Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käsijarru ei pidä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ramzez
    replied
    Kyllä ne käsijarruosat kannattaa vaihtaa, jos ovat vähänkään entiset. Nimimerkillä itse laitoin viikonloppuna E39:ään käsijarruosat tilaukseen Saksasta, eivätkä montaa euroa maksaneet. Ovat myös ATE:n tekeleitä.

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Originally posted by miksero669 View Post
    Jäi sit käkkäri leimas kiinni vasenpuoli lähes tehoton. säädin ohjeen mukasesti pultinreijäst ja varaa siel oliki aika paljo ja sain sen pitämään sillee et 3 naksuu ja käsin ei saanu pyöritettyy. kahvasta en tosin kiristäny ollenkaan. noh 50km ja uusintaleima ni oli taas ihan tehoton. mikä menny vikaan?
    No löysäsitkö vaijerit kahvasta ennen säätöä? (tuskin, josset kiristänytkään)
    Katoitko rummun sisälle, onko rojut säädyllisessä kunnossa?

    Siinä ny pari ainakin.
    Ite saanu ihan uskomattoman paskoilla kengillä ja rummuilla tuon pitämään, mutta eihän se nyt vuotta toimi ilman toimenpiteitä, jos kaikki nippelit on ihan loppuun kuluneet ja ruostuneet...
    Last edited by Bmw Dreamer; 03-03-2014, 22:16.

    Leave a comment:


  • miksero669
    replied
    Jäi sit käkkäri leimas kiinni vasenpuoli lähes tehoton. säädin ohjeen mukasesti pultinreijäst ja varaa siel oliki aika paljo ja sain sen pitämään sillee et 3 naksuu ja käsin ei saanu pyöritettyy. kahvasta en tosin kiristäny ollenkaan. noh 50km ja uusintaleima ni oli taas ihan tehoton. mikä menny vikaan?

    Leave a comment:


  • jonsered92
    replied
    Tänks tom hänks

    No nyt pitää käkkäri! Helppo homma. Kiristin vaa pultin rei´istä takapyöristä sopivasti että, alkoi laahaamaan hieman. Lopuksi löysät pois kahvasta nii nyt pysyy alle 7 naksulla suht jyrkäs mäes

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Originally posted by jonsered92 View Post
    nii juurituota tarkoitin.. entiiä miks se oli vaikea ilmaista. en oo avannu viel. vklp:na yritin sen mitä pihalla jaksoin. täytyy uudelleen kokeilla viisaampana kiitoksia mielenkiinnosta jätkät
    Joo, eli pikkumutteri auki ja sitte se iso pyörii. pitäis pyöriä sen jälkeen melkein sormin, jos vaijerissa on löysää ja käsijarru ei oo päällä. Ja tietty ensin kun aletaan käsijarruja säätämään, näistä muttereista vaijerit löysälle ja rummusta säädetään rattaasta jarrut tiukalle, ja katsotaan että vaijerit on siinä vaiheessa löysät, niin että se vipu jota vaijeri käyttää, on täysin kiinni. Näin kun säätää ja vaijereista nyt löysät pois, niin 5-6 napsua ja e39 pysyy vaikka kurren vieressä oksalla.

    Leave a comment:


  • jonsered92
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Eli siis mutteri on niin "tiukassa" vaijerin pultin päällä, että vaijeri pyörii tyhjää mukana, ja kohta pyörähtää takasin? Pidät pihdeillä kiinni, että saat mutterin auki (tai kiinnipäin lähtemään), kyllä se siitä sitten.
    Ootko avannu siis sen pienemmän mutterin jo, ja isompi kanittaa vielä?
    nii juurituota tarkoitin.. entiiä miks se oli vaikea ilmaista. en oo avannu viel. vklp:na yritin sen mitä pihalla jaksoin. täytyy uudelleen kokeilla viisaampana kiitoksia mielenkiinnosta jätkät

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Eli siis mutteri on niin "tiukassa" vaijerin pultin päällä, että vaijeri pyörii tyhjää mukana, ja kohta pyörähtää takasin? Pidät pihdeillä kiinni, että saat mutterin auki (tai kiinnipäin lähtemään), kyllä se siitä sitten.
    Ootko avannu siis sen pienemmän mutterin jo, ja isompi kanittaa vielä?
    Last edited by Bmw Dreamer; 11-02-2014, 22:23.

