Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vettä takajalkatilassa E39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jouskari318is
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 215
    • Tampere

    Originally posted by Turin View Post
    Oli kylläkin raitisilmasuod. koteloiden vedenpoistotkin täysin tukkeessa! Tiedä sit mistä kautta vedet tulleet sisälle...
    Mullakin vettä takajalkatilassa e39ssä, korjasin takaovipahvit, joissa oli paljon puhuttu tyyppivika. Kuivasin sisukset ja luulin että homma OK. Kynnykset on nyt kaikki kuivana vaikka vettä sataa, mutta silti ilmestyi taas takajalkatilaan vettä, myös edessä on jonkun verran kosteutta, mulla se vesi valuu pääosin taakse kun parkkipaikka on sopivasti kallellaan. Sitten tarkistin nuo raitisilmansuodattimen putket ja ne oli tosiaan täynnä lehtisilppua ja tukossa; voiko tuota kautta tosiaan tulla vettä niin paljon sisälle? Onko jollain tuo oikeasti ollut syy veden sisälle tuloon? Nyt nuo putket on putsattu, täytyy kohta taas alkaa kuivatusprojekti, saas nähdä mistä tulee seuraavaksi vettä sisälle...

    EDIT: Mainittakoon vielä että kattoluukkua ei ole.

    Comment

    • mikron
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 2170
      • Himas

      Originally posted by jouskari318is View Post
      Mullakin....
      Kuskin puolen raikkarin alla missä on jarrunestesäiliö on vedenpoistoaukko syvennyksen pohjassa. Jos raikkarin sivussa oleva reikä on tukossa, pääse vesi muistaakseni tuohon syvennykseen ja tulvii rintapellin rei'istä kuskin jalkatilaan. Näin oli ainakin itsellä vanhemmassa koliysissä.
      F11 530dA xDrive M-sport -13
      Ex:E39 525i Touring M-sport -03
      Ex: E38 740iA -98
      Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
      Ex: E39 523i -96
      Ex: E34 520i -89

      Comment

      • jouskari318is
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 215
        • Tampere

        Originally posted by mikron View Post
        Kuskin puolen raikkarin alla missä on jarrunestesäiliö on vedenpoistoaukko syvennyksen pohjassa. Jos raikkarin sivussa oleva reikä on tukossa, pääse vesi muistaakseni tuohon syvennykseen ja tulvii rintapellin rei'istä kuskin jalkatilaan. Näin oli ainakin itsellä vanhemmassa koliysissä.
        Ok, kiitos tiedosta, no ei auta kun toivoa että mun e39 on nyt 'vesitiivis', kun nuo reiät on taas auki...

        Comment

        • mikron
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 2170
          • Himas

          Originally posted by jouskari318is View Post
          Ok, kiitos tiedosta, no ei auta kun toivoa että mun e39 on nyt 'vesitiivis', kun nuo reiät on taas auki...
          Kato suosiolla sinne kuskinpuolen raikkarin alle. Voi olla puolillaan vettä.
          F11 530dA xDrive M-sport -13
          Ex:E39 525i Touring M-sport -03
          Ex: E38 740iA -98
          Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
          Ex: E39 523i -96
          Ex: E34 520i -89

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9138
            • Oulu

            Siellä raitisilmakoteloiden alla olevissa laareissa on pohjalla tyhjennysreikä, jota voi olla hankala nähdä. Laarit kannattaa puhaltaa paineilmalla puhtaaksi. Raitisilmakotelon asennuksessa kannattaa olla myös tarkkana, että reuna tulee laitettua tuulilasin alamuovin alle. Muuten tuulilasilta vesi valuu saumasta suoraan sinne laariin.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • jouskari318is
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 215
              • Tampere

              Kiitosta vinkeistä, eli totta tosiaan siellä raitisilmansuodattimen kotelon alla on kaksi laaria, jotka voi mennä tukkoon: se kaukalo missä on tuulilasinpyyhkijän moottori, sekä sen alla oleva isompi tila missä jarrutehostin, molemmissa on siis rööri mistä vesi lähtee pois.

