Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 m52b28tu öljyt tuli mäkeen

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Epsen
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 39

    #76
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Nyt näkyy toi vaalee töhnä erittäin selvästi. Kerrotko vielä mitkä öljyt oli koneessa?
    Mobil 1 0W-40 öljyt on koneessa, ajettu vain 2-3tkm öljynvaihdon jälkeen.

    Menen nyt yrittämään tuota huohottimen venttiilikopan päähän tulevaa putkea irti.

    Comment

    • jMh
      Bimmer Rookie
      • Feb 2005
      • 167
      • Napapiirin tuntumassa...

      #77
      Originally posted by Epsen View Post
      Mobil 1 0W-40 öljyt on koneessa, ajettu vain 2-3tkm öljynvaihdon jälkeen.

      Menen nyt yrittämään tuota huohottimen venttiilikopan päähän tulevaa putkea irti.
      Tuota töhnää vaikutti kyllä olevan sen verran paljon, että suosittelen koko huohotinsysteemin puhdistusta. Tästä topiikista löytyy ohjeita tuohon ja lisääkin tarvittaessa kerrotaan.
      E46 330 xiA Touring M-Sport II 2002
      Ex: E39 528i Touring 1997

      Vikakoodien lukua ja nollausta roin ympäristössä.

      Comment

      • Epsen
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 39

        #78
        Irroitin tuon yläputken, aika hyvin sielä näyttäisi olevan mönjää. Tässä muutama kuva:




        Ei se tuosta kohtaa tukossa ole, mutta epäilemättä sitä on voinut kertyä tuonne alemmas enemmän ja tehdä tukoksen sinne. Paineventtiili tai tuo putki sieltä öljytikulle voi olla ihan soossissa. Näyttää olevan aika hankalassa paikassa tuolla imusarjan alla tuo venttiili, että ei sitä ihan tosta äkkiseltään sieltä nykäse. Tosiaan tuo ohjaustehostimen säiliö täytyy vähintään irrottaa, että sinne pääsee käsiksi. Täytyy hoitaa muita asioita tässä välissä, mutta yritän myöhemmin repiä lisää osia irti. Saisi vain olla hieman lämpimämpää ulkona!

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7456
          • Oulu

          #79
          Tässä vastaavaa ongelmaa puitu Ruotsissa:


          Tuon keskustelun Pietarsaaressa asuvalla suomalaisella aloittajalla (525i -01 M54-koneella) myös tullut öljyä venttiilikopan tiivisteen välistä 2006 tammikuussa. Vaihdattanut sitten merkkiliikkeessä eristetyt huohottimen osat ja siitä huolimatta sama toistunut 3-4 viikon päästä! Ko. auto oli myyty uutena Ruotsissa, eikä siinä silti ollut eristettyä huohotinta asennettuna.
          Last edited by Petri.Kekkonen; 29-01-2007, 12:41.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • tero_v
            BTCF Member
            • Sep 2006
            • 972
            • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

            #80
            itse ainakin rupean tarkkailemaan öljykorkkia, että miten sitä kertyy ja välillä on tullu näytettyä rajotinta tien päällä, jos vaikka linja putsaantuis... ja taidan mobilit vaihtaa castrolliin jos se olisi parempaa öljyä
            E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
            650hp/850nm 1.8bar
            1/4m 11.48s/208km/h
            100-150km/h 2.01s
            100-200km/h 6.99s


            EX jatkeet:
            e39 528 M-Sport -99
            e36 318is "M-sport" -92

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #81
              Originally posted by tero_v View Post
              itse ainakin rupean tarkkailemaan öljykorkkia, että miten sitä kertyy ja välillä on tullu näytettyä rajotinta tien päällä, jos vaikka linja putsaantuis... ja taidan mobilit vaihtaa castrolliin jos se olisi parempaa öljyä
              Täytyy itsekin alkaa tarkkailemaan korkkia.. Öljy tuossa taitaa olla ainakin osasyyllinen ongelmaan, en oikein tajua mitä tuo valkoinen aine edes on. Minulla on öljyinä ennen ollut Shell Helix Ultra 5W40 ja nyt Castrol Magnatec 5W-40 (vaihdettu lokakuussa). Ei kai kaikki töhnäiset koneet ole Mobilin öljyillä?
              E39 528iA

              Comment

              • suffeli
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 559
                • JKL

                #82
                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Tässä vastaavaa ongelmaa puitu Ruotsissa:


