Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juicex
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 39

    Onko kellään mitään positiivista kokemusta bmwn septronic laatikosta ?
    Luin läpi koko tarinan mutta täällä oli pelkkiä haukkuja, onko tosi että laatikko leviää viimeistää 300tkm paikkeilla.

    Oon harkinnu 530d /330D ostoa vuosimalli 2000. Autoilla on järestään ajettu 250-->
    Onhan se tosi että tuommonen moottori vaatii automaatti lootan kaverikseen mutta kauhee kammo iski kun lukee foorumia.

    Kaivattas kyllä posittivisiakin kokemuksia :think

    Comment

    • Zoui
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 6350
      • Tampere

      Originally posted by juicex View Post
      Onko kellään mitään positiivista kokemusta bmwn septronic laatikosta ?
      Luin läpi koko tarinan mutta täällä oli pelkkiä haukkuja, onko tosi että laatikko leviää viimeistää 300tkm paikkeilla.

      Oon harkinnu 530d /330D ostoa vuosimalli 2000. Autoilla on järestään ajettu 250-->
      Onhan se tosi että tuommonen moottori vaatii automaatti lootan kaverikseen mutta kauhee kammo iski kun lukee foorumia.

      Kaivattas kyllä posittivisiakin kokemuksia :think
      Omassa on 355tkm, vaihtaa nätisti ja pelittää... ei kait ehjässä juuri sen suurempaa jutun juurta ole. (530D/-00)
      Elämä on pihakivestä.

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        Juu kyllähän tuo ihan mukavalta tuntuu taas uuden vaihtolaatikon myötä.
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          Eniten ajettu (mittarilukeman mukaan...) steppilaatikollinen mikä pajallla on käynyt on kelannut 460tkm ja laatikon toiminnassa ei ongelmia. Toki veikkaan enemmänkin ajettuja käyneen (muusta kunnosta päätellen) mittarilukemat ovat kyllä olleet pienempiä. Yhdessäkään 530Dssä ei itseasiassa ole ollut laatikon kanssa ongelmaa ja niitä käy tällä useampi / viikko. Samaten olen tällä foorumilla jo pidemmän aikaa yrittänyt saada ostettua viallista steppilaatikkoa - hiljaista on ollut. Että semmoista sen kestävyydestä.

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            Originally posted by WSE1 View Post
            Samaten olen tällä foorumilla jo pidemmän aikaa yrittänyt saada ostettua viallista steppilaatikkoa - hiljaista on ollut. Että semmoista sen kestävyydestä.
            Tämä varmaan johtuu siitä, että moni korjauttaa tai tilaa vaihtolaatikon.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • chorrus
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 565
              • 00100

              Nyt nykyisessä on 324tkm mittarissa ja laatikko skulaa ihan hyvin toistaiseksi. Tietoa sen historiasta ei ole. Öljyt voisi vaihdella.

              Yhden rikkinäisen laatikon olen myynyt eteenpäin itse.. Voin myydä siis seuraavankin

              Olisi kai hyvä muistuttaa että bensasteppi ja dieselsteppi ovat eri valmistajien tekeleitä, 5-sarjassa ainakin.

              AUDI TT Roadster 3.2
              PEUGEOT 405 T16 ZzzzZ
              PEUGEOT 504 PICKUP ZzzzZ

              ex.
              E38 740iA cosmosschwarzmetallic
              E38 740iA bmw schwarz II
              E39 530dAt titansilbermetallic
              E39 530dAt M-Sport cosmosschwarzmetallic
              E32 735iA - lachssilbermetallic
              E24 635CSI polarismetallic
              AUDI A6 TDI
              SAAB 'takemenow' 900i
              CITROËN XSARA VTS
              CITROËN JUMPER
              FORD MONDERO
              ALFA ROMEO 159 2.4JTDM

              + 23 x Peugeot

              Comment

              • juicex
                Bimmer Rookie
                • Nov 2005
                • 39

                Olisko aihetta laittaa pikkasen faktaa hinnoista mitä kukin on joutunut kärsimään korjaksesta / vaihtolaatikosta. :think

                Onkos tuo laatikkomalli vaihtunu jossain vuosimallissa. Eli olisi lastenviat korjattu pois ? Melko varmasti olis tulossa itelle tuo 330Da -00 aj 280tkm kuulemma laatikolle ei tehty mitään. kävin ajamassa ja mahtavasti toimi ainakin vielä.

                Kertokaapa tyhmälle septroni ja tiptronic laatikon erot... :think
                Last edited by juicex; 15-07-2009, 08:12.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Originally posted by juicex View Post

                  Kertokaapa tyhmälle septroni ja tiptronic laatikon erot... :think
                  Steptronic on Bemarissa ja tiptronic Audissa. Bemarissa on siis vain steptronic tai tavallisia automaatteja.