              Tuulilasinpyyhkijän moottorin tilasta menee reikä tuohon isompaan tilaan, ja se oli minulla tukossa... Eli siinä oli vielä ainakin yksi mahdollisuus mikä on voinut vuotoa kabiiniin aiheuttaa. Testailin letkulla että nyt vedet virtaa hyvin paikasta toiseen. Tukkeena reiässä oli lehtiä sekä havunneulasia, eli nuo pitäisi muistaa aika ajoin putsata.

              Comment

              • Bimist
                Newbiemmer
                • Apr 2012
                • 20
                • Kuopio

                RCA-johdon veto paljasti vesivahingon myös mun e39:ssä eilen. Takaovien ovipahvien alareunasta jäi sormiin mustaa paskaa, joka siis on varmasti veden mukana ovipahvin välistä tullut. Ei siis liene epäilystä, mistä vesi on tullut. Ja eilisen sateen jäljiltä oli pisaroita oven alareunassa. Oven avaamalla *lori-lori-lori* vesi tuli pois oven sisältä vaikka sateesta oli aikaa 30min-1 tunti.

                Täytyy nyt sanoa tän threadin lukastuani, että tuntuu vähän oudolta, että niin sanotusti hoidetaan oiretta liimaamalla kosteudensulku/äänieristemuovi tilanteita varten joissa vesi on jo kerääntynyt oven pohjalle ja valuu oven pohjalla olevan kaukalon reunojen yli. Eikö olisi hyvä joko estää tehokkaammin veden pääsy oven sisään tai edesauttaa sen pois pääsyä, ihan vaikkapa poraamalla oveen isommat vedenpoistoreiät.

                Voi tietenkin myös olla, etten täysin tiedä ongelman luonnetta, koska en ole vielä ovipahvia irrottanut ja nähnyt ovea sisältä. Eri asia jos harmaan "solumuovilevyn" tehtävä on olla tiiviste ja vedenohjain.

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1835
                  • Kotona/Poissa

                  Originally posted by Bimist View Post
                  RCA-johdon veto paljasti vesivahingon myös mun e39:ssä eilen. Takaovien ovipahvien alareunasta jäi sormiin mustaa paskaa, joka siis on varmasti veden mukana ovipahvin välistä tullut. Ei siis liene epäilystä, mistä vesi on tullut. Ja eilisen sateen jäljiltä oli pisaroita oven alareunassa. Oven avaamalla *lori-lori-lori* vesi tuli pois oven sisältä vaikka sateesta oli aikaa 30min-1 tunti.

                  Täytyy nyt sanoa tän threadin lukastuani, että tuntuu vähän oudolta, että niin sanotusti hoidetaan oiretta liimaamalla kosteudensulku/äänieristemuovi tilanteita varten joissa vesi on jo kerääntynyt oven pohjalle ja valuu oven pohjalla olevan kaukalon reunojen yli. Eikö olisi hyvä joko estää tehokkaammin veden pääsy oven sisään tai edesauttaa sen pois pääsyä, ihan vaikkapa poraamalla oveen isommat vedenpoistoreiät.

                  Voi tietenkin myös olla, etten täysin tiedä ongelman luonnetta, koska en ole vielä ovipahvia irrottanut ja nähnyt ovea sisältä. Eri asia jos harmaan "solumuovilevyn" tehtävä on olla tiiviste ja vedenohjain.
                  Minulla on toinen teoria tuosta veden kertymisestä takaoven kynnyksen päälle. Luulen nimittäin, että pesussa ja sateella vesi kulkeutuu oven ja korin välisen sauman takareunasta rakoon. Ja koska oven tiivisteen taka-alanurkassa oleva rako ei riitä poistamaan vettä, se kerääntyy oven sisemmän ja ulomman tiivisteen väliin.

                  Jos oven siään pääsisi vettä, pitäisi ikkunan alareunan tiivisteen olla tosi huonossa kunnossa. Lisäksi pitäisi vielä oven tyhjennysreikien olla tukossa, ja kosteussulkumuovin osittain irti.

                  Ja mikäli näin jossain yksilössä olisi, pitäisi ovea heilutellessä kuulua selvä veden hölskyminen, koska vettä olisi oven sisällä about ämpärillinen.

