memebuy23buy

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rasanttu
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2007
    • 530
    • Tuusula

    Originally posted by Hemi View Post
    Tämä vain on niin että nämä Dieselstepit tuhoaa kolmen euron jumittava nylonventtiili laatikon pakkoja ohjaavassa venttiilikoneistossa. Vääntö tai teho itsessään ei siis näitäkän tuhoa, vaan tämä suunnitteluvirheeksi luettava lapsus venttiilikoneistossa, joka jumiessaan päästää yleensä kolmospakan sulamaan. Bansastepissä tätä ongelmaa ei ole, joten ne ovat lähes ikiliikkujia.
    En tätä ala kiistämään, mutta ihmettelen miksi nämä dieselstepit hajoaa hyvin monilla eri oireilla.. Toisilta loppuu veto kokonaan, toisilta alkaa vaihtamaan terävästi ja toisilla alkaa ravistamaan jne.

    Powermaticilla sanoivat, että turbiini noista yleensä hajoaa. Kyseisen vaihteiston tekniikkaa tietämättä en osaa sanoa mihin se hajoaa.
    Freude am Fahren

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Simpel View Post
      Onko mitään keinoja vaihtaa tämä nyloventtiili?
      vai toimiiko tähän sanonta että "älä koske ehjää" ?
      On keinoja. Huhun mukaan nykyisin näihin ainakin jossain itä-Suomen suunnalla vaihdetaan messinkirunkoiset venttiilit(=vahvistettu venttiilikoneisto), jolloin ko.aski kestää lähes mitä tahansa. Myös mm.nämä tärinäongelmat johtuu siitä että ko.venttiilikoneisto takeltaa ohjatessaan pakkojen paineita. Käsittääkseni myös nämä turbiiniongelmat syntyvät ns."tyhjän potkimisista" jolloin syntipukki tässäkin olisi ko.venttiilikoneisto ja siinä hirttävät nyloniset solenoidiventtiilit. Erityisen herkästi näin tapahtuu stepillä+lastutetulla koneella täysvedossa 3-4-pykäkien välissä ja tietenkin silloin jos huonon öljynvaihdon seurauksena sedimenttiä pääsee kiertoon niin että sitä pääsee ko.solenoideille asti. Solenoidin jumittaessa ja pakan luistaessa, laatikolla on elinikää täyskaasuvedossa 2-3sek ja normaaliajossa alle 10sek. Eli ratasvalo kun syttyy, alkaa olemaan jo myöhäistä jos sattuu olemaan stepillä talla pohjassa, vaihdettaessa kolmoselta neloselle.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7035
        • Uusikaupunki

        Löytyisiköhän suomesta asiakkaita jos alkaisi noita 530d laatikko+turbiini -paketteja korjaamaan :think
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Cell View Post
          Löytyisiköhän suomesta asiakkaita jos alkaisi noita 530d laatikko+turbiini -paketteja korjaamaan :think
          Tottakai, mikäli hinta on vaihtolaatikkoon nähden kilpailukykyinen ja oikeasti korjataan myös itse vaurioitumisen aiheuttaja, eikä vain siitä syntyneet vauriot.

          Comment

          • O.K.
            Moderator
            • Nov 2003
            • 4856
            • Espoo

            Originally posted by rasanttu View Post
            Ottaisit suoraan vaihtolaatikon Saksasta. Kun kyselin Powermaticin rempan hintoja huvikseen hinta kipusi vaihtolaatikon tasolle ja ylikin.
            Pika-arvion mukaan alle 1500 pitäisi jäädä Powermaticilla. Pikaselailulla Saksassa korjatut vaihteistot (jolloin oma pitää lähettää takas sinne) samaa hintaluokkaa + päälle rahdit kumpaankin suuntaan + uusi momentinmuunnin + asennus. Eli menee reilusti kalliimmaksi.

            Originally posted by Hemi View Post
            Tämä vain on niin että nämä Dieselstepit tuhoaa kolmen euron jumittava nylonventtiili laatikon pakkoja ohjaavassa venttiilikoneistossa.
            Täytyykin kysellä samalla tästä venttiilikoneistosta huollon yhteydessä.
            Last edited by O.K.; 17-07-2009, 12:47.
            Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
            Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
            E34 525i

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7035
              • Uusikaupunki

              Originally posted by Hemi View Post
              Tottakai, mikäli hinta on vaihtolaatikkoon nähden kilpailukykyinen ja oikeasti korjataan myös itse vaurioitumisen aiheuttaja, eikä vain siitä syntyneet vauriot.
              Uudella venttiilikoneistolla tottakai, mutta pitää selvitellä saako venakoneistoja eri materiaalista valmistetuilla venoilla. Ns. tarvike/kiinapaska on jo nähty VAG-laatikoissa, kallista lystiä firmalle vaikka miten "piti olla parempi".
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Petri
                BTCF Member
                • Jun 2004
                • 3156
                • Nummela

                Sigun 330xd:ssä semmoinen vika, että täristää paikallaan ollessa, jos on vaihde päällä. Varsinkin epätasaisella alustalla(esim. mukulakivet) penkit, ratti ja ympärillä olevat muovit tärisee todella lujaa. Jos vaihtaa vapaalle, tärinä loppuu. Johtuuko laatikon ongelmista vai jostain moottorin puolelta?
                E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                Comment

                • O.K.
                  Moderator
                  • Nov 2003
                  • 4856
                  • Espoo

                  Originally posted by Petri View Post
                  Johtuuko laatikon ongelmista vai jostain moottorin puolelta?
                  Mä veikkaisin momentinmuunninta. D:llä on veto päällä, eli momentinmuuntimessa moottorin puoleinen "pumppu" pyörii ja vaihteiston puolen "turbiini" pidetään auton jarruilla paikoillaan. Tällöin koko moottorin tuottama teho menee öljyn vatkaukseen momentinmuuntimessa. On siellä tehoa kumminkin sen verran, että tasaisella auto lähtee liikkeelle tyhjäkäynnillä...

