Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jukka_
    Bimmer Rookie
    • Aug 2009
    • 156
    • finland Keski-suomi

    Tuli hommattua tuommonen VM.00 oleva 330Da aj.280tkm. Huoltokirjan ja entisten omistajien mukaan laatiikkoon ei ole vaihettu ikinä öljyjä. Ajaessa vaihdot on pehmeitä ja toimii vielä loistavasti (kop kop )

    Hieman taustatutkimusta suoritettu ja kuvat otettu laatikon kupeessa olevista lätkistä.
    Osaisko joku kertoa kumpaa öljyä tähän laatikkoon menee 9,-L vai 20,-L
    Bmw X5 3.0DA 2005

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8972
      • Kellokoski

      Originally posted by Jukka_ View Post
      Tuli hommattua tuommonen VM.00 oleva 330Da aj.280tkm. Huoltokirjan ja entisten omistajien mukaan laatiikkoon ei ole vaihettu ikinä öljyjä. Ajaessa vaihdot on pehmeitä ja toimii vielä loistavasti (kop kop )

      Hieman taustatutkimusta suoritettu ja kuvat otettu laatikon kupeessa olevista lätkistä.
      Osaisko joku kertoa kumpaa öljyä tähän laatikkoon menee 9,-L vai 20,-L
      http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2d66...utomloota.html
      if it ain't broke, don't fix it
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by Jukka_ View Post
        Osaisko joku kertoa kumpaa öljyä tähän laatikkoon menee 9,-L vai 20,-L
        http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2d66...utomloota.html
        5€ litra.

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          Originally posted by Bmw Master View Post
          5€ litra.
          Ja lisävihjeenä vois mainita Petro Canada.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • Jukka_
            Bimmer Rookie
            • Aug 2009
            • 156
            • finland Keski-suomi

            Originally posted by Thuppu View Post
            Ja lisävihjeenä vois mainita Petro Canada.
            Saakos tuota öljyä vaikka AD:n tiskiltä. ja mitä öljyä tarkalleen käyn hakee :think
            Bmw X5 3.0DA 2005

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Originally posted by Jukka_ View Post
              Saakos tuota öljyä vaikka AD:n tiskiltä. ja mitä öljyä tarkalleen käyn hakee :think
              Soitat voiteluainekeskukseen ja Petro Canada D3M kotiin kannettuna n.100€ 20L alveineen. Saa myös litran purkeissa.

              Helppoa kuin mikä.

              Comment

              • Jukka_
                Bimmer Rookie
                • Aug 2009
                • 156
                • finland Keski-suomi

                onko tietoa Paljonko öljyä menee laatikkoon ja turbiiniin yhteensä :think
                Bmw X5 3.0DA 2005

                Comment

                • Carbonfiber
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 5226
                  • Hki 43

                  Originally posted by Jukka_ View Post
                  onko tietoa Paljonko öljyä menee laatikkoon ja turbiiniin yhteensä :think
                  Niin mutta miksi olet niitä öljyjä vaihtamassa, jos kerran skulaa? Kaiken täältä foorumilta lukemani perusteella ongelmat alkavat viimeistään siinä vaiheessa.
                  Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                  Z3 Roadster 2.8 '98
                  isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                  ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                  Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                  Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                  - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    Originally posted by Carbonfiber View Post
                    Niin mutta miksi olet niitä öljyjä vaihtamassa, jos kerran skulaa? Kaiken täältä foorumilta lukemani perusteella ongelmat alkavat viimeistään siinä vaiheessa.
                    Noinkohan on?

                    Lukaseppas tämä kommenttini aiheesta: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=298

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • Carbonfiber
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 5226
                      • Hki 43

                      Originally posted by teropa View Post
                      Noinkohan on?

                      Lukaseppas tämä kommenttini aiheesta: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=298

