Originally posted by 174000
View Post
E39 ostamassa ja käyttökokemuksia
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Sanotaan että minun papereissani painaa lähinnä mukavuus, ehkä tilavuuksin plus-puolella, toisella puolella taas on kulutus ja kulkupuoli (fakta: painavampi kori = enemmän polttoainetta ja vähemmän kulkua, vaikka kuinka porukka täällä eroa vähättelee), jos nyt bensaan päädyn. Oma kärry on kuitenkin niin uusi (minulle), hyväkuntoinen ja olen siihen juuri suorittanut 500 euron ison huollon, hommannut hyvät nastat, toiset alut, huoltanut pikkuviat jne., joten en ehkä juuri nyt raski tuosta luopua - jos tiedossa ei ole selvää säästöä niissä polttoainekuluissa. Eli voi olla että taltutan autokuumeen laittelemalla hieman tuota tämänhetkistä kärryä (uusi soitin ja navigaattori tuli juuri postissa
) - ja siirtämällä vitosen hankinnan sitten vaikka vuoden päähän. Mutta eihän tuo haittaa, vaikka tässä nyt jo alkaa hieman kerryttämään tietoa pankkiin, jotta on sitten kättä pitempää, kun tekee myöhemmin valinnan; 530iA vs. 530 dA...
BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
BMW E46 323i -98 (2008-2011)
Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
-
Hyvin vähän E46-kokemusta, mutta minusta suurimmat E39:n edut ovat juurikin hiljaisuus ja sisätilan leveys.Originally posted by MayheM View PostSanotaan että minun papereissani painaa lähinnä mukavuus,
Kerrotko tähän liittyen mikä on sulla E46 323i -98:n omapaino rekisteriotteen mukaan niin saadaan tähänkin faktaa mielikuvien sijaan. Mun manuaali E39 523i on 1550 kg, eikä kyllä ole itellä hajuakaan paljonko kevyempi tuo E46 samalla motillaa varustettuna (ja manuaaliaskilla) on. Mites muuten luvattu 0-100 km/h? Varmaankin alle 8s?Originally posted by MayheM View Post(fakta: painavampi kori = enemmän polttoainetta ja vähemmän kulkua, vaikka kuinka porukka täällä eroa vähättelee)E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Tämä on juuri se mukavuus, mitä tarkoitin.Originally posted by Petri.Kekkonen View PostHyvin vähän E46-kokemusta, mutta minusta suurimmat E39:n edut ovat juurikin hiljaisuus ja sisätilan leveys.
Ulkomuistista vedän omamassaksi 1370 kg, sama löytyi näköjään jostain netin teknisistä tiedoistakin. Kiihtyvyyshän menee suoraan suhteessa massan muutokseen, jos voimansiirto ja voimanlähde ovat samankaltaiset. Eli E46:ssa selkä painautuu selkänojaan noin 1,13-kertaisella (1550kg /1370 kg) voimalla verrattuna E39ään, vaikka tunne pienemmässä autossa tekee fiiliksen siitä, että ero kulussa olisi vieläkin voimakkaampi. Tästähän on ihan turha tapella, koska maalaisjärkikin sanoo, että samalla koneella pienempi kärry kulkee rivakammin ja vähemmälllä menovedellä - jos voimansiirto on vastaava. Tämä ei nyt varmasti useimpien kohdalla mikään kynnyskysymys autoa valittaessa, mutta yksi pieni tekijä minun valintaprosessissani. Tästä huolimatta seuraava auto on luultavasti E39, koneena siis joko 30D(A), jos se on taloudellisesti hyvin perusteltua, muussa tapauksessa 30i(A), jotta kompensoin isomman korin sekä voimansiirron (automasan) haukkaaman tehon (vs. 323i).Originally posted by Petri.Kekkonen View PostKerrotko tähän liittyen mikä on sulla E46 323i -98:n omapaino rekisteriotteen mukaan niin saadaan tähänkin faktaa mielikuvien sijaan. Mun manuaali E39 523i on 1550 kg, eikä kyllä ole itellä hajuakaan paljonko kevyempi tuo E46 samalla motillaa varustettuna (ja manuaaliaskilla) on. Mites muuten luvattu 0-100 km/h? Varmaankin alle 8s?BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
BMW E46 323i -98 (2008-2011)
Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
Comment
-
Aika kevyt se sitten on! Mutuiluna voisi vielä olettaa että E46:n välitykset on vähän erilaiset kuin E39:n, joten siltäkin osin voi tulla kiihtytyyttä lisää jos hyvin käy. E39:n välityksethän ovat aika pitkät, eikä ne tunnu oikein suosivan paikaltaan kiihdyttelyä.Originally posted by MayheM View PostUlkomuistista vedän omamassaksi 1370 kg, sama löytyi näköjään jostain netin teknisistä tiedoistakin. Kiihtyvyyshän menee suoraan suhteessa massan muutokseen, jos voimansiirto ja voimanlähde ovat samankaltaiset.
