Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • heze530
    Newbiemmer
    • Oct 2010
    • 6
    • lahti

    Yksi moottorin kumityyny on halki, mutta eivät pajalla uskoneet että vaikuttaisi... Perjantaiksi sain vasta ajan tarkempaan tarkasteluun! Ongelmaa ei ilmene kiihdyttäessä/moottori jarrutuksessa! ainoastaan kun peruutus vaihde on kytketty.
    e39 530da -00

    Comment

    • Noise
      BTCF Member
      • Aug 2011
      • 8
      • Finland

      Mulla oli omassa katiskassa aivan samanlainen ongelma, pakin ohjauksessa tms tais olla siinä vikaa, uudet pakat ja käytetyt ohjaushilut toisesta laatikosta kun lopetti toimintansa lopullisesti tien päällä...rempan jälkeen toimii, ajettu n30k sen jälkeen. Teki siis ton saman että ku laitto pakin päälle ni tärisi ja jurisi...ylämäkeen vielä enemmän, tasasella ja alamäkeen ei kyllä pahemmin ääntäny...

      Comment

      • vilikeri
        BTCF Member
        • May 2011
        • 38
        • Oulu

        Originally posted by heze530 View Post
        Yksi moottorin kumityyny on halki, mutta eivät pajalla uskoneet että vaikuttaisi... Perjantaiksi sain vasta ajan tarkempaan tarkasteluun! Ongelmaa ei ilmene kiihdyttäessä/moottori jarrutuksessa! ainoastaan kun peruutus vaihde on kytketty.
        Itsellä taas jurinaan ja tärinään auttoi kumityynyjen vaihto, toinen oli selvästi päreinä, ja sitten kun niitä vaihdeltiin niin se ehjältä näyttäväkin oli sen verran heikolla hapella että oli aika vaihtaa, ja jurinat loppu niinku seinään
        Lähtihän se s..tana, lapasesta

        Comment

        • Jenniva
          Newbiemmer
          • May 2013
          • 8
          • Finland

          Hoxhox

          Vika paikannettu! Tuo muoviosa ei ollut paikoillaan tuossa tapissa. Vinkkejä millä se saahaan pysymään oikealla paikalla vai lyödäänkö vaa nippuun?

          E28 518i 85'
          E36 318is 93'
          E39 530dA 99'

          Comment

          • Jenniva
            Newbiemmer
            • May 2013
            • 8
            • Finland

            HoxHoxHox

            Originally posted by |parsakaali| View Post
            Mikäli ihan mekaaninen tanko vaihdevalitsimen ja vaihdelaatikon välillä on kunnossa, auton tulisi pysähtyä ainakin p:llä. Mikäli liíkkuu edelleen eteenpäin tarkistaisin tangon tilanteen. Nimittäin itselläni kävin yhden automaatin kanssa vastaavasti, kun tanko tipahti pois paikaltaan, tosin vaihdevalitsin meni siinä hervottomaksi ja auto oli tosin opel...
            Edelliseen viestin jatkoa!
            Tätäkö yritit viestilläsi kertoa?
            Öljypohja otettiin siis eilen pois ja havainto oli, että tuo musta muoviosa (jonka läpi tulee tuo tanko jota pitkin se liikkuu) ei ollut ns. kontaktissa tuon lyhkäisen tapin kanssa joka on tuossa poikittain. Eli siis kuvassa näkyy että tappi on hahlossaan paikallaan (sai laitettua takaisin pikkaisen väännättämällä), mutta kysymys kuuluu että pysyykö se siinä? Lisäksi oon koittanu ehtiä siihen uutta vastaavaa mutta osassa olevalla numerolla 480 001 (4) ei löydy sit yhtään mitään, enkä kyllä löydä osalle mistään muutakaan numeroa.
            Sit yleistä ihmettelyä: Miksi muovia? Miksi osa pääsee lonksuamaan sivuttais suunnassa niin että karkaa tapistaan? Ja kuuluuko tuon osan olla tuon näköinen vai olisiko siitä irronnut jotain minkä takia ei pysy paikoillaan? :think
            P.s Öljyt oli hyvässä kunnossa, eikä löytynyt silppua.

            EDIT:
            Eli uhkiksella mentiin ja laatikko läjässä, öljyt vaihetaan hyvin huuhtelemalla. Oon jo iha hermoheikko tän vehkeen kanssa ja saatan jo kuvitellakin vikoja, mutta tämä että D päälle kytkettäessä kuuluu sellainen "wou", ei mitää kiljumista yms ääntä milloinkaan muulloin. Kuuluu selvästi laatikosta. Saas nähä häviääkö huuhtelujen aikana... Missähä nyt ois vika?
            Toinen että P:ltä vaihettaessa se keppi on pirun jäykkä...hyvä etten kahta kättä käyttänyt...
            Saas nähä kui pitkälle nyt kuletaa... Laittanu omia aikojaa myös vilkut sekasi (vasemmalla ollessaan ei vilkuta, keskellä vilkuttaa vasemmalle ja ylhäällä ei mihinkää tai vasemmalle) ja kuha ne saahaa kuntoo niin leimalle parinkymmenen kilsan päähä - vois kutsua melkei tulikokeeks
            Last edited by Jenniva; 10-08-2013, 11:41. Reason: Uutta tietoa
            E28 518i 85'
            E36 318is 93'
            E39 530dA 99'