                      Tero
                      Mielenkiintoista! :think Mennytkin ihan ohi.
                      Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                      Z3 Roadster 2.8 '98
                      isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                      ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                      Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                      Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Carbonfiber View Post
                        Mielenkiintoista! :think Mennytkin ihan ohi.
                        Älä kuitenkaan usko kaikkea lukemaasi ihan niin kuin se on kirjoitettu.
                        Otannassa on tietenkin ne askit jotka ovat menneet vaihtoon takuuaikana puhtaasti tekovian vuoksi, eikä näillä ole mitään tekemistä öljyjen kanssa.
                        Eli ko.askien vikatiheys on kuitenkin suurimmillaan siinä 0-20tkm:n välissä jo takuuaikana, jonka jälkeen yleinen vikatiheys dramaattisesti putoaa.
                        Eli tässä ollaan tilanteessa jossa laatikon öljynvaihto tehdään ajosuoritteen niillä kohdilla jossa ko.laatikkojen vikatiheys muutenkin on pienin.
                        Ne laatikot joihin öljyjä ei vaihdeta ja sen kuitenkin todetaan hajonneen?...on tässä "tilastossa" sitten jotain muuta.
                        Se mikä on FAKTA, on se että mikäli ensimmäinen vaihto tehdään reilusti yli 100tkm ajettuun laatikkoon saa aikaiseksi joka tapauksessa melkoisen "paskashokin" vaikka vaihto tehtäisiin oikeaoppisesti huuhtelemalla.
                        ko.huuhtelulla ei suinkaan saada pestyä kaikkea sedimentoitunutta massaa lauhduttimesta, putkistosta ja laatikon sisäpinnoilta, vaan se lähtee kiertoon vasta seuraavan +1000km:n ajosuoritteen aikana.
                        Sanoo nämä ns."tilastot" mitä tahansa, niin näin joka tapauksessa tulee käymään. Mitä tiheämmin öljyt on aiemmin vaihdettu, sitä vähemmän sedimenttiä kiertoon liukenee ja sitä kautta tietenkin riskitkin pienenee.
                        Väitän että riski laatikon vaurioitumiseen on jo oikeasti niin suuri, että sitä ei kannata ottaa mikäli ensimmäinen vaihto tehdään vasta yli 200tkm ajettuun laatikkoon. Ihan aikuisten oikeasti öljyjen vaihtamattomuuteen ja siten kulumalla nämä askit ei lopu, vaan itse aski menee kyllä Suomenkin olosuhteissa +400tkm ihan kevyesti .

                        Comment

                        • Carbonfiber
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 5226
                          • Hki 43

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Älä kuitenkaan usko kaikkea lukemaasi ihan niin kuin se on kirjoitettu.
                          Otannassa on tietenkin ne askit jotka ovat menneet vaihtoon takuuaikana puhtaasti tekovian vuoksi, eikä näillä ole mitään tekemistä öljyjen kanssa.
                          Eli ko.askien vikatiheys on kuitenkin suurimmillaan siinä 0-20tkm:n välissä jo takuuaikana, jonka jälkeen yleinen vikatiheys dramaattisesti putoaa.
                          Eli tässä ollaan tilanteessa jossa laatikon öljynvaihto tehdään ajosuoritteen niillä kohdilla jossa ko.laatikkojen vikatiheys muutenkin on pienin.
                          Ne laatikot joihin öljyjä ei vaihdeta ja sen kuitenkin todetaan hajonneen?...on tässä "tilastossa" sitten jotain muuta.
                          Se mikä on FAKTA, on se että mikäli ensimmäinen vaihto tehdään reilusti yli 100tkm ajettuun laatikkoon saa aikaiseksi joka tapauksessa melkoisen "paskashokin" vaikka vaihto tehtäisiin oikeaoppisesti huuhtelemalla.
                          ko.huuhtelulla ei suinkaan saada pestyä kaikkea sedimentoitunutta massaa lauhduttimesta, putkistosta ja laatikon sisäpinnoilta, vaan se lähtee kiertoon vasta seuraavan +1000km:n ajosuoritteen aikana.
                          Sanoo nämä ns."tilastot" mitä tahansa, niin näin joka tapauksessa tulee käymään. Mitä tiheämmin öljyt on aiemmin vaihdettu, sitä vähemmän sedimenttiä kiertoon liukenee ja sitä kautta tietenkin riskitkin pienenee.
                          Väitän että riski laatikon vaurioitumiseen on jo oikeasti niin suuri, että sitä ei kannata ottaa mikäli ensimmäinen vaihto tehdään vasta yli 200tkm ajettuun laatikkoon. Ihan aikuisten oikeasti öljyjen vaihtamattomuuteen ja siten kulumalla nämä askit ei lopu, vaan itse aski menee kyllä Suomenkin olosuhteissa +400tkm ihan kevyesti .
                          Mielenkiintoisempaa.
                          Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                          Z3 Roadster 2.8 '98
                          isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                          ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                          Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                          Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                          Comment

                          • Zoui
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 6350
                            • Tampere

                            Kyllä ne tärkeimmät tässä on jo tullut, eli ei saa korjata ehjää ja...

                            Vale, Emävale, Tilasto.
                            Elämä on pihakivestä.

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              Odottelinkin jo tuota kliseetä tilastosta.

