Originally posted by Cell
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic
Collapse
X
-
Joo, vaihda vaan ne öljyt ja sitten nähdään, Btcf:llä kerätään sitten sulle kolehti jos loota kilahtaa öljynvaihdon seurauksenaVanhat öljyt lähetetään HemilleEx: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring
Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.
BMW Freude Am Fahren
Comment
-
-
tää on kyllä varsinainen threadi... maalaillaan piruja kauheesti seinille mutta ei tunnu mitään faktaa tulevan.
saisko tästä tiivistelmää???
- Kuinka monta vakio automaattisteppiä on lauennut originaaleilla öljyillä?
- Kuinka monta vakio automaattisteppiä on lauennut laatikon säännöllisillä huolloilla Laakkosella?
- Kuinka monta kyseisen threadin laatikkoa on hajonnut lastuttamisen johdosta?
- Kuinka monta laatikkoa yleensäkkään tässä threadissa on hajonnut??
- Onko yllätys jos 250-300tkm ajettu auto vaatisi jo laatikon huoltoa/remonttia!?!?
- Kuinka pitkään laatikon pitäisi toimia?
statistiikkaa kaipaa hän
siitä en tietty tykkää että joku 100tkm ajetussa kosahtaa laatikko, mutta jos jossain 300tkm ajetussa hajoo loota niin onko se yllätys kuinka monelle?
T:
-Siiderin voimalla suivaantunut EDIT: no, vähän valkkariikin on seassaE39 530dA Touring -00
Comment
-
-
Originally posted by AkiV View Posttää on kyllä varsinainen threadi... maalaillaan piruja kauheesti seinille mutta ei tunnu mitään faktaa tulevan.
saisko tästä tiivistelmää???
- Kuinka monta vakio automaattisteppiä on lauennut originaaleilla öljyillä?
- Kuinka monta vakio automaattisteppiä on lauennut laatikon säännöllisillä huolloilla Laakkosella?
- Kuinka monta kyseisen threadin laatikkoa on hajonnut lastuttamisen johdosta?
- Kuinka monta laatikkoa yleensäkkään tässä threadissa on hajonnut??
- Onko yllätys jos 250-300tkm ajettu auto vaatisi jo laatikon huoltoa/remonttia!?!?
- Kuinka pitkään laatikon pitäisi toimia?
statistiikkaa kaipaa hän
siitä en tietty tykkää että joku 100tkm ajetussa kosahtaa laatikko, mutta jos jossain 300tkm ajetussa hajoo loota niin onko se yllätys kuinka monelle?
T:
-Siiderin voimalla suivaantunut EDIT: no, vähän valkkariikin on seassa
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostJoskus vielä haluaisin kuulla ne koneensuunnittelun keinot, joilla näihin väitettyihin ominaisuuksiin päästään. Perustelut on kuin poliitikolla, paljon on tekstiä mutta konkreettisia faktoja syy-seuraussuhteesta ei saa vänkäämälläkään, vittuilua kyllä.
Mikäli nyt ymmärsin kirjoitetun.....niin Eekö tätä pitäisi kysyä BMW/ZF:ltä eikä ihmetellä sitä täällä? Hehän ko.laatikot ovat suunnitelleet ja valmistaneet, ja he ovat tästä huoltovaapaasta elinkaaresta päättäneet?
Eikö silloin kaikki vastakkaiset argumentit vaatisi joitain ...."faktoja syy-seuraussuhteista"... mitkä puoltavat jotain muuta kuin tehtaan antamat ohjeet?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View Post...heheheh...olipas hassua....
Tämähän ei pidä enää paikkaansa. Pitkittyneet huoltovälit söivät huollon asiakkaita. Nythän joutuu esim. E60:sta viemään huoltoon 20tkm välein entisen 25tkm:n. Ei ole olemassa varsinaista huolto-ohjelmaa, vaan auto kertoo huoltajalle mitä pitää vaihtaa.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostMikäli nyt ymmärsin kirjoitetun.....niin Eekö tätä pitäisi kysyä BMW/ZF:ltä eikä ihmetellä sitä täällä? Hehän ko.laatikot ovat suunnitelleet ja valmistaneet, ja he ovat tästä huoltovaapaasta elinkaaresta päättäneet?
