Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by kt10734 View Post
    Teetin juuri toimivaan X3:seen turbiinin+öljynvaihdon Siekkisellä Maaningalla, koska hän suosittelee, että turbiini vaihdetaan 200tkm välein, jotta itse laatikko ei vikaannu. Autossa nyt mittarissa 217tkm ja historia tiedossa. Tästä sijoituksesta voi jotkut tahot olla eri mieltä, mutta katson, että sijoittamani raha ei mene hukkaan. Tulee muutenkin hieman ylihuollettua tuota kärryä.
    Tämä turbiinin vaihto +200tkm:ssa ei varsinaisesti ole ylihuoltoa varsinkaan diesel X3 ja X5:n kohdalla(varsinkin jos vähänkään lastutettu ja/tai vedetään raskaampia kuormia(bensakoneisissa toki on).
    Ok, jos=kun turbiinin vikaantumiseen/oirehtimiseen puututaan HETI kun oireita alkaa ilmaantumaan, laatikon vikaantuminen on varsin pieni riski.
    Eli kiertoon alkaa tulemaan hienoa metallipurua samalla kun oireet alkavat ilmaantua, mutta alkuvaiheessaan se on niin vähäistä että sillä ei ole suurtakaan merkitystä laatikon kokonaiselinkaarelle.

    Tässä maassa on turhaan vaihdettu satoja ko.laatikoita pelkän turbiinivian vuoksi ja joka olisi siis korjaantunut pelkällä uudella turbiinilla.
    Varmasti 90% näiden dieselaskien vioista on nimenomaan turbiinivikoja, joten sen oireet on hyvä tunnustaa ja tunnistaa.

    Comment

    • Ketku-
      Newbiemmer
      • Feb 2012
      • 22
      • Lahti

      Auto: e39 530dA - Steptronic -2000

      En nopeasti haulla löytänyt. Joten kysyn nyt täällä sitten kun asia liittyy surulliseen automaattilaatikkoon..

      Jos kävisi itselläni ikävästi ja laatikko rupeisi poikimaan, kun ohjelmointi on edessä ja jos olen oikein kuullut/kaivanut tietoa että tässä olisi GM-Laatikko?! :think

      Niin käykö tähän ZF-Laatikko, kun kuulemma se on kestävempi malli?
      E70 X5 LCI 40d xDrive M-Sport -11

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        Originally posted by Ketku- View Post
        Auto: e39 530dA - Steptronic -2000

        En nopeasti haulla löytänyt. Joten kysyn nyt täällä sitten kun asia liittyy surulliseen automaattilaatikkoon..

        Jos kävisi itselläni ikävästi ja laatikko rupeisi poikimaan, kun ohjelmointi on edessä ja jos olen oikein kuullut/kaivanut tietoa että tässä olisi GM-Laatikko?! :think

        Niin käykö tähän ZF-Laatikko, kun kuulemma se on kestävempi malli?
        Sulla on GM laatikko. Et voi vaihtaa ZF-laatikkoa tilalle. Korjauta/vahvistuta se nykyinen, vaihda toinen käytetty tai vaihda auto manuaaliksi.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Ketku-
          Newbiemmer
          • Feb 2012
          • 22
          • Lahti

          Originally posted by HTK12 View Post
          Sulla on GM laatikko. Et voi vaihtaa ZF-laatikkoa tilalle. Korjauta/vahvistuta se nykyinen, vaihda toinen käytetty tai vaihda auto manuaaliksi.
          Juuri tätä hain! Eli ei käy ZF-Laatikko tähän..
          Onko tietoa mistä saisi vahvistuksia tai kuka niitä tekee? Joo ei tässä onneksi vielä mitään olla tuhottu, mietin vaan tulevaisuutta jos sattuu hajoamaan..
          E70 X5 LCI 40d xDrive M-Sport -11

          Comment

          • 530Da03
            BTCF Member
            • Jan 2014
            • 104
            • Keski-Suomi

            Käy sinne ZF 5HP24 e38 730d:stä/Alpina D10:stä. Vähän vaatii työtä mutta ei mikään mahdoton homma.
            E39 530Da Touring -03
            E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
            E39 525Da Touring -00
            E39 530D Touring -99

            Comment

            • Hezman
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2012
              • 708
              • Jyväskylä

              Turha murehtia tulevaisuutta! Ja toiseksi, ei se laatikko mihkään hajoo, jos autolla ajetaan vähänkään järjen kanssa. Lisäksi kukaan ohjelmoija ei tee vääntö rajaamatonta ohjelmaa, vaikka pyytäisitkin.

