Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käsijarru ei pidä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Clavurion
    replied
    Säätö on eri asemoinnissa sedanissa ja farkussa. Helpoin katsoa, mistä käsijarruvaijeri menee napaan. Säätö on vaijeriin nähden aina vastakkaisella puolella.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Just tänään säätelin käsijarrua omasta, aikalailla suoraan alhaalla se tässä ainakin on. Jotenkin aina tosi hankala säätää jos irrotan vaan sen yhden pultin. Koko renkaan poistamalla saa enemmän liikevaraa meisselin varrelle ja ainakin tuntunu paljon helpommalta saada säädettyä. Silloin vaan ei pysty tietenkään kuin jarrulevystä pyörittämään ja testailu sitten vähän hankalampaa kun ei saa samalla tavalla momenttia kuin renkaasta pyörittämällä.

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    Originally posted by hannux View Post
    Ihan kiinnostuksesta kyselen: Mistä johtuu, kun kaikki(?) käsijarrun kuvat ja ohjeet sanovat, että käsijarrun kenkien säätöruuvi on alhaalla? Minun autossani se on takana. 528 Touring -97.
    ei tuossa itseasiassa säätöruuvin sijaintia kerrota - enemmänkin vain suunta josta se haetaan(alhaalta):

    ja näkyyhän nämä toisaalla kuvissakin näin(eli oikealla puolella kello kuuden jälkeen, siis takana):

    Leave a comment:


  • hannux
    replied
    Ihan kiinnostuksesta kyselen: Mistä johtuu, kun kaikki(?) käsijarrun kuvat ja ohjeet sanovat, että käsijarrun kenkien säätöruuvi on alhaalla? Minun autossani se on takana. 528 Touring -97.

    Leave a comment:


  • hietase
    replied
    Originally posted by herja View Post
    Kyllä se kääntyy kun kampeaa pultinreiän ylä- tai alareunaa vasten rukarilla.
    Näinhän se tekee, kun juutuupia katsoo. Itse en kuitenkaan ratasta saanut omasta mielestäni haluamallani tavalla pyörimään, enkä luottanut kykyyni arvioida säädön kohdilleen menoa, joten pulitin ja teetin ammattilaisella.

    Leave a comment:


  • herja
    replied
    Kyllä se kääntyy kun kampeaa pultinreiän ylä- tai alareunaa vasten rukarilla.

    Leave a comment:


  • hietase
    replied
    Vaihdoin jarruosat taakse, mutta toisin kuin Youtuben videoissa, en saanut pultinreiästä rullattua käsijarrun säätöpulttia. Se ohuempi jousi istuu niin napakasti säätöpultin hampaita vasten, että en saanut ruuvimeisselillä sitä pyörimään. Molemmat puolet ovat nyt sellaisessa kireydessä, että levyä pystyy nippa nappa kääntämään, kun ottaa reunasta kiinni. Pitänee viedä ammattimiehelle ja avata lompakkoa.

    Uusin levyt, palat ja kaikki tarvikeosat Aten osilla, paitsi käsijarrukengät ovat alkuperäisosa.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by arpuC View Post
    Joops, pikahuoltoon meni ja säädöllähän tuo nyt ottaa yli 4kn ja ero nollan luokkaa. Parempi se on suoraan viedä pajalle jossa on jarrudyno, niin tuleepahan kerralla kuntoon. Jarruletkun vaihto+käsijarrun säätö @95e
    Hyvä kun sait kuntoon. Käsijarrun, jos ei käytetä niin osat ruostuu ja jumittaa.

    Leave a comment:


  • arpuC
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    No se selittääkin miksi se ei toimi kunnolla. Eipä sitä muuten saa toimimaan kun vaihtamalla vaijerit. Syksyn sateet ja talven loskakelit tulee vain pahentamaan tilannetta.
    Joops, pikahuoltoon meni ja säädöllähän tuo nyt ottaa yli 4kn ja ero nollan luokkaa. Parempi se on suoraan viedä pajalle jossa on jarrudyno, niin tuleepahan kerralla kuntoon. Jarruletkun vaihto+käsijarrun säätö @95e

    Leave a comment:


  • arpuC
    replied
    Kait sitä täytyy dynolle ottaa hylsysatsit mukaan ja säätää siinä. Eikö tuo riitä, kun löysyttää hieman oikeaa vaijeria, niin saa sen 1% eron umpeen

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by arpuC View Post
    Osat on vaihdettu. Käsijarrua ei vain koskaan tule käytettyä. Tosin tuolta puolelta oli tankin alta käsijarruvaijerin suojakuori parista kohtaa puhki.
    No se selittääkin miksi se ei toimi kunnolla. Eipä sitä muuten saa toimimaan kun vaihtamalla vaijerit. Syksyn sateet ja talven loskakelit tulee vain pahentamaan tilannetta.

    Leave a comment:


  • arpuC
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Sulla on siellä säädöt vituillaan tai sitten osat vaihdon tarpeessa/jumissa. Ihan hyvin toimiva se systeemi on, jos se on kunnossa ja säädetty kunnolla.
    Osat on vaihdettu. Käsijarrua ei vain koskaan tule käytettyä. Tosin tuolta puolelta oli tankin alta käsijarruvaijerin suojakuori parista kohtaa puhki.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by arpuC View Post
    Se on edelleen säädetty rummusta ensiksi ja loput vaijerista. Eli noin kuukausi sitten säädetty ja käsivoimin ei saanut 4 napsulla pyörimään kumpaakaan. Sen jälkeen ei käytetty käkkäriä, kuin yhden kerran. Nyt dynossa sitten oikea puoli 1,7 ja vasen 0,5. Eli yhden prosenttiyksikön heitto ja hylky. Menee jo hermo näihin puoliksi suunniteltuihin jarruihin.
    Sulla on siellä säädöt vituillaan tai sitten osat vaihdon tarpeessa/jumissa. Ihan hyvin toimiva se systeemi on, jos se on kunnossa ja säädetty kunnolla.

    Leave a comment:


  • arpuC
    replied
    Se on edelleen säädetty rummusta ensiksi ja loput vaijerista. Eli noin kuukausi sitten säädetty ja käsivoimin ei saanut 4 napsulla pyörimään kumpaakaan. Sen jälkeen ei käytetty käkkäriä, kuin yhden kerran. Nyt dynossa sitten oikea puoli 1,7 ja vasen 0,5. Eli yhden prosenttiyksikön heitto ja hylky. Menee jo hermo näihin puoliksi suunniteltuihin jarruihin.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by TFV View Post
    Älä kiristä vaijerista, vaan rummun sisältä.
    Juuri näin. Rummusta säädät jarrukengät "iholle" ja vasta sitten tarvittaessa mahdolliset liiat löysät vaijereista pois. Asiaa puitu monesti tässäkin topiikissa. Ja säätöohjeitakin tuolta löytyy.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