Eikö silloin kaikki vastakkaiset argumentit vaatisi joitain ...."faktoja syy-seuraussuhteista"... mitkä puoltavat jotain muuta kuin tehtaan antamat ohjeet?
Huoltojen hinnat ovat yksi kriteeri autovertailuissa, vaihteistoöljyjen vaihto on todella kallista merkkiliikkeessä, ja näkyisi jo kustannuksia per kilometri sarakkeessa, jolloin kyseessä on myös markkinointikeinosta. Valmistaja on laskenut laatikon kestävän riittävän pitkään ilman öljynvaihtoakin vastuukysymyksistä päästäkseen, toisinsanoen siis minimissäänkin reilu 100-150tkm. Tämä ei sulje sitä pois etteikö laatikko voisi kestää 500tkm sopivissa olosuhteissa ja oikean koneen perässä, 530D ei ainakaan niihin lukeudu. Lisäksi noita laatikoita on monia erilaisia, omine vaatimuksineen ja täyttölämpötiloineen, jolloin huolto on helppo mokata mikäli ei perehdy juuri kyseiseen laatikkoon, sama pätee teki vaihdon sitten kuka tahansa, harvemmin osaavat merkkiliikkeessäkään.
Ei ole tapoja suunnitella esim. hydraulikoneistoa joka sietäisi partikkeleita öljyssä, välys venttiileissä aiheuttaa ohivuotoa, ja se kasvaa välyksen suurentuessa todella nopeasti. Pienempi välys taas on jälleen vikaherkempi jonkin pienen partikkelin kiilatessa karan väliin, jolloin syntyy naarmu tai PWM ohjattu venttiili ei enää liikukaan pehmeästi lineaarisesti kasvavaa jousivoimaa vastaan, vaan tökkii -> ohjauspaine pomppii. Samaten öljyn viskositeetti pienenee jatkuvasti sen jauhautuessa rattaiden välissä, jolloin lopulta ollaan tilanteessa, jossa öljykalvo on niin ohut että alkaa tulla metalli-metalli kosketuksia. Ohuempi öljy myös nostaa venttiilikoneiston ohivuotoja.
Mikäli oikeasti olisi olemassa vaihdelaatikkoja (edes yksinkertaisia alennusvaihteita) ja niihin öljyjä jotka kestäisivät tuollaisia suoritteita, olisi teollisuus ensimmäinen joka niitä käyttäisi. Öljy on kallista ja sitä menee aivan helvetisti, jo pari isompaa vaihdetta syö tynnyrin eikä vaihtoväliä lasketa kymmenissä vuosissa...325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSe on kuitenkin jo tilastollinen ja käytännön mahdottomuus että yhdessä korissa saisi ajettua kaksi laatikkoa loppuun....varsinkaan kun ei minulla eikä kenelläkään muullakaan ole vielä tullut vastaan sellaista bensatseppiä joka äljyjä vaihtamattakin oli ajettu loppuun. Käyttöiästä on siis turha lähteä spekuloimaan niin kauan kun mitään selkeää dokumentoitua=tilastollista otantaa ei ole, muutakuin se että tiedetään niiden kestävän kevyesti VÄHINTÄÄN 400tkm suomiolosuhteissakin.
Jaahas... Kyselinpä tuossa viikonlopun aikana taustatietoa siitä -00 vuoden 530dA:sta jossa on jo kolmas steppiaski menossa... Ensimmäinen eli alkuperäinen aski oli kokenut täystuhon... Ei siis pelittänyt enää laisinkaan.
