Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Tasonsäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jii_Koo
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2013
    • 785
    • Jkl

    Originally posted by markok View Post
    Eipä ole juurikaan akun kunnolla vaikutusta nousunopeuteen saati venttiilien toimintaan. Jos jännite tippui niin alas ettei solenoidit toimi niin silloin ei toimi enää mikään muukaan. Lopussa hidastuva nousu johtuu väljästä kompurasta joka ei jaksa nostaa riittävästi painetta. Alussa kun vaaditaan vähemmän painetta perän nousuun niin nousee nopeasti, mutta kun tarvitaan enemmän painetta niin kompuran tuotto loppuu.
    Niin joutuuhan kompurakin toki kovemmille sitä mukaa kun pussit täyttyvät. Mutta myös ihan ala-asennosta nosto oli selvästi väsyneempi kun autossa kakkosvirrat päällä ja 25A laturi kiinni, kuin mitä koneen käydessä. Sillä tuo kävi mielessä...
    Last edited by Jii_Koo; 21-12-2016, 12:49.
    '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      Originally posted by jaykayarel View Post
      Niin joutuuhan kompurakin toki kovemmille sitä mukaa kun pussit täyttyvät. Mutta myös ihan ala-asennosta nosto oli selvästi väsyneempi kun autossa kakkosvirrat päällä ja 25A laturi kiinni, kuin mitä koneen käydessä. Sillä tuo kävi mielessä...
      Toki jännite vaikuttaa kompuran käyntiin. 25A Laturi ei pidä jännite yhtä korkealla kuin auton laturi, ellei siitä löydy tilaa, jossa se toimii virtalähteenä.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Playpig
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 889
        • Iisalmi

        Kävipä tuossa taannoin että lumisella perämehtätiellä jäi tourinki mahastaan kiinni lumeen. Autoa lumesta kaivaessa tuli mieleen, että jos mukana olisi ollut läppäri ja inpa niin lumitalkoot oisivat voineet olla kevyemmät, kun perää olisi saanut nostettua ylöspäin.

        Kysymys kuuluukin, voiko ilmaperää nostaa käsin jotenkin ilman Inpaa ja läppäriä ns pakotetusti suoraan jostain ilman erillisiä työkaluja?
        Nyt: E39 530DA Touring -98

        ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          Originally posted by Playpig View Post
          Kävipä tuossa taannoin että lumisella perämehtätiellä jäi tourinki mahastaan kiinni lumeen. Autoa lumesta kaivaessa tuli mieleen, että jos mukana olisi ollut läppäri ja inpa niin lumitalkoot oisivat voineet olla kevyemmät, kun perää olisi saanut nostettua ylöspäin.

          Kysymys kuuluukin, voiko ilmaperää nostaa käsin jotenkin ilman Inpaa ja läppäriä ns pakotetusti suoraan jostain ilman erillisiä työkaluja?
          Eipä taida saada. Hanki joku halpa xp läppäri ~20€, siihen autolaturi ~20€ ja inpa piuha ~10€. Läppäri pysyvästi jonnekkin autoon.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Jamppa81
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2015
            • 445
            • Helsinki

            Originally posted by HTK12 View Post
            Eipä taida saada. Hanki joku halpa xp läppäri ~20€, siihen autolaturi ~20€ ja inpa piuha ~10€. Läppäri pysyvästi jonnekkin autoon.
            Muistaako inpa sen alkuperäisen arvon? Tai mitä siellä pitäisi olla? Täytyy tarkistaa onko oma ihan oikeassa korkeudessa, jotenkin näyttää matalalta. Palkeet ei vuoda, auto on ja pysyy siinä korossa ja joka kerta kun olen paineet laskenut niin kompura on nostanut auton takaisin samaan korkoon.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              Originally posted by Jamppa81 View Post
              Muistaako inpa sen alkuperäisen arvon? Tai mitä siellä pitäisi olla? Täytyy tarkistaa onko oma ihan oikeassa korkeudessa, jotenkin näyttää matalalta. Palkeet ei vuoda, auto on ja pysyy siinä korossa ja joka kerta kun olen paineet laskenut niin kompura on nostanut auton takaisin samaan korkoon.
              Sitä ilmaperää on joku voinut laskea, eli auto ei muista tehtaan arvoja. Perää voi ajaa käsiohjauksella tai sitten sille voi asettaa uuden korkeuden.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Hebbu ///M3
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 1627
                • Dallas

                Eikö siihen olly germaaniassa joku boksi mikä muutti ratin kanavasäädöt, tasosäädön ylös-alas painikkeiksi.

                Muuten kait sinne voi vastukset laittaa anturien johtoihin ja napista aktivoida, ainaki vakio asento löytyy, vai juokseeko sielläki pwämmää.
                Sotkamo Connection

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
                  Eikö siihen olly germaaniassa joku boksi mikä muutti ratin kanavasäädöt, tasosäädön ylös-alas painikkeiksi.

