Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 m52b28tu öljyt tuli mäkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tero_v
    BTCF Member
    • Sep 2006
    • 970
    • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

    #31
    no nyt löytyi syy... separaattorista öljytikun putkeen lähtevä putki oli tukossa kun päästi paineilmaa, niin lensi kauhea mälli sieltä pihalle... separaattori oli (huom. oli ehjä) kunnes rupesin avaamaan sitä ja osa niistä klipsuista hajosi, no tuleepahan sekin uusi. ja se imusarjan irroitus oli turhaa

    alla on ohje m52b28tu koneen separaattorin pois ottoon/vaihtoon.

    1. ilmanpuhdistin kotelo ja siitä lähtevät putket kaasuläpälle pois.
    2. ohjaustehostimen öljysäiliö pois (parantaa näkyvyyttä separaattorille)
    3. kaasuläpän edessä oleva johtohässäkkä kotelo pois. ensin kaikki liittimet irti
    ja sitten kotelo irti (jos ei irroita liittimiä, niin ei saa sitä koteloa siirrettyä
    tarpeeksi sivuun).
    4. kaasuläppä irti. se on 4 pultilla kiinni imusarjassa, sitten kaasu vaijeri irti ja
    niin kaasuläppä jo lähteekin.
    5. ja nyt separaattori jo näkyykin. ensin separaattorista kaikki putket irti ja
    sen jälkeen ne 2 storx ruuvia irti, mitkä pitää separaattorin imusarjassa
    kiinni, sen jälkeen vaan separaattori pois.
    6. samalla kannattaa putsata koko huohotus järjestelmä. öljytikun putki on
    kiinni yhdellä pultilla sen jälkeen sen saa vain nostaa pois.

    omassa huohotus linja on tämän näköinen

    Last edited by tero_v; 14-01-2007, 19:23.
    E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
    650hp/850nm 1.8bar
    1/4m 11.48s/208km/h
    100-150km/h 2.01s
    100-200km/h 6.99s


    EX jatkeet:
    e39 528 M-Sport -99
    e36 318is "M-sport" -92

    Comment

    • tero_v
      BTCF Member
      • Sep 2006
      • 970
      • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

      #32
      laittakaas vielä kiristys momentteja imusarjalle, kaasuläpälle ja venttiili kopalle.

      imusarjassa näyttää olevan o-rengas tiiviste, niin se varmaan menee vanhalla tiivisteellä, ku putsaa pinnat ja heittää sekaan vähän tiiviste liimaa.

      edit: taidan tehdä huohotus linjaan sellaisen säiliön joka kerää tuota paskaa, niin ei pitäisi enää jäätyä. tai saahan noita ostettuakin.

      Last edited by tero_v; 14-01-2007, 20:25.
      E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
      650hp/850nm 1.8bar
      1/4m 11.48s/208km/h
      100-150km/h 2.01s
      100-200km/h 6.99s


      EX jatkeet:
      e39 528 M-Sport -99
      e36 318is "M-sport" -92

      Comment

      • Valkman
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 712
        • Helsinki

        #33
        Vaihda vaan samalla se o-rengaskin, jos pystyt odottelemaan... voi alkaa sekin ärsyttää jossain vaiheessa...

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #34
          Originally posted by tero_v View Post
          edit: taidan tehdä huohotus linjaan sellaisen säiliön joka kerää tuota paskaa, niin ei pitäisi enää jäätyä. tai saahan noita ostettuakin.

          Englannissa nuo on kovassa huudossa, en tosin tajua miksi.

          Kertokaa nyt miksei sitä voi vetää vaan ulkoilmaan putkella? Öljyt mäkeen ja käryt ilmaan, maailma pelastuu ja kone pysyy puhtaampana.

          Comment

          • mikko
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 1757
            • kotona

            #35
            Kertokaa nyt miksei sitä voi vetää vaan ulkoilmaan putkella? Öljyt mäkeen ja käryt ilmaan, maailma pelastuu ja kone pysyy puhtaampana.
            tokihan sen voi vetää ulkoilmaan, itselläki kerran jäätyny eikä kiinnosta toista kertaa lähteä siihen operaatioon

            letku ulkoilmaan ja kaasuläpälle menevä putki tukkoon.

            ainut että muistaa katsastukseen laittaa orkkis asetelmiin, suomen laissa huohotin ei saa mennä ulkoilmaan

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #36
              Originally posted by mikko View Post
              suomen laissa huohotin ei saa mennä ulkoilmaan
              Laissa? Tuskinpa vaan.
              ---

              Comment

              • Rampas
                Newbiemmer
                • Oct 2006
                • 15
                • Varkaus

                #37
                Separaattoreita ei tuntunu olevan Suomessa, joten puhdistus ja tarkastus.
                Menis ootellessa aikaa uuteen venttiilihässäkkään ja se ei maahantuojan mukaan ole helposti hajoava osa(toimimattomalla ei tietenkään ajeta ). Maahantuojan mukaan suurin ongelma on pätkäajo ja sen seurauksena "kylmäliman" muodostuminen huohotusjärjestelmään, myöskään eri versioita huohotuksesta ei ole eri maiden versioissa. Jotkut Bemussa käytetyistä öljyistä kuulemma ovat alttiita tälle "kylmälimalle", paikallinen huolto suositteli 0w-40 Castrollia, onko kellään kokemuksia/tietoa ???
                BMW 328i Touring, ketterä kauppakassi...