Ja se oli tapahtunut 250 000 kilometrin kohdalla... Mutta toinen aski ei ollut kerennyt vielä kokemaan täystuhoa, vaan rupesi vaihtamaan terävästi ja ns. "arpomaan"... Ja temppuilu oli alkanut noin 420 000 kilometrin kohdilla...
En nyt halua heittää vettä myllyyn enkä syyllistää tai spekuloida "lastutuksen" haitoista, mutta tämä kyseinen auto oli käynyt jo kaarensa aika alkutaipaleella siellä Karalahdella vai mikä Karala se siellä Jyväskylässä olikaan.
Comment
-
-
Öljyn kierrossa olevien partikkelien lisäksi öljyn ominaisuudet muuttuvat muutenkin. Öljyn hapettuminen on yleisin syy öljyjen vaihtoon. Hapettumisreaktiossa elektroneja siirtyy kahden aineen välillä. Tällöin elektroneja luovuttava aine hapettuu ja elektroneja vastaanottava aine pelkistyy. Öljyn hapettumisessa siis hiilivety hapettuu ja happi pelkistyy
Hapettumisen edetessä öljyyn muodostuu polymeroitumistuotteina lietettä ja lakkamaisia kerrostumia. Hiilivetyketjut pitenevät, viskositeetti nousee ja viskositeetti-indeksi laskee. Liete on öljyyn liukenematonta ja se kerrostuu öljyjärjestelmän katvepaikkoihin, josta se lähtee liikkeelle häiriötilanteessa aiheuttaen toimilaitteissa ongelmia sekä tukkii suodattimia.
Öljyanalyysi olisi ainoa oikea tapa määrittää öljyjen oikea vaihtoväli. Analyysissä pitäisi määritellä ainakin seuraavat asiat:
• Öljylaadun määritys
• Viskositeetti-indeksi
• Lisäainemääritykset (esim. Zn, Ca, P, antioksidantti)
• Vieraiden aineosien pitoisuudet (esim. kulumametallit, pii)
• Vaahdon määrä
• Vesipitoisuus
Koska öljyanalyysiä käytetään lähinnä teollisuudessa, on yleisempi tapa määrittää säännölliset öljynvaihtovälit. Automaattivaihteistojen kohdalla oli monella merkillä hetken aikaa kokeilu, jossa öljynvaihtoväliä ei ollut määritelty. Ilmeisesti millään automerkillä ei enää kyseistä käytäntöä ole, vaan kaikille uusille autoille on automaattivaihteistolle selvästi määritellyt öljynvaihtovälit
Comment
-
-
Originally posted by juster View PostÖljyn kierrossa olevien partikkelien lisäksi öljyn ominaisuudet muuttuvat muutenkin. Öljyn hapettuminen on yleisin syy öljyjen vaihtoon. Hapettumisreaktiossa elektroneja siirtyy kahden aineen välillä. Tällöin elektroneja luovuttava aine hapettuu ja elektroneja vastaanottava aine pelkistyy. Öljyn hapettumisessa siis hiilivety hapettuu ja happi pelkistyy
Hapettumisen edetessä öljyyn muodostuu polymeroitumistuotteina lietettä ja lakkamaisia kerrostumia. Hiilivetyketjut pitenevät, viskositeetti nousee ja viskositeetti-indeksi laskee. Liete on öljyyn liukenematonta ja se kerrostuu öljyjärjestelmän katvepaikkoihin, josta se lähtee liikkeelle häiriötilanteessa aiheuttaen toimilaitteissa ongelmia sekä tukkii suodattimia.
