memebuy23buy

E39 Tasonsäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forsmanni
    replied
    Itsellä sama ongelma... Pussivuosi ja vaihdoin sen. Tämän jälkeen piti vähän laskea auton perää. Koitin Hand controlilla laskea ja mitään ei tapahtunut. Sitten tein sen virheen että kokeilin Hand controlilla painaa ylöspäin ja sehän tööttäs perän ylös asti ja jätti sinne Kun koittaa laittaa alaspäin lyö vikakoodia: "Regelzeit, Senken"
    Joku viisas jo FB ryhmässä neuvoi että ei olisi sähkövika vaan venttiili mekaanisesti jumissa, eikä saa päästettyä ilmaa pois järjestelmästä.

    Kaipilisin siis myös vinkkejä miten tuo venttiili/venttiilit toimii? Koputtelu ei ainakaan auttanut.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Kiwes View Post
    Huomenta. Alkoi aamu melko hienosti...
    Auto seissyt reilun viikon (sairaslomalla) ja nyt sit aamulla- normaalisti ovet auki, kompura lähtee nostaa perää (niinku aina pitemmän seisotuksen jälkeen) virrat päälle ja käyntiin --> kerran pyörähti ja sit naksetta = akku finaalissa, no eikun vara-akkua kontista kehiin ja sekin prkl tyhjä, siinä vaiheessa tajusin, että kompura jauhaa vieläkin ja takavalot osottaa kohti taivasta..

    No nyt se ropleemi on se, että vaikka auton sai käyntiin, ni perä ei laske mihinkään. Ei tuu tasonsäädön herjaa mittaristoon, mutta edelleen on takavalot taivasta kohti ja melkonen pomppulinna ajella tuo kärri. Oisko vinkkejä millä tuon sais alas vai oottelenko taas viikon, et tyhjenee yksinään?

    Siihen oon törmänny useemminkin et perä ei pysy yläällä, mut tätä en oo vielä foorumillakaan nähny, et ois ongelmia sen lasketumisen kanssa just tökkäsin tapletin laturiin ja ruokiksella pääsis ropeltaa koneen kanssa tuota (löytyy 1.4 scanneri ja INPA tuosta tapletista, et jos noista on jommasta kumaasta hyötyä, niin ohjeita voisin ottaa vastaan niistäkin)

    Kiitos!

    ps. (onneks ei oo ku ihan hlvetin kiire töissä, ni ei oikein tuota aikaa olis ylimäärästä, mut ei oo pelkoo, et ajan tuon tollasena takas, vaikkei oo matkaa ku about 7 km)

    e: Vielä oli perä pystyssä, kun tupakilla käydessä katoin.
    Inpalla sitä voi ajella ylös tai alas. Jos auttaisi kun laskee takaisin alas.

    Leave a comment:


  • Kiwes
    replied
    Huomenta. Alkoi aamu melko hienosti...
    Auto seissyt reilun viikon (sairaslomalla) ja nyt sit aamulla- normaalisti ovet auki, kompura lähtee nostaa perää (niinku aina pitemmän seisotuksen jälkeen) virrat päälle ja käyntiin --> kerran pyörähti ja sit naksetta = akku finaalissa, no eikun vara-akkua kontista kehiin ja sekin prkl tyhjä, siinä vaiheessa tajusin, että kompura jauhaa vieläkin ja takavalot osottaa kohti taivasta..

    No nyt se ropleemi on se, että vaikka auton sai käyntiin, ni perä ei laske mihinkään. Ei tuu tasonsäädön herjaa mittaristoon, mutta edelleen on takavalot taivasta kohti ja melkonen pomppulinna ajella tuo kärri. Oisko vinkkejä millä tuon sais alas vai oottelenko taas viikon, et tyhjenee yksinään?

