Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • paltsu91
    Newbiemmer
    • Nov 2015
    • 8
    • Jyväskylä

    Tulipa itsekkin tarkastettua laatikon öljymäärä. Tai siis yritettyä Tein kuten ohjeissa sanotaan, eli kävin kaikki vaihteet varmuuden vuoksi useampaan kertaan läpi auton käydessä ja keppi P- asentoon ja auton alle täyttöroppua aukomaan. Inpalla katsoin niin lämmöt oli sen mukaan laatikossa noin 46 astetta ja laatikon öljypohja oli kättä lämpimämpi, muttei ollenkaan kuuman tuntuinen.

    Noh proppu kun napsahti auki niin hetken aikaa jo luulin avanneeni moottorin öljypropun. Öljyä meinaan lenti aivan samallalailla kaaressa varmaan pari kolme desiä reisille, ennen kuin kerkesin tökätä proppua takaisin paikalleen.

    Hämmennyksen laannuttua kävin vielä vatkaamassa keppiä joka suuntaan mihin sitä vaan saa sotkettua ja uudelleen kokeilemaan. Tässä vaiheessa öljyt olivat noin 48 asteiset. Ja taas sama homma. Öljyä tulvii ulos koko reijän täydeltä.

    Mikä meni vikaan vai onko öljyä tungettu aivan liikaa laatikkoon? Jos jotain positiivista tästä etsii niin öljyt ei haise ollenkaan palaneelle, tosin aika tummat ne ovat.

    Comment

    • schwarze
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 2017
      • Kangasala

      Originally posted by paltsu91 View Post
      Tulipa itsekkin tarkastettua laatikon öljymäärä. Tai siis yritettyä Tein kuten ohjeissa sanotaan, eli kävin kaikki vaihteet varmuuden vuoksi useampaan kertaan läpi auton käydessä ja keppi P- asentoon ja auton alle täyttöroppua aukomaan. Inpalla katsoin niin lämmöt oli sen mukaan laatikossa noin 46 astetta ja laatikon öljypohja oli kättä lämpimämpi, muttei ollenkaan kuuman tuntuinen.

      Noh proppu kun napsahti auki niin hetken aikaa jo luulin avanneeni moottorin öljypropun. Öljyä meinaan lenti aivan samallalailla kaaressa varmaan pari kolme desiä reisille, ennen kuin kerkesin tökätä proppua takaisin paikalleen.

      Hämmennyksen laannuttua kävin vielä vatkaamassa keppiä joka suuntaan mihin sitä vaan saa sotkettua ja uudelleen kokeilemaan. Tässä vaiheessa öljyt olivat noin 48 asteiset. Ja taas sama homma. Öljyä tulvii ulos koko reijän täydeltä.

      Mikä meni vikaan vai onko öljyä tungettu aivan liikaa laatikkoon? Jos jotain positiivista tästä etsii niin öljyt ei haise ollenkaan palaneelle, tosin aika tummat ne ovat.
      If ain`t broken, don fix it. Kyllä sieltä kuuluu tulla reippaasti/solkenaan/tulvia/syöksyä/työntyä öljyä ulos, kun moottori on käynnissä ja laatikon lämpökin on jo korkeahko. Vaikea tuonne laatikkoon on oikeasti saada sen toimintaa haittaavasti liikaa öljyä.
      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

      Comment

      • Axum
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 4416
        • Kuopio

        Originally posted by schwarze;3803250ja laatikon lämpökin on jo korkeahko. [/QUOTE[QUOTE=schwarze View Post
        If ain`t broken, don fix it. Kyllä sieltä kuuluu tulla reippaasti/solkenaan/tulvia/syöksyä/työntyä öljyä ulos, kun moottori on käynnissä ja laatikon lämpökin on jo korkeahko. Vaikea tuonne laatikkoon on oikeasti saada sen toimintaa haittaavasti liikaa öljyä.

        , itse katsoin yksi päivä inpalla niin normaalin kaupunkipyörittelyn jälkeen laatikkoöljyjen lämpötila oli 80c, normaalia? laatikkona 5hp19 ja ei ongelmia.

        EDIT: tarkoitit varmaankin tarkastuslämpötilaa?
        - E30 325i M52B28TU Cabriolet
        - E39 528ia
        - KUOPION PUTKIMIEHET -team
        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

        Puretaan 520ia -97
        https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by MOH85 View Post
          hei nyt tarttisin hiukan mielipiteitä ja jeesiä. Eli kirjoitin tossa omassa topicissa luistavasta steppi laatikosta (autona siis 530da -99). Käytin sitä korjaamolla ja ne totesi et öljytaso on hyvä. No en oikein ite aina luota (koska en osaa sanoa kuinka ammattitaitonen on bmwn kanssa) ni päätin tarkistaa ite. Työolot on hiukan heikot mut pohdin etten mitään menetä jos kaivan itteni auton alle. Avasin sen tarkistuspropun eikä tullut kyllä mitään. Auto käynnissä ja ö-pohja kädenlämpönen tai karvan viileämpi. No lisäsin sitten öljyä, jota tuli hommattua 10l (+uusi suodatin tietty). Meni ehkä litra tai reilu. Lähdin kokeilemaan niin aluksi luisti edelleen. Mut muutama sata metriä ja meni parani huomattavasti. Kattelin et ilman luistonestoa raapi hyvin soratien pintaa ja muutenkin vaihdot tapahtui tosi pehmeesti. Ne on aina ollut ennen ku ongelmat synty. Muutamassa mutkassa alkoi luistaa mut rauhassa ajeli hetken ni homma palautui ja tuntui et toimi tosi hyvin. Kevyttä, EHKÄ, luistoa oli välillä. Pysähdyin ylämäkeen ja laitoin D:lle ja hyvin lähti ilman kaasua vetää ylös ja muutenkin toimi jees. Tarkistin uudelleen öljytason ja sieltähän tuli reippaasti ulos. No annoin valua. Löin tulpan kiinni ku enää tiputti. Odottelin hetken ja avasin uudelleen taas meni uutta litra puolitoista kunnes hiukan tiputti. Koeajo ja toimi hyvin. Muutama luisto tapahtui tiukan mutkan jälkeen. Mut aina palautui ja toimi hyvin. Ensinnäkin kannattaako noi öljyt nyt vaihtaa kokonaan plus suodatin. Tiedän sen vaaran varsinkin kun ajettu 340tkm. Mutta lähtökohtaisesti ongelma on ollut. Voisiko tää kaikki johtua öljytasosta eli korjaamo ei ole sitä oikein tarkastanut. Mikä olisi fiksuin tapa edetä? Toinen, voisiko tää luistaminen johtua siitä et edelleen on liian vähän eli öljy pakenee mutkassa ja hörppää ilmaa? Katoin lähtökohtaisesti öljyt P -> auto käyntiin -> öljypohja kädenlämpönen -> tiputtaa tarkistusreijästä. Joten luulin et se ois ihan hyvä sillon. Taitaa kun lämpötila on yli 50 astetta niin sitä öljyä tulla ulos vaikka olisi oikea määrä lähtökohtaisesti? Koska sitä todellakin tuli ulos vaikka ennen lenkkiä laitoin ohjeen mukaan.

          Sitten se öljy. Se oli ruskeaa vettä. Hieroin sormien välissä ja oli kyll' muuten puhdasta. Siellä oli pari silmiin pistävää metallihippua, toisaalta tää oli tarkistusropusta tullutta eli se ö-pohja voi olla täynnä. Who knows. Mutta jotenkin voisin syyttää tässä öljyn laatua laatikossa luistossa. Se on oikeesti ruskeeta vettä. En tiedä haisiko palaneelta, oudolta, ehkä enemmän joltain viski rommi setiltä :P Vaikeaa kuvailla tota..

