Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 m52b28tu öljyt tuli mäkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    #61
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    No ihan yhtä vähän minä tajuan niitä jotka säilöö niitä oikeita autojaan tallissa ja ajaa noilla Sorsilla/Variksilla/yms. ettei vaan auto kulu...
    Nooh, tuo Corsajuttu nyt oli vain tuollainen sivukommentti ja tietenkin henk. koht. mielipide. Sen ajamisen ilon Bemarin ratissa kyllä itse aistin paremmin kun välillä väännän jollakin paskalla. Jokainen tavallaan ja autojahan nämä vain on.

    Huomatkaa se asiaosuus eli: Välillä lämpimälle koneelle kenkää niin ei huohottimet jäädy, pätee joka merkkiin ja malliin.
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7455
      • Oulu

      #62
      Originally posted by Kentsu View Post
      Huomatkaa se asiaosuus eli: Välillä lämpimälle koneelle kenkää niin ei huohottimet jäädy, pätee joka merkkiin ja malliin.
      Muuten tulisi kyllä näin tehtyä mutta kun ei oo pitoa juuri koskaan. Eilen viimeksi loppu kolmosella 110 vauhdissa pito (ja sitämyötä uskallus) motarilla kun yritti kiihdyttää. Toivottavasti pidemmät (reilu 2h) maantieajelut edes välillä auttaa myös.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • WarHead
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 774

        #63
        Murtuva letku

        Originally posted by -PT- View Post
        Sori OT mutta jos tämän kerran.
        Mulla oli tuossa m52tu:ssa samainen letku halki juuri samasta kohtaa mihin nuoli osoittaa. Mikä letku tuo muuten on?
        -Jokin huohotinletku se on ja itellä oli myös juuri tuosta merkitystä paikasta halki. Merkkiliikkeen tiskiltä ei sitä löydy, eikä edes realOem:stä, mutta kävelin varaosaliikkeeseen ja nappasin vahvistettuapolttoaineletkua samalla sisämitalla ja veivasin paikalle.
        Ihmeellisintä tosiaan on se, ettei tälle putkelle löydy osanumeroa.
        E91 335iAT -08

        -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

        Comment

        • Rapamaha
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 683
          • -

          #64
          Originally posted by WarHead View Post
          Ihmeellisintä tosiaan on se, ettei tälle putkelle löydy osanumeroa.
          Tai ei osata etsiä - osa noista letkuista on ns. metritavaraa BMW-varaosatiskilläkin.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #65
            m52TU moottorissa huohotinputki on muovia ja kiinni kartiopikaliitoksella jolloin mitkään klemmarikiristeiset letkut ei käy.

            Comment

            • WarHead
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 774

              #66
              Originally posted by Hemi View Post
              m52TU moottorissa huohotinputki on muovia ja kiinni kartiopikaliitoksella jolloin mitkään klemmarikiristeiset letkut ei käy.
              Kylläse pois temmottu putki vaikutti enemmän kumilta kuin muovilta... Sen verta tiukka tuli uudellakin letkulla, ettei tarvinnut muuta kuin jo alkuperäiset letkunpäissä olleet pikaliittimet (klemmari-malliset) napsauttaa paikalleen. Vaihdettu putki paljo jämäkämpi ku alkuperäinen.

              RAPAMAHA : Mainitsivat merkkiliikkeessä, että metritavarana putkea saa, muttei just sillo sattunu oleen hyllyssä; aikovat tilata ja soittaa perään, eipä oo kuulunu puhelua puoleen vuoteen...
              E91 335iAT -08

              -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

              Comment

              • -PT-
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 580
                • Rovaniemi

                #67
                Jep. Mie laitoin myös hieman paksumpi seinämäistä letkua ja yritin laittaa sitä letkua vielä vähän väljemmin. Oli kyllä ihmeen tiukale vedetty se alkuperäinen letku .
                Last edited by -PT-; 27-01-2007, 09:35.
                Peugeot 407 HDi 136 -04
                Ex: E46 320i -00
                Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                Comment