                Ja hauskan pitoon:
                KTM 990 SDR
                KTM 450 EXC

                Comment

                • jMh
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2005
                  • 167
                  • Napapiirin tuntumassa...

                  #38
                  Nyt sai oma "jossain vaiheessa" operaatio tämän topiikin takia lisää vauhtia.
                  Käytin tuon separaattorin osaksi auki ja sinapit+muut kuonat puhdistettu. En jaksanut taistella auki tuota alasäiliötä, mutta liuotinaineella sieltä tuntui irtoavan moskaa hyvin. Kuvassa näkyy tuo ylempi osa vekottimesta, joka pitää sisällään kalvon ja jousen. Separaattorin ja venttiilikopan välinen putki oli lähestulkoon täynnä limaa ja öljytikulle menevässä putkessa oli mustaa karstamaista tavaraa.

                  Tuo separaattorin pois saaminen olikin hieman kinkkisempi homma, mutta huomattavasti apuja sai kun löysäsi ilmanputsarin, ilmamassamittarin ja väliletkun pois. Itse separaattori oli kolmella M6 pultilla kiinni kannakkeessaan ja mahtui tulemaan alakautta pois.

                  Auto on tosiaan nyt pätkäajossa, josta myös ongelmana pakoputkeen kertyvä vesi joka helpottui hieman poraamalla vaimentimiin pienet reiät. Kansivikakin on tietysti mielessä kummitellut, mutta nesteitä ei koneesta häviä.
                  moottorissa on castrol 0w-40 öljyt, joiden vaikutusta asiaan en ala kommentoimaan.

                  kyseessä siis -97 mallinen 528.

                  Last edited by jMh; 16-01-2007, 00:33.
                  E46 330 xiA Touring M-Sport II 2002
                  Ex: E39 528i Touring 1997

                  Vikakoodien lukua ja nollausta roin ympäristössä.

                  Comment

                  • tero_v
                    BTCF Member
                    • Sep 2006
                    • 970
                    • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                    #39
                    Originally posted by Rampas View Post
                    Separaattoreita ei tuntunu olevan Suomessa, joten puhdistus ja tarkastus.
                    Menis ootellessa aikaa uuteen venttiilihässäkkään ja se ei maahantuojan mukaan ole helposti hajoava osa(toimimattomalla ei tietenkään ajeta ). Maahantuojan mukaan suurin ongelma on pätkäajo ja sen seurauksena "kylmäliman" muodostuminen huohotusjärjestelmään, myöskään eri versioita huohotuksesta ei ole eri maiden versioissa. Jotkut Bemussa käytetyistä öljyistä kuulemma ovat alttiita tälle "kylmälimalle", paikallinen huolto suositteli 0w-40 Castrollia, onko kellään kokemuksia/tietoa ???
                    jaa ei oo vai? just ainakin omaani hain uuden separaattorin joka on eristetty malli ja samalla ostin kaikki huohotus putket mallia eristetty ja vielä venttiilikopan tiivisteen. hinnaksi jäi jotain 150€
                    E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                    650hp/850nm 1.8bar
                    1/4m 11.48s/208km/h
                    100-150km/h 2.01s
                    100-200km/h 6.99s


                    EX jatkeet:
                    e39 528 M-Sport -99
                    e36 318is "M-sport" -92

                    Comment

                    • -PT-
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 580
                      • Rovaniemi

                      #40
                      Originally posted by tero_v View Post
                      no voi prkl... oon jo irroittanut imusarjan melkein. yhden tuen sain alhaalta irti, mutta toinen on hukassa ja imusarja ei lähde irti.... miten se separaattori on sitten kiinni, ku ite en sitä saanu mihinkään.

                      huomasin että imusarjan päällä olevan huohotus hässäkässä oleva putki oli halki alla olevaan kuvaan olen merkannut nuolella kyseisen osan ja piirsin siihen sen putken mitä tarkoitin (nuolella merkattu)

                      Sori OT mutta jos tämän kerran.
                      Mulla oli tuossa m52tu:ssa samainen letku halki juuri samasta kohtaa mihin nuoli osoittaa. Mikä letku tuo muuten on?
                      Peugeot 407 HDi 136 -04
                      Ex: E46 320i -00
                      Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7432
                        • Oulu