              Comment

              • djs^
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2009
                • 1177
                • Mikkeli

                Originally posted by Ketku- View Post
                Juuri tätä hain! Eli ei käy ZF-Laatikko tähän..
                Onko tietoa mistä saisi vahvistuksia tai kuka niitä tekee? Joo ei tässä onneksi vielä mitään olla tuhottu, mietin vaan tulevaisuutta jos sattuu hajoamaan..
                kuopiossa siekkinen, ammattitaitoinen sälli
                EX :
                -E36 316
                -E36 325
                -E39 523
                -E39 530dA M-Sportx2
                -E60 525dA M-Sport x2
                -E60 545i Matte white
                -E53 x5
                -E91 3xx

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  Originally posted by 530Da03 View Post
                  Käy sinne ZF 5HP24 e38 730d:stä/Alpina D10:stä. Vähän vaatii työtä mutta ei mikään mahdoton homma.
                  No ei ole ihan pikku projekti. Saa vaihtaa johtosarjaa, teetättää custom kardaania, koodata auton uudestaa että kaikki toimii jne.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Ketku- View Post
                    Auto: e39 530dA - Steptronic -2000

                    En nopeasti haulla löytänyt. Joten kysyn nyt täällä sitten kun asia liittyy surulliseen automaattilaatikkoon..

                    Jos kävisi itselläni ikävästi ja laatikko rupeisi poikimaan, kun ohjelmointi on edessä ja jos olen oikein kuullut/kaivanut tietoa että tässä olisi GM-Laatikko?! :think

                    Niin käykö tähän ZF-Laatikko, kun kuulemma se on kestävempi malli?
                    Siis ei kuitenkaan nyt oireita mistään ”poikimisesta”?

                    Toisaalta, nämä eivät ole vahvoista nettihuhuista huolimatta ”poikivia” lainkaan(tai kukaan ei sellaisesta ole myöskään näyttänyt todisteita), vaan ihan vikaantuvia siinä missä mikä tahansa ihmisen suunnittelema ja valmistama.
                    Ylivoimaisesti suurin syy näiden jo hieman elämää nähneiden GM laatikoiden vikaantumiseen taas on öljynvaihto, joka taas saa turbiinin vikaantumaan.
                    Mikäli se vikaantuminen johtuu turbiinista, koko laatikon vaihtamista on turha ajatellakkaan.

                    Jos nyt jätät ne laatikkoöljyt rauhaan eikä mitään vikaantumisen oireita ole juuri nyt päällä, kestää ko.laatikko itsessään melko kevyestikkin paalauskoneen leukoihin asti.

                    Comment

                    • ///JATKE
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2013
                      • 377
                      • Nokia

                      Omassa autossa laatikkoöljyt suositellaan vaihtamaan tehtaan mukaan 30tml välein ja raskaassa käytössä tai viritettynä 15tml välein. Mitään asiasisältöä ei tässäkään viestissä ole, mutta harvemmin tuore öljy vrt paskaiseen vanhaan "ikuisuusöljyyn" kuulostaa huonolta idealta
                      E36 323ti Compact JOKKIS-D, E36 325i Coupe Driftmissile, E61 535d Touring, Passat 3bg 1.9tdi veronkiertopaku, Scania 124 Topline 6x2/4
                      Follow us on Facebook! https://www.facebook.com/panicrevdrift/

                      Comment

                      • A^A
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 2168
                        • Seinäjoki

                        Originally posted by ///JATKE View Post
                        Omassa autossa laatikkoöljyt suositellaan vaihtamaan tehtaan mukaan 30tml välein ja raskaassa käytössä tai viritettynä 15tml välein. Mitään asiasisältöä ei tässäkään viestissä ole, mutta harvemmin tuore öljy vrt paskaiseen vanhaan "ikuisuusöljyyn" kuulostaa huonolta idealta
                        Eikös se nimenomaan ole näissäkin niin että jos ne olisikin vaihdettu uudesta saakka 50-100tkm välein se olis ok mutta kun porukka vaihtaa ensimmäisen kerran kun öljyillä ajettu yli 200tkm niin ongelmat alkaa..
                        EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

                        Comment

                        • Ketku-
                          Newbiemmer
                          • Feb 2012
                          • 22
                          • Lahti

                          Tällä hetkellä siis EI tosiaan ole mitään vikaa!
                          Paljonkohan tommoisesta uskaltaa ottaa?

                          Kun on näitä penkitetty 230-250hp/500-560nm täysin vakiona. Tässä ihan kaverilla on semmoinen vakio 530dA mistä otettu 232/563 ja kuulemma pelannut tosi hyvin.
                          Itse ajattelin tosiaan AJ-Tech viedä ja kyllä haluan että sieltä otetaan sitten kunnolla ulos, pitää vaan järjellä itse ajella ja käyttää sitä.
                          E70 X5 LCI 40d xDrive M-Sport -11

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Ketku- View Post
                            Tällä hetkellä siis EI tosiaan ole mitään vikaa!
                            Paljonkohan tommoisesta uskaltaa ottaa?

