Näinhän se on, että ei sitä isompaa pataa osteta siksi että sillä pääsisi vähemmällä polkemisella. Samaan malliin sitä ajelin edellisellä 535i:llä kuin tällä 530d:llä. Lappu lattiaan kun liikennetilanne sen sallii jne. Se 535i vei muuten mulla n. 14 l/100 km omassa ajossa.
E39 ostamassa ja käyttökokemuksia
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by MayheM View PostFoorumin neuvot sen sijaan yleensä ovat tyyliä: "osta isompi pata, niin tarvii polkea vähemmän ja säästät menovettä". Tuossa ei ole ainakaan omalla kohdallani mitään logiikkaa, tämä oli se pointtini.F11 523iA Touring
E93 325i cabrio
E81 116i
Triumph Daytona 955i
Comment
-
-
Originally posted by Kadunvaltaaja View PostTarkoitukseni oli korostaa sitä, kuinka helposti vuositasolla 500€ autonkäyttökuluissa heilahtaa suuntaan tai toiseen. Mainostetut kulutuslukemat, oli ne sitten käyttäjien kertomia tai tehtaan ilmoittamia, ovat suuntaa antavia. "Maltillisia" ajotyylejä kun on yllättävän monenlaisia.
Väittäisin lisäksi, että mikäli kaasujalka on painavampi, niin se suosii entistä enemmän diesel-kuskia, tai yleensäkin vähemmän kuluttavan auton kuljettajaa. Polttoainetta kuluu tuolloin molemmissa autoissa enemmän ja lisäys tapahtuu todennäköisesti suunnilleen samassa suhteessa. Tällöin tietenkin absoluuttisesti kulutus (ja kulut) kasvaa enemmän isomman kulutuksen omaavassa autossa.
Ja totta kai asia on niin, että rahaa saa uppoamaan moneen saumaan sen viisisatasen vuodessa. Jotenkin näitä asioita on kuitenkin arvioitava ja jos lasken että säästän jossain 500-1000€, niin en joka kerta viitsi vedota siihen että "sen rahan saa kuitenkin kulumaan muualle, joten valitsen kalliimman vaihtoehdon, vaikken sillä mitään voitakaan". Oletan (en tiedä varmaksi!), että niitä odottamattomia kustannuksia voi yhtä lailla tulla myös bensavärkeissä. Tässä voin olla täysin väärässäkin. Sen kuitenkin tiedän, että kaasujalkani ei oleellisesti muutu koneen vaihtuessa, joten se 500€ ei uppoa siihen, että dieselin saadessani alkaisin polkemaan oikeaa jalkaa läpi lattiasta hullun lailla.
Se joka väitti että dieselillä joutuu kengittämään enemmän, olikin taas joku muu kuin sinä...BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
BMW E46 323i -98 (2008-2011)
Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
Comment
-
-
Originally posted by MayheM View PostMielestäni finanssipuolta tulisi juuri ajatella sitä enemmän, mitä suuremmasta investoinnista on kysymys! Tämä tulee kysymykseen tietenkin vain, mikäli ostajalla ei ole liikaa rahaa käytettävissään. Edelleen, 500€ on minun papereissani rahaa. Esim. kymmenessä vuodessa hyvin sijoitettuna 500€:n ylimääräisellä rahalla löytää sukan varresta äkkiä 8000€. Tyyppiviat tyyliin (todennäköisyys*kustannus) tulee tietenkin sisällyttää investointisuunnitelmaan parhaan tietämyksen ja viitseliäisyyden mukaan.
