Vielä yksi kriittinen kysymys. 530i vai d 30-40tkm ajomäärällä? I:hin olin jo päätymässä kunnes kävin testaamassa e60 530xd:n ja kieltämättä ison dieselin vääntö on pop. D:ssä ahdistavat lähinnä suuret huoltokustannukset, nykyiseen norsuun menee tonni vuodessa korjauksiin (+itse tehdyt huollot) ja se tuntuu paljolta.
Vielä yksi kriittinen kysymys. 530i vai d 30-40tkm ajomäärällä? I:hin olin jo päätymässä kunnes kävin testaamassa e60 530xd:n ja kieltämättä ison dieselin vääntö on pop. D:ssä ahdistavat lähinnä suuret huoltokustannukset, nykyiseen norsuun menee tonni vuodessa korjauksiin (+itse tehdyt huollot) ja se tuntuu paljolta.
Itse mietin samaa tuossa kuukausi sitten ja pienten laskutoimitus jälkeen 15cent hintaerolla noin 15tkm vuodessa riittää, jos laskee että 530d vie 8l/100km ja 530i 11l/100km.
Polttoainekulujen puolesta tuo 15-20tkm riittää, mutta kuinka paljon enemmän dieselin huoltoihin ja korjauksiin pitää varata?
Jos nyt oletetaan, että 530d syö matkapainotteisessa ajossa 7,5L/100km ja 530i 9,0L/100km, niin polttoainekustannukset 40tkm matkalla ovat 4760€ ja 5760€. Dieselin summa sisältää myös 500€:n dieselveron. Kustannukset on laskettu 1,42 ja 1,60 litrahinnoilla. Jos dieselin korjauksiin pitää varata 1000€ enemmän kuin bensan, on tilanne fifty-sixty.
itelle on ollut yllätys tuo 530d.n kulutus, n.6000km ajanut ja en oo kulutusta nollannut ja tietokone näyttää 6.5l/100km. en tiedä mitä todellisuus kun en ole mitannut tankkailemalla. Omat ajot on pääasiassa matka-ajoa varmaan 90/10% suhteella, keppivaihteet mahdollisesti vaikuttaa vähän kulutukseen, enkä oo mitenkään erityisesti yrittäny pihtailla ajossa, yleensä muut tulee peräedellä vastaan. on se vaan niin paljon mukavampi matka-ajossa kuin bensa.
ja tuskin tuota dieseliä tarvii sen enempää huoltaa ku bensaa.
Ïtsellä ei tuo 530d touring 10/98 mene juuri alle 8 l/100 km keskikulutuksella. 6.5 olen sillä päässyt, taisi kuitenkin olla paremman puoliskon ajamana. Talvella sekalainen kaupunki/moottoritie ajo vie likemmäs 9 l/100km. Nämä siis oikeita lukemia, ei pelkästään ajotietokoneen lukemia, jotka on aavistuksen optimistisia. Varmaan vaikuttaa se, että koko ajan joutuu polkemaan autoa aika lailla, että se liikkuisi edes kohtuullisesti...
Varmaan vaikuttaa se, että koko ajan joutuu polkemaan autoa aika lailla, että se liikkuisi edes kohtuullisesti...
no jos asia on näin nii kannattanee viedä se auto huoltoon. sen nimittäin kuuluu kulkea varsin kohtuullisesti verrattuna edellisiin autoihisi. eikä herneitä.
Sorry vaan, tossa alapuolella on noi edelliset autot. Laskee siitä miten päin tahansa, niin tämä nykyinen diesel on teho/paino suhteeltaan ylivoimaisesti huonoin.