    Siihen oon törmänny useemminkin et perä ei pysy yläällä, mut tätä en oo vielä foorumillakaan nähny, et ois ongelmia sen lasketumisen kanssa just tökkäsin tapletin laturiin ja ruokiksella pääsis ropeltaa koneen kanssa tuota (löytyy 1.4 scanneri ja INPA tuosta tapletista, et jos noista on jommasta kumaasta hyötyä, niin ohjeita voisin ottaa vastaan niistäkin)

    Kiitos!

    ps. (onneks ei oo ku ihan hlvetin kiire töissä, ni ei oikein tuota aikaa olis ylimäärästä, mut ei oo pelkoo, et ajan tuon tollasena takas, vaikkei oo matkaa ku about 7 km)

    e: Vielä oli perä pystyssä, kun tupakilla käydessä katoin.
    Last edited by Kiwes; 25-09-2017, 09:00. Reason: lisäystä

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by SwampHog View Post
    Täälä kans väsähti tuo kompura vissiin kaiken lisäksi.

    Ihmettelin kun kuului suhinaa yks aamu auton alta ja kait sieltä on se paineakku kosahtanu tai palje halki.

    Olikos joku vaitanu 530 toukkaan sporttialustalla rautajouset ?

    Mistä sais tarvittavat osat ja mitä kustansi ?

    Itellä menee hermot tuohon tasonsäätöön, liian paljon kalliita osia mitä vaihdella ja tilailla. Lyö rautajouset niin se on siinä. Mitä lie konttorilla tuumaavat kun on xenonit, liekköpä ees huomaavat
    Tuskimpa xenonien takia sanovat mitään. Siellä on anturit, joiden avulla valojen korkeudensäätö toimii. Se ei siis toimi peränilmasäädöllä.

    Leave a comment:


  • SwampHog
    replied
    Täälä kans väsähti tuo kompura vissiin kaiken lisäksi.

    Ihmettelin kun kuului suhinaa yks aamu auton alta ja kait sieltä on se paineakku kosahtanu tai palje halki.

    Olikos joku vaitanu 530 toukkaan sporttialustalla rautajouset ?

    Mistä sais tarvittavat osat ja mitä kustansi ?

    Itellä menee hermot tuohon tasonsäätöön, liian paljon kalliita osia mitä vaihdella ja tilailla. Lyö rautajouset niin se on siinä. Mitä lie konttorilla tuumaavat kun on xenonit, liekköpä ees huomaavat

    Leave a comment:


  • Jii_Koo
    replied
    ^Vastailen itse itselleni:
    Andy kertoi, että normaalisti noissa korjaussarjoissa (kuten siinä, minkä itse ostin x8r partsilta) tulevissa männänrenkaissa sivu on suora, kun taas hänen 2012 kehittämässään renkaassa on tietynlainen profiili. Taidan kokeilla vielä tuon hänenkin sarjansa ja tässä joku viikonloppu testata ihan työpöydällä painemittarin kanssa noiden erilaisten männänrenkaiden eron käytännössä. Raportoin aiheesta sitten lisää.

    Leave a comment:


  • Jii_Koo
    replied
    Juttelin tuon Andy Fultonin (bagpipingandy, kehittänyt sen "oikean alkuperäisen" kompuran korjaussarjan) kanssa s-postitse ja mies oli sitä mieltä, että kulunut pytty ei olisi ongelma hänen uudella männänrenkaallaan. Olen siis itse vaihtanut jonkun toisen eBay-männänrenkaan, eikä tämä ratkaissut laiskan kompuran pulmaa. Andyllä on kuulemma myös tehdasuusia sylinterejä, mutta sanoi ettei se ratkaise ongelmaani, vaan ongelma ratkeaa hänen männänrenkaallaan.
    Onko tuosta bagpiping Andyn sarjasta kokemuksia?

    Juu ja tiedän, että uudella kompuralla korjaisin ongelman, mutta haluaisin päästä juurisyyhyn kiinni, enkä vaihdella turhaan mitään.

