Onhan näissäkin autoissa kai vesireiät siellä oven alareunassa. Ne kannattaa tarkistaa, onko auki. En ole katsonut omasta, kun ei ole tarvinnut. Sinne saattaa sateella kerääntyä melkoinen määrä vettä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Vettä takajalkatilassa E39
Collapse
X
-
Olen huomannut että konepesun jälkeen kun takaoven avaa niin vettä voi tihkua alareunasta ovipahvin ja pellin välistä. Lattiat on kyllä tuntuneet kuivilta.
Valaiskaapa hiukan miten se vesi tuolta ovesta sinne sisälle tulee, kun ovipahvi painautuu kiinni karmin tiivisteeseen ja siis matkustamon sisäpuolelle se ei suoraan valu tuosta ovipahvin ja pellin välistä, vaan siihen kynnykselle missä on mm. se BMW-lista.Ex: 523iA '97, 520iA '89
/// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
Comment
-
-
Originally posted by Kentsu View PostOlen huomannut että konepesun jälkeen kun takaoven avaa niin vettä voi tihkua alareunasta ovipahvin ja pellin välistä. Lattiat on kyllä tuntuneet kuivilta.
Valaiskaapa hiukan miten se vesi tuolta ovesta sinne sisälle tulee, kun ovipahvi painautuu kiinni karmin tiivisteeseen ja siis matkustamon sisäpuolelle se ei suoraan valu tuosta ovipahvin ja pellin välistä, vaan siihen kynnykselle missä on mm. se BMW-lista.Last edited by Dualfun; 22-12-2008, 11:28.E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Originally posted by Dualfun View PostKyllä se on oven sisällä olevasta vesieristeestä kiinni. Vesi tulee ikkunan tiivisteistä oven sisälle ja puutteellinen vesieristeen tiivistys ovipahvin alla saattaa veden ulos juuri ovipahvin ja pellin välistä - yleensä siihen listan päälle ja siitä joskus auton mallista riippuen myös lattialle.Ex: 523iA '97, 520iA '89
/// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
Comment
-
-
Originally posted by Kentsu View PostEli tuleeko se vesi sisälle kynnyskotelon kautta, kenties sen kynnyslistan vaatimista kiinnitysrei'istä vai miten? Haluan vain käsittää tämän veden kulkureitin sisälle :think
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostLasia pitkin valuu alaspäin ja tiivisteen välistä oven sisään. Ei kummoisella puutarha letkulla tarvitse vettä lorottaa lasin alareunaan kun näkee tiivisteen "aukeavan" ja päästävän vettä sisään. Painepesurilla tietysti menee helpommin.Ex: 523iA '97, 520iA '89
/// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
Comment
-
-
Tuohon lisäisin vielä, koska eilen tutkin asiaa useamman tunnin:think... Vettä menee oven sisään selkeäsi eniten oven ulkokahvan kohdalta, siis ihan reiluna vesinorona. Tietenkin myös lasin alareunan tiivisteen reunasta. Oven sisällä se sitten valuu kosteussulun sisäpinaa pitkin ja siitä sitten ovipahvin ja oven välistä juuri siihen BMW-listan päälle. se tilahan on aika tiivis, joten sinne vettä kerääntyy ihan reilusti. Ainakin mulla sieltä tuli vettä ihan reilusti, arviolta lähes litra.
Mullakaan vettä ei ole mennyt sisään laittialle asti mutta veikkaan veden pinnan nousevan sen verran että se menee kynnyslistan yli auton sisälle, oletettavasti vähän riippuen kosteussulun vuotokohdasta.
Mun mielestä toi on aika epäkäytällöllinen suunnittelukäpy. Ei ovien kuuluisi ihan tuota määrää vettä imuroida sisään. Tässä kohtaa jopa edelliset E28 ja E34 olivat paremmin tehty.
