Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jkew
    Bimmer Rookie
    • Mar 2008
    • 37
    • Liminka

    Alkaa ahdistamaan kun näitä lukee. Alla nyt n. 2 kk sitten ostettu -02 530dat. Ajettu 187 tkm ja jokaisella ajokerralla seurailee tuota laatikon toimintaa. Eilen sitten rivakassa kiihdytyksessä laatikko meni "jumiin". Ikäänkuin olisi vaihde hypännyt suoraan kakkoselta vitoselle. Ratissa tärinä ja auto ei vastannut kaasuun. Tilanne kesti n. 10 sekuntia ja sen jälkeen ei mitään vikaa...
    Mitäköhän tapahtui? Mitään virheilmoituksia ei tullut. Tämän on tehnyt pari kertaa aikaisemminkin ei vaan ole kestänyt kuin ihan hetken.
    Lisäksi reippaammilla kierroksilla kun kiihdyttää niin kuuluu selkeä "vinkaus" kun laatikko on vaihtanut. Kertokaapa vinkkejä/kokemuksia vai olenko luulosairas...

    Comment

    • rahami00
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 306
      • Kirkkonummi

      Pitää koputtaa puuta, että loota (530DA -02) "toistaiseksi" vielä toimii.
      Kun ostin auton saksasta, laatikko luisti ja kierrokset hummas 4 ja 5 vaihteella kiihdyttäessä. Risteyksistä kiihdyttäessä suojatila meni monesti päälle. Lootan öljyt vaihdettiin ja sen jälkeen on toiminut hyvin. Vaihdatin autoon tehosoftan melkein heti ostettuani auton.
      Last edited by rahami00; 04-06-2008, 09:54.

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        Originally posted by Bmw Master View Post
        Bensakoneisten laatikot on kutakuinkin ikuisia, vuosimallista riippumatta.

        Poislukien 540ia
        Ehkä sitä sitten uskaltaa tuota harkita. Huomenna pitäisi lähteä koeajamaan stepillä olevaa 528:a. Kertokaahan käyttäjät vielä pikaiset vinkit miten tuolla ajetaan kun koskaan ennen en tuollaisella ole ajanut. Voiko automaatin puolelta heittää suoraan vauhdissa stepin puolelle? Jos käytän steppiä niin mistä tiedän mikä vaihde milloinkin on päällä ja montako vaihdetta näissä vanhemmissa ylipäätään on? Entäs kun olen valinnut käsin tietyn vaihteen niin onko se niin pitkään päällä kunnes toisin käsken, eli jos pysähdyn suurin vaihde päällä niin pitääkö kepistä hakea taas pienempää ennen liikkeelle lähtöä? Voi kuulostaa tyhmiltä kysymyksiltä, mutta ensimmäistä kertaa vakavasti harkitsen, että tuollaisella laatikolla oleva auto voisi olla varteenotettava vaihtoehto ja siksi pohjatiedot ovat aika vähissä. Onneksi foorumilta on aika paljon tietoa asiasta löytynyt.
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9157
          • Oulu

          Originally posted by markok View Post
          Ehkä sitä sitten uskaltaa tuota harkita. Huomenna pitäisi lähteä koeajamaan stepillä olevaa 528:a. Kertokaahan käyttäjät vielä pikaiset vinkit miten tuolla ajetaan kun koskaan ennen en tuollaisella ole ajanut. Voiko automaatin puolelta heittää suoraan vauhdissa stepin puolelle? Jos käytän steppiä niin mistä tiedän mikä vaihde milloinkin on päällä ja montako vaihdetta näissä vanhemmissa ylipäätään on? Entäs kun olen valinnut käsin tietyn vaihteen niin onko se niin pitkään päällä kunnes toisin käsken, eli jos pysähdyn suurin vaihde päällä niin pitääkö kepistä hakea taas pienempää ennen liikkeelle lähtöä? Voi kuulostaa tyhmiltä kysymyksiltä, mutta ensimmäistä kertaa vakavasti harkitsen, että tuollaisella laatikolla oleva auto voisi olla varteenotettava vaihtoehto ja siksi pohjatiedot ovat aika vähissä. Onneksi foorumilta on aika paljon tietoa asiasta löytynyt.
          E39 steppilaatikot on 5-vaihteisia. Kepin voi heittää sivulle milloin tahansa. Se menee Sport-moodiin, joka käyttää pienempiä vaihteita ja antaa nostaa kierrokset korkeammalle. S:llä liikkeellelähtö tapahtuu 1-vaihteella (D:llä 2:lla, ellei kick down:lla tiputa ykköselle). Manual-moodi menee päälle, kun ensimmäisen kerran S:ltä käytetään vaihteita käsin. Vaihteiden asetukset näkyvät mittariston alareunassa.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • creative 22
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2005
            • 560
            • Alavus