                • tero_v
                  BTCF Member
                  • Sep 2006
                  • 972
                  • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                  #68
                  -Jokin huohotinletku se on ja itellä oli myös juuri tuosta merkitystä paikasta halki. Merkkiliikkeen tiskiltä ei sitä löydy, eikä edes realOem:stä, mutta kävelin varaosaliikkeeseen ja nappasin vahvistettuapolttoaineletkua samalla sisämitalla ja veivasin paikalle.
                  Ihmeellisintä tosiaan on se, ettei tälle putkelle löydy osanumeroa.


                  ylemmän kuvan putki no:7 on etsimäsi putki ja löytyy bmw tiskiltä, ku itse juuri sen hain.
                  E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                  650hp/850nm 1.8bar
                  1/4m 11.48s/208km/h
                  100-150km/h 2.01s
                  100-200km/h 6.99s


                  EX jatkeet:
                  e39 528 M-Sport -99
                  e36 318is "M-sport" -92

                  Comment

                  • suffeli
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2004
                    • 559
                    • JKL

                    #69
                    Hain autoni eilen korjaamolta ja lämmitintä ei vielä laitettu. Ideana oli, että laitetaan bemarin lämmitin, joka on kuulemma maksanut jotain 30-40e. Sitten selvisi, että bemari on huomannut kovan kysynnän ja tehnyt pienen hinnan korotuksen eli nyt se maksaa 127e. En tiedä mitä kaikkea pakettiin sisältyy, mutta kuulemma lämmitin, letkuja ja piuhoja jne. Tämä on siis sama paketti jota käytetään dieseleissä. Ehkä siksi mm. TJJ ei löytänyt sille osanumeroa. Toinen ajatus oli, että käytetään pösön lämmitintä joka maksaa sen 40e. Kävi kuitenkin niin, että pösön lämmitin on 2mm liian pieni tai iso.

                    Summasummarum: bemarin oma lämmitin maksaa asennuksineen n.230e. Harvassa BENSA bemarissa tätä lämmitintä löytyy, mutta todistetusti useasta on tullut öljyt pihalle. Jos näin käy, niin korjaus maksaa n.500e. Mitähän tässä tekisi....

                    Onko tässä nyt mitään niksi-pirkka tyylistä kikkaa? Missä olosuhteissa sitä töhnää kertyy sinne putkiin ja poistuuko se sieltä millään muulla kuin purkamalla? Esim. jos heitän välillä 200km matkoja, niin poistuuko töhnät tällaisella matkalla? Pystynkö helposti selvittämään, että onko putkissa töhnää vai ei?
                    ------
                    G31 530d

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #70
                      Originally posted by suffeli View Post
                      Mitähän tässä tekisi....

                      Onko tässä nyt mitään niksi-pirkka tyylistä kikkaa?
                      No se suoraputki vaan pihalle (3€) ja suodatin päähän (5€). Varmasti toimiva ratkaisu ja helppo puhdistaa välillä jos tarpeen.

                      Miksi tuo m52b28tu tekee tuollaista töhnää? Mulla m30b28 ja putki suoraan ulos. Se putki on aina ihan kuiva, ei siellä mitään ole. Johtuuko tuo tosiaan siitä, että en koskaan aja lyhyttä matkaa?

                      Comment

                      • Kentsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1397
                        • Tuusula

                        #71
                        Originally posted by suffeli View Post
                        Missä olosuhteissa sitä töhnää kertyy sinne putkiin ja poistuuko se sieltä millään muulla kuin purkamalla? Esim. jos heitän välillä 200km matkoja, niin poistuuko töhnät tällaisella matkalla? Pystynkö helposti selvittämään, että onko putkissa töhnää vai ei?
                        Kaikissa niissä huohotin tukossa -tapauksissa mitä olen lukenut on ajettu pääosin "pätkäajoa", eli jatkuvasti sellaista että moottoria ei juuri käytetä normaalissa käyntilämpötilassa. Jos "töhnää" ei ole öljykorkin sisäpuolella niin tuskin sitä on myöskään muualla. Olen omassakin M52B25:ssä huomannut tuotä töhnää joskus öljykorkissa, mutta se poistui häiritsemästä mieltä pienellä polkemisella ja terveemmällä ajosyklillä.

