Itsellä sama ongelma... Pussivuosi ja vaihdoin sen. Tämän jälkeen piti vähän laskea auton perää. Koitin Hand controlilla laskea ja mitään ei tapahtunut. Sitten tein sen virheen että kokeilin Hand controlilla painaa ylöspäin ja sehän tööttäs perän ylös asti ja jätti sinne Kun koittaa laittaa alaspäin lyö vikakoodia: "Regelzeit, Senken"
Joku viisas jo FB ryhmässä neuvoi että ei olisi sähkövika vaan venttiili mekaanisesti jumissa, eikä saa päästettyä ilmaa pois järjestelmästä.
Kaipilisin siis myös vinkkejä miten tuo venttiili/venttiilit toimii? Koputtelu ei ainakaan auttanut.
Huomenta. Alkoi aamu melko hienosti...
Auto seissyt reilun viikon (sairaslomalla) ja nyt sit aamulla- normaalisti ovet auki, kompura lähtee nostaa perää (niinku aina pitemmän seisotuksen jälkeen) virrat päälle ja käyntiin --> kerran pyörähti ja sit naksetta = akku finaalissa, no eikun vara-akkua kontista kehiin ja sekin prkl tyhjä, siinä vaiheessa tajusin, että kompura jauhaa vieläkin ja takavalot osottaa kohti taivasta..
No nyt se ropleemi on se, että vaikka auton sai käyntiin, ni perä ei laske mihinkään. Ei tuu tasonsäädön herjaa mittaristoon, mutta edelleen on takavalot taivasta kohti ja melkonen pomppulinna ajella tuo kärri. Oisko vinkkejä millä tuon sais alas vai oottelenko taas viikon, et tyhjenee yksinään?
Siihen oon törmänny useemminkin et perä ei pysy yläällä, mut tätä en oo vielä foorumillakaan nähny, et ois ongelmia sen lasketumisen kanssa just tökkäsin tapletin laturiin ja ruokiksella pääsis ropeltaa koneen kanssa tuota (löytyy 1.4 scanneri ja INPA tuosta tapletista, et jos noista on jommasta kumaasta hyötyä, niin ohjeita voisin ottaa vastaan niistäkin)
Kiitos!
ps. (onneks ei oo ku ihan hlvetin kiire töissä, ni ei oikein tuota aikaa olis ylimäärästä, mut ei oo pelkoo, et ajan tuon tollasena takas, vaikkei oo matkaa ku about 7 km)
e: Vielä oli perä pystyssä, kun tupakilla käydessä katoin.
Inpalla sitä voi ajella ylös tai alas. Jos auttaisi kun laskee takaisin alas.
Huomenta. Alkoi aamu melko hienosti...
Auto seissyt reilun viikon (sairaslomalla) ja nyt sit aamulla- normaalisti ovet auki, kompura lähtee nostaa perää (niinku aina pitemmän seisotuksen jälkeen) virrat päälle ja käyntiin --> kerran pyörähti ja sit naksetta = akku finaalissa, no eikun vara-akkua kontista kehiin ja sekin prkl tyhjä, siinä vaiheessa tajusin, että kompura jauhaa vieläkin ja takavalot osottaa kohti taivasta..
No nyt se ropleemi on se, että vaikka auton sai käyntiin, ni perä ei laske mihinkään. Ei tuu tasonsäädön herjaa mittaristoon, mutta edelleen on takavalot taivasta kohti ja melkonen pomppulinna ajella tuo kärri. Oisko vinkkejä millä tuon sais alas vai oottelenko taas viikon, et tyhjenee yksinään?
Siihen oon törmänny useemminkin et perä ei pysy yläällä, mut tätä en oo vielä foorumillakaan nähny, et ois ongelmia sen lasketumisen kanssa just tökkäsin tapletin laturiin ja ruokiksella pääsis ropeltaa koneen kanssa tuota (löytyy 1.4 scanneri ja INPA tuosta tapletista, et jos noista on jommasta kumaasta hyötyä, niin ohjeita voisin ottaa vastaan niistäkin)
Kiitos!
ps. (onneks ei oo ku ihan hlvetin kiire töissä, ni ei oikein tuota aikaa olis ylimäärästä, mut ei oo pelkoo, et ajan tuon tollasena takas, vaikkei oo matkaa ku about 7 km)
e: Vielä oli perä pystyssä, kun tupakilla käydessä katoin.
Last edited by Kiwes; 25-09-2017, 09:00.
Reason: lisäystä
Täälä kans väsähti tuo kompura vissiin kaiken lisäksi.
Ihmettelin kun kuului suhinaa yks aamu auton alta ja kait sieltä on se paineakku kosahtanu tai palje halki.