                  Mikäli olen päätellyt oikein, ei kosteusulkuun tarvitse korjausta, vaan oven ulkotiivisteen takanurkan poistorakoa vaan pitäisi avartaa veden poistumisen nopeuttamiseksi.
                  Last edited by Havis; 12-06-2012, 20:15.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • Robi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 7606
                    • Vantaa

                    Originally posted by Havis View Post
                    Minulla on toinen teoria tuosta veden kertymisestä takaoven kynnyksen päälle. Luulen nimittäin, että pesussa ja sateella vesi kulkeutuu oven ja korin välisen sauman takareunasta rakoon. Ja koska oven tiivisteen taka-alanurkassa oleva rako ei riitä poistamaan vettä, se kerääntyy oven sisemmän ja ulomman tiivisteen väliin.

                    Jos oven siään pääsisi vettä, pitäisi ikkunan alareunan tiivisteen olla tosi huonossa kunnossa. Lisäksi pitäisi vielä oven tyhjennysreikien olla tukossa, ja kosteussulkumuovin osittain irti.

                    Ja mikäli näin jossain yksilössä olisi, pitäisi ovea heilutellessä kuulua selvä veden hölskyminen, koska vettä olisi oven sisällä about ämpärillinen.

                    Mikäli olen päätellyt oikein, ei kosteusulkuun tarvitse korjausta, vaan oven ulkotiivisteen takanurkan poistorakoa vaan pitäisi avartaa veden poistumisen nopeuttamiseksi.
                    Mä kumoan ton teorian...oven sisään tulee vettä siitä lasin tiivisteen välistä joka siis ei saa edes olla liian tiivis..tyhjennysreijät kun on tukossa niin vesi kertyy niin korkeaksi että vuotaa ensimmäisestä raosta ovipahvin ja muovin väliin, siitä sitten kynnyslistalle ja takajalkatilaan..eli rassaa ne oven alaosat puhtaaksi kaikesta töhnästä mitä sinne sisälle on kertynyt niin loppuu ongelmat.
                    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                    Tiedustelut priva tai 0452210069

                    Current
                    E61 530d
                    E39 530d
                    E39 520iA
                    E46 330xd
                    E28 528i

                    Comment

                    • mijuko
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2010
                      • 951
                      • ۩□□۩

                      Kyllä se vaan johtuu maan vetovoimasta ja oven kaarevuudesta että, oven sisään lirivä vesi johtuu kosteussulkua pitkin, kosteussulun ja pellin väliseen butyylimassaan joka ajanmyötä irtoaa ja vesi pääsee ovipahvin välistä sinne kynnyslistan tilaan ja oven sekä rungontiivisteen muodostaessa tiiviin tilan se täyttyy vedellä ja tulvii sisään. (talvella muodostui jäätä tuonne)

                      Jouduin remppaamaan tuota kun tuli uudet ovet eikä kosteussulkuja oltu kiinnitetty ollenkaan... ainakin poistoreiät oli puhtaat uusissa ovissa ja tulihan tuota vettä sinne liriteltyä että, mihin vesi katoaa
                      Survoin kosteussulut alareunastaan ovipeltien sisäpuolelle niin paljolti kuin mahdollista, sitten pienet vekit ja loppu normaalisti +silikoonia ja ilmastointiteippiä. tura mikä tura, mutta pitää
                      Pitemmillä sateilla kun ovia ei tuolloin aukonut valui vedet kynnyslistan alta helmakoteloon! (sitäkin lotinaa ihmettelin aikani)

                      Tuolla pari sivua sitten aloitin ihmettelyn ja muistelin että aiheesta on ollut juttua muuallakin?
                      Last edited by mijuko; 12-06-2012, 20:55. Reason: lisäys

                      Comment

                      • Bimist
                        Newbiemmer
                        • Apr 2012
                        • 20
                        • Kuopio

                        Tuli tossa iltapuhteiksi tutustuttua Guntherin käsitykseen takaovien tiivistämisestä.