Originally posted by MayheM View PostSitä en allekirjoita, että bensalla tulisi ajettua paljon hiljempaa, ainakaan itselläni. Miksi ostaa tehokas auto ja ajaa pintakaasulla - tai miksi ostaa nuhapumppu, jolla polkee koko ajan kierrokset 5000ssä? Tuo on ihan turhaa spekulointia. Ja tuonhan voisi laskea plussapuolelle, että dieseliä saa käskyttää huolettomammin. Ylipäätään tämä monen foorumilaisen spekulointi ja ajatusmaailma siitä, että "tehokkaammalla autolla ajaa rauhallisemmin ja tylsemmin ja maksaa siitä polttoaineen muodossa vain hieman enemmän, kuin jos ajaisi pienitehoisemmalla autolla", ei mene minun jakeluuni. Mielestäni tuo kaasujalan painavuus ihmisten tai autojen välillä, on niin hypoteettinen ja spekulatiivinen asia, että siitä on turha kovin paljon filosofoida auton hankintaa harkitessa.
’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
'02 VW Golf 1.4i
Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring
Comment
-
-
Originally posted by MayheM View PostSen kuitenkin tiedän, että kaasujalkani ei oleellisesti muutu koneen vaihtuessa, joten se 500€ ei uppoa siihen, että dieselin saadessani alkaisin polkemaan oikeaa jalkaa läpi lattiasta hullun lailla.
Comment
-
-
Originally posted by Kadunvaltaaja View PostKyllä kaasujalalla on pieni merkitys.
Tulokset.
Pintakaasulla, eli kun valo vaihtuu niin jalka jarrulta ja pienellä kaasulla eteenpäin, kulutus 18.2l/100km
Pohjakaasulla, eli valojen vaihtuessa kunnon kiihdytys 40-50km/h ja sitten jalka ylös ja niillä eväillä seuraavaan risteykseen, kulutus 16.4l/100km.
Eli ns. raskaalla kaasujalalla säästää. Perustuu tietenkin siihen että sen 0-50km/h kiihdytyksen aikana auto syö x l/100km, mutta se kiihdytys kestää 2s, jonka jälkeen mennään mittarin mukaan 5-7l/100km seuraaviin valoihin. Pintakaasulla se kulutusviisari ei pahemmin kurkistele +30l asteikolta.
Ja perustuvat siis tankatessa mitattuihin kulutuksiin.
Comment
-
-
Originally posted by MayheM View PostTuolle 323i:lle on keskikulutukseksi ilmoiteltu 8,9l tai 9,0l. Itselläni ajotietokoneen mukaan vaihteleva (taajamaa ja maantietä) ajoni johtaa 8,4 litran kulutukseen, joten ei ajotyylini pahimmasta päästä liene. Vertailun vuoksi autoni edellinen omistaja oli 60-vuotias mummo, jonka alla keskikulutus oli ollut ajotietokoneen mukaan 9,3l/100 km.
Lisäksi luulen, että nimenomaan raskaammalla kaasujalalla dieselin käyttö voisi kustannuspuolen takia olla enemmän perusteltua. Vaikka ajofiiliksen perusteella tietenkin raskaamman kaasujalan omistaja suosisikin ehkä mieluummin bensakonetta.
Comment
-
-
Bensamiehet täällä taas avautuvat tyyppivioista.Vikaa voi tulla kumpaankin laitokseen eikä sillä ole paljon merkitystä, jos bensavehkeestä ei yleensä padat poksahtele, mutta se harvinainen tapaus sattui kuitenkin omalle kohdalle. (Vrt. "nettiautosta bongatuissa" juuri 528, johon kone vaihdettu). Eli en tiedä kannattaako niitä nyt niin pelätä. Dieseleiden läpät saa eliminoitua hyvin pienellä panostuksella ja taitaa se laatikkokin olla kuitenkin mainettaan parempi. Paha kello vaan kuuluu kauas. Jotkut vanokset siellä on bensakoneessakin kuitenkin riesana.