Kaupunkiajossa tuolla painoerolla tulee varmasti eroa jo kulutukseenkin, maantiellä paino ei juuri vaikuta vaan ilmanvastus. E46:n poikkipinta-ala lienee pienempi, mutta miten lie sen muotokertoimen laita.
EDIT: Sori OT, mutta aika hassusti menee http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_E46 mukaan nuo kiihtyvyydet:
Siis melkein sekunti pois ajasta M54-koneella, joka kuitenkin 2.5-litraisessa on melko lähellä tuota TU-versiota (eri imusarja ja softa nyt kai suurimmat erot). Ja tuskin nuo kaikki korimallit voi kiihtyä samaan kuin ti?Code:323i/Ci M52TUB25 1998-2000 172PS (170hp/127kW) 245 Nm 8.0 s 325i/xi/Ci/ti M54B25 2001-2007 195PS (192hp/143kW) 245 Nm 7.2 s
Last edited by Petri.Kekkonen; 23-10-2008, 12:33.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Kyllä, epäilen että eivät pidä paikkaansa nuo lukemat. Ainakin tämän foorumin keskustelujen perusteella noilla koneilla ei pitäisi juurikaan olla tehoeroja, joten aika skeptiseti suhtaudun näihin lukuihin. Ja korien välillä ei ole tosiaan tehty tuossa mitään eroa.Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
EDIT: Sori OT, mutta aika hassusti menee http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_E46 mukaan nuo kiihtyvyydet:
Siis melkein sekunti pois ajasta M54-koneella, joka kuitenkin 2.5-litraisessa on melko lähellä tuota TU-versiota (eri imusarja ja softa nyt kai suurimmat erot). Ja tuskin nuo kaikki korimallit voi kiihtyä samaan kuin ti?Code:323i/Ci M52TUB25 1998-2000 172PS (170hp/127kW) 245 Nm 8.0 s 325i/xi/Ci/ti M54B25 2001-2007 195PS (192hp/143kW) 245 Nm 7.2 s
Vertailun vuoksi E39:n kohdalla ero kiihtyvyydessä "saman" lähteen (http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_E39) mukaan on muuttunut 8,5 -> 8,1 s (523i -> 525i). E39:n elinkaarihan lisäksi alkoi vielä ilman tuplavanosta (toisin kuin E46:n elinkaari), joten kaiken järjen mukaan E39:ssä olisi pitänyt tulla huomattavasti merkittävämpi ero tuossa kiihtyvyydessä, jos näitä lukuja verrataan E46:n vastaaviin.
Tässä on näköjään hyvä esimerkki siitä, että kannattaa suhtautua skeptisesti valmistajan ilmoittamiin lukuihin ja käyttää hieman tervettä järkeä.Last edited by MayheM; 23-10-2008, 13:12.BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
BMW E46 323i -98 (2008-2011)
Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
Comment
-
Totta, ja toisaalta E39:n tuplavanoksen tulo 9/98 ei vaikuttanut kiihtyvyyslupauksiin mitään. Kuitenkin jo singlevanos 523i kiihtyi TM:n mittauksessa 8,1 s, joten ei tuon pitäisi olla tuplavanoksella mahdoton, vaikka painot onkin vähän nousseet uusimmissa.Originally posted by MayheM View PostVertailun vuoksi E39:n kohdalla ero kiihtyvyydessä "saman" lähteen (http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_E39) mukaan on muuttunut 8,5 -> 8,1 s (523i -> 525i). E39:n elinkaarihan lisäksi alkoi vielä ilman tuplavanosta (toisin kuin E46:n elinkaari), joten kaiken järjen mukaan E39:ssä olisi pitänyt tulla huomattavasti merkittävämpi ero tuossa kiihtyvyydessä ...E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Jeps, kyllä siinä monttu loksahti auki kun excelissä pyörittelin 530i:n lukuja - on nimittäin pitemmät välitykset kuin E34 M5 3.8:ssaOriginally posted by Petri.Kekkonen View PostE39:n välityksethän ovat aika pitkät, eikä ne tunnu oikein suosivan paikaltaan kiihdyttelyä.