    Leave a comment:


  • Jamppa81
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Katsot korjausoppaasta autollesi oikean korkeuden ja mittaat kaaresta. Mitat löytyy korjausoppaista ja esim. BMW TIS / ISTA.
    TIS kertoo näin:
    33 00 Rear axle - ride height E39 TOUR

    Height clearance under normal load (measured with a tape measure from the bottom edge of the wheel rim to the lower edge of the wheel arch on the perpendicular passing through the center of the wheel)

    The difference in the deviation from the set value among all the wheels Max. mm 10

    serially

    rim 15 " mm B 548

    rim 16 " mm B 561

    rim 17 " mm B 576

    rim 18 " mm B 589

    sports chassis with low-slung
    (Touring with air spring)

    rim 15 " mm B 548

    rim 16 " mm B 561

    rim 17 " mm B 576

    rim 18 " mm B 589

    adjustable ride height (air spring)

    rim 15 " mm B 563

    rim 16 " mm B 576

    rim 17 " mm B 591

    rim 18 " mm B 604

    accessories for off-road (without ride height adjustment)

    rim 15 " mm B 568

    rim 16 " mm B 581

    rim 17 " mm B 596

    rim 18 " mm B 609

    Tiedoksi muillekin jos joku asiaa pohtii. Itsellä se on tuo 576mm.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Jamppa81 View Post
    Mistä tiedän mikä on se tehtaan asettama, juurikin se oikea jossa palkeet toimii kuten niiden pitääkin toimia?
    Katsot korjausoppaasta autollesi oikean korkeuden ja mittaat kaaresta. Mitat löytyy korjausoppaista ja esim. BMW TIS / ISTA.

    Leave a comment:


  • Jamppa81
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Sitä ilmaperää on joku voinut laskea, eli auto ei muista tehtaan arvoja. Perää voi ajaa käsiohjauksella tai sitten sille voi asettaa uuden korkeuden.
    Mistä tiedän mikä on se tehtaan asettama, juurikin se oikea jossa palkeet toimii kuten niiden pitääkin toimia?

    Leave a comment:


  • Hebbu ///M3
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Tasoanturit on hall-anturit, ei potentiometrit.
    Niinpä olikin. Pitäs sitten generoida jännitettä sinne.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Tasoanturit on hall-anturit, ei potentiometrit.
    En ole itse asiaa tutkinut, mutta tästä kuvasta sain käsityksen, että olisi potentiometri.



    Tämän linkin takaa löytyy enemmänkin juttua samasta aiheesta http://www.electro-tech-online.com/t...ension.113568/

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
    Eikö siihen olly germaaniassa joku boksi mikä muutti ratin kanavasäädöt, tasosäädön ylös-alas painikkeiksi.

    Muuten kait sinne voi vastukset laittaa anturien johtoihin ja napista aktivoida, ainaki vakio asento löytyy, vai juokseeko sielläki pwämmää.
    Tasoanturit on hall-anturit, ei potentiometrit.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
    Eikö siihen olly germaaniassa joku boksi mikä muutti ratin kanavasäädöt, tasosäädön ylös-alas painikkeiksi.

    Muuten kait sinne voi vastukset laittaa anturien johtoihin ja napista aktivoida, ainaki vakio asento löytyy, vai juokseeko sielläki pwämmää.
    Itsekin muistelen joskus tuollaisesta boksista kuulleen. Siinä taisi olla jotain muitakin ominaisuuksia ja hinta oli muistaakseni aika suolainen.

    Eiköhän tuo onnistuisi tuolla vastus patentillakin. Ei muuta kuin mittaamaan anturilta vastusarvot kun perä on ylhäällä ja sitten vain laskee alkuperäisen korkeuden vastusarvolle sopivan vastuksen rinnalle.

    Leave a comment:


  • Hebbu ///M3
    replied
    Eikö siihen olly germaaniassa joku boksi mikä muutti ratin kanavasäädöt, tasosäädön ylös-alas painikkeiksi.

    Muuten kait sinne voi vastukset laittaa anturien johtoihin ja napista aktivoida, ainaki vakio asento löytyy, vai juokseeko sielläki pwämmää.

    Leave a comment:

Working...
X