Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 m52b28tu öljyt tuli mäkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by Hemi View Post
    Aukaiseppa tuo suljettu huohotinjärjestelmä esim.avaamalla öljyntäyttökorkki m52TU koneen käydessä ja katso mitä tapahtuu käynnille...
    Originally posted by Bmw Master View Post
    No mitä? Sama kuin kaikissa Bemareissa, melkein sammuu?
    Tähän ei tainnut kukaan vastata. Mitä siis käynnille tapahtuu/pitäisi tuossa tilanteessa M52TU-koneessa tapahtua?

    Kun minä avaan öljyntäyttökorkin, niin käynnissä ei tapahdu mitään muutosta, mutta imusarjan alta alkaa kuulumaan varsin erikoinen ääni. Ilmeisesti sitä ei pitäisi tuossa tilanteessa kuulua ja se johtuu huohottimen kalvon repeämästä?
    E39 528iA

    Comment

    • 535SD
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2005
      • 1068
      • Lahti

      Originally posted by TJJ View Post
      Tähän ei tainnut kukaan vastata. Mitä siis käynnille tapahtuu/pitäisi tuossa tilanteessa M52TU-koneessa tapahtua?

      Kun minä avaan öljyntäyttökorkin, niin käynnissä ei tapahdu mitään muutosta, mutta imusarjan alta alkaa kuulumaan varsin erikoinen ääni. Ilmeisesti sitä ei pitäisi tuossa tilanteessa kuulua ja se johtuu huohottimen kalvon repeämästä?
      joo ei mullakaan tapahdu mitän kovin ihmeellistä eikä kulu mitään erikoisia ääniä
      Olleita ja menneitä
      1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

      Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

      Comment

      • Vanquish
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 1961
        • Hki

        Originally posted by Kentsu View Post
        Huomatkaa se asiaosuus eli: Välillä lämpimälle koneelle kenkää niin ei huohottimet jäädy, pätee joka merkkiin ja malliin.
        Ei auta! Ainoa mikä auttaa on pidempi lenkki, eli noin 1h ajo yhtämittaan niin ongelma poistuu.

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          Kommentoin sen verran omaan kommenttiini "...pätee joka merkkiin ja malliin" että en kyllä kieltämättä läheskään maailman joka moottorin huohotusjärjestelmiä tunne notta ainakin sen verran tuo kommentti ehkä ampui yli. Muuta hankala tuota aikaakin on sanoa kun esim. mehma lähtenee 3000 r/min kierrätyksellä varmaan kuitenkin nopeammin kuin 1500 r/min sunnuntai-ajelulla.
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • okko
            BTCF Honorary Member
            • Apr 2005
            • 1765
            • Honkajoki

            tuo öljyvuto saattaa yleisemmin johtua kovettuneesta venakopan tiivisteestä. se separaattori on paineentasausventtiili. pitää kampikammiossa paineen suhteessa sylinterien imupaineeseen. Kampikammiossa ja venttiilikopassa on siis aina pikkaisen yli baarin paine, siksi puhaltaa kovettuneen tiivisteen välistä helposti. Oma b2.8 170000 ajettu separaattori oli täysin ehjä, ennenkuin purin uteliaisuuttani. Majoo muodostuu, koska virtaus venakopasta on lyhytjaksoista ja höyry ehtii jäähtyä. Äkkisseltään tuntuis että tämä järjestelmä ei huohota, kuten perintesesti. korjatkaa, jos olen väärässä.
            When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

            Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Venttiilikopassahan pitäisi olla alipainetta, ei kuitenkaan kovin paljon. Tuo minun autosta öljykorkkia löysäämällä kuuluva ääni tosiaan johtuu rikkinäisestä kalvosta tuossa separaattorissa. Netissä ääntä kuvattiin hylkeen ääneksi ja sitä se tosiaan muistutti Saas nähdä paljonko auton kulku piristyy kun saan tuon vian korjattua.
              E39 528iA

              Comment

              • mailman
                BTCF Member
                • Jul 2003
                • 8003
                • Vantaa

                Originally posted by TJJ View Post
                Saas nähdä paljonko auton kulku piristyy kun saan tuon vian korjattua.
                Ai jos tuo on viallinen niin tehoja hukkuu johki? :think
                G01 ///M40i '19
                F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                E39 ///M5 '00

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by mailman View Post
                  Ai jos tuo on viallinen niin tehoja hukkuu johki? :think
                  Niin ne tuolla netissä kirjoittaa. Kai se ihan mahdollista on kun imusarjaan kiertää silloin liikaa ilmaa/kaasuja tuolta venttiilikopasta ja seoksien säätökin voi toimia väärin tuon takia. Tai mistä minä tiedän...