          Mut joo, en nyt hiffaa eli mikä olisi fiksua? Vai pitäskö sit ku on jäähtynyt koko auto laittaa se käyntiin, antaa lämmetä ja vielä varmistaa sit kun ollaan kädenlämpöä lähellä vielä tarkistaa toi taso? Kuitenkin ongelma oli se että laatikko luisti pahasti eikä sillä päässyt eteen päin juuri lainkaan mitenkään eli ei D:llä, pakkovaihteilla tai S:llä.. Janyt muutama lenkki ja melkein tunti tuli ajettua ja koko ajan toimi ihan jees..

          Jotenkin jos pakat kuluneet loppuun ni ei kai se muutamalla litralla enää entiselleen palaudu? Kulunut kun kulunut, eikö? Entä turbiini? Lisäys oli kuitenkin vain se pari litraa uutta, mutta muutos oli aika suuri.. hmm..

          Sitten vielä, tää on pitänyt edestä sellasta pirun outoa ääntä. Ihan ku joku hankais jossakin. Tulee ku painaa kaasua reippasti. Niin eteen ku pakittaessa. Sellanen mörinä. Voisiko turbiini äänellä näin? Se voi olla jotakin ihan muuta mut jos tällä olisi kans joku syy seuraus.. Se helpottaa heti ku päästää kaasua..
          No, pakat EI VOI LUISTAA mikäli laatikon ratasvalo ei syty(tätä valvotaan sähköisesti varsin tarkasti).
          Jos se ei syty, niin ainoa mikä ylimääräistä luistoa voi aiheuttaa on turbiini.
          Tätä puoltaa sekin että öljyjen joukossa on ollut metallihilettä, joka 95%:n varmuudella on juuri korkanneen turbiinin merkki.
          Se että luistoa on nyt hieman vähemmän, johtuu todennäköisesti siitä lisäämästäsi uudesta öljystä ja sen korkeammasta
          viskositeetista joka antaa hieman lisäpainetta turbiinille.
          Eli ”korjaus” ei ole todellakaan pitkäikäinen vaikka vaihtaisit kaikki öljyt uuteen, koska vaikka sillä laatikolla olisi samoilla öljyillä ajettu tuplat tuosta, ne kyllä toimivat jos laatikko on muuten kunnossa.

          Eli nyt ei kyllä kannata enään ”vatuloida”, vaan ottaa rohkeasti laatikon öljypohja irti ja mikäli sen pohjalta löytyy metallihilesakkaa, on turbiini lopullisesti tiensä päässä.
          Jos näin, niin pohja takaisin, vanhat öljyt takaisin ja pajalle turbiinin vaihtoon(ei maksa vaivaa pilata näitä jo ostettuja uusia öljyjä koska tarvit ne kun vaihdat uuden turbiinin ja öljyillä ko.laatikko ei korjaannu).

          Ei siis kannata pilata itse laatikkoa ajelemalla sillä rikkinäisellä turbiinilla.

          Comment

          • MOH85
            Bimmer Fanatic
            • May 2009
            • 241
            • Rauma

            Originally posted by Hemi View Post
            No, pakat EI VOI LUISTAA mikäli laatikon ratasvalo ei syty(tätä valvotaan sähköisesti varsin tarkasti).
            Jos se ei syty, niin ainoa mikä ylimääräistä luistoa voi aiheuttaa on turbiini.
            Tätä puoltaa sekin että öljyjen joukossa on ollut metallihilettä, joka 95%:n varmuudella on juuri korkanneen turbiinin merkki.
            Se että luistoa on nyt hieman vähemmän, johtuu todennäköisesti siitä lisäämästäsi uudesta öljystä ja sen korkeammasta
            viskositeetista joka antaa hieman lisäpainetta turbiinille.
            Eli ”korjaus” ei ole todellakaan pitkäikäinen vaikka vaihtaisit kaikki öljyt uuteen, koska vaikka sillä laatikolla olisi samoilla öljyillä ajettu tuplat tuosta, ne kyllä toimivat jos laatikko on muuten kunnossa.

