tuo pieni kopina alkoi, epäilin sen johtuvan koiranluusta joten kiesillä ajettiin vielä n.1000km. Mutta heti kun jarrutärinät tämän jälkeen alkoivat, tsekkasin alatukivarren ja finaalissahan se oli. Koiranluut kuin reaktiotangotkin siis edelleen virheettömät.
                        Tosin sattuipa tuossa viikko sitten tapaus kun taas etsittiin kolinan syytä kun vedin kiesillä sellaiseen miinaan että ei kyllä ole ihan muistissa mitään vastaavaa. Eli tietyöaluetta jossa tien poikki rouhittuja putkivientejä jotka oli paikattu soralla. Vesi oli syönyt yhteen railoon abaut 30cm syvän ja n.60cm halkaisijaisen reijän. No, meikäläinen puhelin korvalla, n.70kmh nopeutta(40kmh rajoitus) ja sen verran vastavaloon että oikea eturengas tismalleen reikään(ihan oma typerä moka siis, joten omaan piikkin meni vauriotkin). Rysäys oli kyllä sitä luokkaa että vähän aikaa odottelin mosahtaako bagit. No ei mitään, kiire kun oli eikä ratti kääntynyt mihinkään, eikä tärissyt niin 200km:n lenkin kautta kotiin. Pikatsekkaus/mittaus kotitallissa, eikä ongelmia. Muija seuraavana päivänä soitteli töihin päästyään että auto kolisee töyssyissä, startatessa ja sammutettaessa. Eukko töiden jälkeen verstaalle ja mm.perssonin yläpäät, pakoputken kiinnikkeet, koiranluut, reaktiotangon ja etukelkka tarkastukseen/murtumatarkastukseen. Ei mitään, kaikki kunnossa, alustakulmat kaikki ohjearvojen sisällä?
                        Vasta tässä vaiheessa irroittelin alustamuovit ja huomasin katsoa moottorin kiinnikkeet...ja voilaa`... Oikea moottorinkorvatäydellisesti murtunut kaikkien neljän kiinnityskorvan osalta ja kone lepäsi ohjausvaihteen päällä n.20mm pudonneena. Uusi korva hyllystä paikalleen, ja eukko kauppareissuun. Nämähän on tehtykin kolaritilanteissa helposti murtuviksi, mutta ehkä kuitenkin marginaalia saisi olla pikkuisen enemmän, varsinkin kun itse etutuentoihin tms. ei tullut mitään vaurioita ja kuitenkin koko kiinnike murtui irtipoikki. BBS:n kaksiosainen 17" vanteeseen ei tullut kympinkään heittoa, eli "pikkuisen" kovaa tavaraa nämä orggis e39/BBS vanteet?
                        No, näitähän sattuu...
                        Last edited by Hemi; 23-01-2007, 13:35.

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7459
                          • Oulu

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Veikkaan kuitenkin että ovat jo kertaalleen vaihdetut.
                          Enpäs tiedä ollenkaan onko vaihdettu, mutta vasen alatukivarsi oli ollut niin heikossa kunnossa että olivat vaihtaneet samalla myös sen.

                          Ja hyvä että olivat. Oisin tosin saanut osan itse paljon halvemmalla kuin 145€ joka tuolle tuli nyt hintaa, mutta samapa tuo, tärkeintä on että on kunnossa. Kuopissa keula kuulostaa nyt siltä miltä sen pitääkin. Takapäässä ei tainnut kolinoita ollakaan, joten koiranluiden vaihto sinne vähän turhaa ennakointia.

                          Kokonaistyöaika jarrulevyt + palat eteen + jarrunesteet + reaktiotangot + vasen alaturkivarsi + koiranluut eteen + koiranluut taakse oli 6 tuntia.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            missä teetätit rempan?
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7459
                              • Oulu

                              Originally posted by teropa View Post
                              missä teetätit rempan?
                              Tonterilla. Sitähän täällä useampi suositti ja ihan hyvä maku hommasta jäi (eivät ainakaan valittaneet mulle että olipa vaan vaikee/tylsä/kypsä homma jne.). Aluksi oli jäänyt edestä irti se jousituksen korkeutta valojen säätöä varten mittaava värkki, mutta saivat samantien kuntoon kun heti reklamoin valojen näyttävän liian alas. Toinen ongelma oli tuo napsumaan alkanut kytkinpojin (kts. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=75862&page=2), siihen eivät osanneet ottaa kantaa. Jarrunesteet olivat vaihtaneet jollain imurilla, meneeköhän siinä sitten uutta nestettä joka paikkaan?
                              Last edited by Petri.Kekkonen; 23-01-2007, 19:45.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • jSp
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2006
                                • 116
                                • Kiuruvesi

                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Tonterilla. Sitähän täällä useampi suositti ja ihan hyvä maku hommasta jäi (eivät ainakaan valittaneet mulle että olipa vaan vaikee/tylsä/kypsä homma jne.). Aluksi oli jäänyt edestä irti se jousituksen korkeutta valojen säätöä varten mittaava värkki, mutta saivat samantien kuntoon kun heti reklamoin valojen näyttävän liian alas. Toinen ongelma oli tuo napsumaan alkanut kytkinpojin (kts. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=75862&page=2), siihen eivät osanneet ottaa kantaa. Jarrunesteet olivat vaihtaneet jollain imurilla, meneeköhän siinä sitten uutta nestettä joka paikkaan?
                                Jos imevät joka satulan ilmausruuveista niin kyllä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