Öljyanalyysi olisi ainoa oikea tapa määrittää öljyjen oikea vaihtoväli. Analyysissä pitäisi määritellä ainakin seuraavat asiat:
• Öljylaadun määritys
• Viskositeetti-indeksi
• Lisäainemääritykset (esim. Zn, Ca, P, antioksidantti)
• Vieraiden aineosien pitoisuudet (esim. kulumametallit, pii)
• Vaahdon määrä
• Vesipitoisuus
Koska öljyanalyysiä käytetään lähinnä teollisuudessa, on yleisempi tapa määrittää säännölliset öljynvaihtovälit. Automaattivaihteistojen kohdalla oli monella merkillä hetken aikaa kokeilu, jossa öljynvaihtoväliä ei ollut määritelty. Ilmeisesti millään automerkillä ei enää kyseistä käytäntöä ole, vaan kaikille uusille autoille on automaattivaihteistolle selvästi määritellyt öljynvaihtovälit
Käsittääkseni juuri tämä hapettumisensieto on yksi tärkeimmistä asioista joka on longlife-öljyissä parempi kuin ns. normaaliöljyssä, ja mahdollistaa siks pidemmät vaihtovälit. Olenko oikeassa?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Edelleenkin... me voimme spekuloida ja heittää ihan perusfysiikkaa/tietoa öljyjen vanhenemisesta/mekanismeista maailman tappiin asti, tuomatta yhtään todellista vaihtoa puoltavaa argumenttia lisää.
Eli on 100% varmaa että mikä tahansa öljy hapettuu=vanhenee ikääntyessään siitä tasosta mitä se on uutena kaupan hyllyssä, mutta mehän emme voi tietää minkälaisella/tasoisella laatuluokalla ko.laatikko on suunniteltu toimivaksi? Sekin on kuitenkin 100% varmaa, että ko.laatikot on suunniteltu toimimaan jollain muulla öljyn laatutasolla kuin sillä mikä näissä öljyissä on uutena. Eli mehän emme tiedä sitä missä kohtaa elinkaarta/ajosuoritetta ko.öljyt oikeasti alittavat sen laatutason millä nämä askit on suunniteltu toimivan. Nythän nämä ajatuskuviot lähtevät siitä että kaikki alle uuden öljyn laatutason eivät ole ns."normaalitasoa", vaan ainoa toimiva taso on uuden öljyn laatuaso? Oikeastihhan näin ei tietenkään voi olla, vaan myös öljyissä on tietty elinkaari joissa on alku ja loppu, sekä pitkä tasainen ns.käyttövaihe.
Se että laatikkoöljy on mustaa, ei todellakaan kerro meille yhtään mitään siitä etteikö sen laatutaso vielä riittäisi aivan mainiosti.
Lisäksi....kun tässä nyt taas huudellaan näitä "Faktoja", niin haluaisimpa todellakin tutustua niihin faktoihin+yksittäistapauksiin joissa todellakin esim.9/98-uudempi bensasteppi on KULUNUT loppuun, ja edes sellainen joka on KULUNUT loppuun siksi että öljynvaihtoja ei ole tehty?
Näitä öljyn vanhenemis+käyttäytymisprosesseja voi esitellä vaikka hienollia graafisilla käyrillä, mutta niillä ei todellakaan ole mitään tekemistä tämän asian kanssa niin kauan kunnes emme voi tietää sitä kontekstia/ympäristöä mihin ko.vanhenemisprosessi pitää suhteuttaa.
Se hokema ei ole mikään mikään peruste että ..."öljythän pitää vaihtaa"... , koska jos tämä linja todella otetaan, on seuraava aihe: ...."Millaisin välein laatikkoöljyt on välttämätön vaihtaa"....
Edelleen muistutan myös siitä että tämä toimenpide ei oikeassa elämässä ole missään tapauksessa ole täysin riskitön, emmekä me tiedä minkälaisen kulumisen alle ko.laatikko joutuu kun tuo uusi öljy pesee sedimentoituneen metalliaineksen uudelleen kiertoon?
Näihin emme kuitenkaan saa vastauksia kopioidessamme öljytisleiden vanhenemisprosessia koskevia knoppitietoja omiin perusteisiimme, luodessamme omaa "loogista" päätöstä jossa "tiedämme paremmin" oikean menettelytavan kuin tehtaan sadat insinöörit.