                  Comment

                  • chorrus
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2003
                    • 565
                    • 00100

                    Originally posted by juicex View Post
                    Olisko aihetta laittaa pikkasen faktaa hinnoista mitä kukin on joutunut kärsimään korjaksesta / vaihtolaatikosta. :think
                    1900€ maksoi vaihtolaatikko, 92tkm ajetusta autosta purettu ja kotipihaan toimitettuna.
                    Vaihteiston vaihtotyö oli 500€ luokkaa merkkiliikkeessä..

                    AUDI TT Roadster 3.2
                    PEUGEOT 405 T16 ZzzzZ
                    PEUGEOT 504 PICKUP ZzzzZ

                    ex.
                    E38 740iA cosmosschwarzmetallic
                    E38 740iA bmw schwarz II
                    E39 530dAt titansilbermetallic
                    E39 530dAt M-Sport cosmosschwarzmetallic
                    E32 735iA - lachssilbermetallic
                    E24 635CSI polarismetallic
                    AUDI A6 TDI
                    SAAB 'takemenow' 900i
                    CITROËN XSARA VTS
                    CITROËN JUMPER
                    FORD MONDERO
                    ALFA ROMEO 159 2.4JTDM

                    + 23 x Peugeot

                    Comment

                    • rasanttu
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2007
                      • 530
                      • Tuusula

                      Originally posted by chorrus View Post
                      1900€ maksoi vaihtolaatikko, 92tkm ajetusta autosta purettu ja kotipihaan toimitettuna.
                      Vaihteiston vaihtotyö oli 500€ luokkaa merkkiliikkeessä..
                      Missä merkkiliikkeessä? Metro-Auto Airport ottaa pelkästä öljyjen vaihdosta vajaan tonnin. :think
                      Freude am Fahren

                      Comment

                      • rasanttu
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2007
                        • 530
                        • Tuusula

                        Originally posted by juicex View Post
                        Onko kellään mitään positiivista kokemusta bmwn septronic laatikosta ?
                        Luin läpi koko tarinan mutta täällä oli pelkkiä haukkuja, onko tosi että laatikko leviää viimeistää 300tkm paikkeilla.

                        Oon harkinnu 530d /330D ostoa vuosimalli 2000. Autoilla on järestään ajettu 250-->
                        Onhan se tosi että tuommonen moottori vaatii automaatti lootan kaverikseen mutta kauhee kammo iski kun lukee foorumia.

                        Kaivattas kyllä posittivisiakin kokemuksia :think
                        Asiaa on paisuteltu kovasti, itse olen omistanut kaksi 530DA:ta eikä kummassakaan ole ollut mitään ongelmia laatikon kanssa. Eipä se tule ensimmäisenä mieleen ruveta kehumaan miten loistavasti laatikko on pelannut. Kyllä ne tarinat lähtee yleensä silloin liikkeelle kun tulee ongelmia.

                        Tuntuu siltä että dieseleissä vääntö, viritys, mittarilukemaa suuremmat ajomäärät ja virheelliset öljynvaihdot yleensä rikkoo laatikon.

                        Bensoissa itse laatikon valmistaja (ZF) ei takaa kestävyyttä, vaan moottorin tapa tarjoilla vääntöä hellävaraisemmin. Raju vääntö alakierroksilla maallikonkin järjen mukaan pistää laatikon huomattavasti kovemmille kuin bensoissa joissa vääntö pysyttelee jatkuvasti aika kohtuullisena ja huipputehotkin tarjoillaan vasta sitten kun auto liikkuu jo muutenkin.

                        Japanilaiset on vältelleet dieselautomaattien tekoa näihin päiviin asti vedoten siihen ettei ne kestä tarpeeksi hyvin, kukin uskokoon selityksen miten tahtoo mutta luulisi siinä olevan totuuden siemen. Uudet DSG-vaihteistotkaan VAG-konsernissa eivät ole taksifoorumin mukaan mitään luotettavia, niitäkin on räjähtänyt jo 200tkm lukemissa.

                        Särkyyhän se manuaalikin, kytkin ja vaihteisto.. Ja jos jotain hajoaa se pitää korjata, ei tuo vajaa kaksi tuhatta euroa nyt ihan mahdoton kuluerä ole. Monet laittaa sen jo renkaisiin ja vanteisiin..
                        Freude am Fahren

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by rasanttu View Post
                          Asiaa on paisuteltu kovasti, itse olen omistanut kaksi 530DA:ta eikä kummassakaan ole ollut mitään ongelmia laatikon kanssa. Eipä se tule ensimmäisenä mieleen ruveta kehumaan miten loistavasti laatikko on pelannut. Kyllä ne tarinat lähtee yleensä silloin liikkeelle kun tulee ongelmia.

