Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 m52b28tu öljyt tuli mäkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tero_v
    BTCF Member
    • Sep 2006
    • 970
    • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

    e39 m52b28tu öljyt tuli mäkeen

    eli olin tänään tulossa pajalle asentamaan lohkolämmitintä ja loppumatkasta tuli annettua vähän enemmän kaasua... pajan pihaan päästyäni huomasin että auto savuaa ja tulee kauhea öljyn katku.

    öljyn täyttö aukko ja korkki ja huohotin putki täynnä jotain valkoista paskaa

    koneen kylki täynnä öljyä



    ja kun ajoin auton talliin ja aukasin öljykorkin niin kuulu kauhea sihaus....:think
    eli jäätykö tästä nyt huohotin linja ja sen takia pukkas öljyt mäkeen ja mitä tuo valkoinen paska on? öljyt luultavasti tuli venttiili kopan tiivisteen välistä...

    minkähänlaiseen remonttiin tässä saa nyt varautua? ottaa päähän niin maan pe..........!
    E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
    650hp/850nm 1.8bar
    1/4m 11.48s/208km/h
    100-150km/h 2.01s
    100-200km/h 6.99s


    EX jatkeet:
    e39 528 M-Sport -99
    e36 318is "M-sport" -92
  • seidltuning
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 1941
    • Vantaa

    #2
    joo kuulostaa että huohottimen venttiili tukossa ei maksa paljoo
    lisätää noin 50e tuotenro 11 61 7 501 566
    Last edited by seidltuning; 12-01-2007, 22:08.
    G30 530e Sedan
    E30 325i Cabriolet

    Comment

    • Valkman
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 712
      • Helsinki

      #3
      No jos huohotin tukossa, niin tulipahan sitten kumottua sekin väite joltain, joka kertoi jossain huohotinthreadissa, ettei bemarin bensakoneessa ole riskiä huohottimen jäätymiselle...

      Noh kuitenkin, toivottavasti vältyit suuremmilta vaurioilta eikä esim. stefoja putkahdellut mistään ulos... Tais tämä ilma tehdä ainakin sinun koneellesi tepposet... millaista päivittäistä ajoa harrastit viimeisen viikon sisällä (pätkäajoa, maantietä...)?
      Last edited by Valkman; 12-01-2007, 21:56.

      Comment

      • tero_v
        BTCF Member
        • Sep 2006
        • 970
        • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

        #4
        juu... mites tuon huohotin linjan saa irti? joutuuko imusarjan irroittamaan pois edestä? auton alla ollessani tarkastin, ettei koneen etupään kampiaksilan stefa ole vuotanu ja kuivalta näytti. todennäköisesti tuon venttiili kopan tiivisteen vaihto ja huohotin linjan putsaus riittää...

        no nyt auto seisoi vuorokauden ja menin emännän autolla töihi, ku siinä on lämmitin, mutta muuten pätkä ajoa ajelen noin 10km on töihin matkaa, eikä autossa ole ollu lämmitintäkään, nyt vasta asennan sitä. onko tuo vaalea litku normaalia kondenssi veden ja öljyn sekoitusta, mitä talvella aina kertyy ja varsinkin kun ajelen niin vähän kerralla, että kone just lämpenee normaaliin.

        sellaista vielä huomasin, ku ajoin auton talliin niin se kävi normaalisti ja sammutin ja otin öljykorkin auki ja kone käyntii ja kokeilin, että paljon huohottaa. niin hetken käytyä auto alkoi käymään aika epätasaisesti röpöttäen. menin äkkiä sammuttamaan auton. ei tullu otettua puolia irti, että jos nekin tilat on täynnä öljyä niin en yhtää ihmettele jos rupesi kakomaan käynti.
        Last edited by tero_v; 13-01-2007, 00:29.
        E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
        650hp/850nm 1.8bar
        1/4m 11.48s/208km/h
        100-150km/h 2.01s
        100-200km/h 6.99s


        EX jatkeet:
        e39 528 M-Sport -99
        e36 318is "M-sport" -92

        Comment

        • xPETEx
          Newbiemmer
          • Dec 2005
          • 9

          #5
          Itselläni muodostui tuota "valkosta paskaa" vettä öljyn täyttöaukon suulle liian kylmänä käyneen moottorin vuoksi, joka parantui termostaatin vaihdon jälkeen. Ei ole sen jälkeen ollut ongelmia.