    Leave a comment:


  • jonsered92
    replied
    [QUOTE=Havis;3260010]Siis meinaatko että se vaijerin kierreosa tavallaan loppuu kesken, ja mutteri tulee sen läpi ja sen takia vaijeri jää löysälle? Eli vaijeri olis venyny liian pitkäks, ehkä? Sillon ei varmaan auta ku uus vaijeri. Tai sit laittaa jotain paksua rikkaa siihen mutterin alle sen verran että saa sen mutterin kierteet taas puremaan.

    Tosi vaikee selittää ;|
    eli ku pyörittää mutteria nii koko pultti lähtee pyörii mukana (normaalia?)
    sitte kohta kuuluu naks ja pultti pyörähtää takas..ei millään saa kiristettyä.

    Leave a comment:


  • Night-Wind
    replied
    Ei kannata ennen säädellä, ku tarkistettu että vaijerit tikissä.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by jonsered92 View Post
    Joo niin, kaksi mutteria on yhdessä pultissa. Kirjoitin vähä huonosti, eli toinen pulttisydeemi rupee kirraa, mut sitten pyörähtää tyhjää, eli ei kiristy yhtään ja jää löysäksi :S...
    Siis meinaatko että se vaijerin kierreosa tavallaan loppuu kesken, ja mutteri tulee sen läpi ja sen takia vaijeri jää löysälle? Eli vaijeri olis venyny liian pitkäks, ehkä? Sillon ei varmaan auta ku uus vaijeri. Tai sit laittaa jotain paksua rikkaa siihen mutterin alle sen verran että saa sen mutterin kierteet taas puremaan.

    Originally posted by jonsered92 View Post
    ...Noita on muutenki vähä tympee kiristellä, ku ei oikei mikää avai mahdu, ellei pura kunnol. Mut jarru levossaha noita pitää kiristellä, eikö näi?
    Parhaiten sopii niin pienimittainen jako-/kiintoavain mitä vaan löytyy. Tai oikeastaan kaksi. Vähän hankalaa joka tapauksessa. Juu, ei se vaijerin säätö onnistu muute ku levossa.
    Last edited by Havis; 11-02-2014, 11:37.

    Leave a comment:


  • jonsered92
    replied
    Joo niin, kaksi mutteria on yhdessä pultissa. Kirjoitin vähä huonosti, eli toinen pulttisydeemi rupee kirraa, mut sitten pyörähtää tyhjää, eli ei kiristy yhtään ja jää löysäksi :S
    Noita on muutenki vähä tympee kiristellä, ku ei oikei mikää avai mahdu, ellei pura kunnol. Mut jarru levossaha noita pitää kiristellä, eikö näi?

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by jonsered92 View Post
    Kahvan vaijerista ku ei saa löysii pois vain kuin toisesta ruuvista :S mikälie... toine tosiaa pyörii vaa tyhjää... tuskin se poikki kuitenkaa on eihä se muuten pitäs yhtää?
    Siis kaksi mutteria on vaijerin päässä siks, että alemmalla tehdään varsinainen löysien poisto ja ylemmämmällä vaan lukitaan alempi ettei se ala löystyä itsekseen.

    Jos esim ylempi pyörii tyhjää, on todennäköisesti joku ylikiristänyt siitä jenkat veks. Ota se pois ja laita uusi samanlainen tilalle.

    Hankalampi juttu on jos kierteet on menny vaijeri pään kierreosasta eikä mutterista.

    Ei niitä tartte apinan raivolla kiristää, ihan kohtuutiukkuus riittää lukitsemaan mutterit toisiinsa. Muutenkin noissa kiristysasioissa yleisempi vika on yli-kuin alikiristys.
    Last edited by Havis; 10-02-2014, 16:59.

    Leave a comment:


  • jonsered92
    replied
    Originally posted by Night-Wind View Post
    Ja sitä on ihan turha säätää yhtään mistään, jos vaijerit on loppu venyneet/viittä vaille katkeamassa, niinkuin omassa oli.
    Kahvan vaijerista ku ei saa löysii pois vain kuin toisesta ruuvista :S mikälie... toine tosiaa pyörii vaa tyhjää... tuskin se poikki kuitenkaa on eihä se muuten pitäs yhtää?
    Last edited by jonsered92; 10-02-2014, 15:34.

    Leave a comment:


  • Night-Wind
    replied
    Ja sitä on ihan turha säätää yhtään mistään, jos vaijerit on loppu venyneet/viittä vaille katkeamassa, niinkuin omassa oli.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by jonsered92 View Post
    Jep, koitin vaa vähä hieno säätää siitä, mutta parempi tosiaan kun antaa vaa olla
    Niin, kyllä se hienosäätökin täytyy tehdä sieltä käsijarrukenkien säätimestä. Kahvan vaijerista ainoastaan sitten turhat löysät pois.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