                            Kun on näitä penkitetty 230-250hp/500-560nm täysin vakiona. Tässä ihan kaverilla on semmoinen vakio 530dA mistä otettu 232/563 ja kuulemma pelannut tosi hyvin.
                            Itse ajattelin tosiaan AJ-Tech viedä ja kyllä haluan että sieltä otetaan sitten kunnolla ulos, pitää vaan järjellä itse ajella ja käyttää sitä.
                            Kuinka paljon tällä hetkellä ajettu?
                            Onko mitään tietoa mahdollisesta turbiinin vaihdosta?
                            Se laatikko itsessään kyllä kestää 230/500, mutta turbiini kyllä ottaa jossain kohtaa itseensä jos ajotyyli on sellainen että tuo myös otetaan jatkuvasti ulos niin että lähdetään isolla pykälällä vain kaasulla.
                            Eli niin että ei pudoteta mm.ohitustilanteissa stepillä pienempää ennen ”polkaisua”, jolloin laatikko=varsinkin turbiini joutuu aika koville.
                            Uusien öljyjen hetkellinen viskositeetin nousu tosin rasittaa vanhaa turbiinia vielä enemmän, joten sitä nyt ei vanhaan turbiiniin kannata enään kokeilla koska sillä vaihdolla et kuitenkaan saavuta mitään muita kuin mielikuvahyötyjä.
                            Tämä laatikko itsessään kestää kyllä vieläkin enemmän, mutta siinä kohtaa jos/kun turbiini alkaa antautumaan, kaikki ”polkeminen” välittömästi seis ja mahdollisimman nopeasti turbiinikaupoille.
                            Rikkinäisellä turbiinilla varsinkin +230/500 alkaa olemaan jo laatikollekkin kova paikka.

                            Comment

                            • Ketku-
                              Newbiemmer
                              • Feb 2012
                              • 22
                              • Lahti

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Kuinka paljon tällä hetkellä ajettu?
                              Onko mitään tietoa mahdollisesta turbiinin vaihdosta?
                              Se laatikko itsessään kyllä kestää 230/500, mutta turbiini kyllä ottaa jossain kohtaa itseensä jos ajotyyli on sellainen että tuo myös otetaan jatkuvasti ulos niin että lähdetään isolla pykälällä vain kaasulla.
                              Eli niin että ei pudoteta mm.ohitustilanteissa stepillä pienempää ennen ”polkaisua”, jolloin laatikko=varsinkin turbiini joutuu aika koville.
                              Uusien öljyjen hetkellinen viskositeetin nousu tosin rasittaa vanhaa turbiinia vielä enemmän, joten sitä nyt ei vanhaan turbiiniin kannata enään kokeilla koska sillä vaihdolla et kuitenkaan saavuta mitään muita kuin mielikuvahyötyjä.
                              Tämä laatikko itsessään kestää kyllä vieläkin enemmän, mutta siinä kohtaa jos/kun turbiini alkaa antautumaan, kaikki ”polkeminen” välittömästi seis ja mahdollisimman nopeasti turbiinikaupoille.
                              Rikkinäisellä turbiinilla varsinkin +230/500 alkaa olemaan jo laatikollekkin kova paikka.
                              Hemi! Hienoja huomiota kieltämättä..
                              Näihin on vastuksia, eli autolla on tosiaan ajettu 330tkm. Mulla ei ainakaa ole tietoa/kuitteja mistään muusta laatikkoon liittyvästä kun kerran vaihdettu öljyt , suodatin ja ruuvit (huuhtelemalla) ja kuitti on ainaki hirveä summaltaan ~300e.
                              Itse en tosiaan edes vakio autoa koko ajan todellakaan kurmuuta, oikeastaan aika harvoin tulee edes otettua kaasua kunnolla, koska olen kuuluissa pappa-mallia ajava bemarikuski.. JA jos tulee otettua kiihdyksiä niin se tapahtuu: Joko stepillä itse kikkailen vaihteita tai sport asennolla, EIKÄ ikinä paikalta lähtiessä. Kun se on aika varma tyyli minun mielestä hajottaa nämä vehkeet..

                              Kyllä siinä tapauksessa jos alkaa laatikko poikimaan, niin mielelläni laitan auton siksi aikaa parkkiin ja tilaan uudet hilppeet.. Vaikka tulee ajettuakki tosi rauhallisesti ym, niin ajattelin ihan AJ-Tech kaverille sanoa että saa ottaa reilusti eikä ns tarvitse alkaa "varoa" koska autot on tehty ajettavaksi. En tietenkää tahallaan rupea ajotyylillä hajottaa!
                              E70 X5 LCI 40d xDrive M-Sport -11

                              Comment

                              • MOH85
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2009
                                • 241
                                • Rauma

