Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MOH85
    Bimmer Fanatic
    • May 2009
    • 241
    • Rauma

    Tevetuloa kerhoon. Mullakin oli ihan samanlaista vikaa. Tosin sain aluksi myös tuon vikavalon. Öljypohja oli siisti joten mulla meni pakka hiukan sekasin. Mutta saa nähdä mitä tapahtuu.. Olen käsittänyt, että jos pakat on mennyt eli luistaa niin se vikavalo syttyy herkästi ja kerta sulla on selkeää luistamista. Joten ihan toivotonta ei nyt. Toi turbiinin vaihto kerta rasittaa kukkaroa hiukan vähempi.. Aika helppo projekti toi öljypohjan yms. irottaminen on, itekin teen sitä ihan omassa autokatoksessa ulkona. Joten paha homma ei ole kattoa, jos uskot vian olevan laatikossa, mitä siellä ö-pohjassa venailee. Se nyt kertoo paljon.. Jos se on siisti, niin kuin täällä niin sit vaan pähköilee kuluttaako rahaa öljynsuodatin settiin ja uusiin öljyihin.. Ite päätin ottaa riskin ja kokeilla. Jos tää ei auta ni sit ehkä suohon lykkään
    e39 530dA 1999.

    Comment

    • KlaZaA11
      Newbiemmer
      • Jun 2016
      • 1
      • Vaasa

      Originally posted by Hezman View Post
      Jos öljyn vähyyttä niin toisena oireena saattaa ilmetä pientä nypytystä ajettaessa viitos vaihteella turbiini lukittuna.
      Moro Hezman!

      Aattelin nostaa tämän huomion, kun omassa e39 00' 535 bilikassa samaa ongelmaa. Se tekee juuri tätä ja auton alle on ilmennyt tippoja punertavaa öljyä. Tämän lisäksi 50km sitten auto ei laittanut pakkia päälle. D:n kautta pyöräytin ja skulas. Tapahtunut vain kerran. Lisäksi P-asennossa olen kuulevinani jotain vaimeasti ylimääräistä ääntä verrattuna siihen kun vaihde on silmässä. 10km sitten kojetauluun ilmeni vikakoodi, jota ei pysty ilmaisemaan pikselivian takia. Mutta käynnistäessä ilmenee heti joku ilmoitus, mikä kielii varmaankin alhaisesta öljyn tasosta. "Luistamisesta" en osaa sanoa, en sen osalta ole havainnut 5tkm sisällä mitään eroa nykytilanteeseen. Nämä ongelmat siis ilmenneet n. 70km sisällä ja aika-ikkuna on 1kk (vähällä ajolla ollut).

      Voisimmeko olettaa, että nää ongelmat vois kadota öljyn lisäyksen / vaihdon yhteydessä? Powermaticilta kysyessä pöytään lyötiin 2500€ rempan mahdollisuus, jossa turbiini ilmeisesti uusittaisiin. Oisko tähän kommentteja? Onko muita vaihtoehtoja? Edullisempaa ratkaisua taikka eri firmaa?
      Last edited by KlaZaA11; 14-10-2016, 17:20.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by KlaZaA11 View Post

        Voisimmeko olettaa, että nää ongelmat vois kadota öljyn lisäyksen / vaihdon yhteydessä? Powermaticilta kysyessä pöytään lyötiin 2500€ rempan mahdollisuus, jossa turbiini ilmeisesti uusittaisiin. Oisko tähän kommentteja? Onko muita vaihtoehtoja? Edullisempaa ratkaisua taikka eri firmaa?
        Jos nyt kuitenkaan ei sitä kallista ja turhaa laatikonvaihtoa, kun ongelma 98%:n varmuudella tässäkin on pelkästään turbiinissa(varsinkin mikäli tiputtaa juurikin punaista öljyä, joka tarkoittaa sitä että öljyt on vaihdettu kohtuullisen hiljakkoin ja tätähän nämä vanhat turbiinit ei enään oikein tahdo kestää)?