                  Johonkin ne tehot nyt kuitenkin hukkuu, joskus toimii hetken tosi hyvin. Vanoksen o-renkaat vaihdoin ja nyt sitten huomasin tuon jutun. Uudet osat tilasin jo maanantaina, koska huomasin tuon yhden alipaineletkun olevan rikki ja päätin sitten vaihtaa kaikki osat. Tuo ääni vaan vahvisti, ettei osien vaihto ole turhaa työtä.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Nyt on osat vaihdettu, 5 putkea ja erotin.

                    Eipä se erottimen kalvo halki ollut, vaan sen takana oli aika runsaasti irtonaisia karstan palasia. Erottimelle bensapaineensäätimeltä tuleva ohut alipaineletku oli pehmennyt ja lytyssä erottimen läheltä. Huohottimen putket ei ollut tukossa auki mutta kaikissa oli seinämissä ruskeaa töhnää ja myös noita karstan palasia, sellainen myös oli siinä alimman putken mutkassa tukkien sen osittain. (uudessa putkessa tuo mutka on loivempi)

                    Öljytikun putkenreiässä oli vaaleampaa töhnää, lähes tuota majoneesia. Uusi öljytikun putki ei tullut joten laitoin vanhan, vaihdan uuden myöhemmin. Tuossa putkessa oleva huohottimen liitos on kyllä melkoinen viritys, siis siellähän onkin vain sellainen ohut kanava sille eikä suoraa yhteyttä. Täytyy tutkia onko tuo kohta uudessa erilainen, se siis ainakin on eri osanumerolla.

                    Osa noista karstan palasista on tainnut irrota venttiilikopasta, siellä oli sisäpinnassa ruudukkomainen vahvistuskuvio ja monet karstan palasetkin näyttää olevan tuon muotoisia. Aluksi luulinkin niitä muovinpaloiksi..

                    Tämä korjaus ei vaikuttanut auton kulkemiseen mitenkään. Täytyy tarkkailla muuttuiko bensakulutus. Nyt kun öljykorkin ottaa pois, ei enää kuulu ihmeellistä ääntä, auton tyhjäkäynti (lähinnä äänen sävy) muuttuu hiukan.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

                      Tämä topicci alkaa näillä keleillä varmaan olemaan monelle ajankohtainen. Itse vaihdoin nuo eristetyt huohottimen letkut ja separaattorin syksyllä, mutta pieni galluppi kiinnostaisi tehdä, että onko kellään vielä mennyt tukkoon tämä eristetty huohotusjärjestelmä M52B28TU tai vastaavissa moottoreissa? Asentaessani osia mietin, että tuohonhan olisi helppo pyöritellä ympärille vielä pienitehoinen lämmityskaapeli, joka lämpenisi aina auton käydessä. Silloin ei ainakaan luulisi huohottimen jäätyvän.
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • KirsiH
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2007
                        • 35

                        Originally posted by markok View Post
                        Tämä topicci alkaa näillä keleillä varmaan olemaan monelle ajankohtainen. Itse vaihdoin nuo eristetyt huohottimen letkut ja separaattorin syksyllä, mutta pieni galluppi kiinnostaisi tehdä, että onko kellään vielä mennyt tukkoon tämä eristetty huohotusjärjestelmä M52B28TU tai vastaavissa moottoreissa? Asentaessani osia mietin, että tuohonhan olisi helppo pyöritellä ympärille vielä pienitehoinen lämmityskaapeli, joka lämpenisi aina auton käydessä. Silloin ei ainakaan luulisi huohottimen jäätyvän.
                        Dieseliinhän tuon lämmityksen saa, ja kun OEMista katsoin, niin kun on tuo uudempi ja monimutkaisempi huohotusjärjestelmä, kuten sun 528ssa, niin saa valmiiksi eristetyt putket ja lisäksi eristetyn separaattorinkin. Mun autossa eristettiin vain uudet putket vanhojen tilalle, kun on tuo vanhempi huohotussysteemi. Ei ole jäätynyt enää eristyksen ja pidemmän säteilylämmittimen käytön jälkeen.
                        Attached Files
                        nyk.Volvo S60 2,4T -02 ex.E39 523iA -96