Comment
-
-
Väännetään vieläEli tuosta kuvasta voisin päätellä että vesi tulee jalkatilaan kenties tuon valon reiän kautta, tai sitten jotenkin tuon kynnyslistan alta kynnyskotelon kautta (joka olisi kummallista). Ovipahvin ja oven pellin välistä se vesi ei mitenkään suoraan sisälle pääse koska ovipahvi painuu tuohon korin puoleiseen karmin tiivisteeseen.
Ex: 523iA '97, 520iA '89
/// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
Comment
-
-
Originally posted by Kentsu View PostVäännetään vieläEli tuosta kuvasta voisin päätellä että vesi tulee jalkatilaan kenties tuon valon reiän kautta, tai sitten jotenkin tuon kynnyslistan alta kynnyskotelon kautta (joka olisi kummallista). Ovipahvin ja oven pellin välistä se vesi ei mitenkään suoraan sisälle pääse koska ovipahvi painuu tuohon korin puoleiseen karmin tiivisteeseen.
Comment
-
-
Originally posted by Kentsu View PostVäännetään vieläEli tuosta kuvasta voisin päätellä että vesi tulee jalkatilaan kenties tuon valon reiän kautta, tai sitten jotenkin tuon kynnyslistan alta kynnyskotelon kautta (joka olisi kummallista). Ovipahvin ja oven pellin välistä se vesi ei mitenkään suoraan sisälle pääse koska ovipahvi painuu tuohon korin puoleiseen karmin tiivisteeseen.
Valon reikää en oikeen usko, koska sitten vesi uhmaisi jo painovoimaa. BMW-listan alta se menee ainoastaan kynnyskoteloon.
Comment
-
-
Tästähän tulee jo ihan painajainen. Tähän mennessä tapahtunutta (auto siis -03 E39 touring):
- 2007 huomasin takajalkatilojen olevan märät > korjattiin Turun Metro-Autossa (ovipahvien takana olevat irronneet äänieristeet liimattiin kiinni).
- 2008 molemmat takajalkatilat taas märät > sama korjaus Metro-Autossa, tällä kertaa takuuna.
- Parin kk:n päästä 2008 oikea takajalkatila taas märkä. Letkuttamalla saattoi todeta, että kyllä se ovipahvin välistä taas sisälle vettä juoksuttaa. (Ovipahvi oli muuten sen oven alareunassa olevan valon kohdalta jo selvästi pehmennytkin.) Tällä kertaa korjasin irronneen äänieristyksen itse liimaamalla. Myöhemmin tarkastin letkuttamalla ja pikapesussa, että ei vuoda tippaakaan.
- Nyt tein taas pumpulitikulla oikeaan takajalkatilaan testin (siis pumpulitikku jalkatilaverhoilun toisesta kiinnitysreiästä sisään) > taas märkää. No eihän siinä muu auttanut, kuin ottaa taas takapenkki ja kynnysmuovi irti, että saa verhoilua raotettua niin että sitä pääsee kuivattamaan. (Kynnysmuovin kiinnikkeet muuten rikkoutuu helposti sitä irrotettaessa, onneksi kynnys maksaa vain 14 euroa.) Oikeasta reunasta oli verhoilu alta ihan niin märkä, että vesi tirisi puristamalla verhoilua altapäin.
No kysymyksenä on, että mistä ihmeestä se vesi sinne verhoilun alle oikein pääsee. Tietysti jos jalkatilaan tulee jalkojen mukana reilusti lunta, niin että se sulaessaan valuu kumimattojen reunojen yli maton alle ja sieltä juoksee kiinnitysreiästä verhoilun alle.. Mutta vaikea uskoa, että tällä tavoin näin helposti. Muutenhan joka toisessa E39:ssä olisi jalkatila verhoilun alta märkä. Tällä kertaa jalkatilaverhoilu oli päältäpäin ihan kuiva. Tietysti päältäpäin se suht nopeasti kuivuukin, kun taas verhoilun alapuoli on sellaista sienimäistä (äänieristys?-)ainetta, joka oikein imee vettä.
Täytyy tietysti vielä sekin tarkastaa, että onko äänieristysmateriaali ovipahvin takana taas irronnut. En kyllä oikein jaksa uskoa.
Nyt ei enää itse jaksa. Taidan tilata ajan Autokeskuksesta (jossa Bemaria nykyään Turun alueella huolletaan) ja antaa niiden pähkäillä.ex BMW 525iA touring -04 (E39)
Comment
-
-
Originally posted by jupasa View PostNo kysymyksenä on, että mistä ihmeestä se vesi sinne verhoilun alle oikein pääsee.
Ken tuota rakennetta on tutkinut tarkemmin niin tietänee. Eikö muuten siellä ole mitään vedenpoistoröörejä jalkatilassa?Ex: 523iA '97, 520iA '89
/// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
Comment
-
-
Originally posted by jupasa View PostTästähän tulee jo ihan painajainen. Tähän mennessä tapahtunutta (auto siis -03 E39 touring):
- 2007 huomasin takajalkatilojen olevan märät > korjattiin Turun Metro-Autossa (ovipahvien takana olevat irronneet äänieristeet liimattiin kiinni).
- 2008 molemmat takajalkatilat taas märät > sama korjaus Metro-Autossa, tällä kertaa takuuna.
- Parin kk:n päästä 2008 oikea takajalkatila taas märkä. Letkuttamalla saattoi todeta, että kyllä se ovipahvin välistä taas sisälle vettä juoksuttaa. (Ovipahvi oli muuten sen oven alareunassa olevan valon kohdalta jo selvästi pehmennytkin.) Tällä kertaa korjasin irronneen äänieristyksen itse liimaamalla. Myöhemmin tarkastin letkuttamalla ja pikapesussa, että ei vuoda tippaakaan.
- Nyt tein taas pumpulitikulla oikeaan takajalkatilaan testin (siis pumpulitikku jalkatilaverhoilun toisesta kiinnitysreiästä sisään) > taas märkää. No eihän siinä muu auttanut, kuin ottaa taas takapenkki ja kynnysmuovi irti, että saa verhoilua raotettua niin että sitä pääsee kuivattamaan. (Kynnysmuovin kiinnikkeet muuten rikkoutuu helposti sitä irrotettaessa, onneksi kynnys maksaa vain 14 euroa.) Oikeasta reunasta oli verhoilu alta ihan niin märkä, että vesi tirisi puristamalla verhoilua altapäin.
No kysymyksenä on, että mistä ihmeestä se vesi sinne verhoilun alle oikein pääsee. Tietysti jos jalkatilaan tulee jalkojen mukana reilusti lunta, niin että se sulaessaan valuu kumimattojen reunojen yli maton alle ja sieltä juoksee kiinnitysreiästä verhoilun alle.. Mutta vaikea uskoa, että tällä tavoin näin helposti. Muutenhan joka toisessa E39:ssä olisi jalkatila verhoilun alta märkä. Tällä kertaa jalkatilaverhoilu oli päältäpäin ihan kuiva. Tietysti päältäpäin se suht nopeasti kuivuukin, kun taas verhoilun alapuoli on sellaista sienimäistä (äänieristys?-)ainetta, joka oikein imee vettä.
Täytyy tietysti vielä sekin tarkastaa, että onko äänieristysmateriaali ovipahvin takana taas irronnut. En kyllä oikein jaksa uskoa.
Nyt ei enää itse jaksa. Taidan tilata ajan Autokeskuksesta (jossa Bemaria nykyään Turun alueella huolletaan) ja antaa niiden pähkäillä.
Toinen asia, jota Metro-Autossa epäiltiin oli, että tuulilasin alla hanttimiehen puolella olevan raitisilmasuodattimen(?) kotelon vedenpoistoreikä on tukkeentunut roskista. Kuulemma suhteellisen helppo itse irrottaa ja tarkastaa.
Kävin äsken pikapesussa. Ei näyttänyt vettä tulevan mistään ovesta. Pitänee ruveta tutkimaan tuota kotelohommaa.Last edited by jupasa; 28-01-2009, 13:18.ex BMW 525iA touring -04 (E39)
Comment
-
Comment