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3571
          • Raisio

          Powermaticilla taitaa pelkkä turbiinin vaihto maksaa tuon 2500 ja sillä tekee recrolla täysrempan eli firma vaihtoon. Kattoo nyt ensin oikealla tavalla sen öljymäärän ja sen jälkeen arpoo missä vika. 535 eri loota kuin dieselissä jamoöemmista posahtaa turbiineja, mutta ovat toimintaperiaatteeltaan erilaisia.
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • MOH85
            Bimmer Fanatic
            • May 2009
            • 241
            • Rauma

            pikainen päivitys. Nyt on siis öljyt uutta (huuhtelu) ja suodatin eikä luista. Joten en tiedä, mikä on syy ollut. Tosin epäilen silti, että turbiini alkaa olemaan tiensä päässä, vaikka mitään suurempaa määrää metallipurua ei löytynyt pohjalta. En tiedä sitten viekö se hetken, että järjestelmästä poistuu ilma tai muu syy, koska liikkeelle lähdössä miettii normaalia pitempään. Samoin kylmällä luistaa liikkeelle lähtiessä lievästi. Tosin muuta luistoa ei ole. Tämä on nyt noin parin kymmenen kilsan testilenkin jälkeinen kokemus. Tuleva työyö näyttää mikä todellisuus on. Tässä voi olla tuo öljynvähyys syynä, koska ratasvalo on syttynyt. Tosin kaksi kertaa. Nollauksien jälkeen ei syttynyt enää uudelleen, vaikka ennen ö-vaihtoa ongelma oli paha. Mutta silti tiedän, että alan säästämään laatikkoremonttia varten, koska pelkillä öljynvaihdoilla ei ole kyllä korjattu, vai onko? Öljyjä en usko että koskaan on entuudestaan vaihdettu. Sen näki vanhoista aineista.. Sinänsä outoa, koska turbiini tuntuu toimivan (vaihtaa kauniisti vaihteet ilman töksäyttelyä).. Toisaalta ratasvalo ei enää syttynyt - pakat kunnossa(?).. Sellasta täällä..

            edit: Ei se nyt auta. Kaikki, paitsi pakki, vaihteet katosi. Tapahtui nopeasti ja kivuttomasti tiukassa kurvissa. Kannattaako turbiinia vaihtaa vai koko laatikko? Ratasvalo ei syty vaikka luistaa niin ettei eteen päin liiku.. btw, miksi toi pakki toimii loistavasti vaikka vaihteet eteen päin ei toimi?
            Last edited by MOH85; 17-10-2016, 21:53.
            e39 530dA 1999.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by MOH85 View Post
              pikainen päivitys. Nyt on siis öljyt uutta (huuhtelu) ja suodatin eikä luista. Joten en tiedä, mikä on syy ollut. Tosin epäilen silti, että turbiini alkaa olemaan tiensä päässä, vaikka mitään suurempaa määrää metallipurua ei löytynyt pohjalta. En tiedä sitten viekö se hetken, että järjestelmästä poistuu ilma tai muu syy, koska liikkeelle lähdössä miettii normaalia pitempään. Samoin kylmällä luistaa liikkeelle lähtiessä lievästi. Tosin muuta luistoa ei ole. Tämä on nyt noin parin kymmenen kilsan testilenkin jälkeinen kokemus. Tuleva työyö näyttää mikä todellisuus on. Tässä voi olla tuo öljynvähyys syynä, koska ratasvalo on syttynyt. Tosin kaksi kertaa. Nollauksien jälkeen ei syttynyt enää uudelleen, vaikka ennen ö-vaihtoa ongelma oli paha. Mutta silti tiedän, että alan säästämään laatikkoremonttia varten, koska pelkillä öljynvaihdoilla ei ole kyllä korjattu, vai onko? Öljyjä en usko että koskaan on entuudestaan vaihdettu. Sen näki vanhoista aineista.. Sinänsä outoa, koska turbiini tuntuu toimivan (vaihtaa kauniisti vaihteet ilman töksäyttelyä).. Toisaalta ratasvalo ei enää syttynyt - pakat kunnossa(?).. Sellasta täällä..

              edit: Ei se nyt auta. Kaikki, paitsi pakki, vaihteet katosi. Tapahtui nopeasti ja kivuttomasti tiukassa kurvissa. Kannattaako turbiinia vaihtaa vai koko laatikko? Ratasvalo ei syty vaikka luistaa niin ettei eteen päin liiku.. btw, miksi toi pakki toimii loistavasti vaikka vaihteet eteen päin ei toimi?
              Eiköhän siellä se turbiini nyt uusien öljyjen myötä antautunut lopullisesti.