Comment
-
-
Originally posted by Cell View Post
Käsittääkseni juuri tämä hapettumisensieto on yksi tärkeimmistä asioista joka on longlife-öljyissä parempi kuin ns. normaaliöljyssä, ja mahdollistaa siks pidemmät vaihtovälit. Olenko oikeassa?
Näinhän se on. Öljyn hapettuminen on kemiallinen reaktio ja oikealla lisäaineistuksella ja hyvällä perusöljyllä sen syntymisen estämiseen voidaan vaikuttaa tiettyyn rajaan. Tältä osin Esson LT71141 on varmasti parempaa kuin tavallinen perus automaattiöljy.
Hapettumisen eteneminen öljyssä voidaan todeta öljyn värin muutoksena. Hapettuneen öljyn väri muuttuu tummaksi, värin muutoshan johtuu palaneista hiiliyhdistelmistä. Hapettumisen edetessä väri muuttuu lopulta mustaksi. Öljyn värin muutosta käytetäänkin mittarina hapettumisen astetta mitattaessa. Tällainen öljyn väriin perustuva hapettumisen mittausmenetelmä on esim. astm d 1500.
Toinen missä Esson LT71141 on luultavasti parempi, on ruosteenesto. Öljyyn kondensoituu vettä, ja mitä vanhempaa öljy on, sitä enemmän siihen on sitoutunut vettä. Varsinkin suomen olosuhteissa suurten lämpötilan vaihtelujen takia on öljyn ruosteenestokyvyllä suuri merkitys.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View Postmutta mehän emme voi tietää minkälaisella/tasoisella laatuluokalla ko.laatikko on suunniteltu toimivaksi? Sekin on kuitenkin 100% varmaa, että ko.laatikot on suunniteltu toimimaan jollain muulla öljyn laatutasolla kuin sillä mikä näissä öljyissä on uutena.
Eli mehän emme tiedä sitä missä kohtaa elinkaarta/ajosuoritetta ko.öljyt oikeasti alittavat sen laatutason millä nämä askit on suunniteltu toimivan. Nythän nämä ajatuskuviot lähtevät siitä että kaikki alle uuden öljyn laatutason eivät ole ns."normaalitasoa", vaan ainoa toimiva taso on uuden öljyn laatuaso? Oikeastihhan näin ei tietenkään voi olla, vaan myös öljyissä on tietty elinkaari joissa on alku ja loppu, sekä pitkä tasainen ns.käyttövaihe.
Lisäksi....kun tässä nyt taas huudellaan näitä "Faktoja", niin haluaisimpa todellakin tutustua niihin faktoihin+yksittäistapauksiin joissa todellakin esim.9/98-uudempi bensasteppi on KULUNUT loppuun, ja edes sellainen joka on KULUNUT loppuun siksi että öljynvaihtoja ei ole tehty?
koska jos tämä linja todella otetaan, on seuraava aihe: ...."Millaisin välein laatikkoöljyt on välttämätön vaihtaa"....
Edelleen muistutan myös siitä että tämä toimenpide ei oikeassa elämässä ole missään tapauksessa ole täysin riskitön, emmekä me tiedä minkälaisen kulumisen alle ko.laatikko joutuu kun tuo uusi öljy pesee sedimentoituneen metalliaineksen uudelleen kiertoon?
"tiedämme paremmin" oikean menettelytavan kuin tehtaan sadat insinöörit.
Jos se elinikä on jossain lootaversiossa ilman vaihtoakin 500tkm eikä toiminta huonone ajan myötä, on vaihto tottakai turha. Näin ei kuitenkaan kaikissa ole, ja mielestäni 530D hydramatic on erittäin hyvä esimerkki tällaisesta.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostJos se elinikä on jossain lootaversiossa ilman vaihtoakin 500tkm eikä toiminta huonone ajan myötä, on vaihto tottakai turha. Näin ei kuitenkaan kaikissa ole, ja mielestäni 530D hydramatic on erittäin hyvä esimerkki tällaisesta.
Comment
-
Comment