            Eli nyt ei kyllä kannata enään ”vatuloida”, vaan ottaa rohkeasti laatikon öljypohja irti ja mikäli sen pohjalta löytyy metallihilesakkaa, on turbiini lopullisesti tiensä päässä.
            Jos näin, niin pohja takaisin, vanhat öljyt takaisin ja pajalle turbiinin vaihtoon(ei maksa vaivaa pilata näitä jo ostettuja uusia öljyjä koska tarvit ne kun vaihdat uuden turbiinin ja öljyillä ko.laatikko ei korjaannu).

            Ei siis kannata pilata itse laatikkoa ajelemalla sillä rikkinäisellä turbiinilla.
            Kiitos. Näin teen. Tarkoitus olisi tänään saada tuo auto niin ylös että pääsee irroittamaan ö-pohjan sieltä. Ratasvalo syttyi viime kerralla, sen pari viikkoa sitten, mutta nyt ei, vaikka luistaa pahasti, niin ratasvalo ei syty.. Kun pohjan ottaa irti näkeekö niitä pakkoja eli onko ne kuluneet? Vai kertooko se sitten, jos on sitä sakkaa pohjalla? Mutta joka tapauksessa tarkoitus ei ole ajaa ja tosiaan nappaan pohjan pois. Katotaan mitä löytyy.. Kiitos vielä vastauksesta. Olihan tää takaraivossa ja hiukan niin ku tiedossa, mutta köyhä pakkaa joskus toivomaan liikoja

            Meinasin jo eilen tosin tyhjentää, mut tuntui et toi tyhjennysproppu oli kiinni ja kunnolla.. Voiko sen kanssa joutua nyt sitten taistelemaan? Mut kai se silti sieltä aukee?

            EDIT: hyvin aukes. Pitää huomenna valuttaa ulos ja irrottaa pohja.
            Last edited by MOH85; 08-10-2016, 00:51.
            e39 530dA 1999.

            Comment

            • MOH85
              Bimmer Fanatic
              • May 2009
              • 241
              • Rauma

              no mitäs mieltä, sain öljypohjan pois ja ei siellä ollut kyllä mitään metallisilppua.. Ehkä muutama hippu, ehkä näkyi jossakin välissä kun tyhjensin ensiksi öljyt tulpasta ja kattelin öljyä. Mutta itse öljypohja on siisti.

              Mutta, magneetti on tollasta mustaa töhnää täynnä. Sitä ei ole muuten ja kun hieroo öljyä sormien välissä niin ei siinä tunnu lilluvan mitään. En tiedä, kuinka paljon sitä metallisilppua näkyy jos turbiinivika? Pitäisikö sitä kuitenkin olla vai voiko se huuhtoutua öljyjen tyhjennysvaiheessa kokonaan pois pohjalta? Jotqkin roska siellä kai joka tapauksessa normaalistikin on näillä kilsoilla. Entä jos pakat menneet nyt sitten? Kuinka paljon sitä pa*kaa pohjalla on? Jos pakat on ehkä mennyt (?) niin taidan lyödä uuden suodattimen paikalleen ja täyttää uudella öljyllä. Tietty huuhtelen linjat ensiksi. Koska joka tapauksessa olisi laatikon kokonaan vaihto niin ei tuo öljyn hinta tässä kohtaa enää konkursswia pahemmaksi tee. Jos sattuis et hetken toimisi.. Vai mitä mieltä? Vai voiko toi syy olla silti tubiini? hmmm, toisaalta vaihteet ei missään vaiheessa töksäytellyt eli pehmeät vaihdot loppuun asti..



