Kun rummut on auki, seisontajarrun kenkiä levittävä linkku kannattaa purkaa ja pyörittää teräsharjalla tm. aivan puhtaaksi. Sitten voidella se alumiini- tai kuparitahnalla. Jos se linkku ei ole herkkäliikkeinen niin säätäminen menee pieleen koska seisontajarru ei vapauta kunnolla.
Sitten vaan osat kasaan jos vielä muistaa miten päin mikäkin oli . Kepin päästä vaijerit löysälle ja säädetään rummun päästä kuten E30/E36/E46 etc. Lopuksi kepin päästä pyöritellen löysät pois kaapeleista.
Linkulla tarkoitan kuvan osaa #5. Joku viisaampi kertokoon tarvitseeko osa #7 irrottaa että linkun saa pois. Ei ole kokemusta E39:stä.
Kokeiles löysätä vielä se vaijeri ja säädä kengät uudestaan lähelle. Vaikka ihan jumiin asti, niinku tuossa yllä sanotaankin ja siittä pari napsua takasi. Sitten vaijeri takasi sopivalle tiukkuudelle.
Säädin käsijarrun kuten ohjeet on, eli kahvasta löysälle, pultinrei'istä kengät kohdille ja lopuksi kahvan ruuvit sitten säätöihin. Oli aika hyvä, vaikak tuntui että aapparin puoli otti paremmin. Kahvan säädötkin meni epätasaisesti kun otti vaijereista löysiä pois.
No, nyt kun nurmikolla otti vähän sutua ja sutimisenesto vilkutti, meni taas käppäristä pidot kokonaan. Mikä helevata?
Säädin käsijarrun kuten ohjeet on, eli kahvasta löysälle, pultinrei'istä kengät kohdille ja lopuksi kahvan ruuvit sitten säätöihin. Oli aika hyvä, vaikak tuntui että aapparin puoli otti paremmin. Kahvan säädötkin meni epätasaisesti kun otti vaijereista löysiä pois.
No, nyt kun nurmikolla otti vähän sutua ja sutimisenesto vilkutti, meni taas käppäristä pidot kokonaan. Mikä helevata?
Kokeileppa säätää niitä sieltä rummusta ensin, kuten täällä on muutamaan otteeseen neuvottu.
Ite oon ne aina säätäny jumiin asti, ja sitten pari napsua aukipäin. Silleen että kevyesti hiihtää kun pyörittää. Sitten nykiny kässäriä pari kertaa ja säätäny uudestaan jos on ollu tarve. Sitten viimeseksi säätää pussin alta kahvan liike sopivaksi, joku 4-7 napsua oon tykänny käyttää. Kukaan ei oo ikinä valittanu
ite vaihtelin ihan pari kk sitten käsijarrukengät, kun oli heikossa hapessa ja oli ne hetken hyvät. Kuitenkin nyt taas aika vaatimaton. Kai se pitää taas ensvuonna laittaa kuntoon ennen leimaa.
Joo tulihan niitä pyöriteltyä. Ennen kun laskin taka-akselin alas niin kokeilin kahva ylhäällä pyöritellä takavanteita ja ei ne mihinkään pyörinyt. Silti sama peli eli aika ylhäällä saa kahva olla ennen kun pitoa rupeaa löytymään. Itse kahva muuttui silti raskaammaksi nostaa. Jos ei mene leimasta läpi niin vaihdellaan osat.
Säätörullan paikka on tasan vastakkaisella puolella kuin varsinainen vipumekanismi, eli vaijerin sijainnista saa osviittaa. Käsijarrun rumpu kerää jo vuodessa varsin hyvän ruostekerroksen, jos käsijarrua ei käytä jatkuvasti. Eli suosittelisin purkamaan levyt irti ja putsaamaan rummun sisäpinnan ennen säätämistä, niin pito on aivan eri luokkaa. Samalla vivut saa herkisteltyä ja rasvattua.
Missä kohtaa se kiristysruuvi on? Kello 3,6,9,12? Minkä avaimen pää siihen sopii, torx? Oon pyöritellyt rumpuja jo tovin ja ei siellä ole yhtään mitään rumpujen sisällä. Sitten kun sinne ei näe yhtään mitään kirkkaassa päivän valossa.
Alhaalla. Ja ei siis mikään pultti. Näet sieltä reiästä kurkistelemalla pienehkön rullan, jossa on "väkäsiä", joista voit pyöritellä sitä rullaa.
Kyllä se sieltä löytyy, kun fikkarin kanssa kurkistelee, siinä kello 6 kohdalla.
Missä kohtaa se kiristysruuvi on? Kello 3,6,9,12? Minkä avaimen pää siihen sopii, torx? Oon pyöritellyt rumpuja jo tovin ja ei siellä ole yhtään mitään rumpujen sisällä. Sitten kun sinne ei näe yhtään mitään kirkkaassa päivän valossa.
Tunkkaat molemmat takarenkaat ilmaan, esim vetokoukun alta jos sellainen sattuu olemaan, ja iso tunkki.
Takarenkaat pois vaan suosiolla kokonaan, vanteet on niin syvät ainakin mulla, pultinrei'istä, että ei sieltä pysty meisselillä sitä säätöä sohimaan.
Kun vaijerit on löysätty pussin alta, niin rummun sisästä pultinreijästä niin kauan kiristät kenkiä, kunnes pyörä rumpu/levy alkaa ottamaan kiinni. Tästä sitte naksu pari takas, että ei kahnaa. Ja sitte kirraat vaan vaijerit, sen verran vaan ettei oo löysät. Sitte vedät naksun pari, ja vielä pitäis rummut pyöriä, pari naksua lisää ja nyt ei pitäis ainakaan enää jaksaa pyörittää rummusta käsin.
Itellä nousee vissii 4 naksua käsijarrukahva ja pitää!
(taitaa olla vähän liian tiukka, mutta ei kahnaa kuitenkaan.)
Luin koko threadin kahteen kertaan läpi, mutta en saanut tarkkaa selvyyttä miten käsijarrun kiristys tapahtuu. Tarvisi käydä parin viikon päästä katsastamassa auto ja tiedän, että tulee hylky käsijarrun takia, jos se on tommonen mikä se nyt on.
Eli. Ensin sisältä kässärin suojapussi pois ja sieltä löysätään vaijereita? Sitten kiristys takaa pultin reiästä. Tarviiko kiristää kummaltakin puolelta takaa? Miten paljon ja mihin suuntaan, vastapäivään? Eihän edes vanteita tarvi ottaa pois, jos käy pultit yksitellen auki ja katsoo missä se kiristys on?
Jos siellä on palikat loppu niin vien pajalle, mutta haluaisin räpeltää eka jos kyse pelkästä säädöstä.
Leimaus lähenee ja tulipa tuossa kokeiltua josko käsijarru vuoden käyttämättömyyden jälkeen toimisi. No, toimii ja toimii... kahvasta saa naksun kaks ja ei nouse ylemmäs, mutta eipä ole juuri pitoakaan - D päällä tyhjäkäynnillä meinaa ryömiä etiäpäin. Ei taida riittää inssille Muistaakseni sisuskalut on uusittu pari vuotta sitten jolloin tuo toimikin aivan ok. Ei kait tuolta voi rumpu/palat olla kuluneet kunnei tuota tule käytettyä edes talvella kikkailuun?
Leave a comment: