Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MayheM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 521
    • Oulu

    Originally posted by 174000 View Post
    Tuskin sitä dieselin valintaa pitää pelätä, kunhan vaan tiedostaa mitä saattaa tulla eteen jos käy huono tuuri. Itsekään en ole lähelläkään varma, otanko dieselin vai bensan, tällä hetkellä bensa tuntuu houkuttelevammalta. Ruotsista näitä bensavehkeitä näyttäisi saavan jo todella kohtuulliseen hintaan.

    Jos kunnon autokuume iskee niin kyllä sitä itselleen aina perustelut keksii. Onhan vitonen turvallisempi, tilavampi...jne. Siinä jo kaksi hyvää syytä lisää.
    Sanotaan että minun papereissani painaa lähinnä mukavuus, ehkä tilavuuksin plus-puolella, toisella puolella taas on kulutus ja kulkupuoli (fakta: painavampi kori = enemmän polttoainetta ja vähemmän kulkua, vaikka kuinka porukka täällä eroa vähättelee), jos nyt bensaan päädyn. Oma kärry on kuitenkin niin uusi (minulle), hyväkuntoinen ja olen siihen juuri suorittanut 500 euron ison huollon, hommannut hyvät nastat, toiset alut, huoltanut pikkuviat jne., joten en ehkä juuri nyt raski tuosta luopua - jos tiedossa ei ole selvää säästöä niissä polttoainekuluissa. Eli voi olla että taltutan autokuumeen laittelemalla hieman tuota tämänhetkistä kärryä (uusi soitin ja navigaattori tuli juuri postissa ) - ja siirtämällä vitosen hankinnan sitten vaikka vuoden päähän. Mutta eihän tuo haittaa, vaikka tässä nyt jo alkaa hieman kerryttämään tietoa pankkiin, jotta on sitten kättä pitempää, kun tekee myöhemmin valinnan; 530iA vs. 530 dA...
    BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
    BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
    BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
    BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
    VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
    BMW E46 323i -98 (2008-2011)
    Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
    Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
    Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7456
      • Oulu

      Originally posted by MayheM View Post
      Sanotaan että minun papereissani painaa lähinnä mukavuus,
      Hyvin vähän E46-kokemusta, mutta minusta suurimmat E39:n edut ovat juurikin hiljaisuus ja sisätilan leveys.

      Originally posted by MayheM View Post
      (fakta: painavampi kori = enemmän polttoainetta ja vähemmän kulkua, vaikka kuinka porukka täällä eroa vähättelee)
      Kerrotko tähän liittyen mikä on sulla E46 323i -98:n omapaino rekisteriotteen mukaan niin saadaan tähänkin faktaa mielikuvien sijaan. Mun manuaali E39 523i on 1550 kg, eikä kyllä ole itellä hajuakaan paljonko kevyempi tuo E46 samalla motillaa varustettuna (ja manuaaliaskilla) on. Mites muuten luvattu 0-100 km/h? Varmaankin alle 8s?
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • MayheM
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2008
        • 521
        • Oulu

        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Hyvin vähän E46-kokemusta, mutta minusta suurimmat E39:n edut ovat juurikin hiljaisuus ja sisätilan leveys.
        Tämä on juuri se mukavuus, mitä tarkoitin.

        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Kerrotko tähän liittyen mikä on sulla E46 323i -98:n omapaino rekisteriotteen mukaan niin saadaan tähänkin faktaa mielikuvien sijaan. Mun manuaali E39 523i on 1550 kg, eikä kyllä ole itellä hajuakaan paljonko kevyempi tuo E46 samalla motillaa varustettuna (ja manuaaliaskilla) on. Mites muuten luvattu 0-100 km/h? Varmaankin alle 8s?
        Ulkomuistista vedän omamassaksi 1370 kg, sama löytyi näköjään jostain netin teknisistä tiedoistakin. Kiihtyvyyshän menee suoraan suhteessa massan muutokseen, jos voimansiirto ja voimanlähde ovat samankaltaiset. Eli E46:ssa selkä painautuu selkänojaan noin 1,13-kertaisella (1550kg /1370 kg) voimalla verrattuna E39ään, vaikka tunne pienemmässä autossa tekee fiiliksen siitä, että ero kulussa olisi vieläkin voimakkaampi. Tästähän on ihan turha tapella, koska maalaisjärkikin sanoo, että samalla koneella pienempi kärry kulkee rivakammin ja vähemmälllä menovedellä - jos voimansiirto on vastaava. Tämä ei nyt varmasti useimpien kohdalla mikään kynnyskysymys autoa valittaessa, mutta yksi pieni tekijä minun valintaprosessissani. Tästä huolimatta seuraava auto on luultavasti E39, koneena siis joko 30D(A), jos se on taloudellisesti hyvin perusteltua, muussa tapauksessa 30i(A), jotta kompensoin isomman korin sekä voimansiirron (automasan) haukkaaman tehon (vs. 323i).
        BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
        BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
        BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
        BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
        VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
        BMW E46 323i -98 (2008-2011)
        Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
        Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
        Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7456
          • Oulu

          Originally posted by MayheM View Post
          Ulkomuistista vedän omamassaksi 1370 kg, sama löytyi näköjään jostain netin teknisistä tiedoistakin. Kiihtyvyyshän menee suoraan suhteessa massan muutokseen, jos voimansiirto ja voimanlähde ovat samankaltaiset.
          Aika kevyt se sitten on! Mutuiluna voisi vielä olettaa että E46:n välitykset on vähän erilaiset kuin E39:n, joten siltäkin osin voi tulla kiihtytyyttä lisää jos hyvin käy. E39:n välityksethän ovat aika pitkät, eikä ne tunnu oikein suosivan paikaltaan kiihdyttelyä.

          Kaupunkiajossa tuolla painoerolla tulee varmasti eroa jo kulutukseenkin, maantiellä paino ei juuri vaikuta vaan ilmanvastus. E46:n poikkipinta-ala lienee pienempi, mutta miten lie sen muotokertoimen laita.

          EDIT: Sori OT, mutta aika hassusti menee http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_E46 mukaan nuo kiihtyvyydet:

          Code:
          323i/Ci       M52TUB25 1998-2000 172PS (170hp/127kW) 245 Nm 8.0 s
          325i/xi/Ci/ti M54B25   2001-2007 195PS (192hp/143kW) 245 Nm 7.2 s
          Siis melkein sekunti pois ajasta M54-koneella, joka kuitenkin 2.5-litraisessa on melko lähellä tuota TU-versiota (eri imusarja ja softa nyt kai suurimmat erot). Ja tuskin nuo kaikki korimallit voi kiihtyä samaan kuin ti?
          Last edited by Petri.Kekkonen; 23-10-2008, 11:33.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • MayheM
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2008
            • 521
            • Oulu

            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post

            EDIT: Sori OT, mutta aika hassusti menee http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_E46 mukaan nuo kiihtyvyydet:

            Code:
            323i/Ci       M52TUB25 1998-2000 172PS (170hp/127kW) 245 Nm 8.0 s
            325i/xi/Ci/ti M54B25   2001-2007 195PS (192hp/143kW) 245 Nm 7.2 s
            Siis melkein sekunti pois ajasta M54-koneella, joka kuitenkin 2.5-litraisessa on melko lähellä tuota TU-versiota (eri imusarja ja softa nyt kai suurimmat erot). Ja tuskin nuo kaikki korimallit voi kiihtyä samaan kuin ti?
            Kyllä, epäilen että eivät pidä paikkaansa nuo lukemat. Ainakin tämän foorumin keskustelujen perusteella noilla koneilla ei pitäisi juurikaan olla tehoeroja, joten aika skeptiseti suhtaudun näihin lukuihin. Ja korien välillä ei ole tosiaan tehty tuossa mitään eroa.

            Vertailun vuoksi E39:n kohdalla ero kiihtyvyydessä "saman" lähteen (http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_E39) mukaan on muuttunut 8,5 -> 8,1 s (523i -> 525i). E39:n elinkaarihan lisäksi alkoi vielä ilman tuplavanosta (toisin kuin E46:n elinkaari), joten kaiken järjen mukaan E39:ssä olisi pitänyt tulla huomattavasti merkittävämpi ero tuossa kiihtyvyydessä, jos näitä lukuja verrataan E46:n vastaaviin.

            Tässä on näköjään hyvä esimerkki siitä, että kannattaa suhtautua skeptisesti valmistajan ilmoittamiin lukuihin ja käyttää hieman tervettä järkeä.
            Last edited by MayheM; 23-10-2008, 12:12.
            BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
            BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
            BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
            BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
            VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
            BMW E46 323i -98 (2008-2011)
            Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
            Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
            Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7456
              • Oulu

              Originally posted by MayheM View Post
              Vertailun vuoksi E39:n kohdalla ero kiihtyvyydessä "saman" lähteen (http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_E39) mukaan on muuttunut 8,5 -> 8,1 s (523i -> 525i). E39:n elinkaarihan lisäksi alkoi vielä ilman tuplavanosta (toisin kuin E46:n elinkaari), joten kaiken järjen mukaan E39:ssä olisi pitänyt tulla huomattavasti merkittävämpi ero tuossa kiihtyvyydessä ...
              Totta, ja toisaalta E39:n tuplavanoksen tulo 9/98 ei vaikuttanut kiihtyvyyslupauksiin mitään. Kuitenkin jo singlevanos 523i kiihtyi TM:n mittauksessa 8,1 s, joten ei tuon pitäisi olla tuplavanoksella mahdoton, vaikka painot onkin vähän nousseet uusimmissa.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • HC91
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 999
                • 29100/310053

                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                E39:n välityksethän ovat aika pitkät, eikä ne tunnu oikein suosivan paikaltaan kiihdyttelyä.
                Jeps, kyllä siinä monttu loksahti auki kun excelissä pyörittelin 530i:n lukuja - on nimittäin pitemmät välitykset kuin E34 M5 3.8:ssa

                Onkos nuo 1370kg ja 1550kg lukemat nyt ilman sitä 68kg standardiapinaa ja sen 7kg matkatavaroita?
                92' ///M5 3.8 individual
                09' 320d xDrive
                16' NIU N1 Sport
                19' NIU U+ Sport

                Comment

                • pmv
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 2032
                  • tornio

                  Eikö tossa motorsportissa ole poikkeuksellisen tiheä peräruuvi, 3.91:1? Sehän on sama kuin joissain 520i malleissa. Sitä olen aikaisemminkin ihmetellyt. Enempi se niin on, että M5:ssä on poikkeuksellisen tiheä perävälitys. Iso-6 malleissahan se oli 3.15:1-3.45:1 välillä. Johtuu varmaan siitä, että ///Motorsportti kiertää korkeammalle ja toisaalta välitöntä reagointia kaasuun on haluttu parantaa. Harva perävälitys tappaa sen tehokkaasti.

                  Comment

                  • HC91
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 999
                    • 29100/310053

                    Originally posted by pmv View Post
                    Eikö tossa motorsportissa ole poikkeuksellisen tiheä peräruuvi, 3.91:1?
                    jeh, tuossa pari laskelmaa asiasta:
                    92' ///M5 3.8 individual
                    09' 320d xDrive
                    16' NIU N1 Sport
                    19' NIU U+ Sport

                    Comment

                    • Anselmo H
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2003
                      • 936
                      • Vantaa

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Olisiko syytä palata autokouluun?

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Tämähän opetettiin jo autokoulussa. Reippaasti (ei kuitenkaan kaasulattiassa) haluttuun nopeuteen ja sitten vaan cruisaillaan.
                      Tästä nyt pitää kysyä tarkennus: Miksi ihmeessä mielestäsi ei saa kiihdyttää sen mitä peli kiihtyy eli "kaasulattiassa"? Nyt ei ole kysymys lakien rikkomisesta tai muusta arvelluttavasta toiminnasta.

                      Esimerkkitapaus:
                      a) Kuljettava kiihdyttää E90 325i:n nopeuteen 100 km/h polkien kaasun 95% pohjaan ja käyttää siihen aikaa 8 sekuntia

                      b) Kuljettaja kiihdyttää E90 318:i nopeuteen 100 km/h "kaasulattiassa" käyttäen aikaa 10 sekuntia

                      Onko mielestäsi toinen näistä tai kenties molemmat syyllistynyt johonkin rikokseen tai moraalisesti arveluttavaan toimintaan. Pitäisikö toisen kuljettajista mennä takaisin autokouluun?
                      F11 523iA Touring
                      E93 325i cabrio
                      E81 116i
                      Triumph Daytona 955i

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by Kadunvaltaaja View Post
                        Tästä nyt pitää kysyä tarkennus: Miksi ihmeessä mielestäsi ei saa kiihdyttää sen mitä peli kiihtyy eli "kaasulattiassa"? Nyt ei ole kysymys lakien rikkomisesta tai muusta arvelluttavasta toiminnasta.

                        Esimerkkitapaus:
                        a) Kuljettava kiihdyttää E90 325i:n nopeuteen 100 km/h polkien kaasun 95% pohjaan ja käyttää siihen aikaa 8 sekuntia

                        b) Kuljettaja kiihdyttää E90 318:i nopeuteen 100 km/h "kaasulattiassa" käyttäen aikaa 10 sekuntia

                        Onko mielestäsi toinen näistä tai kenties molemmat syyllistynyt johonkin rikokseen tai moraalisesti arveluttavaan toimintaan. Pitäisikö toisen kuljettajista mennä takaisin autokouluun?
                        Kuulostaa arveluttavalta jos joku kiihdyttää autoaan aina täysillä kun liikenne tilanne sen sallii. Olisiko asenteessa silloin vikaa? Uskon kuitenkin, ettei alkuperäinen kirjoittaja tarkoittanut kirjaimellisesti kiihdyttävänsä kaasulattiassa AINA kun väylä on vapaa.

                        Ehkäpä se autokoulun opetus ei ollutkaan kiihdyttää kaasu kick down nappulalla, vaan ihan normaali kiihdytys on taloudellisenpi kuin pikku hiljaa venyttely.