              Sinullahan tuo laatikkossa aiemmin ollut öljy oli vielä kuitenkin melko punaista, joten eivät varmasti olleet nekään alkuperäiset.

              Comment

              • MOH85
                Bimmer Fanatic
                • May 2009
                • 241
                • Rauma

                luulen että turbiini se on, joka nyt sit lopulta sanoi sopimuksen irti.. Ei kai tässä oikeen muuta vaihtoehtoa ole.. En usko tosin että ois öljyjä koskaan kuitenkaan vaihdettu. Sen verran jäätävää oli.. Jos olisi öljynvajaus, toimisiko pakki vai menisikö kaikki myös pakki pois pelistä? Kyllä sinne se 5 litraa uutta meni joka tapauksessa.. plus miinus..
                e39 530dA 1999.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by MOH85 View Post
                  luulen että turbiini se on, joka nyt sit lopulta sanoi sopimuksen irti.. Ei kai tässä oikeen muuta vaihtoehtoa ole.. En usko tosin että ois öljyjä koskaan kuitenkaan vaihdettu. Sen verran jäätävää oli.. Jos olisi öljynvajaus, toimisiko pakki vai menisikö kaikki myös pakki pois pelistä? Kyllä sinne se 5 litraa uutta meni joka tapauksessa.. plus miinus..
                  No, kuvastasi päätellen oli öljy todella kaukana ”jäätävästä” ja mm.orggis 690tkm ajetut öljyt livenä nähneenä nuo olivat aivan neitseelliset(eli eivät kyllä noilla kilsoilla muutenkaan enään punerra).
                  Tosin, ei näitä ole tehtaalla uusilla öljyillä suunniteltukaan toimivan, paitsi uutena, joten vaikka ne nyt maallikon silmin näyttäisikin ”jäätäviltä”, ne kuitenkin toimivat niin kuin pitääkin.
                  Aika ”jäätäviltä” ne nuo Turbodieseleiden moottoriöljytkin näyttävän maallikon silmiin jo 3-5000tkm ajettuina, vaikka ne todellisuudessa ovat ominaisuuksiltaan juuri sitä parasta A-ryhmää millä nämä moottorit on suunniteltukin toimivan.

                  Comment

                  • kt10734
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2008
                    • 370
                    • Uusimaa

                    Originally posted by ritariässä View Post
                    Powermaticilla taitaa pelkkä turbiinin vaihto maksaa tuon 2500 ja sillä tekee recrolla täysrempan eli firma vaihtoon. Kattoo nyt ensin oikealla tavalla sen öljymäärän ja sen jälkeen arpoo missä vika. 535 eri loota kuin dieselissä jamoöemmista posahtaa turbiineja, mutta ovat toimintaperiaatteeltaan erilaisia.
                    Suosittelisin myös Siekkistä tai Autogear:ia, molemmissa taatusti edullisempi kuin Powermaticilla. Powermatic on hinnoitellut itsensä aika "mielenkiintoisesti".
                    Last edited by kt10734; 20-10-2016, 23:04.


                    Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

                    Comment

                    • sfifg
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2006
                      • 154
                      • E-P

                      Löytyisikö parempaa tietoa kuin itseltäni, mikä mahtisi olla ongelmana? :think

                      2002 530d aut. aj. 430tkm. Vaihteet ei mene päälle. Aamulla pakki toimi normaalisti, sitten kun D kytkettiin päälle, kuului pamaus ja nyt ei tee mitään. Ennen tätä toiminut moitteettomasti ja autolla ei sen elinaikana ole taatusti revitelty, kertaakaan. Öljyä ei ole vuotanut.