                          Tuntuu siltä että dieseleissä vääntö, viritys, mittarilukemaa suuremmat ajomäärät ja virheelliset öljynvaihdot yleensä rikkoo laatikon.

                          Bensoissa itse laatikon valmistaja (ZF) ei takaa kestävyyttä, vaan moottorin tapa tarjoilla vääntöä hellävaraisemmin. Raju vääntö alakierroksilla maallikonkin järjen mukaan pistää laatikon huomattavasti kovemmille kuin bensoissa joissa vääntö pysyttelee jatkuvasti aika kohtuullisena ja huipputehotkin tarjoillaan vasta sitten kun auto liikkuu jo muutenkin.

                          Japanilaiset on vältelleet dieselautomaattien tekoa näihin päiviin asti vedoten siihen ettei ne kestä tarpeeksi hyvin, kukin uskokoon selityksen miten tahtoo mutta luulisi siinä olevan totuuden siemen. Uudet DSG-vaihteistotkaan VAG-konsernissa eivät ole taksifoorumin mukaan mitään luotettavia, niitäkin on räjähtänyt jo 200tkm lukemissa.

                          Särkyyhän se manuaalikin, kytkin ja vaihteisto.. Ja jos jotain hajoaa se pitää korjata, ei tuo vajaa kaksi tuhatta euroa nyt ihan mahdoton kuluerä ole. Monet laittaa sen jo renkaisiin ja vanteisiin..
                          Tämä vain on niin että nämä Dieselstepit tuhoaa kolmen euron jumittava nylonventtiili laatikon pakkoja ohjaavassa venttiilikoneistossa. Vääntö tai teho itsessään ei siis näitäkän tuhoa, vaan tämä suunnitteluvirheeksi luettava lapsus venttiilikoneistossa, joka jumiessaan päästää yleensä kolmospakan sulamaan. Bansastepissä tätä ongelmaa ei ole, joten ne ovat lähes ikiliikkujia.

                          Comment

                          • Simpel
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2008
                            • 405

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Tämä vain on niin että nämä Dieselstepit tuhoaa kolmen euron jumittava nylonventtiili laatikon pakkoja ohjaavassa venttiilikoneistossa. Vääntö tai teho itsessään ei siis näitäkän tuhoa, vaan tämä suunnitteluvirheeksi luettava lapsus venttiilikoneistossa, joka jumiessaan päästää yleensä kolmospakan sulamaan. Bansastepissä tätä ongelmaa ei ole, joten ne ovat lähes ikiliikkujia.
                            Onko mitään keinoja vaihtaa tämä nyloventtiili?
                            vai toimiiko tähän sanonta että "älä koske ehjää" ?

                            Comment

                            • O.K.
                              Moderator
                              • Nov 2003
                              • 4854
                              • Espoo

                              Mulla paljastui öljynvaihdon yhteydessä turbiinista peräisin olevaa metallipurua öljypohjassa. Uusilla notkeilla öljyillä ei enää turbiini lukitu, vaan luistaa koko ajan -> lukitussysteemi paskana. Alun perin päätin tehdä öljynvaihdon juuri siksi, että pari kertaa parin kuukauden sisään laatikko täristi voimakkaasti ja ei ollut vetoa. Taisi niillä kerroilla sorvata tuota turbiinia, kun jostakin siitä kohdin se meteli tuli.

                              Powermaticin mukaan juurikin turbiini on se heikoin kohta tässä laatikossa. Nyt pitäisi selvitä turbiinin (noita kuulemma löytyy ihan suoraan hyllystä, joten menekkiä taitaa olla...) ja öljypumpun tiivisteiden vaihdolla. Toki samalla saavat katsoa kitkapinnat yms, mutta ehkä tuolla rempalla laatikko sit kestää ainakin seuraavat 100tkm. Toki jatkossa täytyy sit noita öljyjä vaihdella, kun nyt ei ole enää BMW-ikiöljyt sisässä.

                              Sinänsä kyllä tässä tapauksessa ikiöljyt olivat sinänsä nimensä veroiset, kun turbiini antautui ennen öljyjä
                              Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                              Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                              E34 525i

                              Comment

                              • rasanttu
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2007
                                • 530
                                • Tuusula

                                Ottaisit suoraan vaihtolaatikon Saksasta. Kun kyselin Powermaticin rempan hintoja huvikseen hinta kipusi vaihtolaatikon tasolle ja ylikin.
                                Freude am Fahren

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