Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeppis
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 165
    • Laihia

    mulla on alkanut tekemään sellaista että kun ajelen normaalia vauhtia ja siitä lähden esim. ohittamaan niin että loota vaihtaa pienempää, niin vaihde myös jää sinne pienelle pykälälle, sitten jonkun ajan kuluttua alkaa pykältämään suurempaa. stepillä vaihtuu niinkuin pitääkin. (toki en ole koittanut kierrättää sinne maksimi kierroksia että vaihtaako silloin) laatikolla ajaettu nyt n.90tkm öljyjä ei ole vaihdettu.
    BMW M535i 1986

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17508
      • Turku

      Eipä pojat hyvältä kuulosta.
      Hieman kylmää, kun itsellänikin tomaatti käytössä ja diesel...:think
      Näillä mennään:
      - BMW E81 118i since 2017
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • opl21
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2007
        • 320
        • Itävalta

        Originally posted by jeppis View Post
        mulla on alkanut tekemään sellaista että kun ajelen normaalia vauhtia ja siitä lähden esim. ohittamaan niin että loota vaihtaa pienempää, niin vaihde myös jää sinne pienelle pykälälle, sitten jonkun ajan kuluttua alkaa pykältämään suurempaa. stepillä vaihtuu niinkuin pitääkin. (toki en ole koittanut kierrättää sinne maksimi kierroksia että vaihtaako silloin) laatikolla ajaettu nyt n.90tkm öljyjä ei ole vaihdettu.
        Ei vain olisi kyse laatikon "mukautumisesta",eli jos kiihdyttelee jatkuvasti niin laatikko alkaa pitää pienempää pykälää suhteessa enemmän päällä?
        sigpic

        F01 730d -09
        Ex
        E70 x5 3.0d-08
        e39 M5-99
        e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm
        (Ego)
        e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
        e39 528ia -97 200hp/290nm
        e36 320i -94
        e30 320i -89

        Comment

        • Betrunken
          Bimmer Fanatic
          • May 2007
          • 458
          • Vantaa

          Originally posted by opl21 View Post
          Ei vain olisi kyse laatikon "mukautumisesta",eli jos kiihdyttelee jatkuvasti niin laatikko alkaa pitää pienempää pykälää suhteessa enemmän päällä?
          Tästä tulikin mieleeni niin voiko näitä "itseoppivia/miksi lie kutsutaan" vaihdelaatikoita nollata mitenkään? Esimerkiksi ottamalla akun miinusnavan irti tai pitääkö tietokoneella hoitaa kyseinen nollaus?
          Citroen ZX "Sacrebleu" edition
          EX:
          -Bmw E28 518i
          -Saab 9000
          -Lada 2105
          Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

          Comment

          • jeppis
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 165
            • Laihia

            Originally posted by opl21 View Post
            Ei vain olisi kyse laatikon "mukautumisesta",eli jos kiihdyttelee jatkuvasti niin laatikko alkaa pitää pienempää pykälää suhteessa enemmän päällä?
            toivotaan jotain sellaista. mitään muita "ongelmia" ei ole ilmennyt. onhan tähän autoon jo yksi loota vaihdettu:think
            BMW M535i 1986

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17508
              • Turku

              Originally posted by Betrunken View Post
              Tästä tulikin mieleeni niin voiko näitä "itseoppivia/miksi lie kutsutaan" vaihdelaatikoita nollata mitenkään? Esimerkiksi ottamalla akun miinusnavan irti tai pitääkö tietokoneella hoitaa kyseinen nollaus?
              Laatikon asetukset saa nollattua kyllä OBD-pistokkeen kautta.
              Näillä mennään:
              - BMW E81 118i since 2017
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by Betrunken View Post
                Tästä tulikin mieleeni niin voiko näitä "itseoppivia/miksi lie kutsutaan" vaihdelaatikoita nollata mitenkään? Esimerkiksi ottamalla akun miinusnavan irti tai pitääkö tietokoneella hoitaa kyseinen nollaus?
                Miksi se pitäisi nollata?

                Laatikko muuttaa asetuksiaan kulumisen mukaan. Ajotavan oppiminen tapahtuu heti eikä se jätä muistiin mitään asetuksia.

                Comment

                • Betrunken
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2007
                  • 458
                  • Vantaa

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Miksi se pitäisi nollata?

                  Laatikko muuttaa asetuksiaan kulumisen mukaan. Ajotavan oppiminen tapahtuu heti eikä se jätä muistiin mitään asetuksia.
                  Aahh...
                  Kuvittelin vain väärin mutta jos mukautuu koko aika ajotyyleihin niin ei sitten mitään.
                  Kuvittelin näin...
                  Mummo ajaa->Itse ajat ja ihmettelet että onko vikaa->nollaat->uusi ajotyyli... mutta homma on selvä sitten
                  Citroen ZX "Sacrebleu" edition
                  EX:
                  -Bmw E28 518i
                  -Saab 9000
                  -Lada 2105
                  Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    Ei adaptaatio-arvoja kannata nollata ilman hyvää syytä.

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Betrunken View Post
                      Kuvittelin näin...
                      Mummo ajaa->Itse ajat ja ihmettelet että onko vikaa->nollaat->uusi ajotyyli... mutta homma on selvä sitten
                      Vaikka joku mummo-tila olisikin päällä (esim liukkauden takia), niin sport-asennossa on aina sport-tila päällä. Joten jos silläkin on mummo-fiilikset, niin sitten on jossain vikaa. Laatikon adaptioarvot nollaa laatikon öljynpaineita säätävien venttiilien asetukset ja se voi olla huono juttu vanhalla laatikolla ja alkuperäisillä öljyillä. Jos vaihtaa uudet öljyt, niin silloin nuo käsittääkseni kannattaisi nollata.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Guest's Avatar

                        Olen nähnyt nyt jo useita hajonneita GM autolootia näihin laatikoihin ei ole koskaan vaihdettu öljyjä. Tuttavien autot johon olen vaihtanut öljyt 530da vm-02 230tkm noin 2vuotta sitten hyvin toimii ja 530ia vm-01 180tkm vuosi aikaa hyvin toimii. Töissä olen vaihtanut useita kertoja GM laatikkoon öljyt ja ei ole vielä näkynyt rikkoutuneita laatikoita. Minun mielipide on että laatikko öljyjen vaihto kannattaa. Lifetime oil se meinaa öljyn ikää t:BMW asentaja

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by anspa87 View Post
                          Olen nähnyt nyt jo useita hajonneita GM autolootia näihin laatikoihin ei ole koskaan vaihdettu öljyjä. Tuttavien autot johon olen vaihtanut öljyt 530da vm-02 230tkm noin 2vuotta sitten hyvin toimii ja 530ia vm-01 180tkm vuosi aikaa hyvin toimii. Töissä olen vaihtanut useita kertoja GM laatikkoon öljyt ja ei ole vielä näkynyt rikkoutuneita laatikoita. Minun mielipide on että laatikko öljyjen vaihto kannattaa. Lifetime oil se meinaa öljyn ikää t:BMW asentaja
                          Ensinnäkin, noilla kilometreillä tehdyt vaihdot vielä toki ovatkin suhteellisen riskittömiä, koska kiertoon huuhtoutuvaa sedimenttiä ei vielä kovin paljoa ole(mikäli se oikea ajosuorite, eikä tuontipommiin ruuvattu pelkkä lukema).
                          Eli tuossa n.200tkm se pitäisi sitten viimeistään tehdäkkin, mikäli öljynvaihtoihin aikoo ryhtyä. Ongelma tässä vain on se että niin kovin monen dieselkäyttöisen tuontiyksilön mittarissa oleva kilometrilukema on jotain muuta kuin ko.autolla ajettu todellinen kilometrisuorite, jolloin ongelmia voi sitten myös helpommin syntyä.
                          Toisekseen, antaako teillä firma takuun ko.öljynvaihdetuille laatikoille? Jos antaa, niin missä tällainen yritys sijaitsee?

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 9990
                            • KVLA

                            Originally posted by anspa87 View Post
                            Olen nähnyt nyt jo useita hajonneita GM autolootia näihin laatikoihin ei ole koskaan vaihdettu öljyjä. Tuttavien autot johon olen vaihtanut öljyt 530da vm-02 230tkm noin 2vuotta sitten hyvin toimii ja 530ia vm-01 180tkm vuosi aikaa hyvin toimii. Töissä olen vaihtanut useita kertoja GM laatikkoon öljyt ja ei ole vielä näkynyt rikkoutuneita laatikoita. Minun mielipide on että laatikko öljyjen vaihto kannattaa. Lifetime oil se meinaa öljyn ikää t:BMW asentaja
                            Mielenkiinnosta myös pakko kysäistä,että millä menetelmällä olet noita öljyjä vaihdellut?Eli "3litraa kerrallaan" vai öljypohja irti/tyhjentäen koko laatikko ja pumppaamalla putkistot/lauhdutin,vai jotain ihan muuta?

                            Comment

                            • Betrunken
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2007
                              • 458
                              • Vantaa

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Vaikka joku mummo-tila olisikin päällä (esim liukkauden takia), niin sport-asennossa on aina sport-tila päällä. Joten jos silläkin on mummo-fiilikset, niin sitten on jossain vikaa. Laatikon adaptioarvot nollaa laatikon öljynpaineita säätävien venttiilien asetukset ja se voi olla huono juttu vanhalla laatikolla ja alkuperäisillä öljyillä. Jos vaihtaa uudet öljyt, niin silloin nuo käsittääkseni kannattaisi nollata.
                              Tarkoitukseni oli hakea tähän vastausta:
                              Originally posted by opl21 View Post
                              Ei vain olisi kyse laatikon "mukautumisesta",eli jos kiihdyttelee jatkuvasti niin laatikko alkaa pitää pienempää pykälää suhteessa enemmän päällä?
                              Eli jos ajat tiettyä ajotyyliä, esim mummo(mummot ei ota herneitä) ja lähdet ajamaan ja katsot että auto ei mene minnekkään tai jotain. Luulet että autossa on vikaa, viet korjaamolle, sitten korjaamo heput vain katsoo että kun ei saa vikakoodia niin hoidettaan uusi loota vaikka vika olisikin selvinnyt "nollamisella".
                              Kysytään vielä että "haisteleeko" laatikko koko ajan sinun ajotyyliäsi ja opettelee koko aika sitä? ja jos haistelee ja mukautuu koko aika niin sittenhän opl21 kysymykseen on että se pitäs korjantua ajan kanssa? (vai olenko ihan huitsin nevadassa?)


                              P.S: näin perjantai illan ratoksi-> lisää kaljaa
                              Citroen ZX "Sacrebleu" edition
                              EX:
                              -Bmw E28 518i
                              -Saab 9000
                              -Lada 2105
                              Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

                              Comment

                              • teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

                                Loota ei sammutuksen jälkeen enää muista mitään sun ajotyylistä.

                                Tero
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                                PPL(A)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