                  Muuten kait sinne voi vastukset laittaa anturien johtoihin ja napista aktivoida, ainaki vakio asento löytyy, vai juokseeko sielläki pwämmää.
                  Itsekin muistelen joskus tuollaisesta boksista kuulleen. Siinä taisi olla jotain muitakin ominaisuuksia ja hinta oli muistaakseni aika suolainen.

                  Eiköhän tuo onnistuisi tuolla vastus patentillakin. Ei muuta kuin mittaamaan anturilta vastusarvot kun perä on ylhäällä ja sitten vain laskee alkuperäisen korkeuden vastusarvolle sopivan vastuksen rinnalle.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
                    Eikö siihen olly germaaniassa joku boksi mikä muutti ratin kanavasäädöt, tasosäädön ylös-alas painikkeiksi.

                    Muuten kait sinne voi vastukset laittaa anturien johtoihin ja napista aktivoida, ainaki vakio asento löytyy, vai juokseeko sielläki pwämmää.
                    Tasoanturit on hall-anturit, ei potentiometrit.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Tasoanturit on hall-anturit, ei potentiometrit.
                      En ole itse asiaa tutkinut, mutta tästä kuvasta sain käsityksen, että olisi potentiometri.



                      Tämän linkin takaa löytyy enemmänkin juttua samasta aiheesta http://www.electro-tech-online.com/t...ension.113568/
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • Hebbu ///M3
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2003
                        • 1627
                        • Dallas

                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Tasoanturit on hall-anturit, ei potentiometrit.
                        Niinpä olikin. Pitäs sitten generoida jännitettä sinne.
                        Sotkamo Connection

                        Comment

                        • Jamppa81
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2015
                          • 445
                          • Helsinki

                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Sitä ilmaperää on joku voinut laskea, eli auto ei muista tehtaan arvoja. Perää voi ajaa käsiohjauksella tai sitten sille voi asettaa uuden korkeuden.
                          Mistä tiedän mikä on se tehtaan asettama, juurikin se oikea jossa palkeet toimii kuten niiden pitääkin toimia?

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            Originally posted by Jamppa81 View Post
                            Mistä tiedän mikä on se tehtaan asettama, juurikin se oikea jossa palkeet toimii kuten niiden pitääkin toimia?
                            Katsot korjausoppaasta autollesi oikean korkeuden ja mittaat kaaresta. Mitat löytyy korjausoppaista ja esim. BMW TIS / ISTA.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Jamppa81
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2015
                              • 445
                              • Helsinki

                              Originally posted by HTK12 View Post
                              Katsot korjausoppaasta autollesi oikean korkeuden ja mittaat kaaresta. Mitat löytyy korjausoppaista ja esim. BMW TIS / ISTA.
                              TIS kertoo näin:
                              33 00 Rear axle - ride height E39 TOUR

                              Height clearance under normal load (measured with a tape measure from the bottom edge of the wheel rim to the lower edge of the wheel arch on the perpendicular passing through the center of the wheel)

                              The difference in the deviation from the set value among all the wheels Max. mm 10

                              serially

                              rim 15 " mm B 548

                              rim 16 " mm B 561

                              rim 17 " mm B 576

                              rim 18 " mm B 589

                              sports chassis with low-slung
                              (Touring with air spring)

                              rim 15 " mm B 548

                              rim 16 " mm B 561

                              rim 17 " mm B 576

                              rim 18 " mm B 589

                              adjustable ride height (air spring)

                              rim 15 " mm B 563

                              rim 16 " mm B 576

                              rim 17 " mm B 591

                              rim 18 " mm B 604

                              accessories for off-road (without ride height adjustment)

                              rim 15 " mm B 568

                              rim 16 " mm B 581

                              rim 17 " mm B 596

                              rim 18 " mm B 609

                              Tiedoksi muillekin jos joku asiaa pohtii. Itsellä se on tuo 576mm.

                              Comment

                              • Jii_Koo
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2013
                                • 785
                                • Jkl

                                Juttelin tuon Andy Fultonin (bagpipingandy, kehittänyt sen "oikean alkuperäisen" kompuran korjaussarjan) kanssa s-postitse ja mies oli sitä mieltä, että kulunut pytty ei olisi ongelma hänen uudella männänrenkaallaan. Olen siis itse vaihtanut jonkun toisen eBay-männänrenkaan, eikä tämä ratkaissut laiskan kompuran pulmaa. Andyllä on kuulemma myös tehdasuusia sylinterejä, mutta sanoi ettei se ratkaise ongelmaani, vaan ongelma ratkeaa hänen männänrenkaallaan.
                                Onko tuosta bagpiping Andyn sarjasta kokemuksia?

                                Juu ja tiedän, että uudella kompuralla korjaisin ongelman, mutta haluaisin päästä juurisyyhyn kiinni, enkä vaihdella turhaan mitään.
                                '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