              Last edited by MOH85; 08-10-2016, 18:08.
              e39 530dA 1999.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by MOH85 View Post
                no mitäs mieltä, sain öljypohjan pois ja ei siellä ollut kyllä mitään metallisilppua.. Ehkä muutama hippu, ehkä näkyi jossakin välissä kun tyhjensin ensiksi öljyt tulpasta ja kattelin öljyä. Mutta itse öljypohja on siisti.

                Mutta, magneetti on tollasta mustaa töhnää täynnä. Sitä ei ole muuten ja kun hieroo öljyä sormien välissä niin ei siinä tunnu lilluvan mitään. En tiedä, kuinka paljon sitä metallisilppua näkyy jos turbiinivika? Pitäisikö sitä kuitenkin olla vai voiko se huuhtoutua öljyjen tyhjennysvaiheessa kokonaan pois pohjalta? Jotqkin roska siellä kai joka tapauksessa normaalistikin on näillä kilsoilla. Entä jos pakat menneet nyt sitten? Kuinka paljon sitä pa*kaa pohjalla on? Jos pakat on ehkä mennyt (?) niin taidan lyödä uuden suodattimen paikalleen ja täyttää uudella öljyllä. Tietty huuhtelen linjat ensiksi. Koska joka tapauksessa olisi laatikon kokonaan vaihto niin ei tuo öljyn hinta tässä kohtaa enää konkursswia pahemmaksi tee. Jos sattuis et hetken toimisi.. Vai mitä mieltä? Vai voiko toi syy olla silti tubiini? hmmm, toisaalta vaihteet ei missään vaiheessa töksäytellyt eli pehmeät vaihdot loppuun asti..
                Joo, kyllä siellä enemmän metallihilettä pitäisi olla mikäli kyse on "perinteisestä” turbiiniviasta. Siitä ei siis nyt ole todennäköisesti kyllä kyse, koska sitä metallipurua/hilettä on perinteisessä turbiinivauriossa silminnähtävän paljon.
                Ok, itselläkin on kyllä pari vastaavaa taapausta osunut kohdalle ja silti kyse on ollut turbiiniviasta, joten pieni kysymysmerkki edelleen sille?
                Tuota ”mustaa töhnää”/sedimenttiä on aina tuon verran, eli se on ihan normaalia.

                Mikäli ne pakat olisivat menneet, ensinnäkin ratasvalo palaisin mitatun sisäisen luiston vuoksi koko ajan+laatikko vikatilassa, Piste.
                Jos näin ei ole, pakat ovat kunnossa, eikä luistossa voi olla kyse niistäkään.
                Eli nyt itse ”luiston” laatua livenä kokemattomana tämä alkaa tuntumaan pieneltä mysteeriltä, eli ihan kaikki ei nyt oikein millään stemmaa?
                Kuitenkin joo, vaihda nyt se suodatin ja uudet öljyt vielä sisään(katso kuitenkin että vanhan suodattimen tiivistys/tiiveys imulähtöön on ollut kunnossa)?

                Nyt täytyykin jo kysyä, minkä kokoiset renkaat on alla ja onko mm.kaikki abs anturit varmasti kunnossa?

                Comment

                • MOH85
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2009
                  • 241
                  • Rauma

                  Sama, ajattelin että tuolta pohjalta löytyisi jotakin. Toisaalta jopa toivoin, jotta tietäisi koska nyt olo on hiukan outo. Tai kun ei ole mitään selvää. Renkaat on ollut tässä alla aina, edelliselläkin ostajalla - siis samat kesäkumit jotka nytkin alla - eli jotenkin en usko että kyseessä olisi tämä. Ne on aika perus bmwn omat 17 tuuman vanteet ja kumit. Ei ole mitkään huuli tms. Ratasvalo syttyi ongelman ilmetessä. Muutama viikko sitten. Kun painoi kaasun todella pohjaan ja luistoa tuli ja selkeesti tärisi. Mutta enää ei syty vaikka luistaa. Vikakoodit on nollattu yms. yms. eikä siellä ole mitään. Sillon kun se ratasvalo syttyi valitti juuri luistosta 2-3 ja 4->5 (oli joku gear check..) Mitään hajuakaan ei ole kabiiniin tullut. Jotenkin epäilen, että tuolta vuotaa jostakin. Koska eilen kun tarkistin sain litran verran uutta laittaa laatikkoon jotta edes hiukan tiputti. Eikös, jos ilmaa on pässyt, kestä jonkin aikaa että kaikki ilma on kadonnut? Toinen, välillä toimii hyvin, välillä ei eli jotenkin kuluneet pakat tai rikki mennyt turbiini, luulisi ettei se toimi kunnolla. Tarkoitan siis täysin ilman luistoa. Sen huoaa kun pääsin kaasu pohjassa ajamaan, että pitää tuota ihmeen mörinää / jurinaa. Varsinkin pakittaessa hiukan kovempaa. Mut kuten kirjoitin niin voi johtua muustakin..

                  Mutta joka tapauksessa uusi suodatin ja litkut sisään ja katotaan sit uudestaan.. Ei se tästä nyt muuhunkaan muutu. Palataan asiaan illemmalla / huomenna..

                  Nii, tuli mieleen että ratasvalo syttyi ekan kerran mutkikkaalla tiellä kovassa vauhdissa. Auton sammutti ni toimi sen jälkeen taas normaalisti, mut jotenkin se vika paheni. Toinen luisto tapahtui selkeesti, kun ajoin korjaamolle nosturille, kun auton kelu oli lievään ylämäkeen. Tänkin jälkeen asia meni ohi ja toimi päiviä moitteetta. Mitään muuta outoa ei ennen ollut. Eli minkäänlaista töksäyttelyä tai hajua ei ole ollut sitten lainkaan..
                  Last edited by MOH85; 08-10-2016, 18:23.
                  e39 530dA 1999.

                  Comment

                  • mikron
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 2171
                    • Himas

                    Siis mikä niiden renkaiden tarkka koko on? Onko 235/45-17?
                    F11 530dA xDrive M-sport -13
                    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                    Ex: E38 740iA -98
                    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                    Ex: E39 523i -96
                    Ex: E34 520i -89

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by MOH85 View Post
                      - siis samat kesäkumit jotka nytkin alla - eli jotenkin en usko että kyseessä olisi tämä. Ne on aika perus bmwn omat 17 tuuman vanteet ja kumit.
                      Niin, eli minkä kokoiset renkaat alla(vannekoko ei kerro mitään vaan renkaan vierintäkehä ja nämä eivät pidä väärän vierintäkehän renkaasta ainakaan pitkässä juoksussa)?

                      Originally posted by MOH85 View Post
                      Ratasvalo syttyi ongelman ilmetessä. Muutama viikko sitten. Kun painoi kaasun todella pohjaan ja luistoa tuli ja selkeesti tärisi. Mutta enää ei syty vaikka luistaa. Vikakoodit on nollattu yms. yms. eikä siellä ole mitään. Sillon kun se ratasvalo syttyi valitti juuri luistosta 2-3 ja 4->5 (oli joku gear check..) Mitään hajuakaan ei ole kabiiniin tullut. Jotenkin epäilen, että tuolta vuotaa jostakin. Koska eilen kun tarkistin sain litran verran uutta laittaa laatikkoon jotta edes hiukan tiputti. Eikös, jos ilmaa on pässyt, kestä jonkin aikaa että kaikki ilma on kadonnut? Toinen, välillä toimii hyvin, välillä ei eli jotenkin kuluneet pakat tai rikki mennyt turbiini, luulisi ettei se toimi kunnolla. Tarkoitan siis täysin ilman luistoa. Sen huoaa kun pääsin kaasu pohjassa ajamaan, että pitää tuota ihmeen mörinää / jurinaa. Varsinkin pakittaessa hiukan kovempaa. Mut kuten kirjoitin niin voi johtua muustakin..