Oma ex e39 530dA oli kyllä erittäin pieniruokainen. Matka-ajossa sillä pääsi jopa lähes viiteen litraan ihan reippaallakin suorituksella. Kaupunkikaan ei ollut myrkkyä. Paljon enemmän tämä nykyinen e61 vie ainetta. Ja vaikka aineessa säästyisikin "vain" 500e/a (itse en noin pieneen erotukseen usko), niin johan muutaman vuoden säästöillä jonkinmoiseen remonttiin varautuukin, jos niihin nyt väkisin täytyy varautua. Ja kun vielä huomioi, että todennäköisesti se kohtuukilometreillä olevat diesel vielä kelpaakin jollekin sitten kun aika on vaihtaa toisin kuin 528/530, niin... Mut kaikkea ei saa samassa paketissa. Kyllähän se bensakone kuitenkin käy melko hienosti ja isolla alueella.- - - - - - -
F10 520dA
ex E61 530dA, ex E39 530dA
Comment
-
-
Itse kanssa mietin että kumman ottaa bensa vs. diesel, e60 kopan kohdalla ei ainakaan hinnassa ole oikeastaan mitään eroa. Bensa versio samoilla teholukemilla kun 530d tahtoo vaan kuluttaa väkisinkin toista litraa enempi satasella ja jos haluais bensakoneen joka liikkuis samaan tahtiin kun karalan reissun kokenut 530d niin sen tosiaan täytyis olla vähintään se 530i taikka isompi. Sitten ollaankin jo siinätilanteesssa että se bensa vekotin maksaa jonkinverran enempi kun vastaava diesel ja kuluttaa varmasti sen parilitraa enempi kaikilla osuuksilla. Itellä 250hp ohjelmoitu 530d ja kulutus on siinä 8-8.4 keskinopeuden ollessa noin 40km/h. Matkassa tuosta tippuu vielä aikapaljon, normaalilla ajolla kun keskinopeus nousee 60 tietämille niin kulutus pyörii jossain 7-7,5 välillä.
Lisäksi niinkuin joku mainitsikin niin mielestäni on helpompaa myydä/vaihtaa reilu 300tkm ajettu diesel verrattuna bensa autoon (itse tämän juuri pariviikkoa sitten tehneenä...). Eli kovin paljoa ei tartte vuodessa ajaa että saa diesel veron kuolletettua ja itelle on ainakin melkeinpä sama jääkö siitä plussan puolelle 500 vai 1000e kun sen saa hyvin nopeasti upotettua vaikkapa renkaisiin ja uuteen tuulilasiin. Ja mitä tulee 530d vertailuun 320d kanssa niin kyllä mieluusti maksaa sen 1l enempi satasella jos pitkää matkaa ajelee. Kaupunkipyöritykseen varmaankin 320d on parempi(ketterämpi ja vie vähemmän kaupunkiajossa)F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Originally posted by Vanquish View PostVoi käydä myös päinvastoin. Jollain 8-koneella ajo on niin vaivatonta että auto liikkuu pintakaasulla, niin ei tarvitse juurikaan painaa että kerkeää. Eli siis kiihtyvyydet on vähintään samaa tasoa kuin ennenkin mutta ei tarvi polkea. Itseasiassa 8-koneella on erittäin mukava ajella rauhallisesti, toisin kuin 1,6 litraisella.
Originally posted by jsa014 View PostTotta. Mutta, kuten voisi kuvitella, niin ei aina niin että kevyt jalka vie vähemmän. Testasin viime kesänä. Eli 540 autona, automaatilla. Kaupunkiajoa, samanlainen ajoprofiili viikon ajan. (Koti-päiväkoti-työpaikka-päiväkoti-koti), sama reitti, samat kellonajat, samat "ruuhkat". Ja kauppareissut samaa reittiä samaan aikaan.
Tulokset.
Pintakaasulla, eli kun valo vaihtuu niin jalka jarrulta ja pienellä kaasulla eteenpäin, kulutus 18.2l/100km
Pohjakaasulla, eli valojen vaihtuessa kunnon kiihdytys 40-50km/h ja sitten jalka ylös ja niillä eväillä seuraavaan risteykseen, kulutus 16.4l/100km.