Olikos joku vaitanu 530 toukkaan sporttialustalla rautajouset ?
Mistä sais tarvittavat osat ja mitä kustansi ?
Itellä menee hermot tuohon tasonsäätöön, liian paljon kalliita osia mitä vaihdella ja tilailla. Lyö rautajouset niin se on siinä. Mitä lie konttorilla tuumaavat kun on xenonit, liekköpä ees huomaavat
Tuskimpa xenonien takia sanovat mitään. Siellä on anturit, joiden avulla valojen korkeudensäätö toimii. Se ei siis toimi peränilmasäädöllä.
Täälä kans väsähti tuo kompura vissiin kaiken lisäksi.
Ihmettelin kun kuului suhinaa yks aamu auton alta ja kait sieltä on se paineakku kosahtanu tai palje halki.
Olikos joku vaitanu 530 toukkaan sporttialustalla rautajouset ?
Mistä sais tarvittavat osat ja mitä kustansi ?
Itellä menee hermot tuohon tasonsäätöön, liian paljon kalliita osia mitä vaihdella ja tilailla. Lyö rautajouset niin se on siinä. Mitä lie konttorilla tuumaavat kun on xenonit, liekköpä ees huomaavat
^Vastailen itse itselleni:
Andy kertoi, että normaalisti noissa korjaussarjoissa (kuten siinä, minkä itse ostin x8r partsilta) tulevissa männänrenkaissa sivu on suora, kun taas hänen 2012 kehittämässään renkaassa on tietynlainen profiili. Taidan kokeilla vielä tuon hänenkin sarjansa ja tässä joku viikonloppu testata ihan työpöydällä painemittarin kanssa noiden erilaisten männänrenkaiden eron käytännössä. Raportoin aiheesta sitten lisää.
Juttelin tuon Andy Fultonin (bagpipingandy, kehittänyt sen "oikean alkuperäisen" kompuran korjaussarjan) kanssa s-postitse ja mies oli sitä mieltä, että kulunut pytty ei olisi ongelma hänen uudella männänrenkaallaan. Olen siis itse vaihtanut jonkun toisen eBay-männänrenkaan, eikä tämä ratkaissut laiskan kompuran pulmaa. Andyllä on kuulemma myös tehdasuusia sylinterejä, mutta sanoi ettei se ratkaise ongelmaani, vaan ongelma ratkeaa hänen männänrenkaallaan.
Onko tuosta bagpiping Andyn sarjasta kokemuksia?
Juu ja tiedän, että uudella kompuralla korjaisin ongelman, mutta haluaisin päästä juurisyyhyn kiinni, enkä vaihdella turhaan mitään.
Katsot korjausoppaasta autollesi oikean korkeuden ja mittaat kaaresta. Mitat löytyy korjausoppaista ja esim. BMW TIS / ISTA.
TIS kertoo näin:
33 00 Rear axle - ride height E39 TOUR
Height clearance under normal load (measured with a tape measure from the bottom edge of the wheel rim to the lower edge of the wheel arch on the perpendicular passing through the center of the wheel)
The difference in the deviation from the set value among all the wheels Max. mm 10
serially
rim 15 " mm B 548
rim 16 " mm B 561
rim 17 " mm B 576
rim 18 " mm B 589
sports chassis with low-slung
(Touring with air spring)
rim 15 " mm B 548
rim 16 " mm B 561
rim 17 " mm B 576
rim 18 " mm B 589
adjustable ride height (air spring)
rim 15 " mm B 563
rim 16 " mm B 576
rim 17 " mm B 591
rim 18 " mm B 604
accessories for off-road (without ride height adjustment)
rim 15 " mm B 568
rim 16 " mm B 581
rim 17 " mm B 596
rim 18 " mm B 609
Tiedoksi muillekin jos joku asiaa pohtii. Itsellä se on tuo 576mm.
Eikö siihen olly germaaniassa joku boksi mikä muutti ratin kanavasäädöt, tasosäädön ylös-alas painikkeiksi.
Muuten kait sinne voi vastukset laittaa anturien johtoihin ja napista aktivoida, ainaki vakio asento löytyy, vai juokseeko sielläki pwämmää.
Itsekin muistelen joskus tuollaisesta boksista kuulleen. Siinä taisi olla jotain muitakin ominaisuuksia ja hinta oli muistaakseni aika suolainen.
Eiköhän tuo onnistuisi tuolla vastus patentillakin. Ei muuta kuin mittaamaan anturilta vastusarvot kun perä on ylhäällä ja sitten vain laskee alkuperäisen korkeuden vastusarvolle sopivan vastuksen rinnalle.
Leave a comment: