Surkeammaksi on näemmä menny jos vertaa vanhaan m60b40 koneeseen siinä on hammas ratas ton liun kohdalla, vlohkon keskellä. Mul on tos m60b40 koneessa kylläkin saman kaltaista vikaa..... onko neuvoa?
M62 naputtaa lämpöisenä
Collapse
X
-
Originally posted by 316ticSurkeammaksi on näemmä menny jos vertaa vanhaan m60b40 koneeseen siinä on hammas ratas ton liun kohdalla, vlohkon keskellä. Mul on tos m60b40 koneessa kylläkin saman kaltaista vikaa..... onko neuvoa?Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla
Comment
-
-
Ymmärsin että kyse oli siitä U-mallisesta laahaimesta joka on siinä lohkojen keskellä. En tutkinut purettua rojukasaa tarkemmin, pitää napata aikanaan vaikka fotot sitten siitä rikkinäisestä ohjurista.
TIS:in mukaan jakopään vaihtoa varten tarvitsee irrottaa venakopat, jakopään yläkuoret, ja alakuori, sekä öljypohja, siis syylärin, flektin ym. härpäkkeiden lisäksi. Meinasin tehdä remontin itse mutta laiskuus voitti ja en olisi saanut autoa kunnoll ylös joten jäi tekemättä. Jako on käsittääkseni aika tarkka homma laittaa kohdalleen, mutta säädettävien nokkapyörien ansiosta sen saa tasan oikeaan kohtaan.
Eipä se 2-rivinenkään ketju mitään autuutta tee, Saabeissa ainakin 2-rivinen venyy siinä missä 1-rivinenkin. Keskellä toki olisi parempi olla ratas laahaimen sijaan.
Jos jollakulla on samanlaisia oireita niin kannattanee tehdä remontti asap ettei laahimesta pääse palasia öljyn sekaan. Osat kustantivat 550e (koko jakopää) eli homma töineen (sisältäen pakoputken korjauksen ym) on noin tonnin luokkaa, eli ei mikään kohtuuton mielestäni kuitenkaan, ja vaikkei jakopäälle ilmoitetakaan mitään vaihtoväliä niin onhan se hyvä olla uusi, 4-sylinterisissä rivikoneissa ainakin ketju alkaa olemaan vaihtorajassa about 200tkm:n kohdalla (vaikkakin kiristin jaksaa kisko ketjua kireämmälle vielä aika paljon).e34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok
Comment
-
-
Nämä ei onneksi mitään Saappaita ole eikä se 1-rivinen sen takia veny etteikö sen vetolujuus riittäisi, liitokset kuluvat ja niihin tulee väljää -> pituus kasvaa. Samalla ketjun jako muuttuu ja se syö rattaat sököksi.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by CellNämä ei onneksi mitään Saappaita ole eikä se 1-rivinen sen takia veny etteikö sen vetolujuus riittäisi, liitokset kuluvat ja niihin tulee väljää -> pituus kasvaa. Samalla ketjun jako muuttuu ja se syö rattaat sököksi.Joo en halunnut millään lailla hakea yhdenmukaisuuksia, kunhan mainitsin saappaat koska niistä on kokemuksia päinvastoin kuin penareista (ja itse asiassa saappaiden jakopää on aika luja, joillakin ajetaan 6-700tkm konetta aukaisematta
), ketjut venyvät mutta kaikissa näkemissäni saappaiden koneissa on rattaat olleet vielä erinomaisessa kunnossa, eli periaatteessa niitä ei tarvitsisi vaihtaa jos ketju on venähtänyt, parasta tietty on uusia kaikki kerralla.
e34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok
Comment
-
-
Yksi hammaspyörä ei ole vieläkään saapupunut, ilmeisesti tulee Laakkosen kautta.
Ihmeteltiin korjaajan kanssa uutta (alkuperäistäU-mallista ohjuria, ei mikään ihmekään että hajoavat melkein kaikista, en ole yhdessäkään autossa nähnyt noin huonolaatuista ohjuria, runko-osa on ihan ok ja alumiininen, ja varmaankin riittävän tukeva, pinta (kova sellainen) sensijaan on pienillä kynsillä kiinni siinä, eikä U:n sankojen kohdista kiinni ollenkaan, eli pääsee vapaasti heilumaan siinä
Täytyy liimata pinta kiinni runkoon jollan öljyä kestävällä liimalla, jos pinta pääsee jotenkin taittumaan niin poikkihan se menee. Todella typerästi suunniteltu osaLast edited by Kajakki; 24-05-2006, 15:44.e34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok
Comment
-
-
Nap nap nap
Auto on ollut pajalla 3.5kk ja naputus jatkuu
Tosin sanoin ettei sen kanssa ole kiirettä mutta nyt menee jo liioitteluksi
Seuraavaksi painimet ja alakerran laakerit tarkastukseen, jakopäähän tehtiin uusiksi.
Napustus alkaa kun kone lämpenee, jatkuu kierrosalueella 800-1300rpm (tjsp), se ei ole kovin terävä-äänistä, eikä kovaäänistä, ja kuuluisi enemmän sylinterien 5-8 puolelta, aika läheltä jakopäätä.
Onneksi hankin toisen auton ajoissa
Kunhan tuo napustus on saatu pois niin auto joutaa myyntiin, meni jo mielenkiinto kyseiseen automerkkiin kun selvisi kuinka vaikea on saada varaosiakin, viikkotolkulla odottelua.
Edit: kuka palstalaisista ymmärtää oikeasti noiden V8-koneiden päälle ja on purkanutkin niitä, olisi muutama kysymys esitettäväksi?
Edit2: pitäisiköhän hankkia jokin aataminaikainen ja yksinkertainen BMW, esim. e30, sellaisessa tuskin on kovin monimutkaisia vikoja?Last edited by Kajakki; 09-08-2006, 16:50.e34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok
Comment
-
-
Ei hemmetti alkaa ottamaan päähän tämä odottelu (hidas sytytys).
Tekisi mieli tempaista itse auki ne jakokopat purkaa ainakin vasemman kannen nokat ja testailla nostimet (eli joustavatko kaikki samalla tavalla muutaman millin sisäänpäin ja ponnahtavat ylös myös), ja sitten tietty pestä ne huolellisesti.
Mutta tuo jaon paikalleenlaitto ei kamalasti houkuttele, etenkin jos hommassa tarvitaan jotain erikoistyökaluja (vai tarvitaanko), onko kukaan erikoistunut tuon jaon paikalleenlaittoon?
(Itselleni oli ihan tarpeeksi tuskaista saada jako kohdalleen 4-sylinterisessä pikkukoneessa jossa oli kiinteät nokkapyörät).e34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok
Comment
-
-
Originally posted by HemiKyllähän tuo kiertokangen ylä ja alapää ongelmat kuuluu useinkin juuri vain kuumana, eikä kyse kuitenkaan ole öljyn viskositeettimuutoksesta.
Voi itse asiassa olla helpompikin homma vaihtaa alakautta kiertokangenlaakeri kuin tuo jakopääremppa. Eli kannattaa tosissaan pyrkiä varmistamaankummasta on kyse. Kun käytät kuumaa konetta ensin ilman yhtäkään remmiä jotta mm.vesipumpun laaleririkko saadaan poissuljettua.
Ääni ei ole ollenkaan sellainen minkälainen kuului esim. Opel Mantan koneesta pari minuttia ennekuin kiertokanki tuli lohkon läpi, vaan paljo hiljaisempi.
Korjaamolla ei ole öljynpainemittaria joten on vaikea sanoa mitä tapahtuu öljynpaineille naputuksen alkaessa.
Tuota pientä naputusta lukuunottamatta kone käy tasaisesti ja muutenkin hienosti.
Korjaamolla jo ehdottivat että nostetaan tyhjäkäyntiä sen verran että naputus lakkaa kuulumasta
Venttiilinpainimeen tuota on vähän hankala yhdistää koska eikös painimen pitäisi naputtaa etupäässä kylmänä ja koko kierrosalueen läpi?
Ja jos painin olisi halki niin sittenhän sen pitäisi pitää kaameata kalkatusta. Tietty jos olisi jotenkin oudolla tavalla jumissa, tai sitten falskaisi öljyn lämmetessä, mutta miksei sitten naputtaisi kovemmilla kierroksilla?
En oikein keksi mitä tuolle pitäisi/kannattaisi tehdä seuraavaksi, kaiketi se öljypohja pitää ottaa auki (siis pajalla, itsellä ei ole nosturia).e34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok
Comment
-
-
Jos ei älyttömän kova ja paha ääni ole niin kannattaako alkaa tuhansien eurojen remppoja teettämään? Eihän tehokas kasi kone käy ikinä niin siististi kuin pieni nelonen.
170 tkm ajetussa autossa varmasti ketjut ääntää ja vanokset voi vähän rallattaa. Auto vaan ajoon ja sitten tutkimaan jos ääni pahenee...