Toki e39:n hyvä aerodynamiikka toimii ns. laittomissa vauhdeissa, mutta 535i on mennyt menojaan viimeistään siinä vaiheessa kuin d:llä alkaa hakemaan nelosta 120 km/h:ssa. Ehkä diesel pärjäisi jollain lailla noille old-schooleille yli 120 vauhdeissa, mutta ei siinä ratkaisevaa eroa ole. Voihan tuota vääntöä olla dieselissä kampiakselin päässä alhaisilla kierroksilla, mutta tosiasia on se, että jokaisella noista old-schooleista mentiin kolmosella yli 140 km/h. Paljonko vääntöä on siinä vaiheessa takarattailla? Tosin missään en ole sanonut, että noilla edellisillä(kään) olisi kuuhun päässyt. No ok, 535i:n suortiuskyky on kyllä varsin mainio arkiajoon, jos kohta 540i:hin hyppääminen palauttaa maan pinnalle.
Minun silmään E39 miellyttää ilman ///M koristeitakin.
Samaa mieltä, varsinkin keula on minusta jotenkin sopusuhtaisempi ja optisesti keveämpi vakiopuskurilla. Mitä tummempi auto sitä vähemmän nuo M-puskimet oikeastaan vaikuttaa ulkonäköön.
Pienimmillään sigun 523i on menny kesällä 17" renkain maantietä 7,7 l/100 km. Helposti kuitenkin nousee sinne 8,2 l/100 km asti jos on pelkkää 100 rajoitusta ja ajaa siten hiukan lujempaa.
Kertokaapa bensa e39:ien omistajat mitattuja kulutuksia maantieajossa. Minulle tulee maantiekilometrejä joku 30t vuodessa, joten sinänsä kulutuksella on merkitystä. Diesel e39:iä en niiden mahdollisen vikaherkkyyden takia haluaisi hankkia.
Edellisellä yhtään pidemmällä(230km) maantie matkalla mittasin tankaten 7,56l/100km ajotietokoneen näyttäessä 7,8l.
Auto on 528 -97 ja 18" renkaat (225 ja 255)ja ilmastointi päällä koko siivun.
Mulla matkakulutus kesänopeuksilla ~7.5 korkeimmillaan ja talvirajoituksilla meni 7 pintaan. Mutta en juurikaan ajele matkaa vaan kaupunkiajoa pääasiassa ja kulutus on 9.9 OBC:n mukaan. Autona siis 530i ja ajelen lähinnä yksinään, paitsi matka-ajossa yleensä auto täynnä.
Käytiin kesälomalla ajamassa 1900km reissu ja kokeilin jossain vaiheessa matka-ajossa kulutusta. 2+2 autossa ja viikon kamat mukana. 8.1l/100km oli tulos 10km:n ajosta. Autona 530iaT. Ei paha. Kun auto kävi öljynvaihtohuollossa, alustaa kiristettiin, nelipyöräsuuntaus ja paskaisen K&N:n vaihdatin paperiseen, putos kulutus 1l/100km (mitattu samassa paikassa samalla kuormalla mökille mennessä).
En ole katunut sekunttiakaan vaihtoa 530daT->530iaT. 530i-moottori on mahtava laitos.
Kyllä tuplavoksisella 523lla pääsee matkassa matalliin 6l lukuihin ja yli 120 nopeuksilla reippaasti noin 7,7-8,3l (225 leveät renkaat). Ilmastointi ottaa tuohon päälle noin 1,5l/100km eli aikas paljon. Tämän voi testata maantiellä kun nollaa kulutusken ilmastointi päällä ja ilman.
Kyllä tuplavoksisella 523lla pääsee matkassa matalliin 6l lukuihin ja yli 120 nopeuksilla reippaasti noin 7,7-8,3l (225 leveät renkaat).
Ite en ole päässyt ihan noin vähällä, pienin ajotietokoneen näyttämä noin tunnin maantieajelun jälkeen vakkari päällä mittarinopeutta 102 km/h oli 15" talvirenkain 6,6l. Tuolloin kuitenkin ajotietokone näytti vielä 7-8% liian vähän. Mutta jos todella noudattiaisi 80 km/h nopeusrajoitusta niin varmasti todellisiin 6l kulutuksiinkin voisi päästä.
Mulla 235+255 17" kesärenkaat tuntuu nostavan kulutusta selvästi noihin ekan kevättalven alla olleisiin 15" talvikumeihin verrattuna. Ilmastoinnin käyttö näkyy myös kaupunkiajossa ihan selvästi.
Comment