          Comment

          • tero_v
            BTCF Member
            • Sep 2006
            • 970
            • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

            #6
            Originally posted by xPETEx View Post
            Itselläni muodostui tuota "valkosta paskaa" vettä öljyn täyttöaukon suulle liian kylmänä käyneen moottorin vuoksi, joka parantui termostaatin vaihdon jälkeen. Ei ole sen jälkeen ollut ongelmia.
            mulla on lämmöt kyllä normaalit, mut johtuu varmaan tuosta pätkä ajosta tuo reiluhko litku... huohotin putki oli ihan täynnä sitä
            E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
            650hp/850nm 1.8bar
            1/4m 11.48s/208km/h
            100-150km/h 2.01s
            100-200km/h 6.99s


            EX jatkeet:
            e39 528 M-Sport -99
            e36 318is "M-sport" -92

            Comment

            • schwarze
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 2017
              • Kangasala

              #7
              Originally posted by Valkman View Post
              No jos huohotin tukossa, niin tulipahan sitten kumottua sekin väite joltain, joka kertoi jossain huohotinthreadissa, ettei bemarin bensakoneessa ole riskiä huohottimen jäätymiselle...

              Noh kuitenkin, toivottavasti vältyit suuremmilta vaurioilta eikä esim. stefoja putkahdellut mistään ulos... Tais tämä ilma tehdä ainakin sinun koneellesi tepposet... millaista päivittäistä ajoa harrastit viimeisen viikon sisällä (pätkäajoa, maantietä...)?
              Noinhan se menee..mitä vähemmän huohottaa sitä varmemmin jäätyy.. tolle kastepisteen siirtymälle ei kukaan voi mitään, eli sitä kondenssia aina tulee, jos ei huohotinta eristämällä voi mitään, niin silloin pitää huohotinlinjaa lyhentää...ja hei Oopelitkin jäätyy jos se lohduttaa
              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

              Comment

              • SLK
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 275
                • Päijät-häme

                #8
                Tässä mun seiskassa lienee sama systeemi. Mistä tuon huohotinputken löydän?
                exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

                Comment

                • Spetke
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 3452
                  • Janakkala

                  #9
                  Kukas se sellainen sanoja on ettei bemarin bensakoneessa ole riskiä huohottimen jäätymiselle...?

                  Tuollainen osa = huohotin, kannattaa sitten ehdottomasti vaihta imusarjan alle:
                  Last edited by Spetke; 31-03-2022, 19:21.
                  ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                  Comment

                  • Valkman
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 712
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Spetke View Post
                    Kukas se sellainen sanoja on ettei bemarin bensakoneessa ole riskiä huohottimen jäätymiselle...?
                    Itseasiassa sinä itse ... lämmitettävän huohottimen rakennusohjeista, jotka teit. Totesit, että M52:seen ei taida olla saatavilla mitään rakennussarjaa ja että bensakoneissa huohotin on sen verran turvassa imusarjan alla, jolloin riskiä ei olisi...

                    Joo, eli oisko kuitenkin aiheen aloittajalla syynä tuon pätkäajon ja äkillisen pakastumisen yhteisvaikutus, joka lisäsi huohottimen jäätymisriskiä oleellisesti. Ikäänkuin ovien lukot jäätyy autossani usein, juuri kun siirrytään plussakeleistä yön yli pakkaselle... toki sinne en ole ruiskutellut mitään jäänestoaineita vielä.. Eli mikäli tuo pitäisi paikkansa, paljon maantiellä liikkuvat autot ovat suht turvassa, koska konetila itsessäänkin käy jo sen verran kuumana, ettei paikallisia kylmiä kohtia ja huohotinjätettä pääse syntymään... Vaikuttanee myös öljyjen laatu ja vaihtovälit..
                    Last edited by Valkman; 13-01-2007, 11:35.