Comment
-
-
naputus
pitäisi jo naputuksen taajuudesta kuulla myös stetoskooppi on keksitty veikkaisin kuitenkin laakeria valitettavasti kokeilla vois esim yhden venttiilin välys isommaksi ja naputtaako samaan tahtiin tai moottori stp koneeseen muuttaako mitään vai voisko männän tapissa olla vikaaLast edited by artsi520i; 09-08-2006, 18:37.
Comment
-
-
Originally posted by DandyJos ei älyttömän kova ja paha ääni ole niin kannattaako alkaa tuhansien eurojen remppoja teettämään? Eihän tehokas kasi kone käy ikinä niin siististi kuin pieni nelonen.
170 tkm ajetussa autossa varmasti ketjut ääntää ja vanokset voi vähän rallattaa. Auto vaan ajoon ja sitten tutkimaan jos ääni pahenee...
Vanostahan tuossa ei ole, ja mielestäni todellakin kannattaa teettää vielä muutaman satasen remontti ja vaihtaa laakerit, sillä jos vika on esim. kiertokangen laakeriliuskoissa niin tuppaavat pahentumaan nopeasti ja pahimmillaan syö kampiakselin kaulan niin pahaksi ettei auta kuin purkaa kone ja viedä akseli hiottavaksi, tai sitten tulee kanki ulos lohkosta jolloin voikin ruveta selailemaan saksalaisia purkuosakatalogejae34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok
Comment
-
-
Originally posted by artsi520ipitäisi jo naputuksen taajuudesta kuulla myös stetoskooppi on keksitty veikkaisin kuitenkin laakeria valitettavasti kokeilla vois esim yhden venttiilin välys isommaksi ja naputtaako samaan tahtiin tai moottori stp koneeseen muuttaako mitään vai voisko männän tapissa olla vikaa
Paha noita hydraulisesti säätyviä venttiilinvälyksiä on säätää isommiksi
Toivoisin itse että kyseessä olisi kiertokangen laakeri, olisi pienempitöinen ja huomattavasti edullisempi homma vaihtaa alakerrran laakerit kuin purkaa nokat ja painimet, ja sitten hankkia 32kpl uusia painimia.
Käyttääkös BMW Federal Mogulin (Glyco) laakereita, sellaiset kestävät ainakin ahdetuissa Saboissa 500-700tkm? Niitä olen laittanut pariin korjaamaani koneeseen.
Edit: löytyykö pk-seudulta ketään moottoreihin erikoistunuttta palstalaista kuka suostuisi tulemaan analysoimaan koneen naputusta pullakahvipalkalla (tai voisihan sitä mäyräkoirankin palkkioksi ostaa mikäli jotain järkevää diagnoosia tulisi) ??
Last edited by Kajakki; 09-08-2006, 19:14.e34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok
Comment
-
-
Monologia jatkaakseni: Mistä saisi mitattua M62:n öljynpaineet, sieltä öljypaineen varoitusvalon anturiltako? Eli sinnekö jokin öljynpainemittarin anturi ja sitten jokin suhteellisen tarkka mittari?
Kaveri kirjoitti: "Paineet putoaa kk laakerin tapauksessa sinne 1bar luokkaan kuumalla koneella ja hyvillä öljyillä tyhjäkäynnillä joten siinä sen näkee kunnossa olevat laakerit antavat sen 2bar tai enemmän kuumanakin."
(sori lainauksesta),
eli noinko saisi selville onko laakereissa väljää.
Kuulemma männäntappikin voi alkaa naputtelemaan vasta kuumana.Last edited by Kajakki; 09-08-2006, 20:31.e34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok
Comment
-
-
Siis eikö siitä ole vielä mitattu öljynpaineita? No, nyt viimeistään se PITÄÄ tehdä ennen kuin kannattaa tehdä mitään muuta. Tällä kyllä voi periaatteessa sulkea pois ainakin tuon kk:n alapään vaurion. Tosin jos se onkin yläpäässä, eli männäntapilla, niin se ei näy paineissa. Edelleen pieni epäilys on kyllä jommassa kummassa, mutta tuota öljynpaineen korrelaatiota ko.ääneen on kyllä hyvä tutkia. Periaatteessa ehjäkin kone alkaa helposti jostain suunnasta tyhjäkäynnillä lämpimänä naputtelemaan, mikäli paineet ovat kuluneen pumpun takia alhaiset. Eli pelkkä pumpunkin vaihto voi pelastaa isommilta remonteilta.
Comment
-
Comment