            Comment

            • |parsakaali|
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 997

              Originally posted by Jenniva View Post
              Edelliseen viestin jatkoa!
              Tätäkö yritit viestilläsi kertoa?
              Öljypohja otettiin siis eilen pois ja havainto oli, että tuo musta muoviosa (jonka läpi tulee tuo tanko jota pitkin se liikkuu) ei ollut ns. kontaktissa tuon lyhkäisen tapin kanssa joka on tuossa poikittain. Eli siis kuvassa näkyy että tappi on hahlossaan paikallaan (sai laitettua takaisin pikkaisen väännättämällä), mutta kysymys kuuluu että pysyykö se siinä? Lisäksi oon koittanu ehtiä siihen uutta vastaavaa mutta osassa olevalla numerolla 480 001 (4) ei löydy sit yhtään mitään, enkä kyllä löydä osalle mistään muutakaan numeroa.
              Sit yleistä ihmettelyä: Miksi muovia? Miksi osa pääsee lonksuamaan sivuttais suunnassa niin että karkaa tapistaan? Ja kuuluuko tuon osan olla tuon näköinen vai olisiko siitä irronnut jotain minkä takia ei pysy paikoillaan? :think
              P.s Öljyt oli hyvässä kunnossa, eikä löytynyt silppua.

              EDIT:
              Eli uhkiksella mentiin ja laatikko läjässä, öljyt vaihetaan hyvin huuhtelemalla. Oon jo iha hermoheikko tän vehkeen kanssa ja saatan jo kuvitellakin vikoja, mutta tämä että D päälle kytkettäessä kuuluu sellainen "wou", ei mitää kiljumista yms ääntä milloinkaan muulloin. Kuuluu selvästi laatikosta. Saas nähä häviääkö huuhtelujen aikana... Missähä nyt ois vika?
              Toinen että P:ltä vaihettaessa se keppi on pirun jäykkä...hyvä etten kahta kättä käyttänyt...
              Saas nähä kui pitkälle nyt kuletaa... Laittanu omia aikojaa myös vilkut sekasi (vasemmalla ollessaan ei vilkuta, keskellä vilkuttaa vasemmalle ja ylhäällä ei mihinkää tai vasemmalle) ja kuha ne saahaa kuntoo niin leimalle parinkymmenen kilsan päähä - vois kutsua melkei tulikokeeks
              En juuri tuota koittanut kertoa, mutta lähinnä vain kerroin oman kokemuksen, kerta ongelma oli vähän saman tyylinen. Muovinen osa ei todennäköisesti pysy paikallaan, kerta pääsee lonksumaan. Toki kyseisen mallista vaihdelaatikkoa en ole koskaan avannut, niin tuo on vain mututietoa. P:ltä otettaessa parkkilukko on tämän näköinen (zf:n näkemys), eli väännöksissa ollessa (mäki tjsp) on jäykkä ottaa pois, mutta tasaisella ei saa olla jäykkä.

              Olisiko viime rempassa jäänyt jotain välistä / pois / särkynyt kerta on päässyt irtoamaan, irtoaa aika varmasti uudelleen...

              Last edited by |parsakaali|; 10-08-2013, 16:37.

              Comment

              • Jarkko S
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2003
                • 595
                • Käärmelahti/Maaninka

                Originally posted by Jenniva View Post
                Toinen että P:ltä vaihettaessa se keppi on pirun jäykkä...hyvä etten kahta kättä käyttänyt...
                Lieneekö manuaalikara päässyt vääntymään? Se voisi periaatteessa aiheuttaa jäykkyyttä.

                Eli se vaihdekepin mukaan liikkuva pätkä minkä päässä se muoviosa on.
                E60 530d M-Sport
                E53 X5 3.0d Sport
                E53 X5 3.0d Sport Paku
                E93 330d
                E61 535d M-Sport
                E61 520d
                E46 320i

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9138
                  • Oulu

                  Tuli mielenkiinnosta tutkailtua tuon laatikon kaavioita. Mitäs tuo kara (manual valve) käytännössä tekee?
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Jarkko S
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2003
                    • 595
                    • Käärmelahti/Maaninka

                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Tuli mielenkiinnosta tutkailtua tuon laatikon kaavioita. Mitäs tuo kara (manual valve) käytännössä tekee?
                    Lähinnä välittää tietoa kepin asennosta laatikolle, eli lähdetäänkö eteen vai taakse, tähän aikaan illasta ei tullut tuon järkevämpää mieleen
                    E60 530d M-Sport
                    E53 X5 3.0d Sport
                    E53 X5 3.0d Sport Paku
                    E93 330d
                    E61 535d M-Sport
                    E61 520d
                    E46 320i