                        E: Eli tuon kuvan kaltainen moska aiheuttaa syytä huoleen:
                        Last edited by Kentsu; 27-01-2007, 15:45. Reason: Kuvan copy
                        Ex: 523iA '97, 520iA '89
                        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #72
                          Originally posted by Kentsu View Post
                          Kaikissa niissä huohotin tukossa -tapauksissa mitä olen lukenut on ajettu pääosin "pätkäajoa", eli jatkuvasti sellaista että moottoria ei juuri käytetä normaalissa käyntilämpötilassa. Jos "töhnää" ei ole öljykorkin sisäpuolella niin tuskin sitä on myöskään muualla. Olen omassakin M52B25:ssä huomannut tuotä töhnää joskus öljykorkissa, mutta se poistui häiritsemästä mieltä pienellä polkemisella ja terveemmällä ajosyklillä.
                          Tutkin autoni öljykorkkia ja siinä oli joissain kohdissa n. 1mm kerros sellaista ruskeaa, lähinnä vaseliinia muistuttavaa ainetta, korkin reiässä sitä ei ollut. Onko tuo sitä huohotinta tukkivaa töhnää vai normaalia töhnää?
                          E39 528iA

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4629
                            • Tampere

                            #73
                            noniin tulipa tuossa sitten tutkittua tuo oma pirssi ja siinä öljyt olivat tulleet öljytikunputken alapäästä ja venttiilikopan tiivisteen välistä.. tulpanreijät täynnä öljyä.. =(

                            no kävin hakemassa kaupasta kaksi 10mm letkun jatkopalaa ja 1,5m 10mm reijällä olevaa putkea. Otin kääsuläpältä lämpimän veden kierron pois ja jatkoin putkia. Putken vedin kulkemaan huohottimen kyljessä ja varmistin nippusiteillä että putket ovat yhdessä.. luulisi tuon moottorinnesteen pitävän putket sulana..
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • Epsen
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2005
                              • 39

                              #74
                              Moro,

                              tulipa itselläkin sitten todennäköisesti sama ongelma. Puski oljyt pihalle pakosarjan päälle venttiilikopan tiivisteestä. Säikähdin jo kannentiivisteen olevan paskana, kun jäähdytysnesteen pintakin oli alhainen. Öljytikusta öljy näyttäisi olevan kuitenkin normaalia ja jäähdytysneste vaikuttaa normaalilta.

                              Kuvia tapahtuneesta:





                              Auto on BMW 523iA -96, ajettu 210tkm. Pääosin ajo on ollut pätkäajoa töihin ja takaisin, noin 12km / siivu.

                              Koitan seuraavaksi ruveta irroittelemaan huohottimen putkia ja varmistamaan huohottimen vuodon syyksi. Tarvitsen siis varmuudella uuden venttiilikopan tiivisteen. Täytyykö muita osia uusia, vai riittääkö puhdistus? Pystyykö tätä työtä tekemään kokemanton itse, vai onko syytä kääntyä suosilla korjaamon puoleen? Aikaa räpeltää minulla olisi juuri nyt, kun olen lomilla.

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7455
                                • Oulu

                                #75
                                Nyt näkyy toi vaalee töhnä erittäin selvästi. Kerrotko vielä mitkä öljyt oli koneessa?

                                Kunhan tästä päivänvaloa alkaa olla käyn kuvaa oman öljynkorkin. Tän päivän työmatkalla (~10min/5km) kone kerkes lämmetä +72°c kun OBC:ta kattelin. Lähtölämpö -22 astetta ulkona ja noin 0°c moottorissa.
                                Last edited by Petri.Kekkonen; 29-01-2007, 16:20.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