                      Nyt siis R ja D vaihteet ei kytkeydy. P-asennossa kuuluu vain kolinaa. N-asennossa ei kuulu.

                      Onko nyt vain niin että kosla on tullut elinkaarensa päähän ja paaliin? Vai olisiko kenelläkään osviittaa olisiko jokin pikkuvika? Tuon hintaista nyt on turha lähteä juurikaan korjaamaan.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by sfifg View Post
                        Löytyisikö parempaa tietoa kuin itseltäni, mikä mahtisi olla ongelmana? :think

                        2002 530d aut. aj. 430tkm. Vaihteet ei mene päälle. Aamulla pakki toimi normaalisti, sitten kun D kytkettiin päälle, kuului pamaus ja nyt ei tee mitään. Ennen tätä toiminut moitteettomasti ja autolla ei sen elinaikana ole taatusti revitelty, kertaakaan. Öljyä ei ole vuotanut.

                        Nyt siis R ja D vaihteet ei kytkeydy. P-asennossa kuuluu vain kolinaa. N-asennossa ei kuulu.

                        Onko nyt vain niin että kosla on tullut elinkaarensa päähän ja paaliin? Vai olisiko kenelläkään osviittaa olisiko jokin pikkuvika? Tuon hintaista nyt on turha lähteä juurikaan korjaamaan.
                        Voisiko turbiinin/vetolevyn kiinnitys olla pettänyt? Laatikon vikavalo ei siis ilmeisesti ole syttynyt?

                        Comment

                        • MaxSound
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2009
                          • 255
                          • Kajaani

                          Kuuluuko kolina laatikosta vai perästä? Vetarin laippa irti perämurikasta?

                          Kaverin E61:stä karkasi vetarilaippa perästä parkkipaikalta peruuttaessa, piti ihme kolinaa mutta vetarilaippa paikalleen uuden sokan kera ja toimii taas.
                          E39 525DA Touring -01, 540tkm

                          Comment

                          • sfifg
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2006
                            • 154
                            • E-P

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Voisiko turbiinin/vetolevyn kiinnitys olla pettänyt? Laatikon vikavalo ei siis ilmeisesti ole syttynyt?
                            Originally posted by MaxSound View Post
                            Kuuluuko kolina laatikosta vai perästä? Vetarin laippa irti perämurikasta?

                            Kaverin E61:stä karkasi vetarilaippa perästä parkkipaikalta peruuttaessa, piti ihme kolinaa mutta vetarilaippa paikalleen uuden sokan kera ja toimii taas.
                            Kuuluu laatikosta/edestä. Ei kuulu perästä. R, N ja D asennossa ei mitään, P asennossa kuuluu muutaman sekunnin kolina, ikäänkuin jokin yrittäisi "kiinni" siinä onnistumatta. Vikavalo ei pala. Ei ennen eikä jälkeen.

                            Kartoitan täällä teitä asiantuntioita, ei nyt kertakaikkiaan psyyke kestä kiikuttaa mihinkään huoltamoon koska olen varma että jokainen olisi heti vaihtamassa vaihteistoa. En jaksa uskoa että itse laatikossa on vikaa.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by sfifg View Post
                              Kuuluu laatikosta/edestä. Ei kuulu perästä. R, N ja D asennossa ei mitään, P asennossa kuuluu muutaman sekunnin kolina, ikäänkuin jokin yrittäisi "kiinni" siinä onnistumatta. Vikavalo ei pala. Ei ennen eikä jälkeen.

                              Kartoitan täällä teitä asiantuntioita, ei nyt kertakaikkiaan psyyke kestä kiikuttaa mihinkään huoltamoon koska olen varma että jokainen olisi heti vaihtamassa vaihteistoa. En jaksa uskoa että itse laatikossa on vikaa.
                              Fifti/sixti että vetolevy tai sen kiinnitys turbiiniin on pettänyt?

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9157
                                • Oulu

                                Turbiinikopassahan on alaosassa reikä, josta momentinmuunnin näkyy. Siitä voi kurkata, pyöriikö momentinmuunnin, kun moottori käy.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