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9138
                      • Oulu

                      Originally posted by Jarkko S View Post
                      Lähinnä välittää tietoa kepin asennosta laatikolle, eli lähdetäänkö eteen vai taakse, tähän aikaan illasta ei tullut tuon järkevämpää mieleen
                      Tämä päätelmä oli tehtävissä kyseisen tapauksen vikakuvauksen ja sen korjauksen perusteella. Minulle tuli hieman yllätyksenä, että asentoanturilta on parkkilukon lisäksi tällainen mekaaninen yhteys laatikon hydrauliikkapuolelle. Sen verran hämmensi, että piti ihan ATSG:n korjausmanuaali kaivaa naftaliinista.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • 4llu-
                        BTCF Member
                        • Jul 2010
                        • 1058
                        • Esbo

                        Mielenkiinnosta pakko kysyä, kun tässä lähipäivinä olen ehkä hankkimassa E39 525d:tä jossa ilmeisesti tämä kyseinen steptronic, että onko porsiminen yhtä yleistä 525d:ssä? Ainakaan googlettamisella en löytänyt yhtään hajonnutta laatikkoa kun taas näissä 530d tuntuu jokatoisessa olevan jotain häikkää. Uskaltaako tuollaista nyt ostaa ollenkaan :think
                        Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
                        Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
                        Suzuki GSX-R 1000 -07

                        Ex. M140i -17
                        Ex. 430D -14
                        Ex. F20 M135i -15

                        Comment

                        • Jii_Koo
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2013
                          • 785
                          • Jkl

                          Originally posted by 4llu- View Post
                          Mielenkiinnosta pakko kysyä, kun tässä lähipäivinä olen ehkä hankkimassa E39 525d:tä jossa ilmeisesti tämä kyseinen steptronic, että onko porsiminen yhtä yleistä 525d:ssä? Ainakaan googlettamisella en löytänyt yhtään hajonnutta laatikkoa kun taas näissä 530d tuntuu jokatoisessa olevan jotain häikkää. Uskaltaako tuollaista nyt ostaa ollenkaan :think
                          Ei näissä nyt jokatoisessa ole häikkää. Ihmiset kirjoittavat foorumille useammin aiheesta "laatikon kanssa ongelma", kuin "laatikko toimii hyvin" . 530d on ehkä hieman yleisempi malli (voin olla väärässä..?) ja varmasti yleisempää löytää niistä "tyyninkirengastusta"/muuta viritelmää, jotka tekevät askille hallaa.
                          '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                          Comment

                          • atte.o
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2009
                            • 894
                            • haukipudas

                            Itsellä oli 430tkm ajettu steptronic eikä mitään ongelmaan. Ensimmäisen öljynvaihdon tein laatikkoon 412tkm
                            E61 M-sport

                            Comment

                            • 4llu-
                              BTCF Member
                              • Jul 2010
                              • 1058
                              • Esbo

                              Originally posted by atte.o View Post
                              Itsellä oli 430tkm ajettu steptronic eikä mitään ongelmaan. Ensimmäisen öljynvaihdon tein laatikkoon 412tkm
                              Ilmeisesti bensavehje kyseessä jos on tuo sigun e34? nehän on kuulemma jokseenkin ikuisia laatikoita. Kait tuota kannattaa nyt käydä vilkasemassa kun muuten auto vaikuttaa lupaavalta. Mitä tuollaisesta stepistä kannattaa koeajolla tsekata ja missä niiden kierrosten pitäisi olla sillä viimeisellä vaihteella tollaisessa 525 dieselissä?
                              Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
                              Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
                              Suzuki GSX-R 1000 -07

                              Ex. M140i -17
                              Ex. 430D -14
                              Ex. F20 M135i -15

                              Comment

                              • Juza
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2003
                                • 275
                                • Washington D.C.

                                Originally posted by 4llu- View Post
                                Ilmeisesti bensavehje kyseessä jos on tuo sigun e34? nehän on kuulemma jokseenkin ikuisia laatikoita. Kait tuota kannattaa nyt käydä vilkasemassa kun muuten auto vaikuttaa lupaavalta. Mitä tuollaisesta stepistä kannattaa koeajolla tsekata ja missä niiden kierrosten pitäisi olla sillä viimeisellä vaihteella tollaisessa 525 dieselissä?
                                E34 ei ole saanut Steptronicia. Omalla 525dA -01 ajettu nyt 259tkm ja hyvin pelaa laatikko. Öljyjä ei oo vissiin ikinä vaihdettu.
                                2024 X7 xDrive40i M Sport
                                2011 E93 335i M Sport
                                1998 E39 528i
                                2003 Boxster

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