                                hei nyt tarttisin hiukan mielipiteitä ja jeesiä. Eli kirjoitin tossa omassa topicissa luistavasta steppi laatikosta (autona siis 530da -99). Käytin sitä korjaamolla ja ne totesi et öljytaso on hyvä. No en oikein ite aina luota (koska en osaa sanoa kuinka ammattitaitonen on bmwn kanssa) ni päätin tarkistaa ite. Työolot on hiukan heikot mut pohdin etten mitään menetä jos kaivan itteni auton alle. Avasin sen tarkistuspropun eikä tullut kyllä mitään. Auto käynnissä ja ö-pohja kädenlämpönen tai karvan viileämpi. No lisäsin sitten öljyä, jota tuli hommattua 10l (+uusi suodatin tietty). Meni ehkä litra tai reilu. Lähdin kokeilemaan niin aluksi luisti edelleen. Mut muutama sata metriä ja meni parani huomattavasti. Kattelin et ilman luistonestoa raapi hyvin soratien pintaa ja muutenkin vaihdot tapahtui tosi pehmeesti. Ne on aina ollut ennen ku ongelmat synty. Muutamassa mutkassa alkoi luistaa mut rauhassa ajeli hetken ni homma palautui ja tuntui et toimi tosi hyvin. Kevyttä, EHKÄ, luistoa oli välillä. Pysähdyin ylämäkeen ja laitoin D:lle ja hyvin lähti ilman kaasua vetää ylös ja muutenkin toimi jees. Tarkistin uudelleen öljytason ja sieltähän tuli reippaasti ulos. No annoin valua. Löin tulpan kiinni ku enää tiputti. Odottelin hetken ja avasin uudelleen taas meni uutta litra puolitoista kunnes hiukan tiputti. Koeajo ja toimi hyvin. Muutama luisto tapahtui tiukan mutkan jälkeen. Mut aina palautui ja toimi hyvin. Ensinnäkin kannattaako noi öljyt nyt vaihtaa kokonaan plus suodatin. Tiedän sen vaaran varsinkin kun ajettu 340tkm. Mutta lähtökohtaisesti ongelma on ollut. Voisiko tää kaikki johtua öljytasosta eli korjaamo ei ole sitä oikein tarkastanut. Mikä olisi fiksuin tapa edetä? Toinen, voisiko tää luistaminen johtua siitä et edelleen on liian vähän eli öljy pakenee mutkassa ja hörppää ilmaa? Katoin lähtökohtaisesti öljyt P -> auto käyntiin -> öljypohja kädenlämpönen -> tiputtaa tarkistusreijästä. Joten luulin et se ois ihan hyvä sillon. Taitaa kun lämpötila on yli 50 astetta niin sitä öljyä tulla ulos vaikka olisi oikea määrä lähtökohtaisesti? Koska sitä todellakin tuli ulos vaikka ennen lenkkiä laitoin ohjeen mukaan.

                                Sitten se öljy. Se oli ruskeaa vettä. Hieroin sormien välissä ja oli kyll' muuten puhdasta. Siellä oli pari silmiin pistävää metallihippua, toisaalta tää oli tarkistusropusta tullutta eli se ö-pohja voi olla täynnä. Who knows. Mutta jotenkin voisin syyttää tässä öljyn laatua laatikossa luistossa. Se on oikeesti ruskeeta vettä. En tiedä haisiko palaneelta, oudolta, ehkä enemmän joltain viski rommi setiltä :P Vaikeaa kuvailla tota..

                                Mut joo, en nyt hiffaa eli mikä olisi fiksua? Vai pitäskö sit ku on jäähtynyt koko auto laittaa se käyntiin, antaa lämmetä ja vielä varmistaa sit kun ollaan kädenlämpöä lähellä vielä tarkistaa toi taso? Kuitenkin ongelma oli se että laatikko luisti pahasti eikä sillä päässyt eteen päin juuri lainkaan mitenkään eli ei D:llä, pakkovaihteilla tai S:llä.. Janyt muutama lenkki ja melkein tunti tuli ajettua ja koko ajan toimi ihan jees..

                                Jotenkin jos pakat kuluneet loppuun ni ei kai se muutamalla litralla enää entiselleen palaudu? Kulunut kun kulunut, eikö? Entä turbiini? Lisäys oli kuitenkin vain se pari litraa uutta, mutta muutos oli aika suuri.. hmm..

                                Sitten vielä, tää on pitänyt edestä sellasta pirun outoa ääntä. Ihan ku joku hankais jossakin. Tulee ku painaa kaasua reippasti. Niin eteen ku pakittaessa. Sellanen mörinä. Voisiko turbiini äänellä näin? Se voi olla jotakin ihan muuta mut jos tällä olisi kans joku syy seuraus.. Se helpottaa heti ku päästää kaasua..
                                Last edited by MOH85; 07-10-2016, 01:45.
                                e39 530dA 1999.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