Eli ns. raskaalla kaasujalalla säästää. Perustuu tietenkin siihen että sen 0-50km/h kiihdytyksen aikana auto syö x l/100km, mutta se kiihdytys kestää 2s, jonka jälkeen mennään mittarin mukaan 5-7l/100km seuraaviin valoihin. Pintakaasulla se kulutusviisari ei pahemmin kurkistele +30l asteikolta.
Ja perustuvat siis tankatessa mitattuihin kulutuksiin.
Comment
-
-
ihme myyttejä... "isokoneinen menee pintakaasulla", nuo padat missä on sähköinen poljin oppivat muuten menemään pintakaasulla ihan iskutilavuudesta riippumatta. Toisekseen: isompi kone -> isommat jarrut -> isommat vanteet -> leveämpi rengastus jne = enemmän massaa kiihdyteltäväksi ja vastusta voitettavaksi tasaisella nopeudella, mikä näkyy aivan takuuvarmasti kulutuksessa "vaikka tarvisisi polkea" vähemmän.
Jos tulee paljon kilometrejä vuodessa, persaus kestää isommatkin remontit, kapea kierrosalue tahi se haiseva polttoaine ei häiritse, niin ostaapi sitten dieselin. Mutta ei sitä suu vaahdossa tarvi mitenkään ylivertaisena vaihtoehtona kaikille tyrkyttää
Comment
-
-
Originally posted by Smack View PostEtpä oo harkinnu 320d:tä 530d sijaan? Itelläni on vienyt reippaassa mutta järkevässä matka-ajossa 5,3-5,5l ja kaupunkipainotteisessa seka-ajossakin alle 7l. Tekee yllättävän paljon säästöä tämä litran(?) kulutuksen tippuminen E39siin verraten.
Kyllä minä olen päättänyt sen, että jos Bemarissa pysytään niin seuraava kärry on E39, mielellään 2001->. Muut bemarit ovat melkeimpä poissuljettu vaihtoehto, jos nyt sitten uudemmat korit eivät kummasti halpene lähivuosina. Tietenkin onhan toki olemassa muitakin merkkejä, mutta kyllä tässä nyt olisi aikomus mulkkuna pysyä, kun nyt autovalintakin on tuon aiemmin vain semivirallisen statuksen vahvistanut. Täytyy nyt sitten vielä harkita, kun dieseleistä on puhuttu niin paljon paskaa. Dieselin hankinnan ainoa peruste olisi kuitenkin kustannuspuoli, joka tietenkin sisältää huollot jne. Jos tosiaan dieselit paukkuu kovin usein ja huollot on kovin paljon kalliimpia, niin pitää vielä miettiä. Nämä olivat itselleni kutienkin uutta "tietoa" -oskaan en tuota ihan vielä faktaksi täysin sulata.
Jos kuitenkin dieselin hankinta jää väliin, niin siinä tapauksessa nykyinen (viime keväänä hankittu) kolmonen palvelee luultavasti vielä ainakin vuoden verran ennen kuin viitsin alkaa sitä vaihtamaan - siis jos en voi tuota vaihtoa mitenkään itselleni kustannussäästöillä perustella.Last edited by MayheM; 23-10-2008, 07:45.BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
BMW E46 323i -98 (2008-2011)
Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
Comment
-
-
Originally posted by MayheM View PostJos kuitenkin dieselin hankinta jää väliin, niin siinä tapauksessa nykyinen (viime keväänä hankittu) kolmonen palvelee luultavasti vielä ainakin vuoden verran ennen kuin viitsin alkaa sitä vaihtamaan - siis jos en voi tuota vaihtoa mitenkään itselleni kustannussäästöillä perustella.
Jos kunnon autokuume iskee niin kyllä sitä itselleen aina perustelut keksii. Onhan vitonen turvallisempi, tilavampi...jne. Siinä jo kaksi hyvää syytä lisää.’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
'02 VW Golf 1.4i
Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring
Comment
-
Comment