Onkos nuo 1370kg ja 1550kg lukemat nyt ilman sitä 68kg standardiapinaa ja sen 7kg matkatavaroita?
Comment
-
Eikö tossa motorsportissa ole poikkeuksellisen tiheä peräruuvi, 3.91:1? Sehän on sama kuin joissain 520i malleissa. Sitä olen aikaisemminkin ihmetellyt. Enempi se niin on, että M5:ssä on poikkeuksellisen tiheä perävälitys. Iso-6 malleissahan se oli 3.15:1-3.45:1 välillä. Johtuu varmaan siitä, että ///Motorsportti kiertää korkeammalle ja toisaalta välitöntä reagointia kaasuun on haluttu parantaa. Harva perävälitys tappaa sen tehokkaasti.
Comment
-
jeh, tuossa pari laskelmaa asiasta:Originally posted by pmv View PostEikö tossa motorsportissa ole poikkeuksellisen tiheä peräruuvi, 3.91:1?

Comment
-
Originally posted by Bmw Master View PostOlisiko syytä palata autokouluun?
Tästä nyt pitää kysyä tarkennus: Miksi ihmeessä mielestäsi ei saa kiihdyttää sen mitä peli kiihtyy eli "kaasulattiassa"? Nyt ei ole kysymys lakien rikkomisesta tai muusta arvelluttavasta toiminnasta.Originally posted by Bmw Master View PostTämähän opetettiin jo autokoulussa. Reippaasti (ei kuitenkaan kaasulattiassa) haluttuun nopeuteen ja sitten vaan cruisaillaan.
Esimerkkitapaus:
a) Kuljettava kiihdyttää E90 325i:n nopeuteen 100 km/h polkien kaasun 95% pohjaan ja käyttää siihen aikaa 8 sekuntia
b) Kuljettaja kiihdyttää E90 318:i nopeuteen 100 km/h "kaasulattiassa" käyttäen aikaa 10 sekuntia
Onko mielestäsi toinen näistä tai kenties molemmat syyllistynyt johonkin rikokseen tai moraalisesti arveluttavaan toimintaan. Pitäisikö toisen kuljettajista mennä takaisin autokouluun?F11 523iA Touring
E93 325i cabrio
E81 116i
K53 R 1200 R
Triumph Daytona 955i
Comment
-
Kuulostaa arveluttavalta jos joku kiihdyttää autoaan aina täysillä kun liikenne tilanne sen sallii. Olisiko asenteessa silloin vikaa? Uskon kuitenkin, ettei alkuperäinen kirjoittaja tarkoittanut kirjaimellisesti kiihdyttävänsä kaasulattiassa AINA kun väylä on vapaa.Originally posted by Kadunvaltaaja View PostTästä nyt pitää kysyä tarkennus: Miksi ihmeessä mielestäsi ei saa kiihdyttää sen mitä peli kiihtyy eli "kaasulattiassa"? Nyt ei ole kysymys lakien rikkomisesta tai muusta arvelluttavasta toiminnasta.
Esimerkkitapaus:
a) Kuljettava kiihdyttää E90 325i:n nopeuteen 100 km/h polkien kaasun 95% pohjaan ja käyttää siihen aikaa 8 sekuntia
b) Kuljettaja kiihdyttää E90 318:i nopeuteen 100 km/h "kaasulattiassa" käyttäen aikaa 10 sekuntia
Onko mielestäsi toinen näistä tai kenties molemmat syyllistynyt johonkin rikokseen tai moraalisesti arveluttavaan toimintaan. Pitäisikö toisen kuljettajista mennä takaisin autokouluun?
Ehkäpä se autokoulun opetus ei ollutkaan kiihdyttää kaasu kick down nappulalla, vaan ihan normaali kiihdytys on taloudellisenpi kuin pikku hiljaa venyttely.