                              Lainaan itseäni Hemille vastaamastani viestistä, joka tuli tuon yo. quottaamani oman kannanoton perään:

                              "Juu, mutta jos oletus on se, että kaikki 800 vastaajaa on samanarvoisessa asemassa keskenään. Yhtä sekalaista se seurakunta on joka vaihtoehtoa kohden. Eli ajatus siitä, että pitäisi jokaisen auton tarkat taustat ja käyttö tietää, niin ei ole tässä kyllä validi.

                              Juuri sen vuoksi, kun emme noita detaljeja tiedä, niin pitää katsoa tuota massaa, ja siitä syntyneitä tuloksia, jotka on tuossa nähtävillä."

                              Mikä tarkalleenottaen tuossa tekstissä on epäselvää ^^, liittyen siihen milloin öljynvaihto on _todennäköisesti_ aiheuttanut laatikkovian tai milloin vaihtamatta jättäminen on _todennäköisesti_ aiheuttanut laatikkovian?

                              Älkää tehkö asiasta liian vaikeaa. BMW:n ja GM:n insinöörien laskelmat ovat aivan varmasti valideja ja ammattitaidolla tehtyjä, mutta kuten kaikki varmaankin hyvin tietävät, öljyä joka kestää (=on suunniteltu kestämään, aiheuttamatta häiriötä tekniikalle, jota se voitelee) suomalaisia ajosuoritteita ei ole olemassakaan. On täyttä palturia olettaa, että mikään "lifetime" mömmö voisi olla niin hyvää, etteikö sen voiteluominaisuuksien heikkeneminen varmasti edesauta esim. automaattilaatikon toiminnan huonontumista / vikaantumista. Öljylle on speksattu kohtuullinen käyttöikä, jonka jälkeinen aika ei kiinnosta laatikon toimintamielessä ketään sen enempää GM:llä kuin Bemarillakaan. Jos loota porsii 200tkm ajetusta Bemarista niin se ei ole saksalaisen insinöörin murhe. Hän sanoo: "paljon ajetusta autosta hajoaa tekniikkaa, se ei ole uusi". Automaatin öljyä ei ole tehty pitämään automaattilaatikoita uusina, kun niillä on ajettu montasataa tuhatta kilometriä. Sen sijaan, öljyt vaihtamalla voi kasvattaa sitä todennäköisyyttä, että automaatti kestää pidempään isolla ajosuoritteella kuin sellainen loota, johon öljyjä ei ole vaihdettu. Ja tämän voi suoraan lukea tuosta tilastosta, jota en valheeksi menisi sanomaan. Onko heittää parempaa faktaa aiheesta?

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • E39-530A
                                BTCF Member
                                • Feb 2007
                                • 936
                                • Espoo

                                Originally posted by teropa View Post
                                Onko heittää parempaa faktaa aiheesta?

                                Tero
                                Harvalla varmaan on. Itse _yhden_ stepin öljynvaihdon kokemuksella jätän sen tässä omaan arvoonsa. Enkä muutenkaan tunne autotekniikkaa juurikaan.

                                Ihan vain filosofoimalla tässä on tasan kaksi asiaa vaakakupissa.
                                1. Ei vaihdeta. Kestää jollain todennäköisyydellä, joka pienenee ajosuoritteen kasvaessa. Tähän on varmaan ziljoona muuttujaa, jotka tähän vaikuttavat. Se, että hajoaako laatikko öljyn heikkenevien ominaisuuksien vuoksi, ajo-olosuhteusta, materiaali/valmistusvirheen tai muun vuoksi, niin: ?.
                                2. Vaihdetaan. Joko myöhään tai alusta pitäen säännöllisesti. Jälkimäisessä tapauksessa riskit ovat lähinnä varmaankin väärin suoritettu vaihto tms. Em. tapauksessa tuo "paskashokki" x kertaa (vaihdetaan esim. 150tkm ka 300tkm kohdalla. Mutta hajosiko se siihen vai mm. kohdassa yksi luetelluista syistä.

                                Joillakin on tähän enemmän tuntumaa kuin joillakin, vaikka otanta saattaa olla ko. tapauksissa vinoutunut. Tähän tarvittaisiin alusta pitäen "tieteellinen" tutkimus, jotta vastaus saataisiin. Siihen asti voidaan kai keskustella ihan muuten vain?
                                E92 335iA -08

                                ---
                                ex E34 540iA -93
                                ex E90 325iA -05
                                ex E39 530iA -00
                                ex Toyota Avensis
                                ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