                        Autoni on 10 vuotta vanha ja tällaiset huomiot tein:
                        -Tumman harmaa solumuovi oli alareunastaan irronnut.
                        -Oven alaosa (pelti) irronneen solumuovin alta oli likainen.
                        -Ovipahvin alareunassa sisäpuolella oli kasvustoa. Ei nyt ihan jalavaa, mutta jonkin sortin hometta vaikutti olevan.

                        Tällaiset testit suoritin:
                        1)
                        -ovi kiinni
                        -ikkuna auki
                        -ovipahvi poissa
                        -solumuovi irti
                        -kaadoin litran vettä oven sisään

                        -> Komiasti lorisi oven ulkopuolelle. Niinkuin pitääkin. Eikä kestänyt kauaa, kun tyhjeni. (Aikasempi huomioni sateen jälkeen oven sisältä valuvasta vedestä oli siis normaalia. Eikä vettä tullut varmaankaan niin paljon kuin miltä se vaikutti.)

                        2)
                        -ovi auki
                        -ikkuna puolillaan
                        -ovipahvi poissa
                        -solumuovi irti
                        -meisseli ikkunan ja ikkunatiivisteen välissä
                        -kaadoin vettä lasia pitkin ja valutin oven sisään lasin ulkopuolelta

                        -> Vesi valui lasin pintaa pitkin. Ja lasin pinnallahan vesi on aika matalaprofiilista, eli menee varmastikin aika pienistäkin raoista läpi. Se ei siis todellakaan ole tyyppiä vesihelmi vahatulla maalipinnalla. Ikkunan alareunassa tapahtuikin jotain jännää.

                        Lasin alareuna on koko matkaltaan paljas ts. lasia ei kannatella mitenkään alareunasta, eikä siihen ole kiinnitetty mitään. (Joillakin autonvalmistajilla on mielestäni käytäntö, että lasia kannatellaan alareunastaan koko matkalta.) Kun vesi saavuttaa lasin alareunan sen kulkusuunta muuttuu lasin reunapyöristyksen mukaan. Samassa alas valuva vesi kuitenkin irtoaa lasista, ja jatkaa kulkuaan muuttuneeseen suuntaan eli kohti solumuovia, jonka pitäisi johdattaa vesi oikeaan paikkaan eli oven alaosan kaukaloon. Irronnut solumuovi päästää veden pellin ja ovipahvin väliin, josta se kulkeutuu edelleen auton sisälle. Ja tästä oli ovessakin selvät jäljet.

                        Sitten vaan lipaston ylälaatikosta harmaata kehiin. Tiivistin solumuovin alareunan oveen kiinni tapella.

                        Sitten suoritin testin nro:
                        3)
                        -ovi auki
                        -ikkuna puolillaan
                        -ovipahvi poissa
                        -solumuovi teipattuna (edit: EI IRTI)
                        -meisseli ikkunan ja ikkunatiivisteen välissä
                        -kaadoin vettä lasia pitkin ja valutin oven sisään lasin ulkopuolelta

                        -> Komiasti lorisi vedenpoistoaukoista ulos pihalle, niinkuin pitääkin.

                        Homma pihvi ja kansi kiinni. Nyt tarvii vaan lisätä uusi kohde inspektion III:een: Ovien ilmastointiteippitiivistykset. Inspektion III:n kohteethan tunnetusti virallisten ohjeiden mukaan suoritetaan sillon, kun itseä huvittaa.
                        Last edited by Bimist; 13-06-2012, 19:16. Reason: asiavirhe

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by Havis View Post
                          Minulla on toinen teoria tuosta veden kertymisestä takaoven kynnyksen päälle. Luulen nimittäin, että pesussa ja sateella vesi kulkeutuu oven ja korin välisen sauman takareunasta rakoon. Ja koska oven tiivisteen taka-alanurkassa oleva rako ei riitä poistamaan vettä, se kerääntyy oven sisemmän ja ulomman tiivisteen väliin.

                          Jos oven siään pääsisi vettä, pitäisi ikkunan alareunan tiivisteen olla tosi huonossa kunnossa. Lisäksi pitäisi vielä oven tyhjennysreikien olla tukossa, ja kosteussulkumuovin osittain irti.