                      Mutta joka tapauksessa uusi suodatin ja litkut sisään ja katotaan sit uudestaan.. Ei se tästä nyt muuhunkaan muutu. Palataan asiaan illemmalla / huomenna..

                      Nii, tuli mieleen että ratasvalo syttyi ekan kerran mutkikkaalla tiellä kovassa vauhdissa. Auton sammutti ni toimi sen jälkeen taas normaalisti, mut jotenkin se vika paheni. Toinen luisto tapahtui selkeesti, kun ajoin korjaamolle nosturille, kun auton kelu oli lievään ylämäkeen. Tänkin jälkeen asia meni ohi ja toimi päiviä moitteetta. Mitään muuta outoa ei ennen ollut. Eli minkäänlaista töksäyttelyä tai hajua ei ole ollut sitten lainkaan..
                      Eli ratasvalo on sittenkin syttynyt muutaman kerran?
                      Kyseistä ongelmaa voisi aiheuttaa myös laatikkoöljyn vaahdottuminen, eli että vetää ilmaa jostakin kiertoon?
                      Toki siinä tapauksessa pitäisi myös vuotaa jonkin verran ulospäin?
                      Tuo öljyn vaahdottuminen, joka hetkeksi kohottaa myös sen tilavuutta, voisi teoriassa/hyvällä mielikuvituksella viitata myös turbiinivikaan??

                      Comment

                      • MOH85
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2009
                        • 241
                        • Rauma

                        Edit: ilmeisesti motonet lähetti väärän suodattimen. Eihän sen kuulu ottaa öljypohjaan kiinni.. Ei se sitten, uutta tilaamaan..

                        Eikö tää sovi tähän: https://www.skruvat.fi/Oljefiltersat...a-P376157.aspx

                        Joo, ratasvalo syttyi joku viikko sitten. Sillon tosiaan kovassa mutkassa kiihdyttäessä. Tärisi ja veti vikatilaan. Auton sammutus ja meno jatkui. Toinen tapaus korjaamoon sisälle ajettaessa pieni ylämäki. Siinä mietti hetken -> pari päivää vajaa viikko normaalia ajoa. Sit alkoi tää luisto hässäkkä. Ei oo kolissut, haissut tai luistellut näin muuten. Paitti tietty nyt. Katoin noita letkuja tuolla puskurin päässä. Ne alimmat taitaa olla just aut.vaihteistolle. Ylemmät ohj.tehostajalle. Alempi mun mielestä vuosi liitoksen kohdalta. Siis siitä, missä se metallinen liitin on prässätty kiinni. Mut ei nyt solkenaan, toisaalta en tiedä miten ajossa / auto käynnissä. Öljyä tää vuot, välijäähdytin oli täysin öljyn peitossa, samoin ilmastoinnin lauhdutin. Pesin ne pintamääräsesti ja tuntuu et sen jälkeen tää alkoi.. Voiko siellä olla vuotoa ja siksi välijäähdytin ihan öljymutalikapeitteessä? Samoin ilm.lauhdutin oli puoleen väliin ja reunoilta samaa mönjää täynnä. Jos spkeluoidaan.. En ole näitä vuotoja vielä enempää tutkinut..
                        Last edited by MOH85; 08-10-2016, 21:31.
                        e39 530dA 1999.

                        Comment

                        • S.L
                          Newbiemmer
                          • Jun 2016
                          • 3
                          • -

                          Ilmeisesti porsi täältäkin turbiini.

                          90-100 ajaessa tasakaasulla nykii/täristää ja kierrokset hyppii jonkin verran. Tuosta kun lähtee kevyesti kiihdyttämään kierrokset ensin nousevat jonkin verran kunnes lukko tuntuu tarttuvan kiinni ja kierrokset tippuu alemmas.