            Mielipiteitähän nämä vaan mutta nyt muutaman kuukauden stepillä (525ia) huristeltuani en millään ottaisi enää e39:ä manuaalina.Toki se rikkoontumisen pelko on aina olemassa mutta onhan manuaalissakin omat ongelmansa, kytkin jne.Eli mitään pomminvarmaa laitosta ei ole olemassakaan..Varmasti laatikko on kovilla näissä 530da:ssa hurjasta väännöstä johtuen mitä varmaan surutta myös käytetään...ja vielä jos ko. laitos lastutetaan...
            Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

            Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

            BMW Freude Am Fahren

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by markok View Post
              Entäs kun olen valinnut käsin tietyn vaihteen niin onko se niin pitkään päällä kunnes toisin käsken, eli jos pysähdyn suurin vaihde päällä niin pitääkö kepistä hakea taas pienempää ennen liikkeelle lähtöä?
              Ei tarvitse vaihtaa itse, laatikko vaihtaa tuossa tilanteessa automaattisesti alaspäin. Samoin jos valitset vaikka 2. vaihteen ja painat kaasun pohjaan niin 3. vaihde menee päälle kun kierrokset nousee riittävän ylös. Laatikko ei myöskään anna vaihtaa liian pientä vaihdetta, siis 100km/h vauhdista et saa 2. vaihdetta päälle vaikka kuinka yrität. Nuo kaksi viimeksimainittua tietty aiheuttaa sen, ettei joitain asioita voi tehdä kuten manuaalilla, et siis voi sudituttaa 1. vaihteella kaasu pohjassa tai tehdä voimakasta moottorijarrutusta.
              E39 528iA

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                Kiitos vastauksista. Eiköhän tuon kanssa näillä neuvoilla pärjää
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by creative 22 View Post
                  Mielipiteitähän nämä vaan mutta nyt muutaman kuukauden stepillä (525ia) huristeltuani en millään ottaisi enää e39:ä manuaalina.Toki se rikkoontumisen pelko on aina olemassa mutta onhan manuaalissakin omat ongelmansa, kytkin jne.Eli mitään pomminvarmaa laitosta ei ole olemassakaan..Varmasti laatikko on kovilla näissä 530da:ssa hurjasta väännöstä johtuen mitä varmaan surutta myös käytetään...ja vielä jos ko. laitos lastutetaan...
                  Usko huviksesi, mutta 9/98-uudemman kutoskoneen ZF bensasteppiä et tule milloinkaan rikkomaan etkä ajamaan loppuun, kuin korkaintaan epäonnistuneilla öljynvaihdoilla. Tai toki sekin voi levitä, mutta salama tulee ja tappaa todennäköisemmin....

                  Comment

                  • creative 22
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 560
                    • Alavus

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Usko huviksesi, mutta 9/98-uudemman kutoskoneen ZF bensasteppiä et tule milloinkaan rikkomaan etkä ajamaan loppuun, kuin korkaintaan epäonnistuneilla öljynvaihdoilla. Tai toki sekin voi levitä, mutta salama tulee ja tappaa todennäköisemmin....
                    Hemillä näkemystä asiasta kuten on tässä vuosien saatossa nähty..Olen miettinyt itsekin tuota öljynvaihtoasiaa, taitaa olla parempi ettei mene vaihtamaan.Kysyin asiaa merkkiliikkeestä, onnistuu , kustannusarvio 250-300e suodatin/öljyt ja työ.Yritin udella mahdollisia vastuukysymyksiäkin jos laatikko rikkoutuu öljynvaihdon seurauksena.Tähän en saanut mitään selvää vastausta...eli ongelma/vastuuasia ilmeisesti tiedostetaan huollossakin..?
                    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                    BMW Freude Am Fahren

                    Comment

                    • creative 22
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2005
                      • 560
                      • Alavus

                      Originally posted by creative 22 View Post
                      Hemillä näkemystä asiasta kuten on tässä vuosien saatossa nähty..Olen miettinyt itsekin tuota öljynvaihtoasiaa, taitaa olla parempi ettei mene vaihtamaan.Kysyin asiaa merkkiliikkeestä, onnistuu , kustannusarvio 250-300e suodatin/öljyt ja työ.Yritin udella mahdollisia vastuukysymyksiäkin jos laatikko rikkoutuu öljynvaihdon seurauksena.Tähän en saanut mitään selvää vastausta...eli ongelma/vastuuasia ilmeisesti tiedostetaan huollossakin..?
                      Kommentoin tätä omaa höpinääni vielä sen verran että itselläni laatikko toimii
                      muuten normaalisti poislukien 3:s vaihteen kytkeytyessä tuntuva nykäys.
                      Tämä on sama sport/D asennossa joten liekö ominaisuus kuten muutkin ovat kirjoitelleet....?
                      Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                      Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                      BMW Freude Am Fahren

                      Comment

                      • schwarze
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 2017
                        • Kangasala

                        Mulla vaan toimii vieläkin tuo "väärin" huollettu laatikko, vaikkei takana olekaan kun 4tkm huollosta...teen/teetän öljyhuuhtelun tuolle lodjulle, u bet! Ja sigun pirssi o kyseessä.
                        Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                        Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by schwarze View Post
                          Mulla vaan toimii vieläkin tuo "väärin" huollettu laatikko, vaikkei takana olekaan kun 4tkm huollosta...teen/teetän öljyhuuhtelun tuolle lodjulle, u bet! Ja sigun pirssi o kyseessä.
                          Jos tällä viittasit tuohon aiempaan kirjoittamaani, niin ymmärsit pointin täysin väärin. Tuo öljynvaihto on AINA jonkinsuuruinen riski, kuten kitarisaleikkaus, kattolampun vaihto, uimassa käyminen tai ihan autolla ajo. Riskin suuruuteen voi toki vaikuttaa paljon tekemällä vaihto OIKEIN. Tämäkään ei kuitenkaan poista syntynyttä riskiä aivan täysin, koska kovin isoa kiertoon liuennutta kikkaretta ei tarvitse väärään paikkaan mennä, kun ongelmia voi tulla.
                          Ensimmäinen öljynvaihtokohta on myös hyvinkin kriittinen, eli mitä myöhempään tuo ensimmäinen vaihto jätetään sitä suuremmat ovat myös riskit. Tässä ei todellakaan ole kyseessä mikään automaattisesti päälle laukeava ongelma, vaan oikeasti hyvin pieni prosentti uusilla öljyillä pestyistä laatikoista lopulta alkaa kiukuttelemaan. Bensakoneisten perästä tietenkin sen takia harvemmin, koska näillä ajosuoritteet ovat paljon vähäisemmät kuin dieselkoneisilla ennen ensimmäistä "Pentti Perusautoilijan" tekemää öljypesua.
                          Itse ongelma ei ole mikään uusi tai outo, eikä missään tapauksessa koske vain BMW:n automaattiaskeja, vaan on kyllä tunnettu niin kauan kun automaattiaskeja on ollut olemassa.
                          Itse en tätä maksavaa öljynvaihtointoa varsinkaan 9/98-uudempien bensasteppien kohdalla ymmärrä lainkaan, mutta kukin toki tulee omassa uskossaan autuaaksi näillä öljyjenvaihteluillakin.

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10057
                            • KVLA

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Usko huviksesi, mutta 9/98-uudemman kutoskoneen ZF bensasteppiä et tule milloinkaan rikkomaan etkä ajamaan loppuun, kuin korkaintaan epäonnistuneilla öljynvaihdoilla. Tai toki sekin voi levitä, mutta salama tulee ja tappaa todennäköisemmin....
                            Entäpä kasikoneelliset?Esim 540:n joistakin hajonneista stepeistä olen eri saiteilta satunnaisesti lukenut.Myös omaani Sveitsin tuontiin 4/99 on turbiini (ja öljyt suotimineen samalla tietenkin) vaihdettu turbiinin lukitushäikän vuoksi.Turbiini äänteli lukitusasennossa?Tuolloin mittarissa oli 149tkm.

                            Onko 4.4L:n laatikko saman verran väätöihin/tehoihin "alimitoitettu,kuin paljon parjattu dieselversionkin steppi?

                            Comment

                            • schwarze
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 2017
                              • Kangasala

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Jos tällä viittasit tuohon aiempaan kirjoittamaani, niin ymmärsit pointin täysin väärin. Tuo öljynvaihto on AINA jonkinsuuruinen riski, kuten kitarisaleikkaus, kattolampun vaihto, uimassa käyminen tai ihan autolla ajo. Riskin suuruuteen voi toki vaikuttaa paljon tekemällä vaihto OIKEIN. Tämäkään ei kuitenkaan poista syntynyttä riskiä aivan täysin, koska kovin isoa kiertoon liuennutta kikkaretta ei tarvitse väärään paikkaan mennä, kun ongelmia voi tulla.
                              Ensimmäinen öljynvaihtokohta on myös hyvinkin kriittinen, eli mitä myöhempään tuo ensimmäinen vaihto jätetään sitä suuremmat ovat myös riskit. Tässä ei todellakaan ole kyseessä mikään automaattisesti päälle laukeava ongelma, vaan oikeasti hyvin pieni prosentti uusilla öljyillä pestyistä laatikoista lopulta alkaa kiukuttelemaan. Bensakoneisten perästä tietenkin sen takia harvemmin, koska näillä ajosuoritteet ovat paljon vähäisemmät kuin dieselkoneisilla ennen ensimmäistä "Pentti Perusautoilijan" tekemää öljypesua.
                              Itse ongelma ei ole mikään uusi tai outo, eikä missään tapauksessa koske vain BMW:n automaattiaskeja, vaan on kyllä tunnettu niin kauan kun automaattiaskeja on ollut olemassa.
                              Itse en tätä maksavaa öljynvaihtointoa varsinkaan 9/98-uudempien bensasteppien kohdalla ymmärrä lainkaan, mutta kukin toki tulee omassa uskossaan autuaaksi näillä öljyjenvaihteluillakin.
                              Ei en viitannut kirjoittamaasi, vaan siihen tosiasiaan että autooni vaihdettiin "öljypohjallinen" öljyä eikä suodatinta lainkaan...
                              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                              Comment

                              • MarttiKK
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 1638

                                Originally posted by Heguli 31 View Post
                                Entäpä kasikoneelliset?Esim 540:n joistakin hajonneista stepeistä olen eri saiteilta satunnaisesti lukenut.Myös omaani Sveitsin tuontiin 4/99 on turbiini (ja öljyt suotimineen samalla tietenkin) vaihdettu turbiinin lukitushäikän vuoksi.Turbiini äänteli lukitusasennossa?Tuolloin mittarissa oli 149tkm.

                                Onko 4.4L:n laatikko saman verran väätöihin/tehoihin "alimitoitettu,kuin paljon parjattu dieselversionkin steppi?
                                Ihan samalla tavalla niitä bensasteppejä on hajonnut eli ei ne mitään ikuisia ole. Täälläkin on kasvava määrä tapauksia, joissa steppi on mennyt vaihtoon. Kilometrien kasvaessa tulee vikoja, sille ei voi mitään.

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