                Tuon keskustelun Pietarsaaressa asuvalla suomalaisella aloittajalla (525i -01 M54-koneella) myös tullut öljyä venttiilikopan tiivisteen välistä 2006 tammikuussa. Vaihdattanut sitten merkkiliikkeessä eristetyt huohottimen osat ja siitä huolimatta sama toistunut 3-4 viikon päästä! Ko. auto oli myyty uutena Ruotsissa, eikä siinä silti ollut eristettyä huohotinta asennettuna.
                Itellä ei oikein tuo ruotsi suju, mutta jos asiat on noin, niin mistähän tässä oikein on kysymys?!? Onko kyseessä vain harvinainen sattuma eli "väärät" öljyt + poikkeuksellinen keli (=suomalainen keli: lämpötilat vaihtelee rajusti ja välillä kovia pakkasia) + tietynlainen ajotapa (=lyhyttä ajoa kylmällä koneella)??? Panee vaan miettimään, kun tälläkin foorumilla on paljon M52-koneen omistajia ilman mitään eristyksiä tai lämmityksia, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia.
                ------
                G31 530d

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7456
                  • Oulu

                  #83
                  Originally posted by suffeli View Post
                  Panee vaan miettimään, kun tälläkin foorumilla on paljon M52-koneen omistajia ilman mitään eristyksiä tai lämmityksia, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia.
                  Tuolla ruotsalaisten keskusteluissa joku päätteli että nämä ongelmat keskittyy vuosimallien '00-'01 M54-koneisiin. Ilmeisesti kuitenkin myös M52TU on yhtälailla vaarassa, koska rakenne lienee näiltä osin sama...? Toisaalta Espen:in auto oli -96.... :think

                  Originally posted by suffeli View Post
                  + tietynlainen ajotapa (=lyhyttä ajoa kylmällä koneella)???
                  Olihan tuolla noita ongelmia ollut ihmisillä jotka ajaa 10 km maantieajoa ja jopa työkseen pitkää matkaa. Eli ei ihan suoraa yhteyttä voi tuosta ajotavasta kai vetää. Kuitenkin ainakin parilla oli öljyt tullu ulos sen jälkeen kun auto oli seisonut ajamatta vuorokauden tai enemmän ja sitten lähteneet.


                  Kattelin äsken lämmöt myös töistä ruokakaupan kautta kotiin ajellessa (myös reilu 5 km), ja sain nouseen lämmöt 90°c asti. Viisarimittari oli silloin ihan pystysuorassa. Pakkasta on vain -13°c.

                  Mulla öljyt siis syksyllä vaihdetut Castrol Edge Sport 0W-40, ajettu muutama tuhat sen jälkeen (kaikki vihreät palaa vielä). Ajo enimmäkseen 5-10 km pätkää. Tältä näytti korkki tänään:



                  Jonkinverran, mutta kuitenkin paljon vähemmän limaa/töhkää kuin Espen:in tän aamun kuvassa oli.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 29-01-2007, 16:24.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #84
                    Originally posted by TJJ View Post
                    en oikein tajua mitä tuo valkoinen aine edes on
                    Vettähän se on. Kosteus tiivityy kylmään koneeseen ja sekoittuu öljyyn. Tuo 10km päivittäinen ajo ei riitä kuumentamaan konetta niin paljoa, että kosteus haihtuisi öljystä. Tuota kun kertyy putket täytee ja aamulla paljon pakkasta niin jäässähän se putki on ja öljyt mäkeen. Käykääs ajamassa pidempi moottoritie lenkki ja katsokaa sitten korkkiin. Se, että moottorin veden lämpö on n.90astetta, ei riitä, vaan öljynkin pitäisi ehtiä kuumenemaan myös ja se vaatiikin jo pidempää ajoa.

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7456
                      • Oulu

                      #85
                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Se, että moottorin veden lämpö on n.90astetta, ei riitä, vaan öljynkin pitäisi ehtiä kuumenemaan myös ja se vaatiikin jo pidempää ajoa.
                      Tästä tuli jo aiemmin mieleen että oispa hienoo jos ois autossa M5-mittaristo niin ois sen turhan kulutusmittarin paikalla öljynlämpömittari. Ei tarttis alkaa mitään tarvikemittaria asenteleen.