                        #41
                        Originally posted by jMh View Post
                        Separaattorin ja venttiilikopan välinen putki oli lähestulkoon täynnä limaa ja öljytikulle menevässä putkessa oli mustaa karstamaista tavaraa.
                        Jos toi itse separaattori ei ole ollut teillä tukoksen syynä, niin tulee mieleen kysyä että onko sitten helpompi saada irti vain ne letkut ja putsata ne, eikä siis alkaa repiin koko separaattoria irti ollenkaan?
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • tero_v
                          BTCF Member
                          • Sep 2006
                          • 970
                          • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                          #42
                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Jos toi itse separaattori ei ole ollut teillä tukoksen syynä, niin tulee mieleen kysyä että onko sitten helpompi saada irti vain ne letkut ja putsata ne, eikä siis alkaa repiin koko separaattoria irti ollenkaan?
                          itse kyllä suosittelisin putsaamaan samalla koko huohotuslinjan
                          E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                          650hp/850nm 1.8bar
                          1/4m 11.48s/208km/h
                          100-150km/h 2.01s
                          100-200km/h 6.99s


                          EX jatkeet:
                          e39 528 M-Sport -99
                          e36 318is "M-sport" -92

                          Comment

                          • jMh
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2005
                            • 167
                            • Napapiirin tuntumassa...

                            #43
                            Originally posted by tero_v View Post
                            itse kyllä suosittelisin putsaamaan samalla koko huohotuslinjan
                            Samaa mieltä.
                            Ainakin vanhemmassa moottorityypissä pelkkien letkujen irroittaminen on vaikeampaa kuin ottaa koko paketti letkuineen pois. Venttiilikopalle menevän letkun separaattorin puoleinen liitin oli tiukka saada pois, vaikka osat olivat jo kädessä.
                            E46 330 xiA Touring M-Sport II 2002
                            Ex: E39 528i Touring 1997

                            Vikakoodien lukua ja nollausta roin ympäristössä.

                            Comment

                            • tero_v
                              BTCF Member
                              • Sep 2006
                              • 970
                              • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                              #44
                              no nyt on taas bemu kovassa ajossa... osia vaihdettiin. eristetty separaattori ja kaikki huohotus putket vaihdettiin eristettyihin ja venttiilikopan tiiviste. samalla vaihdoin ohjaustehostajan öljyt sopiviksi kylmiin oloihin, ettei sieltäkin tuu tiivisteet/öljyt pihalle. siinä samalla asensin säteilylämmittimen ja sisähaaroitus-sarjan. ei edes vuoda mistään öljyä, ku ei jää lammikoita
                              vähän vielä haisee palanut öljy, mutta eikö se sieltä pakosarjan ja putken tuntumasta aikanaan pala pois... noh. auto pelaa ja omistaja on 400€ köyhempi.
                              E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                              650hp/850nm 1.8bar
                              1/4m 11.48s/208km/h
                              100-150km/h 2.01s
                              100-200km/h 6.99s


                              EX jatkeet:
                              e39 528 M-Sport -99
                              e36 318is "M-sport" -92

                              Comment

                              • ROne
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2004
                                • 468
                                • 90850

                                #45
                                Huohotinlinjan puhdistus ilmeisesti edessä 528 e39 -96

                                Näin minulla:
                                Illalla töistä kotiin n. klo 22. Pakkasta -27 astetta, auto toimi moitteettomasti. Aamulla pakkasta 20 astetta vähemmän, tunti lämmössä ja käyntiin. Kierrokset heti hyppäsi 3 tonniin ja sammutin välittömästi. Uusi startti ja sama homma, mutta kierrokset laski pian normaaliksi. Tällöin käynti täristi että koko auto heilui. Hieman kaasua ja putkesta öljyn hajuista pakokaasua. Konepelti auki ja korviin kantautui "rahan ääni", motti kävi miten sattui.:think
                                Sammutus ja öljyntäyttökorkki auki, jolloin paine suhahti pois. Auto talliin ja lokilämppäri päälle sekä sisätilan lämppäri tohottamaan imusarjan ja ohjaustehostimen väliin, kohti separaattoria, konepeittoa hieman kiinni. Tunti lämpöä ja taas pelittää, toistaiseksi.
                                Luultavasti tuo julmettu lämpötilan vaihtelu laukaisi tukkeutumisen. Autolla ajetaan kyllä ihan kohtalaisia siivuja päivittäin.
                                sigpic
                                e24 635csi

                                Ex e39 530i touring
                                Ex e36 325i coupe ratalelu
                                Ex e21 "323i" M50B2X with HOLSET
                                Ex e39 528i
                                Ex e36 320i
                                Ex e36 "328i" cab Individual
                                Ex e46 330xi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