                        Comment

                        • mailman
                          BTCF Member
                          • Jul 2003
                          • 8003
                          • Vantaa

                          Itsellä tämän topicin aloittajan vanha miina, josta siis keskustelu lähtenyt liikenteeseen. Ei mitään ongelmia viime, eikä tänä talvena.
                          Vaikka työmatkakin on vain ~10km/suunta kaupunkiajoa, toki välillä ajan isompien teiden kautta ihan varmuuden vuoksi
                          G01 ///M40i '19
                          F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                          E39 ///M5 '00

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3018
                            • Kuopio

                            Originally posted by KirsiH View Post
                            Dieseliinhän tuon lämmityksen saa, ja kun OEMista katsoin, niin kun on tuo uudempi ja monimutkaisempi huohotusjärjestelmä, kuten sun 528ssa, niin saa valmiiksi eristetyt putket ja lisäksi eristetyn separaattorinkin. Mun autossa eristettiin vain uudet putket vanhojen tilalle, kun on tuo vanhempi huohotussysteemi. Ei ole jäätynyt enää eristyksen ja pidemmän säteilylämmittimen käytön jälkeen.
                            Minulla on siis nyt asennettuna tuo täydellinen cold country huohotin paketti eristetyin putkineen ja separaattoreineen. Tänään sitten töistä kotiin tullessa syttyi keltainen öljynpaineen merkkivalo kun sammutin auton eli öljyt vähissä. Eilen viimeksi tarkastin öljyt ja sitä oli melkein ylämerkissä. Nyt tikussa alle puolen välin. Konehuone on täysin kuiva ja muutenkin toimii normaalisti. Kiinnostaisikin kovasti tietää mihin nuo öljyt tälläkertaa on hävinnyt? Onko kellään tarkempaa tietoa miten tuo öljymäärän anturi toimii? Tarkastaako se nestemäärän auton sammutuksen yhteydessä vai seuraako sitä myös ajon aikana? Sellainen tuli mieleen, että voisiko valon syttyminen johtua siitä, että öljy ei olisi laskeutunut riittävän nopeasti öljypohjaan? Ehkä aika kaukaa haettua, mutta muutakaan en keksi. Entä millä öljymäärällä varoituksen kuuluu tulla? Nyt kuitenkin oli yli minimin öljymäärä kun katsoin heti sammutuksen jälkeen? Olisiko anturi kuitenkin viallinen? Alkaa pikkuhiljaa hermot mennä tämän asian kanssa.

                            Offtopic: Onko pienellä ajotietokoneella varustetuissa e39:ssä muiden nesteiden vähyydelle varoitusta kuin öljyn?
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • Tuonela
                              BTCF Member
                              • Sep 2004
                              • 368
                              • Tampere

                              Mistä sen näkee että huohotusjärjestelmä on eristetty? Oma pirssi on saksantuliainen (530i -02) eikä ole mitään tietoa onko sitä asennettu. Auto on ollut kyllä Suomessa jo 4 vuotta... On ollut viime päivinä hieman kylmä rinki siellä(kin) kun ei tiedä varmasti...

                              Comment

                              • KirsiH
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2007
                                • 35

                                Eli sulla taitaa olla siinä tuo monimutkaisempi houhotusjärjestelmä, etsit sen kuvan mukaan nuo putket ja separaattorin ja katsot onko niissä eristettä päällä, helpoiten varmaan huomaa separaattorista onko eristetty. Ne putket kannattaa myös putsata välillä, oli eristetty tai ei, ja huom. kannattaa putsata myös se öljytikun kaksinkertaisen putken väli.

                                Ja avuksi, voit katsoa osapiirroksia autoosi RealOEMsta esim. http://www.realoem.com/bmw/showparts...94&hg=11&fg=15
                                nyk.Volvo S60 2,4T -02 ex.E39 523iA -96

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