                      Toinen mitä tossa mietin että oisko se nyt niin ylivoimaista saada väkerrettyä tuohon systeemiin joku hallitumman paineen ulostamisen mahdollistava ylipaineventtiili? Siis että vaikka huohotin jäätyiskin niin ei nyt kuitenkaan puhaltais öljyjä ulos sieltä venttiilikopan tiivisteestä. Kun eihän tuo huohottimen jäätyminen muuten olisi niin fataali homma kuintenkaan. Sit jos ois vielä joku mittari/varoitusvalo josta näkis millon alkaa painetta muodostua öljytilaan niin vois vähän ennakoida tilannetta. Ei kai tuolla tavallisesti juuri painetta ole?
                      Last edited by Petri.Kekkonen; 29-01-2007, 16:33.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #86
                        Tuossa kuva minun korkista, tuo korkin yläosa on puhdistettu viikonloppuna, täytyy tarkkailla miten äkkiä siihen kertyy töhnää. Kosteutta (vesipisaroita) tuolla kyllä oli.

                        E39 528iA

                        Comment

                        • 5er
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2005
                          • 208
                          • Savo

                          #87
                          Tässä kuva omasta koneesta:


                          Öljyt on Mobilen, ajettu vajaat 25tkm ja vaihdettu 10/05.
                          Seuraavaksi voisi kokeilla Teboilin tai Castrollin öljyjä.
                          ex E60 530iA -07 M-Sport
                          ex E39 528iA -99

                          Comment

                          • SledgeHammer82
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1651
                            • Pk-seutu

                            #88
                            Huhhuh minkänäköisiä öljykorkkeja. Viime talvena meinasin paskoa housuihin kun m20-koneen öljytikun päässä oli vähän majoneesia, pelkäsin jo että kansi meni kun jäähdytysnestettäkin hävisi autosta. Majoneesi hävisi reippaamman motarisession jälkeen. Eipä sekään ilmeisesti sitten niin vakavaa ollut.

                            Sitten astiaan. Onko majoneesi-m52:sten omistajilla autot lämpimässä tallissa/pihalla/kylmässä tallissa vai missä? Suvussa nimittäin yksi m52b25, joka yöpyy lämpimässä tallissa ja ajo pääosin muutaman kilometrin pätkäajoa. Tällä käytöllä majoneesia ei ole näkynyt.

                            Comment

                            • jMh
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2005
                              • 167
                              • Napapiirin tuntumassa...

                              #89
                              Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                              Huhhuh minkänäköisiä öljykorkkeja. Viime talvena meinasin paskoa housuihin kun m20-koneen öljytikun päässä oli vähän majoneesia, pelkäsin jo että kansi meni kun jäähdytysnestettäkin hävisi autosta. Majoneesi hävisi reippaamman motarisession jälkeen. Eipä sekään ilmeisesti sitten niin vakavaa ollut.

                              Sitten astiaan. Onko majoneesi-m52:sten omistajilla autot lämpimässä tallissa/pihalla/kylmässä tallissa vai missä? Suvussa nimittäin yksi m52b25, joka yöpyy lämpimässä tallissa ja ajo pääosin muutaman kilometrin pätkäajoa. Tällä käytöllä majoneesia ei ole näkynyt.
                              Oma kärry asustelee ihan ulkosalla.
                              Kyllähän tuo tallissa pitäminen varmaan vaikuttaa, eihän tuossa moottori ehdi paljon pakkasen puolella käydä ja näin ei muodostu lämpötilan vaihteluista johtuvaa kosteutta.
                              E46 330 xiA Touring M-Sport II 2002
                              Ex: E39 528i Touring 1997

                              Vikakoodien lukua ja nollausta roin ympäristössä.

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                #90
                                Originally posted by 5er View Post
                                Öljyt on Mobilen, ajettu vajaat 25tkm ja vaihdettu 10/05.
                                Seuraavaksi voisi kokeilla Teboilin tai Castrollin öljyjä.
                                Eikö ne öljyt kannattaisi vaihtaa edes joka vuosi?

                                On kyllä jäätäviä kuvia monella, itse kuolisin vitutukseen jos oma öljykorkki näyttäisi tuolta.

                                Helpoin keino välttää tuo öljyjen lento mäkeen on vain ajaminen. Ainkin pakkasilla kannatisi käydä ajamassa hiukan pidempiä lenkkejä, että sulaa tuo majoneesi. Toisaalta, jos se ajaminen on niin kamalaa ja aikaa vievää, niin voihan sinne konehuoneeseen rakentaa vaikka kuumailmapuhaltimen pitämään letkut sulina...

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