Comment
-
Niin, mikähän siinä sitten arveluttaa? Olettaen että liikennetilanne sallii (=muu liikenne, nopeusrajoitus, yms.), niin en keksi mikä tässä on väärin tai asenteellisesti pielessä. Muistanpa jonkun taloudellisuuskonsultin kehottaneen toimimaan juuri noin.Originally posted by Bmw Master View PostKuulostaa arveluttavalta jos joku kiihdyttää autoaan aina täysillä kun liikenne tilanne sen sallii. Olisiko asenteessa silloin vikaa?
Sorry off-topicista.F11 523iA Touring
E93 325i cabrio
E81 116i
K53 R 1200 R
Triumph Daytona 955i
Comment
-
Itsellä ollut e39 530 ia touring 2001/07 kesäkuusta ja pitänyt kovasti ja tyytyväinen valintaaan..Ajoin useamallakin e39 530d ja ei sytyttänyt..Mutta uudempi 530d sehän on jo paljon mukavampiOriginally posted by 174000 View Post25tkm/a ajomäärällä kyse on korkeintaan muutamista satasista dieselveron jälkeen. Se on tuskin kenelläkään se ratkaiseva tekijä valitseeko 530i:n vai 530d:n.
Olen pähkäillyt koko vuoden autokuumeessa ja heilunut dieselin ja bensan välillä monta kertaa ja näillä näkymin ensi keväänä olisi tarkoitus tuoda/tuotattaa -01 tai -02 530iA Touring kaikilla tarpeettomilla varusteilla...
on löylyä!!!
Comment
-
Joo valmistaja lupaa sitä mikä on hyvä näyttää hyvältä suhteessa kilpailijoihin ja omaan mallistoon.Originally posted by MayheM View PostKyllä, epäilen että eivät pidä paikkaansa nuo lukemat. Ainakin tämän foorumin keskustelujen perusteella noilla koneilla ei pitäisi juurikaan olla tehoeroja, joten aika skeptiseti suhtaudun näihin lukuihin. Ja korien välillä ei ole tosiaan tehty tuossa mitään eroa.
Vertailun vuoksi E39:n kohdalla ero kiihtyvyydessä "saman" lähteen (http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_E39) mukaan on muuttunut 8,5 -> 8,1 s (523i -> 525i). E39:n elinkaarihan lisäksi alkoi vielä ilman tuplavanosta (toisin kuin E46:n elinkaari), joten kaiken järjen mukaan E39:ssä olisi pitänyt tulla huomattavasti merkittävämpi ero tuossa kiihtyvyydessä, jos näitä lukuja verrataan E46:n vastaaviin.
Tässä on näköjään hyvä esimerkki siitä, että kannattaa suhtautua skeptisesti valmistajan ilmoittamiin lukuihin ja käyttää hieman tervettä järkeä.
96 523i 0-100km/h 8,2s 1493kg (ams)
99 tuplavanos 523i 0-100km/h 8,6s 1570kg (ams)
Eli max kiihtyvyydessä single vanos on parempi, mutta toki käytännön ajossa tuo tuplavanos vie 3-0.
98 323i 0-100km/h 8,0s 1461kg (ams)
Painoero on todellakin näin pieni! (ei tosin samaa vm:ää) Esim. E90 ja E61 painoero on ulkomuistista alle 100kg.
98 328i 0-100km/h 7,6s 1492kg (ams)Last edited by Vanquish; 23-10-2008, 18:05.
Comment
-
Mielestäni noi tekniset tiedot yleensä väittää E46 323i:n omamassaksi 1370 ja 523i:n omamassaksi 1550? Mistä sait nuo omat massasi, tai mikä tuo "ams" yleensä ottaen on?Originally posted by Vanquish View PostJoo valmistaja lupaa sitä mikä on hyvä näyttää hyvältä suhteessa kilpailijoihin ja omaan mallistoon.
96 523i 0-100km/h 8,2s 1493kg (ams)
99 tuplavanos 523i 0-100km/h 8,6s 1570kg (ams)
Eli max kiihtyvyydessä single vanos on parempi, mutta toki käytännön ajossa tuo tuplavanos vie 3-0.
98 323i 0-100km/h 8,0s 1461kg (ams)
Painoero on todellakin näin pieni! (ei tosin samaa vm:ää) Esim. E90 ja E61 painoero on ulkomuistista alle 100kg.
98 328i 0-100km/h 7,6s 1492kg (ams)
Ps. En väittele, vaan utelen. :thinkBMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
BMW E46 323i -98 (2008-2011)
Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
Comment

Comment