                          Vähän reilummin kiihdyttäessä vauhti ja kierrokset kyllä nousee, mutta nykien. Reilulla kaasulla kiihdyttäessä, eli pienemmälle pudottaen ei nyi, samoin pienemmissä nopeuksissa kulku on normaalia.

                          Comment

                          • MOH85
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2009
                            • 241
                            • Rauma

                            Originally posted by S.L View Post
                            Ilmeisesti porsi täältäkin turbiini.

                            90-100 ajaessa tasakaasulla nykii/täristää ja kierrokset hyppii jonkin verran. Tuosta kun lähtee kevyesti kiihdyttämään kierrokset ensin nousevat jonkin verran kunnes lukko tuntuu tarttuvan kiinni ja kierrokset tippuu alemmas.

                            Vähän reilummin kiihdyttäessä vauhti ja kierrokset kyllä nousee, mutta nykien. Reilulla kaasulla kiihdyttäessä, eli pienemmälle pudottaen ei nyi, samoin pienemmissä nopeuksissa kulku on normaalia.
                            Syttyykö sulla tuota laatikon vikavaloa eli ratasvaloa mittaristoon? Sitten heti -> vikakoodin lukua. GM:n laatikko? Mikä auto kyseessä? Täällä on hyvää juttua kirjoitettuna mm. Hemiltä joten älä ihan heti heitä lusikkaa nurkkaan tai toivoa kuuseen. Syitä voi olla miljoona eri. Lue rauhassa ja selaile ja monien ohjeiden mukaan rupee purkamaan ongelmaa. Renkaat kuntoon yms yms. Täälläkin tuntui et laatikko paskana mut toi öljynvaihto sanoo hiukan muuta. Kattelen kun saan oikean suodattimen ja auton kasaan mikä meininki..
                            e39 530dA 1999.

                            Comment

                            • S.L
                              Newbiemmer
                              • Jun 2016
                              • 3
                              • -

                              Originally posted by MOH85 View Post
                              Syttyykö sulla tuota laatikon vikavaloa eli ratasvaloa mittaristoon? Sitten heti -> vikakoodin lukua. GM:n laatikko? Mikä auto kyseessä? Täällä on hyvää juttua kirjoitettuna mm. Hemiltä joten älä ihan heti heitä lusikkaa nurkkaan tai toivoa kuuseen. Syitä voi olla miljoona eri. Lue rauhassa ja selaile ja monien ohjeiden mukaan rupee purkamaan ongelmaa. Renkaat kuntoon yms yms. Täälläkin tuntui et laatikko paskana mut toi öljynvaihto sanoo hiukan muuta. Kattelen kun saan oikean suodattimen ja auton kasaan mikä meininki..
                              Laatikon vikavalo ei pala, eikä myöskään tarjoa vikakoodia.

                              Auto on -99 530d, eli GM:n laatikolla. Renkaissakaan ei pitäisi ongelmaa, koko on molemmilla akseleilla sama, joskin 245/45-17 ei 235/45-17.

                              Oireet viittaa kyllä vahvasti siihen että turbiini on tullut tiensä päähän. Täytyy viikonloppuna laskea öljyt ulos ja katsoa miltä öljypohjassa näyttää. Sitten voi ruveta miettimään työntääkö tuon suohon, vai pistääkö palamaan :think

                              Comment

                              • S.L
                                Newbiemmer
                                • Jun 2016
                                • 3
                                • -

                                Originally posted by MOH85 View Post
                                Edit: ilmeisesti motonet lähetti väärän suodattimen. Eihän sen kuulu ottaa öljypohjaan kiinni.. Ei se sitten, uutta tilaamaan..
                                Vinkkinä muuten että suodatin saattaa olla oikea, noissa GM laatikoissa kuuluu olla siinä kaulan ympärillä sellainen tiivisterengas, joka yleensä suodatinta irti ottaessa jää sinne reikään ja uusi suodatin ei mene paikoilleen ennen kuin sen kaivaa sieltä ulos, vaan ottaa öljypohjaan kiinni.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