                          Ja mikäli näin jossain yksilössä olisi, pitäisi ovea heilutellessä kuulua selvä veden hölskyminen, koska vettä olisi oven sisällä about ämpärillinen.

                          Mikäli olen päätellyt oikein, ei kosteusulkuun tarvitse korjausta, vaan oven ulkotiivisteen takanurkan poistorakoa vaan pitäisi avartaa veden poistumisen nopeuttamiseksi.
                          Jep, näin se on. Ikkunan tiiviste on niin tiukka, ettei siitä vesi pääse oven sisään. Mulla ovi oli puhdas ja kuiva sisältä, vaikka pesun jälkeen kynnyslistan päällä on vettä. Jos ovea ei avaa, vettä kertyy niin paljon että se kiipeää korin tiivisteen yli lattialle. Oven kun avaa pesun jälkeen, ovipahvin alareunasta valuu vettä ja aiheuttaa harhaluulon veden tulosta oven sisästä. Vesi kuitenkin kertyy yllättävän korkealle. Ovessa on vaakatasossa tiiviste, jota voisi koittaa modata veden poiston parantamiseksi.

                          Comment

                          • Bomb5
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 726
                            • Kivijärvi

                            Sellaisen käsityksen olen saanut, että ei tuo ikkunantiiviste kovin tiivis oikeasti ole ja päästää veden aika hyvin sisään. Tästäkin videosta näkee: http://www.youtube.com/watch?NR=1&fe...&v=PgL3rTXAlsw

                            Ajattelin takaovet avata juhannuksena ja pistää vesisulut kiinni tiivisteliimalla, kun vettä saa aina pesun ja sateen jäljiltä olla päästämässä kynnyksiltä ulos.

                            Edit. Kyllähän ne molempien takaovien kosteussulut oli irti n. 30 cm matkalta alareunan takaosista ja butyylinauha oli ns. sulanut. Tuo rakenne on semmonen, että jos se sulku on irti, valuu vesi siitä alas ja seuraavaksi ovipahvin pohjassa olevasta lampunreiästä kynnykselle. Brake cleanerilla putsasin pinnat, Permatexin super black tiivisteliimaa laitoin irronneisiin kohtiin ja mustalla ilmastointiteipillä vedin tiukasti päältä. Ovipahvit oli vielä kuin uudet. Ei vuotanut enää kynnyksille, kun pesin auton äsken. En onnistunut saamaan edes yhtään klipsiä rikki. Seuraavana sitten etuovet. Kannattaa kyllä kattoa nuo, jos tulee yhtään vettä kynnykselle. Aikaa meni ekassa ovessa tunti, seuraavassa vain puoli tuntia.
                            Last edited by Bomb5; 23-06-2012, 21:49.
                            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                            Comment

                            • Krister
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2003
                              • 227
                              • PK-seutu

                              Huomasin että omassa pelissä on helmakotelo täynnä vettä. Matot tuntuu kuitenkin kuivilta.

                              Mikä olisi paras taka saada tuo vesi pois? Kuulostaa loiskeen perusteellä että vettä on todella paljon, joten pelkkä ilmakuivaus ei kyllä riitä. Saako alapuolelta jotkut tulpat irti vai pitääkö imeä yläkautta?
                              Supra MKIV 6spd lhd
                              W212 E350CDI

                              Ex: E39 530d

                              Comment

                              • mijuko
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2010
                                • 951
                                • ۩□□۩

                                Originally posted by Krister View Post
                                Huomasin että omassa pelissä on helmakotelo täynnä vettä. Matot tuntuu kuitenkin kuivilta.

                                Mikä olisi paras taka saada tuo vesi pois? Kuulostaa loiskeen perusteellä että vettä on todella paljon, joten pelkkä ilmakuivaus ei kyllä riitä. Saako alapuolelta jotkut tulpat irti vai pitääkö imeä yläkautta?
                                Ilmeisesti ne tunkkauskohtien tulpat sais revittyä irti mutta, itse otin kynnyslistat pois ja lappoletkulla imeskelin vedet pois

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