                        Comment

                        • Anselmo H
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2003
                          • 936
                          • Vantaa

                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Kuulostaa arveluttavalta jos joku kiihdyttää autoaan aina täysillä kun liikenne tilanne sen sallii. Olisiko asenteessa silloin vikaa?
                          Niin, mikähän siinä sitten arveluttaa? Olettaen että liikennetilanne sallii (=muu liikenne, nopeusrajoitus, yms.), niin en keksi mikä tässä on väärin tai asenteellisesti pielessä. Muistanpa jonkun taloudellisuuskonsultin kehottaneen toimimaan juuri noin.

                          Sorry off-topicista.
                          F11 523iA Touring
                          E93 325i cabrio
                          E81 116i
                          Triumph Daytona 955i

                          Comment

                          • bmw528
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 210
                            • keskisuomi

                            Originally posted by 174000 View Post
                            25tkm/a ajomäärällä kyse on korkeintaan muutamista satasista dieselveron jälkeen. Se on tuskin kenelläkään se ratkaiseva tekijä valitseeko 530i:n vai 530d:n.

                            Olen pähkäillyt koko vuoden autokuumeessa ja heilunut dieselin ja bensan välillä monta kertaa ja näillä näkymin ensi keväänä olisi tarkoitus tuoda/tuotattaa -01 tai -02 530iA Touring kaikilla tarpeettomilla varusteilla...
                            Itsellä ollut e39 530 ia touring 2001/07 kesäkuusta ja pitänyt kovasti ja tyytyväinen valintaaan..Ajoin useamallakin e39 530d ja ei sytyttänyt..Mutta uudempi 530d sehän on jo paljon mukavampi
                            on löylyä!!!

                            Comment

                            • Vanquish
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 1960
                              • Hki

                              Originally posted by MayheM View Post
                              Kyllä, epäilen että eivät pidä paikkaansa nuo lukemat. Ainakin tämän foorumin keskustelujen perusteella noilla koneilla ei pitäisi juurikaan olla tehoeroja, joten aika skeptiseti suhtaudun näihin lukuihin. Ja korien välillä ei ole tosiaan tehty tuossa mitään eroa.

                              Vertailun vuoksi E39:n kohdalla ero kiihtyvyydessä "saman" lähteen (http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_E39) mukaan on muuttunut 8,5 -> 8,1 s (523i -> 525i). E39:n elinkaarihan lisäksi alkoi vielä ilman tuplavanosta (toisin kuin E46:n elinkaari), joten kaiken järjen mukaan E39:ssä olisi pitänyt tulla huomattavasti merkittävämpi ero tuossa kiihtyvyydessä, jos näitä lukuja verrataan E46:n vastaaviin.

                              Tässä on näköjään hyvä esimerkki siitä, että kannattaa suhtautua skeptisesti valmistajan ilmoittamiin lukuihin ja käyttää hieman tervettä järkeä.
                              Joo valmistaja lupaa sitä mikä on hyvä näyttää hyvältä suhteessa kilpailijoihin ja omaan mallistoon.

                              96 523i 0-100km/h 8,2s 1493kg (ams)
                              99 tuplavanos 523i 0-100km/h 8,6s 1570kg (ams)
                              Eli max kiihtyvyydessä single vanos on parempi, mutta toki käytännön ajossa tuo tuplavanos vie 3-0.

                              98 323i 0-100km/h 8,0s 1461kg (ams)
                              Painoero on todellakin näin pieni! (ei tosin samaa vm:ää) Esim. E90 ja E61 painoero on ulkomuistista alle 100kg.
                              98 328i 0-100km/h 7,6s 1492kg (ams)
                              Last edited by Vanquish; 23-10-2008, 17:05.

                              Comment

                              • MayheM
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2008
                                • 521
                                • Oulu

                                Originally posted by Vanquish View Post
                                Joo valmistaja lupaa sitä mikä on hyvä näyttää hyvältä suhteessa kilpailijoihin ja omaan mallistoon.

                                96 523i 0-100km/h 8,2s 1493kg (ams)
                                99 tuplavanos 523i 0-100km/h 8,6s 1570kg (ams)
                                Eli max kiihtyvyydessä single vanos on parempi, mutta toki käytännön ajossa tuo tuplavanos vie 3-0.

                                98 323i 0-100km/h 8,0s 1461kg (ams)
                                Painoero on todellakin näin pieni! (ei tosin samaa vm:ää) Esim. E90 ja E61 painoero on ulkomuistista alle 100kg.
                                98 328i 0-100km/h 7,6s 1492kg (ams)
                                Mielestäni noi tekniset tiedot yleensä väittää E46 323i:n omamassaksi 1370 ja 523i:n omamassaksi 1550? Mistä sait nuo omat massasi, tai mikä tuo "ams" yleensä ottaen on?

                                Ps. En väittele, vaan utelen. :think
                                BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                                BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                                BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                                BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                                VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                                BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                                Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                                Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                                Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