                  N:llä turbiini pyöri vapaasti pumpun kanssa likimain samalla nopeudella (on siellä pieni häviö...), jolloin öljyä ei tarvitse vatkailla sen kummemmin. Sama P:llä, jolloin lisäksi vaihteiston kardaanin pää on lukittu, mutta muuten momentinmuunin pyörii vapaasti.

                  Tuon tärinän huomaa toki normaalisti toimivalla laatikollakin, mutta joku vika tuolla tietty pahentaa varmaan tärinöitä.
                  Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                  Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                  E34 525i

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10114
                    • KVLA

                    Originally posted by Petri View Post
                    Sigun 330xd:ssä semmoinen vika, että täristää paikallaan ollessa, jos on vaihde päällä. Varsinkin epätasaisella alustalla(esim. mukulakivet) penkit, ratti ja ympärillä olevat muovit tärisee todella lujaa. Jos vaihtaa vapaalle, tärinä loppuu. Johtuuko laatikon ongelmista vai jostain moottorin puolelta?
                    Paljonkohan on ajettu?Tarkastaisin ensimmäiseksi kuitenkin moottorin kumityynyt,ennen kuin kävisin vaihdelaatikon kimppuun.

                    Comment

                    • Petri
                      BTCF Member
                      • Jun 2004
                      • 3156
                      • Nummela

                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Paljonkohan on ajettu?Tarkastaisin ensimmäiseksi kuitenkin moottorin kumityynyt,ennen kuin kävisin vaihdelaatikon kimppuun.
                      205tkm menty, turbiini rempattu ja vahvistettu kertaalleen, siksi itsekin epäilen jotain muuta kuin laatikkoa...
                      E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                      E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                      Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                      Comment

                      • O.K.
                        Moderator
                        • Nov 2003
                        • 4856
                        • Espoo

                        No eipä ollut mullakaan vaihteistossa vikaa, minä olin vain huono diagnosoija Vikakoodeja ei ollut ja toimii kuulemma muutenkin oikein. Vaihtokohtien muutos ja hiukan (mun mielestä) lisääntynyt luisto johtuu mitä ilmeisimmin vain notkeammasta öljystä.

                        Suositeltiin kumminkin moottorin ja laatikon softien päivitystä uusimpiin versioihin.
                        Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                        Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                        E34 525i

                        Comment

                        • Clavurion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 9159
                          • Oulu

                          Originally posted by O.K. View Post
                          Suositeltiin kumminkin moottorin ja laatikon softien päivitystä uusimpiin versioihin.
                          Hyvähän se on suositella, kun niitä ei itse tee tai joudu maksajan rooliin, jos ohjainlaite tilttaakin päivityksessä. Etenkään moottorinohjausta ei kannata pelkän huvin ja urheilun vuoksi päivittää.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • kehveli
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2005
                            • 276
                            • Lappeenranta

                            Originally posted by Hemi View Post
                            ...ja edelleen, 9/98-uudemmat ZF:n valmistamat bensastepit ovat ihan aikuisten oikeasti ikiliikkujia. Toki varmasti taas kerran joku on jostain kuullut tällaisenkin jossain lauenneen ja ehkä näin voi ollakkin öljynvaihdon seurauksena, mutta ennemmin taitaa salama tappaa kuin omistaa korkannut 9/98-uudempi ZF:n steppi....käytti sitä kuinka tahansa.

                            Ja tämän postauksen takia en omaan bensasteppiin vaihda niitä öljyjä.
                            Vaikka tuttu BMW-asentaja sitä minulle ehdotti, kun ei ole ikinä öljyjä vaihdettu. 160 tuhatta mittarissa vasta, joten kai ne ongelmatkin siten tulee myöhemmin, jos on tullakseen.

                            Ja kun ei täältä foorumiltakaan löydy hirveästi mitään aihetta ZF:n stepin hajoamisesta, niin kai tässä saa sitten rauhassa ajella ja jättää se nokikeppi sinne autokauppaan.

                            Kaiken tämän BMW-dieselin haukkumisen jälkeen on vain todettava että bensa-auto on halvempi pitää.
                            Last edited by kehveli; 30-07-2009, 10:05.
                            Entiset autot: paljon malmikasoja ja sitten yks mersu ja föördi
                            Nykyiset kehonliikuttimet: X5 3.0D, 325i

                            Comment

                            • Simpel
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2008
                              • 405

                              Originally posted by kehveli View Post

                              Kaiken tämän BMW-dieselin haukkumisen jälkeen on vain todettava että bensa-auto on halvempi pitää.
                              Pitkässä jatkossa kyllä.

                              Comment

                              • O.K.
                                Moderator
                                • Nov 2003
                                • 4856
                                • Espoo

                                Originally posted by Clavurion View Post
                                Hyvähän se on suositella, kun niitä ei itse tee tai joudu maksajan rooliin, jos ohjainlaite tilttaakin päivityksessä. Etenkään moottorinohjausta ei kannata pelkän huvin ja urheilun vuoksi päivittää.
                                Laatikossa oli jo uusin softa. Nollattiin vain opitut arvot ja taas toimii hyvin. Eli vaihtokohdat samat kuin kuten ennen öljynvaihtoa, mutta vaihto tapahtuu pehmeämmin.
                                Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                                Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                                E34 525i

                                Comment

                                Working...
                                X