                    Comment

                    • seidltuning
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 1941
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by Spetke View Post
                      Kukas se sellainen sanoja on ettei bemarin bensakoneessa ole riskiä huohottimen jäätymiselle...?

                      Tuollainen osa = huohotin, kannattaa sitten ehdottomasti vaihta imusarjan alle:
                      näyttää vanhemman moottorin huohottimelta !!! tai ainaki letkut
                      G30 530e Sedan
                      E30 325i Cabriolet

                      Comment

                      • Spetke
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 3452
                        • Janakkala

                        #12
                        No en nyt kuitenkaan ole väittänyt koskaan missään etteikö ne voisi jäätyä. Toki kerroin oman mielipiteeni ettei M52 saa lämmitettävää huohotinta, kun taasen esim M54 on eristetty huohotin. Ja noikin ovat kaksi eri asiaa. Ja eiväthän nämä bensiini moottorit ole yhtä herkkiä jäätyilemään mutta kyllähän tuossakin tapauksessa ajetut kilometrit, öljyt / niiden vaihtoväli, keliolosuhteet ovat näköjään temppunsa tehneet.
                        Ja eiköhän se syy löydy hyvinkin pitkälti tukkoisesta vesi/öljy moska huohotin separaattorista, eikä niinkään pakkasesta.
                        Eli siis jos tämä kyseinen huohotin separaattori edes joskus viitsittäisiin uusia niin jäätymisriski pienenisi varmasti.
                        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                        Comment

                        • tero_v
                          BTCF Member
                          • Sep 2006
                          • 970
                          • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                          #13
                          juu täytyy se ihmeen separaattori etsiä tuolta käsiin, ku äsken käytin sitä niin taas ku öljykorkin aukas, niin siellä oli painetta, vaikka auto on ollu vuorokauden tallissa jossa lämmintä on +15 astetta...
                          E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                          650hp/850nm 1.8bar
                          1/4m 11.48s/208km/h
                          100-150km/h 2.01s
                          100-200km/h 6.99s


                          EX jatkeet:
                          e39 528 M-Sport -99
                          e36 318is "M-sport" -92

                          Comment

                          • tero_v
                            BTCF Member
                            • Sep 2006
                            • 970
                            • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                            #14
                            kertokaas että miten sen vi*** separaattorin saa tuolta käsiin? ei näy auton alta ja ilmanpuhdistin ja tehostajan säiliö on jo irti, mutta ei vaan näy kyseistä laitosta.... joytyyko tässä nyt irroittamaan imusarjan? sekin varmaan "helppo" homma...
                            E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                            650hp/850nm 1.8bar
                            1/4m 11.48s/208km/h
                            100-150km/h 2.01s
                            100-200km/h 6.99s


                            EX jatkeet:
                            e39 528 M-Sport -99
                            e36 318is "M-sport" -92

                            Comment

                            • Valkman
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2006
                              • 712
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by Spetke View Post
                              Ja eiköhän se syy löydy hyvinkin pitkälti tukkoisesta vesi/öljy moska huohotin separaattorista, eikä niinkään pakkasesta.
                              Eli kesälläkin voi mielestäsi noin käydä? Tietenkin voi, jos vaan mössöä löytyy sen verran. Tarkoitinkin, että yhteydessä tuon huohottimen tukkeutumisen kanssa pakkanen varmasti vaikuttaa asiaan... Ja pätkäajokin kolmantena osapuolena.

                              Katsotaan nyt kuitenkin, mitä Tero_v:llä oli loppujen lopuks ongelmana. Tottakai kertaalleen syntynyt paine saattoi loputkin moskat työntää huohottimeen ja näinollen ei enää sulattelu auta.
                              Last edited by Valkman; 13-01-2007, 19:28.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